Znana marka ogłasza odwrót

Gdzie indziej sie udało / Dunkin Donuts ma obecnie ok. 12 tys. lokali w 36 krajach. W Polsce marka próbowała szczęścia dwa razy.
Wtorek
14.08.2018
Dunkin Donuts po raz drugi wycofuje się z Polski. Zamyka ostatnie trzy lokale nad Wisłą.
 

Dunkin' Donuts, sieć kawiarni serwujących amerykańskie pączki z dziurką, dwukrotnie próbowała ekspansji na polskim rynku. Po raz pierwszy marka zawitała nad Wisłę jeszcze w latach 90. Jednak po kilku latach walki o podniebienia klientów musiała się wycofać – zdaniem ekspertów gastronomicznych pączki w amerykańskim stylu nie trafiły w polskie gusta, przyzwyczajone do tradycyjnych wypieków.
Po raz drugi Dunkin' Donuts pojawił się w Polsce w 2015 roku. Marka podpisała umowę masterfranczyzy z firmą Varsovia Food Company, która miała się zająć rozbudową sieci w naszym kraju. Zapowiadano, że w ciągu najbliższych lat Polsce otwarte zostaną 44 lokale.
 Kontynuując strategię ekspansji Dunkin' Donuts w całej Europie, mamy przyjemność zapowiedzieć nasze wejście na rynek polski – mówił wówczas Paul Twohig, prezes Dunkin’ Donuts na Stany Zjednoczone i Kanadę oraz Dunkin’ Donuts & Baskin-Robbins na Europę i Amerykę Łacińską. – Polska charakteryzuje się dynamicznym rozwojem kultury picia kawy, a rynek stale się rozrasta, dlatego szacujemy, że propozycja Dunkin’ Donuts spotka się z bardzo pozytywnym odbiorem wśród naszych polskich klientów. Z niecierpliwością czekamy na współpracę z grupą osób z firmy Varsovia Food Company, które mają duże doświadczenie w branży i świetny plan na rozwój marki w Polsce.
A Michael Motz, prezes spółki Varsovia Food Company dodawał, że jego ambicją jest, by lokale Dukin' Donuts stały się dla Polaków idealnym miejscem na poranna kawę czy popołudniowa przekąskę. W dalszej perspektywie rozważał udzielanie licencji na biznes indywidualnym franczyzobiorcom. Niestety, wygląda na to, że rzekomo świetny plan rozwoju jednak zawiódł. Ostatecznie Varsovia Food Company udało się zrealizować osiem otwarć – w Warszawie oraz w Łodzi. A w ostatnich miesiącach kawiarnie zaczęły kolejno znikać z rynku. Zostały tylko trzy – w stolicy. Wczoraj na facebookowym profilu marki pojawiła się informacja, że i one zostaną zamknięte.
„Wszystko, co dobre, kiedyś się kończy i, niestety, lokale Dunkin' Donuts po 3 latach znikają z mapy Polski. Ta smutna decyzja nie była łatwa, ale w zaistniałych okolicznościach okazała się konieczna. Dziękujemy za wszystkie wspólnie zjedzone donuty. Będziemy za Wami tęsknić i zapraszamy dziś na Świętokrzyską 16 na wyprzedaż ostatnich donutów i pamiątek na otarcie łez. Lokal będzie otwarty do ostatniego donuta. Donut worry, be happy, dziękujemy”.
Telefony w jeszcze działających lokalach marki wczoraj nie odpowiadały. Wysłaliśmy do firmy maila z prośbą o komentarz i odpowiedzi na pytania, czym jest spowodowana decyzja o zamknięciu lokali. Nie otrzymaliśmy na razie odpowiedzi.

Dunkin Donuts ma obecnie ok. 12 tys. lokali w 36 krajach. Czemu w Polsce odniósł porażkę?
 Nie znamy szczegółów umowy masterfranczyzowej więc trudno spekulować, dlaczego ekspansja marki Dunkin Donuts się nie powiodła. Polski rynek gastronomiczny jest obecnie bardzo konkurencyjny i wszystkie firmy, które chcą na niego wejść, powinny się z tym liczyć. Nie można zakładać, że sprawdzony w innych krajach brand będzie samograjem – podkreśla Dominik Szulowski, starszy menedżer ds. relacji korporacyjnych w McDonald's Polska. – Coraz trudniej np. pozyskiwać atrakcyjne lokalizacje. To już nie są lata 90., gdy za niewygórowane kwoty można było kupić nieruchomości w kluczowych miejscach. Drugą sprawą jest budowanie świadomości marki wśród klientów. To praca na długie lata. McDonald's, wchodząc na polski rynek miał już rozpoznawalną markę, ale firma i tak miała świadomość, że czeka ją długoterminowy rozwój. Kwestią zasadniczą jest jednak unikalność oferty – to, czym marka wyróżnia się na tle innych a także właściwa polityka cenowa. Polacy mają coraz większe oczekiwania, ale cena w ich decyzjach zakupowych wciąż odgrywa kluczową rolę.

Łukasz Jarema, współwłaściciel konceptu Stara Pączkarnia, który rozwijał też takie marki jak Columbus Coffee, Etno Cafe czy Grupę Gastronomiczną The Best Restaurants zauważa, że wielu zagranicznym markom brakuje wrażliwości na polskiego klienta.
 Często przy implementowaniu amerykańskiego konceptu na rynek polski przenosi się ceny 1:1, nie pamiętając o tym, że wartość złotówki jest kilkukrotnie niższa. Nasz rynek nie jest gotowy na taki produkt w wersji premium – zauważa Łukasz Jarema. – Poza tym rynek kawiarniany w Polsce jest dość mocno nasycony i nie jest łato przebić się na nim. Kolejną sprawą są wysokie koszty prowadzenia działalności, czyli duże koszty pracownicze, połączone z wysokimi czynszami i rosnącymi cenami surowców. Być może przy 20 czynnych lokalizacjach udałoby się osiągnąć rentowność, ale przy mniejszej liczbie kawiarni na pewno było to trudne.


Oświadczenie na Facebooku: / "Wszystko, co dobre, kiedyś się kończy i, niestety, lokale Dunkin' Donuts po 3 latach znikają z mapy Polski. Ta smutna decyzja nie była łatwa, ale w zaistniałych okolicznościach okazała się konieczna".

ZOBACZ W KATALOGU

7 Street – Bar & Grill
Bafra Kebab
Berlin Döner Kebap
Biesiadowo
Bike Café
Bistro Krówka i Połówka
Bobby Burger
BoBoQ
Burgerownie, Pizzerie, Trattorie, Kawiarnie
Carte d’Or Cafe
Chilli Mili
Chop Chop Lody Tajskie
Cleopatra
Coffeeloffee
Coffeeshop Company
Crazy Bubble
Crazy Piramid Pizza
Crema Caffe
Cukiernia Fit Cake
Da Grasso
Dolce Lato, Gelato...The Italian way
Domino’s Pizza
Easy Beer
Easy Wine
Erbil Doner Kebab
Express Oriental
Express Pizza – Ta prostokątna!
Fabryka Pizzy
Felix Chicken
Fornetti
Fresh Gelato
Frytki Belgijskie w Krakowie
Gloria Jean’s Coffees
Gruby Benek
Jack’s Bar & Restaurant
Kebab King
Koku Sushi
Kołacz na okrągło
Kreweta Tempura Bar
Krowarzywa
Kuchnia Marche
Lepione
Little Caesars Pizza
Lodolandia
Lodostrefa
Lody Bonano
Lody Mangatto
Lody Marsjano
Lody Przygoda & Lavazza
Lody Smaki Natury
Makarun Spaghetti and Salad
McDonald’s
Meet & Fit – Slow Food
Mihiderka
Mini Melts
Ministerstwo Śledzia i Wódki
MOJITO LEMON
Mr Hamburger
Mr. Kebab
Naleśnikarnia Gramofon
New York Hot Dog
New York Pizza Department
Olimp
Organic Coffee & more
Pan Naleśnik
Papa John’s Pizza
Pierogarnia Stary Młyn
Pijalnia Wódki i Piwa
Pijalnie Czekolady E.Wedel
Pizzeria Stopiątka
Przystanek Pierogarnia
Red Hot Chicken
Restauracje Sphinx
Rybkodajnia
Sbarro
Seta Disco, Seta Bistro
Setka Bar
Sevi Kebab
Shrimp House
So! Coffee
Stara Pączkarnia
Stava - niezawodne dowozy
Subway
Telepizza
Tutti Santi
U Lodziarzy Wytwórnia Lodów Polskich
Western Chicken
Western Tortilla
Willisch
Zdrowa Krowa Slow Food Fast
Zdrowa Micha bistro piekarnia

POPULARNE NA FORUM

Naleśnikarnia

Różnego typu meble gastronomiczne ze stali nierdzewnej kupicie w http://jugema.com.pl/ Stoły robocze, urządzenia grzewcze, zlewy, szafy, regały i wiele innych. A...

6 wypowiedzi
ostatnia 19.11.2018
Gastronomia w szkole.

Witam, mój syn chodzi do szkoły Zawodowej na Ul.Gintrowskiego 38 w Warszawie, przyjrzałem się, że jest tak sklepik z żywnością. Zastanawiam się ile taka pani czy pan...

1 wypowiedzi
ostatnia 14.11.2018
Catering dietetyczny

Polecam catering dietetyczny bielsko-biała- szefowa to też instruktor sportów siłowych więc zna się na tym :)

3 wypowiedzi
ostatnia 09.11.2018
Piec do pizzy - jaki wybrać ?

Ja mam własny piec do pizzy i jestem zadowolona :D

58 wypowiedzi
ostatnia 09.11.2018
Piec do pizzy - jaki wybrać ?

Jeżeli już się kupuje wyposażenie do swojej pizzerii, to warto kupić solidny piec. Dobre jakościowo urządzenia w swoim asortymencie posiada firma Hendi. Niedrogie, a...

58 wypowiedzi
ostatnia 08.11.2018
Catering dietetyczny

Witam. Poszukuję franczyzy na catering dietetyczny ale nie interesuje mnie wersja gdy dostaję gotowe produkty . Mam wlasną firmę gastronomiczną i moge spokojnie sam o to...

3 wypowiedzi
ostatnia 08.11.2018
Catering dietetyczny

Cześć, ktoś z was korzysta z cateringu dietetycznego ? jakie macie wrażenia z korzystania z takiego rozwiązania ? bo chciałbym skorzystać z https://www.pureandfresh.pl/...

3 wypowiedzi
ostatnia 07.11.2018
Kawiarnie Cafe Nescafe

This article filled with so many useful information. Tha's why I needed to write you a very small remark so as to give many thanks once again for your spectacular things...

9 wypowiedzi
ostatnia 05.11.2018