Jak zbudować globalną firmę
Dlaczego zajął się pan produkcją klocków?
Zawsze pasjonowały mnie militaria i motoryzacja, w dzieciństwie to im poświęcałem uwagę. W czasach, w których dorastałem, nie było mowy o internecie czy sklepach, gdzie półki uginają się od atrakcyjnych zabawek, więc trzeba było zadowolić się wycinkami zdjęć z kolorowych zachodnich magazynów, folderami reklamowymi zza żelaznej kurtyny czy gadżetami takimi jak naklejka, brelok na klucze z logo marki samochodu, który był obiektem zazdrości wszystkich kolegów. W dzieciństwie nie miałem klocków. W tamtym czasie nie było szans na zakup duńskich Lego, które były mi całkowicie obce. W ogóle brakowało w Polsce zabawek. Chciałem to zmienić. Ale klocki pojawiły się później. Zaczynałem od puzzli i gier planszowych.
Otworzył pan biznes ponad 30 lat temu, w trudnej rzeczywistości…
To prawda. W pierwszej połowie lat 80. nie można było łatwo rozpocząć prywatnej działalności gospodarczej, więc na początku zostałem agentem państwowej Agencji Artystycznej Stołeczna Estrada, co dało mi prawo działalności agencyjnej w branży gier zręcznościowych. Po wakacyjnej pracy w Skandynawii wróciłem do kraju z pierwszą maszyną, którą wstawiłem w zakładzie gastronomicznym. Dobrze mi szło, maszyn przybywało, ale wszystko musiałem robić sam, ponieważ jako agent nie mogłem wówczas zatrudniać ludzi. Chciałem się rozwijać w branży rozrywki dla dzieci i młodzieży, ale ile można było mieć punktów z automatami do gier? Po czterech latach zdecydowałem się na kolejny krok, sprzedałem wszystkie automaty do gier i uzyskane w ten sposób pieniądze przeznaczyłem na powstanie zakładu produkcyjnego. Tu też pojawiły się problemy, nie mogłem bowiem zostać rzemieślnikiem, gdyż brakowało mi papierów czeladniczych. Z pomocą przyszła mama. Była jubilerem i posiadała odpowiednie papiery, więc miała prawo prowadzić zakład czeladniczy. Rzuciła państwową posadę i razem otworzyliśmy zakład produkcyjny, który mógł zatrudnić pracowników. Zostaliśmy wówczas również członkiem Spółdzielni Rzemieślniczej.
Firma nazywała się Ertrob, w 1987 roku wypuściła na rynek pierwsze puzzle, a dwa lata później zaczęliśmy pracować nad grami planszowymi. „Komandosi” to była w Polsce pierwsza gra planszowa, która miała swoją reklamę telewizyjną. W sumie pojawiły się zaledwie trzy emisje spotu, co i tak jak na ówczesne warunki było ewenementem. Dzięki temu produkt osiągnął zawrotny sukces.
Kiedy pojawiły się klocki?
W 1990 roku. Poznałem wtedy przypadkiem inżyniera, który specjalizował się w konstruowaniu form wtryskowych. Dostał zlecenie na wykonanie kilku form na klocki, ale firma, która je zamówiła, upadła. Zainwestowaliśmy pieniądze w formy, które były już częściowo gotowe i wspólnie rozpoczęliśmy przygodę z klockami.
Co było najtrudniejsze wówczas w prowadzeniu biznesu?
To były czasy, w których niełatwo prowadziło się działalność, ponieważ na rynku brakowało wszystkiego. Planując początkowo produkcję puzzli i gier planszowych, zdobycie samych maszyn do miniaturowego zakładu było wyjątkowym wyzwaniem. Gdy to wreszcie się udało, trzeba było jeszcze pozyskać papier, tekturę, kleje... Na początku naszej historii cała produkcja przypominała partyzantkę, mała manufaktura zatrudniająca kilku pracowników. Teraz z perspektywy czasu uśmiecham się do wspomnień, ale mam nadzieję, że taka rzeczywistość już nigdy nie wróci. Swoją przygodę z biznesem zaczynałem bardzo wcześnie, w wieku dwudziestu dwóch lat. Teraz gdy patrzę na Cobi, muszę przyznać, że było warto.
Dlaczego Cobi nie produkuje klocków tak jak wiele konkurencyjnych firm, w Chinach? Tylko w Polsce, w Mielcu.
W Polsce produkujemy klocki już od 28 lat: na początku w podwarszawskim Józefowie, później w Warszawie. 21 lat temu przenieśliśmy produkcję do zakładu w Specjalnej Strefie Ekonomicznej w Mielcu. To pozwoliło na rozwój firmy i znacznie zwiększyło nasze możliwości. Nowoczesne maszyny i doświadczona załoga sprawiły, że jesteśmy w stanie produkować szybko i dużo. Wciąż nie wykorzystujemy w całości naszego potencjału produkcyjnego, ale już myślimy o kolejnych inwestycjach. Na pewno nie chcemy się zatrzymywać. Nie zmienia to faktu, że w przeciwieństwie do wielu firm nie chcemy przenosić produkcji do Azji. Mimo znacznie niższych kosztów produkcji w Chinach, wolimy, żeby nasze klocki powstawały w kraju. Dlaczego? Chyba łatwo zgadnąć…
Co pana zdaniem zdecydowało o sukcesie Cobi? Jak udało się firmie osiągnąć pozycję, na której znajduje się dzisiaj w Polsce i za granicą?
Na pewno receptą na sukces była bardzo ciężka, wieloletnia praca moich współpracowników i moja. Zaczynaliśmy naprawdę od zera. Z pewnością pomogło też trochę szczęścia i garść dobrych, trafionych pomysłów. Przełomowym momentem było wejście Polski do Unii Europejskiej. Powiedzmy otwarcie, to od naszego członkostwa w tej wspólnocie tak naprawdę dopiero rozpoczął się w Polsce boom, który trwa do dzisiaj.
Jakie pan ma plany na najbliższy czas?
Do roku 2021 planujemy rozbudowę naszego zakładu produkcyjnego w podkarpackim Mielcu i systematyczne zwiększanie produkcji. Przede wszystkim chcemy rozwijać się na zagranicznych rynkach i jeśli wszystkie plany zostaną zrealizowane, to za kilka lat staniemy przed kolejnymi barierami i decyzjami o inwestycjach. Już teraz rozważamy możliwości inwestycji w innych krajach, jednak produkcji do Chin nie przeniesiemy.
Rozmawiała Dominika Pronarska
Fragment wywiadu opublikowanego w miesięczniku "FRANCHISING" w nr 10/2018.

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

– Dla biznesu najlepsze są rozwiązania wolnościowe. Ramy pozwalają na samoregulację rynku, nakazy go niszczą. Spróbuję przekonać do kodeksu franczyzy ministra Zbigniewa Ziobro – mówi Adam Abramowicz, rzecznik małych i średnich przedsiębiorców.
– Zakładając firmę chciałam uniknąć określeń typu „biznes żony znanego męża” – mówi Aleksandra Żebrowska, właścicielka marki Francis & Henry.
– Zagraniczne rynki badam m.in. poprzez Market Finder Google – mówi Zofia Ślotała, stylistka gwiazd i właścicielka marki Petite Maison.
– Chciałbym mieć restaurację, jednak musiałbym mieć komfort, że goście zawsze dostaną to, czego oczekują – mówi Grzegorz Łapanowski, kucharz, właściciel szkoły kulinarnej Food Lab Studio.
– Gdy otwierałem restaurację, nie promowałem jej „raperstwem”. Nie byłem pewien, jak zareagują fani – mówi Maciej Bilka, właściciel Gringo Bar, współzałożyciel zespołu Hemp Gru.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

W nowym numerze "Własny Biznes FRANCHISING" podpowiadamy, w jaki biznes zainwestować, żeby zwiększyć swoje szanse na godziwe zyski.
Jak pokonać wirusa, który niszczy restauracje? Wyjaśnia Marcin Ciesielski, prezes Mastergrupy, do której należy sieć pizzerii Stopiątka i Stopiątka Fabbrica.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Franczyzodawca Żabki realizuje pomysł, który ma spowodować zwiększenie sprzedaży w sklepach franczyzowych. Przeprowadza akcję o nazwie „Operacja Żabka”. Na czym ona polega?
– W czasie pandemii uruchomiliśmy kilka nowych placówek i wzrosło zainteresowanie naszymi usługami – mówi Piotr Bijański, prezes Twój Prawnik 24.
POPULARNE NA FORUM
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Cześć! Piszę mgr o franczyzie bankowej i niestety brakuję mi materiałów :( Ktoś poratuje ?
Wolność kocham i rozumiem
Panie rzeczniku , chyba powinien Pan już przejść na zasłużoną emeryturę.
Franczyzobiorcy zabki
Witam, jestem studentką FIR i proszę o wypełnienie ankiety na temat "franczyza jako źródła finansowania przedsiębiorstwa". Link...
Klient może spać spokojnie
czy dotyczy to umów frnczyzowych podpisanych listownie
Monitoring sklepu w niewielkiej miejscowości
Teraz alarm to podstawa, nie wyobrażam sobie sklepu bez systemu alarmowego. My tez oczywiście go mamy.
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Z mojego doświadczenia wynika, że najważniejszy jest program do pełnej księgowości to zdecydowanie był świetny zakup.
Prośba o pomoc w wypełnianiu ankiety do pracy licencjackiej
Szanowni Państwo, prowadzę badania wśród franczyzobiorców do pracy licencjackiej. Jeśli ktoś z Państwa zechciałby wypełnić moją krótką ankietę byłabym bardzo...
Własny biznes z małym kapitałem
Szanowni Państwo, prowadzę badania wśród franczyzobiorców do pracy licencjackiej. Jeśli ktoś z Państwa zechciałby wypełnić moją krótką ankietę byłabym bardzo...