Makro kontratakuje

Hali Makro przy Al. Jerozolimskich w Warszawie nie trzeba nikomu z branży przedstawiać – to pierwszy tego typu obiekt grupy w Polsce (powstał w 1994 roku). Właściciel właśnie zakończył jego lifting. Modernizacja stanowi element długofalowej strategii, która ma pozwolić na dostosowanie oferty do potrzeb lokalnych rynków. Makro gra jednak o coś więcej niż tylko rozwój usług związanych z dystrybucją żywności, w których należy do czołówki polskiego rynku. Jak wynika z zapowiedzi prezesa Makro Polska, w najbliższych latach będziemy obserwować również rozwój franczyzowej sieci Odido.
Co w hali piszczy
Hale zakupowe od początku stanowiły najważniejszy element biznesu grupy Makro. Koncepcja miejsca, w którym przedsiębiorcy mogą na własną rękę kupować towar do swoich sklepów i restauracji, została przemyślana od początku, a efektem tego są modernizacje hal w Zielonej Górze, Kaliszu i Warszawie. Na razie tych trzech, bo prace nad odświeżaniem pozostałych siedmiu obiektów trwają.
Nowy układ hali ma podnieść komfort zakupów i ułatwić poruszanie się po obiekcie. Dwukrotnie powiększone zostały stoiska z warzywami, owocami, mięsem, rybami oraz nabiałem. Stoisko z produktami świeżymi uznano zaś za kluczowe dla klientów z sektora handlu i gastronomii i w związku z tym umieszczono je tuż przy wejściu.
Zmiany miały miejsce też w zakresie asortymentu. W ofercie pojawiło się 2 tys. nowych produktów. Na półki trafiły produkty o charakterze regionalnym i unikalnym, a także sprzęt gastronomiczny. Zwiększono też częstotliwość dostaw produktów świeżych.
W hali handlowej stanęła też kuchnia pokazowa, w której w dniu uroczystego otwarcia gotował Marek Jakubiak, popularny szef kuchni. Wstawiono też food truck, w którym profesjonalni kucharze będą codziennie prowadzić pokazy kulinarne i doradzać przedsiębiorcom. Klienci zyskali też do dyspozycji kącik kawowy.
Franczyza ma rosnąć
W tej chwili 27 proc. sprzedaży Makro w Polsce trafia do przedstawicieli branży HoReCa (hotele, restauracje, catering). Jeśli chodzi o dystrybucję produktów do tej grupy, to Makro wiedzie tu prym w branży. 23 proc. sprzedaży idzie do biur, natomiast za 50 proc. odpowiadają właściciele sklepów spożywczych. Jednak tylko 40 proc. z tej ostatniej puli (a więc ok. 20 proc. całej sprzedaży) trafia do Odido, czyli należącej do Makro sieci franczyzowej. W 2013 roku liczba sklepów pod tym szyldem sięgnęła 2 tys., ale od tamtej pory ekspansja zamarła.
– Mamy świadomość, że sieć Odido raz rośnie, raz się kurczy… Chcemy zmienić tę sytuację. Zamierzamy postawić na klarowne kryteria jakości, które trzeba będzie spełnić, by przystąpić do naszej sieci. Chcemy dać naszym partnerom rozwiązania, żeby mogli rozwijać swój biznes wspólnie z nami. Zakładamy, że w ciągu następnego roku liczba sklepów Odido wzrośnie o 400, a przez następne dwa lata – łącznie o 1 tys. – zapowiada Eric Poirier, prezes Makro Cash & Carry Polska.
Wiele wskazuje na to, że Makro chce z przytupem włączyć się do walki o względy detalistów na rynku spożywczym. Poprzez nową strategię grupa chce wyjść do przedsiębiorców, a w rękawie ma kilka asów: zmodernizowane hale handlowe, rozszerzone portfolio produktów, aplikację mobilną do zamawiania towaru oraz armię regionalnych doradców. Ważne też, że strategia ma swojego gwaranta – prezes polskiego Makro sprawia wrażenie człowieka, który świetnie zdaje sobie sprawę nie tylko z potencjału, ale też z zaniechań swojej firmy. I nie owija w bawełnę, tylko szuka konkretnych rozwiązań.
Na rynku będzie się zatem działo. Tym bardziej, że do zespołu Makro dołączył menedżer wcześniej odpowiedzialny za rozwój sieci franczyzowych w Grupie Eurocash, będącej największym branżowym franczyzodawcą w Polsce…
ZOBACZ W KATALOGU





















PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

W strukturach Żabki działa obecnie ok. 1 tys. franczyzobiorców z zagranicy, z czego ponad 90 proc. stanowią obywatele Ukrainy.
Piko24 to w pełni zautomatyzowane sklepy, nie wymagające zatrudniania pracowników. Marka chce rozwijać swoją sieć poprzez franczyzę.
Franczyzobiorca Intermarché może albo uruchomić nowy sklep od podstaw, albo przejąć już funkcjonującą placówkę.
– Duża konkurencja powoduje, że samodzielnym przedsiębiorcom coraz trudniej utrzymać się na rynku, działając w pojedynkę – mówi Wojciech Sypień, dyrektor franczyzy w Carrefour Polska.
Dowiedz się, jak otworzyć sklep pod marką Żabka. Bezpłatny webinar dla cudzoziemców.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Ewelina Sawicka prowadzi dwie placówki partnerskie VeloBanku. W filmie opowiada, jak wygląda franczyza bankowa od środka i z jakiego wsparcia mogą korzystać partnerzy sieci.
– Nie ma lepszego miejsca na zaprezentowanie swojej oferty franczyzowej niż Targi Franczyza – mówi Tomasz Maj ze Speed Queen.
Gastronomia to jedna z najliczniej reprezentowanych we franczyzie branż. Dlatego na Targach Franczyza nie może zabraknąć konceptów gastronomicznych.
Jump4U stawia na nowoczesne parki trampolin, które przyciągają dzieci, młodzież i dorosłych. Inwestorów kusi zwrot z inwestycji nawet w 2,5 roku i rosnący popyt na rozrywkę pod dachem.
Zajęcia pozalekcyjne to nie tylko język angielski. Przyjdź na Targi Franczyza i zobacz, jak wiele jest pomysłów na biznes w branży edukacyjnej.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów