Przeważa franczyza / Sieć Moya liczy obecnie 318 stacji paliw, z czego 213 (czyli ponad 70 proc.) działa we franczyzie
Wtorek
23.03.2021
Do 2024 roku Moya chce mieć pół tysiąca stacji paliw. Ten biznes to propozycja dla inwestorów z grubszym portfelem.
 

Inwestycja w stację paliw nie należy do tanich. Tym niemniej chętnych do otwarcia takiego biznesu nie brakuje. Sieć Moya liczy obecnie 318 stacji paliw, z czego 213 (czyli ponad 70 proc.) działa we franczyzie.

– Od kilku lat szczycimy się tym, że Moya jest najszybciej rosnącą siecią stacji paliw w Polsce. Nasza strategia rozwoju zakłada, że do 2024 roku pod naszym szyldem będzie działało co najmniej 500 placówek – mówi Paweł Grzywaczewski, członek zarządu spółki Anwim, właściciela marki Moya. – Obecnie prowadzimy wiele rozmów z potencjalnymi partnerami oraz niewielkimi, lokalnymi sieciami stacji paliw.

Dla doświadczonych i debiutantów

Do sieci mogą dołączać już funkcjonujące stacje paliw. Otrzymują wówczas pełną identyfikację wizualną, materiały promocyjne i nośniki reklamowe, a także opiekę prawną, możliwość korzystania ze szkoleń, całodobową pomoc techniczną. Ale jest też możliwe uruchomienie stacji od zera.

– Od naszych partnerów wymagamy stabilnego poziomu finansowego, niezbędnego do prowadzenia lub budowy stacji od podstaw oraz sprzedaży paliw na minimalnym, akceptowalnym przez nas poziomie. Dla nowych stacji poziom ten określamy wspólnie z nowym partnerem, na podstawie naszego doświadczenia rynkowego – wyjaśnia Paweł Grzywaczewski.

W przypadku już istniejącej stacji rebranding, remont wnętrza, zatowarowanie, implementacja systemu trwają do kilku miesięcy. W sytuacji budowy nowego obiektu czas przygotowania do otwarcia zwykle przekracza rok.

Jeśli chodzi o koszty inwestycji, franczyzodawca zastrzega, że podlega to indywidualnym ustaleniom.

– Stacje różnią się diametralnie potencjałem, ale również kosztem budowy i prowadzenia. Jest to biznes bardzo kapitałochłonny. Budowa stacji od podstaw to kilka milionów złotych, bez kosztu działki. Więc zwrot z inwestycji zazwyczaj znacząco przekracza 10 lat – nie ukrywa Paweł Grzywaczewski.

Nie tylko benzyna

Sieć bierze pod uwagę zarówno lokalizacje przy ważnych drogach krajowych, jak i lokalnych, w miastach i w mniejszych miejscowościach. Procedura budowy stacji jest dość skomplikowana. Trzeba znaleźć działkę, najlepiej taką, na której plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje budowę stacji paliw. Kolejny krok to uzyskanie pozwolenia na budowę od władz lokalnych, a później sporządzenie projektu wykonawczego. Ważne jest też sporządzenie oceny oddziaływania obiektu na środowisko. Nie można zapomnieć, że do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie obrotu paliwami ciekłymi wymagana jest koncesja.
Obecnie stacje zarabiają nie tylko na sprzedaży paliw, lecz także na prowadzonych praktycznie przy każdej z nich sklepach, które mogą działać 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Mają one niebagatelny udział w obrotach placówek.

– W czasie pierwszej fali pandemii, czyli w drugiej połowie marca, kwietniu i maju ubiegłego roku, odczuliśmy duże spadki w sprzedaży paliwa. Później, wraz z luzowaniem kolejnych obostrzeń, zwiększoną aktywnością Polaków w czasie wakacji, zaczęliśmy odbudowywać straty – informuje Paweł Grzywaczewski. – Jednak jeżeli chodzi o paliwa, to rzeczywiście rok do roku odnotowaliśmy spadek sprzedaży. Natomiast wzrost sprzedaży pozapaliwowej pozwolił zrekompensować część strat. Podjęte przez nas działania w obszarze sprzedaży w sklepach, przede wszystkim wprowadzenie asortymentu dezynfekującego, środków ochrony osobistej, prowadzone działania promocyjne, ciągłe rozbudowywanie oferty, przyniosły rok do roku ponad 20-procentowe wzrosty.

 

WIZYTÓWKA MARKI MOYA

Sieć stacji paliw.

  • od blisko 30 lat na rynku
  • 318 stacji paliw,
  • w tym 213 stacji franczyzowych

Paweł Grzywaczewski, członek zarządu spółki Anwim / "Od naszych partnerów wymagamy stabilnego poziomu finansowego, niezbędnego do prowadzenia lub budowy stacji od podstaw".

POPULARNE NA FORUM

Pieniądze z moto-sklepu

Rzeczywiście jest to forma biznesu która może zaciekawić wiele osób, a szczególnie warto połączyć ją np. jak ktoś ma z warsztatem samochodowym gdzie klienci na pewno...

8 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2019
Pieniądze z moto-sklepu

Zgadzam się, że dobrze działający biznes w branży motoryzacyjnej to LucArt który moim zdaniem jest świetną alternatywą dla osób które się tym interesują. Dają...

8 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2019
Pieniądze z moto-sklepu

Warto pójść w stronę franczyzy. W branży motoryzacyjnej najkorzystniejsza jest franczyza z Lucart Automotive. Wiem z doświadczenia :)

8 wypowiedzi
ostatnia 13.03.2019
Pieniądze z moto-sklepu

To prawda wygląda bardzo obiecująco też sobie sprawdzę jak ta sieć się rozwija i jak klienci też są zadowoleni to będę miał trudne przemyślenia czy nie pójść...

8 wypowiedzi
ostatnia 01.03.2019
Pieniądze z moto-sklepu

Chyba będę musiał sam się co do nich przekonać i sprawdzić jak to dokładnie wszystko działa i co najważniejsze czy ceny są rzeczywiście tak konkurencyjne względem...

8 wypowiedzi
ostatnia 28.02.2019
Pieniądze z moto-sklepu

Rzeczywiście na sklepie motoryzacyjnym da się zarobić jednak warto mieć na początku wsparcie z góry aby wszystko działało od początki tak jak należy i abyśmy nie...

8 wypowiedzi
ostatnia 28.02.2019
Pieniądze z moto-sklepu

Ja się trochę brałem franczyzy, ale po namyślę spróbowałem i nie żałuję, warto :) Lucart to sprawdzona i znana marka i po wejściu z nimi we franczyze jest pewny dochód

8 wypowiedzi
ostatnia 12.02.2019
Pieniądze z moto-sklepu

Lucart to jedna z lepszych , jeśli nie nawet najlepsza marka w branży motoryzacyjnej z którą warto wejść we franczyze. Prowadzę biznes już dwa lata i od samego...

8 wypowiedzi
ostatnia 07.02.2019