Płynna franczyza

Według danych firmy doradczej KPMG, wartość wody butelkowanej wypitej przez Polaków w ubiegłym roku sięgnęła blisko 4,9 mld zł. Jeśli wierzyć prognozom, w 2020 roku ta kwota wzrośnie do blisko 6,3 mld zł. I choć na wodę wydajemy coraz więcej, to nadal sporo brakuje nam do ilości spożywanych w zachodnich krajach. Statystyczny Polak wypija 14 litrów wody rocznie, Francuz – 150 litrów. A to oznacza, że rynek wciąż ma potencjał do wzrostu. Skorzystać na nim chce właściciel marki Abra, producent wody sodowej w syfonie, który pod koniec ubiegłego rozpoczął budowę sieci franczyzowej. Rolą franczyzobiorców Abry będzie organizacja dystrybucji produktów franczyzodawcy na określonym regionie. Odbiorcami wody mogą być zarówno klienci indywidualni, jak i firmy, sklepy oraz sektor HoReCa (hotele-restauracje-catering).
– Wyłączność terytorialna, jaką zyskują partnerzy, zależna jest od planowanej liczby handlowców. Szacunkowo przyjmujemy obszar 60 tys. ludności na jednego handlowca. Franczyzobiorca otrzymuje do umowy załącznik z obszarem na wyłączność – tłumaczy Robert Buczek, właściciel marki Abra.
Na głęboką wodę
Żeby rozpocząć działalność w roli franczyzobiorcy Abry, trzeba najpierw przeprowadzić wstępne badanie rynku. Pozwoli ono ocenić zapotrzebowanie na produkt w danym regionie. Jak je wykonać? W tym zakresie można liczyć na pomoc franczyzodawcy.
– Przed badaniem rynku szkolimy przyszłego partnera, jak przeprowadzić skutecznie takie działanie. Następnie wysyłamy paletę towaru na nasz koszt. Franczyzobiorca płaci za wodę 150 zł i kaucję za opakowania. Promocyjny towar partner powinien przeznaczyć do degustacji w sklepach i firmach. Po dwóch tygodniach powinien mieć odpowiedź odnośnie zapotrzebowania na ten produkt w jego regionie – mówi Robert Buczek.
Jeśli partner nie zdecyduje się na współpracę, franczyzodawca odkupi zwrócone opakowania oraz pokryje koszty ich wysyłki. Jeśli jednak badanie rynku przyniesie obiecujące wyniki, możliwe będzie przejście do drugiego, właściwego etapu współpracy. Po podpisaniu umowy franczyzobiorca otrzyma pakiet startowy, w skład którego wchodzi towar oraz materiały marketingowe. Jego łączna wartość to 40 tys. zł.
– Towar na start (10 tys. syfonów, czyli łączne 20 tys. litrów wody) jest przekazywany bezpłatnie w dostawach 50/50. Czyli zamawiając docelowo 20 tys. syfonów w kilku dostawach franczyzobiorca zapłaci tylko za połowę, drugą otrzymuje bezpłatnie – tłumaczy franczyzodawca.
Do prowadzenia działalności pod szyldem Abry niezbędne jest posiadanie samochodu dostawczego. To inwestycja po stronie partnera. Ponadto z własnej kieszeni musi wyłożyć 19 tys. zł. Ta kwota jest potrzebna na opłacenie pierwszej raty wstępnej transzy opakowań (butelka – syfon, kosz). Dostarczając towar do punktów handlowych franczyzobiorca pobiera jednak kaucję za opakowania, zatem zainwestowany kapitał wraca do niego z powrotem.
– Taki model współpracy pozwala na dalszy rozwój rynku dystrybucji, nie obciążając całkowicie portfela franczyzobiorcy – mówi Robert Buczek.
Partner powinien również zapewnić lokal, który będzie pełnił funkcję magazynu. Na początku nie będzie potrzebne biuro – wystarczy wydzielona powierzchnia w magazynie na dokumentację związaną z prowadzeniem dystrybucji. W późniejszym okresie działalności, kiedy franczyzobiorca pozyska większą liczbę punktów handlowych, przyda się natomiast pomieszczenie biurowe umożliwiające obsługę klientów.
Zyski płyną
Woda na badanie rynku to koszt 0,70 zł netto za butelkę. Kolejne dostawy to 1,25 zł netto z dostawą do magazynu franczyzobiorcy (pod warunkiem zakupu wymaganego minimum logistycznego). Ceny, po jakich partner sprzedaje wodę do punktów handlowych waha się w przedziale 1,85 do 2,10 zł netto, w zależności od regionu. Cena dostaw do klienta indywidualnego wynosi natomiast 2,85 zł netto. W tym przypadku klient zwolniony jest z opłaty kaucyjnej w okresie współpracy przy dostawach raz w tygodniu.
– Przyjmując średnie marże, zysk franczyzobiorcy po kosztach związanych z dystrybucją od jednego samochodu to 5 tys. zł netto (w przypadku samodzielnej dystrybucji – 9 tys. zł netto). Wprowadzając trzy samochody w regionie rentowność wzrasta do 6 tys. zł netto od samochodu, gdyż koszty stałe jak magazyn, ZUS czy księgowość, pozostają niezmienne – szacuje Robert Buczek.
W drugim etapie działalności franczyzobiorca na swoim rynku może uruchomić własną wytwórnię wody na licencji Abra. Będzie mógł wówczas dodatkowo zaopatrywać franczyzobiorców w wodę na wyznaczonym terenie. Jeśli natomiast uda mu się uzyskiwać dobre wyniki sprzedażowe, pozyskiwać dużą liczbę punktów handlowych i przestrzegać standardów jakościowych, może liczyć na bonus w postaci bezpłatnej partii towaru.
– Weryfikacja i decyzje z tym związane następują po roku dystrybucji w rejonie franczyzobiorcy – dodaje franczyzodawca. Dodatkowe przychody franczyzobiorca może czerpać ze sprzedaży wody sodowej w opakowaniu typu keg, przeznaczonej do sprzedaży z saturatora, jak również ze sprzedaży oranżadki w woreczku.
Abra wystartowała z ofertą franczyzową w listopadzie 2017 roku. Od ponad pięciu lat prowadzi własną dystrybucję na terenie Dolnego Śląska, pozyskując ogólnopolskich partnerów handlowych, takich jak m.in. Lewiatan, Żabka, Społem. Na Śląsku franczyzodawca uruchomił też rozlewnię, działającą na zasadach ajencyjnych.
– Docelowo planujemy uruchomić pięć wytwórni na terenie Polski, które pozwolą na zbudowanie 40 rejonów dystrybucji – zapowiada Robert Buczek.
ZOBACZ W KATALOGU



















PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

– Duża konkurencja powoduje, że samodzielnym przedsiębiorcom coraz trudniej utrzymać się na rynku, działając w pojedynkę – mówi Wojciech Sypień, dyrektor franczyzy w Carrefour Polska.
Dowiedz się, jak otworzyć sklep pod marką Żabka. Bezpłatny webinar dla cudzoziemców.
Żabka przyspiesza ekspansję i zwiększa liczbę otwarć zaplanowanych na ten rok. Chwali się też wzrostami sprzedaży w pierwszym półroczu 2025.
Jesteśmy dynamicznie rozwijającą się siecią specjalistycznych sklepów zoologicznych.
Sklep sezonowy to propozycja dla zaangażowanych franczyzobiorców Żabki, którzy chcą rozwijać swój biznes latem, w miejscowościach turystycznych.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
Jak otworzyć i z sukcesem poprowadzić warsztat samochodowy opowiada Wojciech Kosiński, właściciel warsztatu Mechanicy Magicy.
Sieć Go Herbs wchodzi we franczyzę. Czy trend na zdrowe odżywianie i naturalną suplementację to dobry pomysł na biznes?
Marzysz o własnym biznesie, ale obawiasz się ryzyka? Franczyza to sprawdzony sposób na dochodowy interes pod silną marką. Przyjdź 23-24 października na Targi Franczyza w Warszawie i poznaj najlepsze koncepty franczyzowe!
Jaki biznes ma szansę powodzenia w obecnych realiach rynkowych? Oto kilka pomysłów ze świata franczyzy.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów