Franczyza nie lubi przemysłu?
Produkt proponowany przez konińską spółkę Best-Pol to nietypowa franczyza. Firma zajmuje się bowiem produkcją stalowych i aluminiowych hal namiotowych. Zastosowanie? Wiele branż przemysłowych, ale także rolnictwo, imprezy masowe i logistyka. 80 proc. sprzedaży Best-Polu trafia do krajów Unii Europejskiej, ale firmie zamarzyła się pozycja lidera branży na rynku krajowym. Do tego jednak trzeba zbudować sieć sprzedaży. W tym celu postanowiono sięgnąć po franczyzę, a otwarcia oddziałów powierzyć agentom, którzy mieliby zająć się pozyskiwaniem klientów na terenie całej Polski.
- Docelowo planujemy, by każde województwo było pod opieką przynajmniej jednego partnera – zapowiadał latem ubiegłego roku Robert Michalski, prezes spółki.
Od tamtego czasu minęło osiem miesięcy, jednak sieci Best-Polu rozwijanej pod marką Best Tent nie zasilił dotąd ani jeden agent. Wcale nie dlatego, że firma przestała sobie radzić we własnym biznesie. Wręcz przeciwnie.
- W ostatnim roku poprawiliśmy sprzedaż o 30 proc. – przekonuje Michalski. - Mieliśmy liczne zgłoszenia i przeprowadziliśmy wiele rozmów z kandydatami. Żadne z nich nie przyniosło jednak wymiernego rezultatu w postaci trwałej współpracy. Część kandydatów miała inne wyobrażenie o współpracy, z częścią to my postanowiliśmy nie podejmować współpracy. Liczymy jednak, że niebawem uda się otworzyć biura dwóch pierwszych agentów. Rozmowy są zaawansowane.
Dlaczego pozyskiwanie partnerów idzie tak powolnie? Raczej trudno szukać przyczyn w wysokości kosztów inwestycyjnych. Opłata licencyjna za przystąpienie do sieci wynosi 8 tys. zł. W ramach tej kwoty agent zyskuje prawo do używania marki i sprzedaży produktów Best-Tent, a także materiały marketingowe i doradztwo właściciela licencji. Przedsiębiorca zostanie również przeszkolony pod kątem technicznych kwestii związanych z budową hal namiotowych. Nie ma więc dodatkowych obciążeń finansowych, które nakazywałyby partnerom kupować drogie materiały do budowy hal – ich stawianiem zajmuje się centrala, rolą agenta jest sprzedaż.
Wydaje się więc, że winę za tempo rozwoju sieci ponosi sama istota biznesu – jego niszowość. Poszukujący pomysłów na biznes mają co prawda coraz większą świadomość zasad współpracy franczyzowej, ale szukają w najpopularniejszych branżach. Być może kluczowy jest więc fakt, że Best Tent oferuje nietypowy produkt. I choć radzi sobie naprawdę nieźle, nie potrafi sukcesów przekuć na wzrost sieci.
Spółka Best-Pol to zresztą nieodosobniony przypadek. Jeszcze nie dawno w Polsce partnerów szukała sieć Line-X. W tym przypadku produkt wydaje się jeszcze bardziej osobliwy. LINE-X jest wiodącym dostawcą poliuretanowych warstw ochronnych na świecie – ma łącznie ponad 600 przedstawicielstw. Produkty firmy są stosowane m.in. w handlu, przemyśle, motoryzacji, budownictwie. I choć w pewnym momencie sieć miała nawet 22 partnerów, to zrezygnowała z rozwoju nad Wisłą.
(gum)
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Marketing konkurencyjny, ale zyskowny
/11.07.2025
Franczyzobiorczyni Agencji Wirtualnej z Gdańska w ciągu trzech lat zbudowała silną markę i zdobyła rzeszę lojalnych klientów. Jak tego dokonała?
Rafał Jaźwiński od trzech lat prowadzi placówkę franczyzową pod marką Northgate Logistics. Specyfika biznesu pozwala obsługiwać klientów na całym świecie.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Agencja Wirtualna to koncept franczyzowy, który pozwala rozpocząć własną działalność w marketingu internetowym bez doświadczenia i dużych inwestycji.
Biura księgowe Tax Safe korzystają z rozwiązań sztucznej inteligencji. Czy to się podoba klientom?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Ekotrend zmienia rynek napojów
/01.12.2025
Rosnące zainteresowanie produktami w szklanych butelkach staje się jednym z kluczowych zjawisk kształtujących rynek napojów. W tych warunkach rozwija się również Unikat, który buduje franczyzę opartą na lokalnych dostawach.
Agnieszka Miąsek postanowiła poszerzyć ofertę swojego salonu kosmetycznego. Zdecydowała się na franczyzę Depilacja.pl. Dlaczego?
Parki rozrywki #KochamSkakać właśnie zaczynają rozwój poprzez franczyzę. Ile trzeba zainwestować w taki biznes?
W Polsce żyje około 14 milionów psów i kotów, a tylko połowa z nich jest karmiona gotową karmą. To tworzy duży, wciąż nienasycony rynek, z którego korzystają m.in. franczyzobiorcy Husse, rozwijający sprzedaż premium z dostawą do domu.
Wśród polskich inwestorów coraz wyraźniej rośnie zainteresowanie tzw. biznesami pasywnymi – modelami, które działają bez konieczności dużego zaangażowania właściciela.
POPULARNE NA FORUM
Nowa agencja marketingowa we franczyzie
Z jakością i skutecznością bardzo słabo. Ktoś czuwa nad kompetencjami ?
Gadżety reklamowe - co zamówić?
TINI GADGETS to miejsce, gdzie technologia łączy się z pomysłowością, tworząc szeroki asortyment produktów, które ułatwią Wasze życie codzienne i sprawią, że...
Rośnie franczyza spedycyjna
Mój znajomy starał się o franczyzę spedycyjna i po rozmowie mogę powiedzieć że odradzam się pchać w ten biznes 1 weksel na dość sporą kasę mimo że firma nic ci...
Copywriting sprzedażowy
A jak zamierzasz weryfikować wzrost sprzedaży dzięki Twoim tekstom?!
Copywriting sprzedażowy
Co sądzicie o tym, by jako copywriter sprzedażowy zastosować model zysku polegający na pobieraniu np. 10-15% zysku klienta w zamian za spełnienie danych warunków np....
Agencja reklamowa przyjdzie do klienta
Jestem franczyzobiorcą, który w sieci Xeromatic pracuje i zarabia. Polecam ten system innym osobom, które chcą otworzyć własny biznes. Zapraszam do bezpośredniego...
Jak pozycjonować stronę internetową?
Pozycjonowanie bardzo wpływa na wyszukiwania w Google. No i faktycznie należy je zlecić agencji e-commerce.
Agencja marketingowa - czy warto?
Oczywiście, że warto, jeśli ktoś ma opcję skorzystania z pomocy agencji mieszczącej się w stolicy, to serdecznie polecam firmę z którą współpracuje - Agencję 4...