Niewiele na start / Koszt inwestycji w pojedynczy sklep Żabka wynosi 5 tys. zł. Za te pieniądze franczyzodawca oddaje do dyspozycji franczyzobiorcy sklep o wartości ok. 200 tys. zł.
Czwartek
30.04.2020
O nowej ofercie franczyzowej Żabki i radzeniu sobie w czasach pandemii opowiada Sebastian Bielawski, dyrektor Departamentu Rozwoju i Wsparcia Franczyzobiorców.
 

Co się zmieniło w zasadach inwestycji w koncept franczyzowy Żabki?

Przede wszystkim podnieśliśmy kwotę gwarantowanych przychodów dla nowych franczyzobiorców do 16 tys. zł miesięcznie i wydłużyliśmy okres finansowego wsparcia z 6 do 12 miesięcy. Nowe warunki obowiązują od 1 kwietnia tego roku. Nasza oferta bardzo ułatwia rozwój biznesu, pozwala rozwinąć skrzydła nowym sklepom i zbudować bazę klientów, zanim biznes osiągnie zakładany poziom sprzedaży.

Czyli Żabka wierzy nie tylko we franczyzę, ale również śmiało inwestuje w rozwój sieci mimo pandemii?

Tak. Od dawna planowaliśmy nowe warunki współpracy i zdecydowaliśmy się je wdrożyć mimo okresu pandemii. Teraz zyskała jeszcze większą wartość, ponieważ jest wsparciem dla osób, które straciły pracę i szukają nowych możliwości. Zmiany w ofercie wynikają też z ogólnych zmian na rynku i oczekiwań franczyzobiorców, dla których gwarantowany przychód jest także gwarancją bezpieczeństwa, pozwala zatrudnić pracowników, przeszkolić ich i skoncentrować się na dobrym zarządzaniu sklepem. 12 miesięcy to odpowiedni czas, by w pełni rozwinąć biznes, utrwalić się w pamięci okolicznym klientom oraz zacząć zarabiać. Co prawda większość sklepów Żabka znacznie szybciej osiąga zakładany poziom sprzedaży, ale niektórym sklepom te kilka miesięcy wsparcia finansowego da potrzebny oddech.

Co franczyzobiorca otrzymuje od sieci?

Koszt inwestycji w pojedynczy sklep Żabka wynosi 5 tys. zł. Za te pieniądze franczyzodawca oddaje do dyspozycji franczyzobiorcy sklep o wartości ok. 200 tys. zł. Firma pokrywa koszty czynszu, remontu lokalu oraz pełne wyposażenie placówki – zatowarowanie, system IT i monitoring, zakup regałów, chłodni, oświetlenia oraz pozyskanie koncesji na alkohol. Korzystamy również z technologii IT, która pomaga w kierowaniu sklepem na odległość. W ubiegłym roku wdrożyliśmy aplikację frappka, dzięki której franczyzobiorcy mogą na odległość kontrolować aktualny stan kasy oraz godzinę pierwszej i ostatniej transakcji. Ponadto zapewniamy pełne wsparcie techniczne w postaci Interwencyjnych Grup Serwisowych w największych miastach w Polsce, a także program awizacji dostaw oraz program szkoleń i e-learningu. Działa także Centrum Wsparcia Franczyzobiorców, w ramach którego franczyzobiorcy otrzymują wsparcie w bieżącej działalności. Pomagamy także naszym franczyzobiorcom w rekrutacji nowych pracowników. Dzięki wsparciu ze strony agencji pracy tymczasowej jesteśmy w stanie szybko znaleźć kompetentne osoby. Udostępniliśmy również bezpłatnie narzędzie do pozyskiwania pracowników. Platforma „Praca za Rogiem” daje dostęp do ogromnej bazy kandydatów mieszkających blisko sklepu oraz możliwość publikacji ogłoszeń rekrutacyjnych i promowania ich w mediach społecznościowych.

Sytuacja, w której na jednej ulicy jest kilka sklepów z szyldem Żabka nie należy do rzadkich. Czy sklepy nie przeszkadzają sobie nawzajem w funkcjonowaniu?

Absolutnie nie. Są ulice, które z łatwością pomieszczą kilka naszych sklepów. Bardzo często np. sklepy na przeciwległych stronach tej samej ulicy obsługują różnych klientów. Takie zróżnicowanie wynika np. z bliskiej lokalizacji szkoły, biur, czy budynków mieszkalnych z placem zabaw. Kryteria są różne. Korzystamy z tzw. sztucznej inteligencji, która z dużą dokładnością weryfikuje każdy sklep pod względem rentowności i profilu klienta. To zbiór kilkuset danych, analizowanych i przetwarzanych przez system, na podstawie których wybierane są najlepsze lokalizacje. Zastosowanie tych danych  zwiększa szansę na dochodowość biznesu. Przyszły franczyzobiorca może dokonać wyboru spośród kilku oferowanych lokalizacji sklepu. Na tym etapie kandydat poznaje również potencjał sprzedażowy danych lokali. Takie działania powodują, że spośród 10 nowych franczyzobiorców aż 9 po pierwszym roku osiąga satysfakcjonujący poziom rozwoju sklepu.

Czy mimo pandemii nowe zasady przyciągają nowych franczyzobiorców? 

Liczba zgłoszeń jakie do nas spływają utrzymuje się na podobnym poziomie co przed pandemią. Choć w ostatnim czasie zwiększyło się zainteresowanie wśród osób, których biznesy są mocno zagrożone lub w związku z sytuacją po prostu stracili dochody.

Jak w obecnych warunkach odbywa się rekrutacja franczyzobiorców?

Epidemia wymaga od nas elastyczności i dostosowania się do zmieniających się warunków. Obecnie prowadzimy rozmowy z kandydatami poprzez wideokonferencje. Takie rozwiązanie zostało wprowadzone, aby zagwarantować bezpieczeństwo osób zainteresowanych naszą franczyzą oraz przedstawicielom firmy. Ze względu na obecną sytuację oraz z uwagi na ograniczenie funkcjonowania urzędów, Żabka przygotowała prezentację, która prowadzi kandydata przez ePUAP, umożliwiając tym samym kompletowanie dokumentów w wersji cyfrowej. Ważnym elementem procesu rekrutacyjnego są szkolenia, które teraz realizowane są częściowo  w formule eksternistycznej. Połowa szkolenia, w trakcie którego omawiane są tematy techniczne, odbywa się poprzez sesje online z trenerem oraz szkolenia e-learningowe. Druga część, w której kandydat poznaje operacyjne aspekty pracy przeprowadzana jest w sklepie trenerskim z zachowaniem wszystkich dostępnych środków ostrożności. Franczyzobiorcy mogę też korzystać z bogatej oferty szkoleniowej zamieszczonej na specjalnie przygotowanej do tego celu platformie.

Jakie są dalsze kroki?

Po odbytych szkoleniach, podpisaniu umowy franczyzowej oraz zaliczeniu egzaminu końcowego przedsiębiorca obejmuje swój sklep.

Zgodnie z umową franczyzobiorca prowadzi indywidualną działalność gospodarczą i w ramach umowy o współpracy z firmą Żabka Polska jest odpowiedzialny za zarządzanie sklepem i jako przedsiębiorca odpowiada za kontrolę kosztów, prowadzenie administracji swojej działalności gospodarczej, realizację zobowiązań podatkowych, ZUS oraz kwestie pracownicze. Jak każdy przedsiębiorca, jest również zobowiązany do bieżącej oceny swoich dochodów.

Po podpisaniu umowy obie strony obowiązuje 30-dniowy okres wypowiedzenia. Franczyzobiorca może więc w każdej chwili zakończyć współpracę bez żadnych konsekwencji. Warto wspomnieć, że elementem umowy jest konieczność wyboru formy zabezpieczenia. W naszej sieci proponujemy weksel in blanco,  gwarancję bankową lub kaucję. Z uwagi na swoją powszechność, najczęściej  wybierany jest weksel, na który decyduje się  99 proc. kandydatów.

Wspominał pan o zabezpieczeniach, które wdrożyła firma w sklepach? Na czym polegają?

Podjęliśmy natychmiastowe działania dopasowując sklepy do wymogów Ministerstwa Rozwoju i Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Zapewniamy wszystkim placówkom środki dezynfekujące, rękawiczki lateksowe, woreczki foliowe i przyłbice. Ponadto we wszystkich placówkach przy kasach zamontowaliśmy pleksi, by chroniły pracowników i klientów. Zaostrzyliśmy też reżim sanitarny w sklepach. Konieczna jest dezynfekcja blatu kasowego, terminala i skanera płatniczego, osłony pleksi czy klamki są dezynfekowane co godzinę. Istnieje też możliwość samodzielnego skanowanie produktów. Wprowadziliśmy również specjalne opakowania na gorące napoje i przekąski, sprzedawane wyłącznie na wynos. Zmieniliśmy też zasady przyjmowania i wydawania paczek, bez poświadczania na urządzeniach mobilnych i dokumentach przewozowych. Firma robi wszystko, by dbać o bezpieczeństwo klientów oraz franczyzobiorców i pracowników sklepów.

Rozmawiała Magdalena Kurda


Sebastian Bielawski, dyrektor Departamentu Rozwoju i Wsparcia Franczyzobiorców Żabka Polska / "W ostatnim czasie zwiększyło się zainteresowanie naszą franczyzą wśród osób, których biznesy są mocno zagrożone lub w związku z sytuacją po prostu stracili dochody".

POPULARNE NA FORUM

sklepy spożywcze

Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...

7 wypowiedzi
ostatnia 25.03.2024
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami

Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna

1 wypowiedzi
ostatnia 24.03.2024
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator

Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...

1 wypowiedzi
ostatnia 30.09.2023
Nagrodzeni franczyzobiorcy

Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....

1 wypowiedzi
ostatnia 03.02.2023
sklepy spożywcze

Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.

7 wypowiedzi
ostatnia 29.03.2022
Jubileuszowy sklep

Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów

1 wypowiedzi
ostatnia 09.03.2022
Nowe warunki współpracy dla franczyzobiorców

Widzę ,że przestępczość zorganizowana od nowego roku w natarciu na Franchising.pl:)

1 wypowiedzi
ostatnia 27.01.2022
Franczyza, która daje niezależność

No no i tutaj polecę jutrzejszy program Anity Gargas. Redakcjo opamiętajcie się i przestańcie promować reklama i tekstami natywnymi przestępczość zorganizowana....

1 wypowiedzi
ostatnia 26.01.2022