Pytajcie o wsparcie

Marek Lipka, dyrektor ds. franczyzy i sklepów convenience Carrefour
Carrefour Polska przedstawił podsumowanie za ubiegły rok. Jak w tym zestawieniu wygląda sieć franczyzowa?
Franczyza była i jest istotnym elementem biznesu Carrefour w Polsce. W 2016 roku uruchomiliśmy 120 sklepów we wszystkich oferowanych formatach franczyzowych. Obecnie łączna liczba punktów franczyzowych pod markami należącymi do naszej firmy sięga 650, co daje nam miejsce w czołówce franczyzodawców w tej branży. Z naszego punktu widzenia ważne jest jednak, aby każdy otwarty sklep był rentowny, a dla franczyzobiorcy był źródłem zysku i satysfakcji.
Tego chce każdy franczyzodawca. Nie każdemu jednak wychodzi. Jak Carrefour pomaga swoim franczyzobiorcom w osiągnięciu i podnoszeniu rentowności?
Całą swoją wiedzę, jaką posiadamy o rynku, produktach czy zachowaniach zakupowych klientów, wykorzystujemy na rzecz sklepów zrzeszonych w naszej sieci. Regularnie analizujemy dane sprzedażowe we wszystkich naszych formatach. Czerpiemy również z doświadczeń sieci na rynkach w innych krajach.
Po co franczyzobiorcy takie dane?
Same cyfry do niczego mu nie posłużą, ale to kapitał, który my przetwarzamy na szereg narzędzi, które udostępniamy franczyzobiorcom. Dla przykładu, jesteśmy w stanie powiedzieć, ile centymetrów kwadratowych na półce potrzeba na daną kategorię produktów w każdym z formatów, które oferujemy. Potrafimy to zrobić z każdym produktem, dla każdego formatu w każdej lokalizacji. Dzięki takim rozwiązaniom sklep jest optymalnie zatowarowany, a franczyzobiorca nie zamraża pieniędzy w stany magazynowe oraz ma lepszą rotację w sklepie. Krótko mówiąc otrzymuje wiedzę, która bezpośrednio przekłada się na rentowność jego biznesu. Podobne rozwiązania stosowane są w zakresie wyposażenia sklepu, ułożenia towaru w poszczególnych strefach i określonych miejscach na półkach oraz zaopatrzenia.
Nie każdy franczyzodawca tak robi?
Zacznijmy od tego, że na rynku fmcg są gracze, którzy nie mają systemów franczyzowych, choć twierdzą, że mają, oferując sklepom głównie dostawy towaru oraz prawo do używania logotypu. Nawet jeśli dany podmiot zainwestował w wyposażenie sklepu swoich odbiorców czy nawet system informatyczny, to do franczyzy jeszcze daleko. Profesjonalnemu franczyzodawcy powinno zależeć, aby powierzchnia w sklepach franczyzobiorców była optymalnie wykorzystana, towar rotował możliwie szybko, a właściciel nie zamrażał kapitału w magazynie, bo to zagraża płynności jego biznesu.
Jak zatem uniknąć pseudofranczyzy?
Kandydatom zainteresowanym przystapieniem do systemu spożywczego zalecam dociekliwość. Trzeba pytać organizatorów systemów o działania wspierające działalność handlową, o narzędzia, dzięki którym właściciel sklepu ma bieżącą kontrolę na biznesem. Dobry i profesjonalnie przygotowany franczyzodawca dostarcza taką wiedzę swoim franczyzobiorcom w sposób ciągły. Na pewno warto więc pytać franczyzodawców, jakie wsparcie gwarantują już po uruchomieniu sklepu. Informacja o tym, jak wiele otrzymujemy przed otwarciem punktu franczyzowego to za mało. Przecież biznes zaczyna się po otwarciu i wówczas najbardziej potrzebna jest pomoc franczyzodawcy.
Rozmawiał Łukasz Michalak
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Świat franczyzy w Polsce już wkrótce znów wstrzyma oddech – zbliżają się Targi Franczyza 2025 – to najważniejsze i najbardziej elitarne wydarzenie tego typu w naszym regionie.
Chcesz otworzyć własny biznes, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sięgnij po nowy numer magazynu "Własny Biznes FRANCHISING", piszemy o najlepszych franczyzach 2025, nowych trendach i realnych doświadczeniach przedsiębiorców.
– Duża konkurencja powoduje, że samodzielnym przedsiębiorcom coraz trudniej utrzymać się na rynku, działając w pojedynkę – mówi Wojciech Sypień, dyrektor franczyzy w Carrefour Polska.
Marzysz o własnym biznesie, ale obawiasz się ryzyka? Franczyza to sprawdzony sposób na dochodowy interes pod silną marką. Przyjdź 23-24 października na Targi Franczyza w Warszawie i poznaj najlepsze koncepty franczyzowe!
– Mali gracze bez wsparcia znikają z rynku – mówi Wojciech Sypień, dyrektor franczyzy Carrefour Polska.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Gastronomia to jedna z najliczniej reprezentowanych we franczyzie branż. Dlatego na Targach Franczyza nie może zabraknąć konceptów gastronomicznych.
– Nie ma lepszego miejsca na zaprezentowanie swojej oferty franczyzowej niż Targi Franczyza – mówi Tomasz Maj ze Speed Queen.
Jump4U stawia na nowoczesne parki trampolin, które przyciągają dzieci, młodzież i dorosłych. Inwestorów kusi zwrot z inwestycji nawet w 2,5 roku i rosnący popyt na rozrywkę pod dachem.
Zajęcia pozalekcyjne to nie tylko język angielski. Przyjdź na Targi Franczyza i zobacz, jak wiele jest pomysłów na biznes w branży edukacyjnej.
Masz lokal i głowę do biznesu? Drogerie Natura dadzą Ci resztę: silną markę, pełne zatowarowanie i wsparcie, dzięki któremu możesz zarabiać od pierwszego dnia.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów