Nie bój się – czyli skuteczne negocjacje

W negocjacjach ceniony jest profesjonalizm, a ten polega także na efektywnej współpracy już po zakończeniu pertraktacji. Bardzo ważne jest to, aby obydwie strony miały poczucie, że coś wygrały.
Niedziela
21.02.2016
Negocjacje to filar biznesu. Nie ma w nich miejsca na emocje czy uśmiech losu. Do pertraktacji trzeba się dobrze przygotować.
 

Na negocjacjach opierają się relacje z kontrahentami, dostawcami, partnerami biznesowymi, akcjonariuszami i związkami zawodowymi. Od udanych pertraktacji zależy cena surowców, wartość produktu lub usługi oferowanej danemu klientowi, a także procentowy udział w projekcie, który może rzutować na pozycję firmy. Sukces negocjacji zależy od pozycji rynkowej i społecznej, doświadczenia, nastawienia i wcześniejszego przygotowania.
– Podstawą sukcesu w rozmowach biznesowych jest odpowiednie przygotowanie. Przekonanie o własnej nieomylności, bez uprzedniego rozeznania się w sytuacji nie pomoże w dyskusji, która toczy się o wysoką stawkę – ostrzega Alain Kaj, dyrektor generalny Inventage Polska. – Dlatego przed rozpoczęciem negocjacji należy gruntownie zbadać sytuację rynkową danej branży oraz zdobyć wiedzę o osobach, z którymi będziemy negocjować.
Brak takiego rozeznania może przesądzić o wyniku pertraktacji. Warto także zawczasu upewnić się, czy osoby, z którymi rozmawiamy, są osobami decyzyjnymi. Dzięki temu unikniemy sytuacji, gdy do podpisania warunków umowy potrzebny będzie podpis kogoś, kto nie jest obecny na spotkaniu.

Dobra strategia

Podstawowa zasada każdych negocjacji brzmi: pierwsza oferta jest najważniejsza. Stanowi ona bazę do dalszych pertraktacji, dlatego warto mierzyć wysoko: w twardych negocjacjach nigdy nie dostanie się czegoś, jeśli się o to nie zawalczy. Jeśli zaoferowany produkt lub usługa jest warta swojej ceny, należy jak najdłużej podtrzymywać wysoką stawkę. Warto jednak mieć w zanadrzu inny, zmodyfikowany model swojej oferty, który będzie odpowiednio dopasowany do potrzeb klienta. Przykładowo, dla jednego klienta najważniejszy będzie czas wykonania zadania, bez względu na cenę, natomiast dla innego kluczowym determinantem okaże się właśnie cena. Dlatego należy być elastycznym i dopasowywać na bieżąco swoją ofertę do oczekiwań odbiorcy.
Agresywna obrona swoich racji, ceny, czy procentowego udziału nie powinna być głównym celem negocjacyjnym. Oczywiście kluczowe jest zdobycie przewagi konkurencyjnej po jak najlepszej cenie, warto jednak przyjrzeć się położeniu drugiej strony i niekoniecznie upierać się przy warunkach, które są dla niej zupełnie niekorzystne – radzi Alain Kaj. – W negocjacjach ceniony jest profesjonalizm, a ten polega także na efektywnej współpracy już po zakończeniu pertraktacji. Bardzo ważne jest to, aby obydwie strony miały poczucie, że coś wygrały.
Nie warto także poddawać się presji czasu. Cierpliwość przy negocjacjach to cnota nie do przecenienia.
Niezależnie od wyniku negocjacji zawsze należy zadbać o dopełnienie wszelkich formalności związanych ze spisaniem umowy biznesowej. Trzeba pamiętać, iż zgodnie z Kodeksem Cywilnym niektóre umowy można zawrzeć tylko na piśmie, inaczej są one nieważne.

Cechy dobrego negocjatora

Nie każdy rodzi się dobrym negocjatorem, ale wielu rzeczy można się nauczyć.
– Po pierwsze trzeba mieć odwagę, by zawalczyć o większą stawkę niż pierwotnie zakładana – mówi Alain Kaj. – Negocjator nie powinien bać się ośmieszenia czy osądzenia przez drugą stronę. Musi mieć odwagę oczekiwać ceny znacznie przewyższającej wartość początkową i zadawać pytania, które inni boją się postawić. W biznesie nie trzeba być lubianym, trzeba być skutecznym. Negocjator nie może przejmować się postawą czy komentarzami drugiej strony.
Negocjator powinien też lubić rywalizację i dążyć do zwycięstwa. Ważna jest umiejętność przekonywania, logicznego argumentowania i dostosowywania tych argumentów do aktualnej sytuacji przy stole negocjacyjnym. Jednocześnie trzeba także umieć słuchać, aby odkryć potrzeby i obawy drugiej strony  negocjator musi skoncentrować się na jej oczekiwaniach i zachowaniu.
– Należy jednak przez cały czas grać fair – podkreśla Alain Kaj. – Pamiętajmy, że od naszej obecnej uczciwości zależy późniejsze zaufanie, które jest kluczowym elementem współpracy.


POPULARNE NA FORUM

Co sądzicie o Oskrobie?

Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...

8 wypowiedzi
ostatnia 25.06.2024
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...

33 wypowiedzi
ostatnia 08.01.2024
Oszukani przez franczyzodawcę

Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...

48 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?

Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...

40 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?

14 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2023
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché

przeciez to złodzieje

1 wypowiedzi
ostatnia 04.05.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...

14 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2023
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...

211 wypowiedzi
ostatnia 13.03.2023