W sieci raźniej
Joanna Klemiato nie planowała otworzyć własnej firmy. Jak sama mówi – nastąpiło to trochę przypadkiem.
– Skończyłam studia ekonomiczne, ale z ukierunkowaniem na branżę turystyczną. Zawsze lubiliśmy też z mężem podróżować – opowiada obecna franczyzobiorczyni Travelplanet. – Ale do własnego biura podróży było jeszcze od tego daleko. Pomysł na taki biznes podsunął mi mąż, po narodzinach naszego drugiego dziecka. A że mieliśmy też własny, niewykorzystany budynek niedaleko domu, to postanowiliśmy zaryzykować.
Joanna Klemiato postawiła więc w biznesie na to, co było jej bliskie i co sama lubi. Przez 10 lat prowadziła samodzielne biuro podróży. Aż wreszcie postanowiła, że pora przejść pod skrzydła dużego gracza i zaczęła szukać franczyzodawcy. Skąd taka decyzja?
– Głównym powodem była konkurencja – nie ukrywa nasza rozmówczyni. – W Tczewie, gdzie prowadzę działalność, jest w sumie sześć biur podróży. Nie chodzi jednak nawet o ich liczbę Niestety, zdarzało się, że konkurencja była nie do końca uczciwa wobec mnie. Próbowano psuć mi opinię, podważać moją wiarygodność u touroperatorów. Dlatego doszliśmy z mężem do wniosku, że pora poszukać wsparcia silnego partnera.
Zapoznali się z ofertami wszystkich franczyzodawców z branży turystycznej. Największe zaufanie wzbudził w nich Travelplanet.
– Dokładnie przestudiowaliśmy wszystkie koncepty franczyzowe, łącznie oczywiście z największymi sieciami. Naszym zdaniem Travelplanet zapewnia swoim agentom największe wsparcie i ochronę – podkreśla Joanna Klemiato. – A to dla mnie najważniejsze kryterium. Mam za sobą wiele nieprzespanych nocy, z powodu kłopotów z klientami, którzy np. nie chcieli dopłacić do złożonej wcześniej rezerwacji. Teraz nie muszę się już martwić takimi sprawami. Zajmuje się tym za mnie dział windykacji w Travelplanet. Prowizję od sprzedaży dostaję co miesiąc, co pozwala mi swobodniej planować wydatki, daje większe poczucie bezpieczeństwa. A to tylko niektóre z przykładów korzyści, płynących z tej współpracy.
Nie bez znaczenia był też fakt, że franczyzodawca wspomaga finansowo nowych partnerów, dołączających do sieci.
– Pieniądze są przyznawane w formie pożyczki, ale wystarczy wypracować określony limit sprzedaży, by została ona anulowana – wyjaśnia franczyzobiorczyni Travelplanet.
Czy po 10 lat całkowitej samodzielności w biznesie nie obawiała się, że teraz tę samodzielność straci? Franczyza wymaga przecież dostosowania się do standardów i modelu współpracy, wyznaczanych przez dawcę licencji.
– Zupełnie się tego nie obawiałam – mówi zdecydowanie Joanna Klemiato. – Na wszystkie swoje pytania dostałam jasne odpowiedzi, wiedziałam, na czym będzie polegać współpraca i to mi od początku odpowiadało. I dziś, po dwóch latach, mogę stwierdzić, że mój biznes tylko na tym zyskał. Mam więcej klientów, większą ofertę touroperatorów. Samo biuro też się zmieniło na korzyść, po dostosowaniu do standardów sieci, ma chociażby podjazd dla wózków.
Branża ma się dobrze
Obecnie Travelplanet ma 10 salonów własnych oraz 108 franczyzowych. W zależności od modelu współpracy (może to być współpraca partnerska lub pełna franczyza) całkowita inwestycja w placówkę waha się od 10 do 20 tys. zł. Opłata licencyjna za przyłączenie do sieci wynosi 2,5 tys. zł. Przed uruchomieniem nowego salonu, jego pracownicy oraz właściciel przechodzą intensywne szkolenie w siedzibie Travelplanet.pl we Wrocławiu, trwające 10 dni. Program obejmuje szkolenia produktowe, systemowe, sprzedażowe, z księgowości, marketingu oraz symulacje z zakresu obsługi klienta.
– Zwrot z inwestycji zależy od miejsca oraz osoby, która salon prowadzi. Mamy franczyzobiorców, którzy osiągnęli to w 12 miesięcy, ale mamy też takich, którzy potrzebowali około 2,5 roku – wyjaśnia Bartłomiej Szymczak-Pomianowski, menedżer ds. rozwoju sieci franczyzowej Travelplanet.
Franczyzobiorcy zarabiają na prowizji od podpisanych umów, wypłacanej co miesiąc.
– Sprzedaż ofert turystycznych w tym roku jest zdecydowanie wyższa, niż w ubiegłym. Ubiegłoroczny wzrost wyniósł ponad 50 proc. a tegoroczne rezerwacje wzrosły aż o 65 proc. – podkreśla Bartłomiej Szymczak-Pomianowski. – Sprzedaż koncentruje się oczywiście w okresie letnim. Natomiast z roku na rok odnotowujemy coraz większą chęć klientów do wczesnych rezerwacji, dzięki czemu zmniejsza się sezonowość w naszej branży.

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Travel Shops otworzyło już w tym roku już 12 nowych biur podróży. Kiedy jest najlepsza pora na to, by zainwestować w turystyczny biznes?
Chcesz zrobić biznes w internecie? Podpowiadamy, jak zbić fortunę na YouTubie.
Planujesz inwestycję w biznes franczyzowy? Podpowiadamy czym się kierować, żeby wybrać właściwą franczyzę dla siebie i odnieść sukces w biznesie. Analizujemy czy bardziej opłaca się otworzyć firmę transportową, piwny ogródek, drukarnię internetową czy firmę produkującą pościel. Ponadto prezentujemy 15 sprawdzonych pomysłów na sklep odzieżowy znanej marki. Zdradzamy 10 najczęstszych błędów franczyzobiorców. Radzimy, jakie triki marketingowe opłaca się zastosować, żeby sprzedać więcej. Zbigniew Inglot opowiada nam jak z małej firmy rodzinnej zbudować koncern znany niemal na całym świecie.
W ciągu ośmiu miesięcy tego roku sieć Travelplanet podwoiła liczbę punktów partnerskich i franczyzowych.
Dzięki przystąpieniu do dużej sieci właściciele biur podróży dostają szansę zdobycia nowych klientów – mówi Bartłomiej Szymczak-Pomianowski, menedżer ds. rozwoju sieci franczyzowej Travelplanet.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Lodziarze mają słodkie życie – można często usłyszeć. Czy to prawda? Wszyscy ci, którzy dopiero myślą o wejściu w ten biznes mają wiele pytań i wątpliwości.
Własny McDonald to nieosiągalny cel dla niejednego biznesowego marzyciela. Kto więc może mieć swojego McDonalda? Aneta Czaplicka ma pięć restauracji pod tym szyldem.
Sprawdziliśmy, w jaki biznes warto zainwestować w nadchodzącym roku. Tłumaczymy, jak otworzyć i z sukcesem prowadzić spaghetterię, sklep z bielizną, pączkarnię, agencję Mikołajów, park trampolin oraz firmę sprzedającą kosze prezentowe. Opisujemy też sprawdzone franczyzy z branży usługowej. Radzimy, jak przeprowadzić remanent w firmie.
Carrefour, Żabka, Bank PKO PB, Helen Doron, Yasumi czy Metrohouse – to tylko niektóre z marek, które zaprezentują swoje franczyzy na targach Pomysł na Firmę w Katowicach.
Franczyza to sposób na własny biznes pod znanym logo. Korzystają z niej największe światowe marki, warto więc wiedzieć czym jest biznes na licencji franczyzowej.
POPULARNE NA FORUM
Kajaki, tratwy, namioty - podróżowanie
ja byłam rok temu na wakacjach w Agroturystyce Biebrza Safari - noclegi, kajaki, tratwy - wszystko pod ręką. Polecam bardzo
Kajaki, tratwy, namioty - podróżowanie
Możecie pochwalić się miejscami do których udajecie się na wypoczynek ?
Global CFM Rent a Car - jakie są wasze opinie?
Witam, jestem kolejnym klientem oszukanym przez Global. Mechanizm juz opisany wczesniej przez innych na forum. Chetnie przystapie do pozwu zbiorowego lub zawiadomienia o...
Pensjonat - warto czy nie?
Największą rolę odgrywa miejsce. Jak jest miejsce turystyczne to zawsze ma sens.
Global CFM Rent a Car - jakie są wasze opinie?
Firma Global Rent a Car to najwieksze oszustwo z jakim sie spotkalam w moim 34 letnium zycziu. Wypozyczam z mezem samochody pare razy jesli nie wiecej w roku w roznych krajach...
Przewóz osób
Wyglada dobrze!
Domki nad Jeziorem
Witam, mam taki pomysł aby zakupić kawałek działki nad jeziorem z linią brzegową i postawić 4 domki drewniane plus do tego altanki , 2 domki z sauną. Do tego jakiś...
Global CFM Rent a Car - jakie są wasze opinie?
Mądry Polak po szkodzie. Jak czytam wpisy na temat Rent a Car/Flex car sp. z o.o. to żałuję że nie poświęciłem tej witrynie/forum uwagi wcześniej. Lotnisko Gdańsk...