Franczyza nie lubi przemysłu?

Produkt proponowany przez konińską spółkę Best-Pol to nietypowa franczyza. Firma zajmuje się bowiem produkcją stalowych i aluminiowych hal namiotowych. Zastosowanie? Wiele branż przemysłowych, ale także rolnictwo, imprezy masowe i logistyka. 80 proc. sprzedaży Best-Polu trafia do krajów Unii Europejskiej, ale firmie zamarzyła się pozycja lidera branży na rynku krajowym. Do tego jednak trzeba zbudować sieć sprzedaży. W tym celu postanowiono sięgnąć po franczyzę, a otwarcia oddziałów powierzyć agentom, którzy mieliby zająć się pozyskiwaniem klientów na terenie całej Polski.
- Docelowo planujemy, by każde województwo było pod opieką przynajmniej jednego partnera – zapowiadał latem ubiegłego roku Robert Michalski, prezes spółki.
Od tamtego czasu minęło osiem miesięcy, jednak sieci Best-Polu rozwijanej pod marką Best Tent nie zasilił dotąd ani jeden agent. Wcale nie dlatego, że firma przestała sobie radzić we własnym biznesie. Wręcz przeciwnie.
- W ostatnim roku poprawiliśmy sprzedaż o 30 proc. – przekonuje Michalski. - Mieliśmy liczne zgłoszenia i przeprowadziliśmy wiele rozmów z kandydatami. Żadne z nich nie przyniosło jednak wymiernego rezultatu w postaci trwałej współpracy. Część kandydatów miała inne wyobrażenie o współpracy, z częścią to my postanowiliśmy nie podejmować współpracy. Liczymy jednak, że niebawem uda się otworzyć biura dwóch pierwszych agentów. Rozmowy są zaawansowane.
Dlaczego pozyskiwanie partnerów idzie tak powolnie? Raczej trudno szukać przyczyn w wysokości kosztów inwestycyjnych. Opłata licencyjna za przystąpienie do sieci wynosi 8 tys. zł. W ramach tej kwoty agent zyskuje prawo do używania marki i sprzedaży produktów Best-Tent, a także materiały marketingowe i doradztwo właściciela licencji. Przedsiębiorca zostanie również przeszkolony pod kątem technicznych kwestii związanych z budową hal namiotowych. Nie ma więc dodatkowych obciążeń finansowych, które nakazywałyby partnerom kupować drogie materiały do budowy hal – ich stawianiem zajmuje się centrala, rolą agenta jest sprzedaż.
Wydaje się więc, że winę za tempo rozwoju sieci ponosi sama istota biznesu – jego niszowość. Poszukujący pomysłów na biznes mają co prawda coraz większą świadomość zasad współpracy franczyzowej, ale szukają w najpopularniejszych branżach. Być może kluczowy jest więc fakt, że Best Tent oferuje nietypowy produkt. I choć radzi sobie naprawdę nieźle, nie potrafi sukcesów przekuć na wzrost sieci.
Spółka Best-Pol to zresztą nieodosobniony przypadek. Jeszcze nie dawno w Polsce partnerów szukała sieć Line-X. W tym przypadku produkt wydaje się jeszcze bardziej osobliwy. LINE-X jest wiodącym dostawcą poliuretanowych warstw ochronnych na świecie – ma łącznie ponad 600 przedstawicielstw. Produkty firmy są stosowane m.in. w handlu, przemyśle, motoryzacji, budownictwie. I choć w pewnym momencie sieć miała nawet 22 partnerów, to zrezygnowała z rozwoju nad Wisłą.
(gum)
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Agencja Wirtualna to koncept franczyzowy, który pozwala rozpocząć własną działalność w marketingu internetowym bez doświadczenia i dużych inwestycji.
Sieć Northgate Logistics omijają problemy branży transportowej, dzięki specyficznemu modelowi działania.
Miesięczne zarobki partnerów sieci MBE sięgają średnio od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Kto może dołączyć?
Franczyzobiorczyni Tax Safe z Krakowa dba o work-life balance, ale klientów cały czas jej przybywa. Jak sobie radzi?
Firma chce zmotywować do współpracy franczyzobiorców i zapewnia, że podzieli się z nimi połową zysku. Na co jeszcze mogą liczyć?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
Franczyza pojawiła się na polskim rynku wraz z upadkiem komunizmu, a dziś jest fundamentem rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości. W 2023 roku chętni do założenia firmy mają do wyboru 1350 konceptów franczyzowych.
POPULARNE NA FORUM
Nowa agencja marketingowa we franczyzie
Z jakością i skutecznością bardzo słabo. Ktoś czuwa nad kompetencjami ?
Gadżety reklamowe - co zamówić?
TINI GADGETS to miejsce, gdzie technologia łączy się z pomysłowością, tworząc szeroki asortyment produktów, które ułatwią Wasze życie codzienne i sprawią, że...
Rośnie franczyza spedycyjna
Mój znajomy starał się o franczyzę spedycyjna i po rozmowie mogę powiedzieć że odradzam się pchać w ten biznes 1 weksel na dość sporą kasę mimo że firma nic ci...
Copywriting sprzedażowy
A jak zamierzasz weryfikować wzrost sprzedaży dzięki Twoim tekstom?!
Copywriting sprzedażowy
Co sądzicie o tym, by jako copywriter sprzedażowy zastosować model zysku polegający na pobieraniu np. 10-15% zysku klienta w zamian za spełnienie danych warunków np....
Agencja reklamowa przyjdzie do klienta
Jestem franczyzobiorcą, który w sieci Xeromatic pracuje i zarabia. Polecam ten system innym osobom, które chcą otworzyć własny biznes. Zapraszam do bezpośredniego...
Jak pozycjonować stronę internetową?
Pozycjonowanie bardzo wpływa na wyszukiwania w Google. No i faktycznie należy je zlecić agencji e-commerce.
Agencja marketingowa - czy warto?
Oczywiście, że warto, jeśli ktoś ma opcję skorzystania z pomocy agencji mieszczącej się w stolicy, to serdecznie polecam firmę z którą współpracuje - Agencję 4...