Dotacja vs biurokracja
Nadchodzące lata będą okresem szans dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Właśnie ten sektor został szczególnie hojnie potraktowany przez planujących budżet Unii Europejskiej. W tym okresie polskie firmy mogą otrzymać z Brukseli nawet 30 mld euro w formie dotacji. Na razie jednak pozyskiwanie funduszy ze Wspólnoty idzie im jak po grudzie. Jak to często bywa w biznesie, na drodze staje im upiór biurokracji.
Nie ma zbyt wielu międzynarodowych rankingów, w których nasze przedsiębiorstwa biłyby konkurentów na głowę. A jak już się taki zdarzy, to niestety, ale dotyczy statystyk niechlubnych. Tak właśnie wygląda obecnie sytuacja w zakresie pozyskiwania dotacji. W rankingu nieskuteczności w zdobywaniu unijnych pieniędzy jesteśmy na pierwszym miejscu. Tak wynika z opublikowanych do tej pory list firm, którym udało się pozyskać finansowania w ramach „Instrumentu dla MSP”. W pierwszej fazie konkursu złożonych zostało 4,6 tys. wniosków. Wśród nich było 260 pochodzących z Polski, ale tylko jeden otrzymał kapitał. Druga faza nie zapowiada się lepiej. Na 72 zgłoszone wnioski znad Wisły szanse na sukces mają dwa.
To przykra statystyka. Dotkliwa szczególnie, bo gdy spojrzymy na listę liderów w pozyskiwaniu funduszy unijnych, to okaże się, że pierwsze miejsca należą do krajów o największej liczbie ludności, takich jak Wielka Brytania, Francja czy Hiszpania. Blisko 40-milionowa Polska ciągnie się w ogonie, sąsiadując w rankingu z Luksemburgiem, Słowenią i Belgią. Skąd taki stan rzeczy? Okazuje się, że wiele firm przecenia swoje możliwości, zakładając, że wypełnienie wniosków to nic trudnego. Tymczasem dokumenty, które trzeba wypełnić i złożyć, są znacznie bardziej skomplikowane, niż to się wydaje. Tak rodzi się bariera natury formalnej – czasem nawet atrakcyjny pomysł może zostać odrzucony ze względu na zwykłe braki natury techniczno-administracyjnej. A szkoda.
Braki formalne to częsty, ale nie jedyny powód odrzucenia wniosków o finansowanie. Wiele firm odchodzi z kwitkiem ze względu na fakt, że nie potrafią pokazać innowacyjności swoich koncepcji, które chcą rozwinąć dzięki unijnym funduszom. Bywa zresztą, że polskim przedsiębiorcom tylko wydaje się, że coś jest nowatorskie, bo nie ma tego w Polsce. Tymczasem może się okazać, że w Europie takie rozwiązanie funkcjonuje już od dawna. Abstrahując od odpowiedniego zbadania rynku, swój pomysł trzeba umieć „sprzedać”. Najlepiej to zrobić, opisując go w każdym szczególe. Oceniający wniosek muszą zobaczyć, dlaczego wierzymy w zyskowność projektu. Tylko w ten sposób zyskamy szansę na pozytywną opinię. Warto próbować.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Marketing konkurencyjny, ale zyskowny
/11.07.2025
Franczyzobiorczyni Agencji Wirtualnej z Gdańska w ciągu trzech lat zbudowała silną markę i zdobyła rzeszę lojalnych klientów. Jak tego dokonała?
Rafał Jaźwiński od trzech lat prowadzi placówkę franczyzową pod marką Northgate Logistics. Specyfika biznesu pozwala obsługiwać klientów na całym świecie.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Agencja Wirtualna to koncept franczyzowy, który pozwala rozpocząć własną działalność w marketingu internetowym bez doświadczenia i dużych inwestycji.
Biura księgowe Tax Safe korzystają z rozwiązań sztucznej inteligencji. Czy to się podoba klientom?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Ekotrend zmienia rynek napojów
/01.12.2025
Rosnące zainteresowanie produktami w szklanych butelkach staje się jednym z kluczowych zjawisk kształtujących rynek napojów. W tych warunkach rozwija się również Unikat, który buduje franczyzę opartą na lokalnych dostawach.
Agnieszka Miąsek postanowiła poszerzyć ofertę swojego salonu kosmetycznego. Zdecydowała się na franczyzę Depilacja.pl. Dlaczego?
Parki rozrywki #KochamSkakać właśnie zaczynają rozwój poprzez franczyzę. Ile trzeba zainwestować w taki biznes?
W Polsce żyje około 14 milionów psów i kotów, a tylko połowa z nich jest karmiona gotową karmą. To tworzy duży, wciąż nienasycony rynek, z którego korzystają m.in. franczyzobiorcy Husse, rozwijający sprzedaż premium z dostawą do domu.
Wśród polskich inwestorów coraz wyraźniej rośnie zainteresowanie tzw. biznesami pasywnymi – modelami, które działają bez konieczności dużego zaangażowania właściciela.
POPULARNE NA FORUM
Nowa agencja marketingowa we franczyzie
Z jakością i skutecznością bardzo słabo. Ktoś czuwa nad kompetencjami ?
Gadżety reklamowe - co zamówić?
TINI GADGETS to miejsce, gdzie technologia łączy się z pomysłowością, tworząc szeroki asortyment produktów, które ułatwią Wasze życie codzienne i sprawią, że...
Rośnie franczyza spedycyjna
Mój znajomy starał się o franczyzę spedycyjna i po rozmowie mogę powiedzieć że odradzam się pchać w ten biznes 1 weksel na dość sporą kasę mimo że firma nic ci...
Copywriting sprzedażowy
A jak zamierzasz weryfikować wzrost sprzedaży dzięki Twoim tekstom?!
Copywriting sprzedażowy
Co sądzicie o tym, by jako copywriter sprzedażowy zastosować model zysku polegający na pobieraniu np. 10-15% zysku klienta w zamian za spełnienie danych warunków np....
Agencja reklamowa przyjdzie do klienta
Jestem franczyzobiorcą, który w sieci Xeromatic pracuje i zarabia. Polecam ten system innym osobom, które chcą otworzyć własny biznes. Zapraszam do bezpośredniego...
Jak pozycjonować stronę internetową?
Pozycjonowanie bardzo wpływa na wyszukiwania w Google. No i faktycznie należy je zlecić agencji e-commerce.
Agencja marketingowa - czy warto?
Oczywiście, że warto, jeśli ktoś ma opcję skorzystania z pomocy agencji mieszczącej się w stolicy, to serdecznie polecam firmę z którą współpracuje - Agencję 4...