Żabka może wchłonąć Maczfit, TUM sprzedaje licencje na biznes

Niedziela
02.05.2021
Rząd zdejmuje lockdown, raper i były poseł Liroy wchodzi w branżę konopną, a TUM rozpoczyna budowę sieci partnerskiej. Przegląd tygodnia 24 kwietnia-1 maja.
 

Rząd ogłosił etapy odmrażania gospodarki. Od 4 maja w reżimie sanitarnym otwierają się galerie handlowe, sklepy budowlane, meblowe, galerie sztuki i muzea. 8 maja otwarte zostaną hotele dla wszystkich gości. Będą mogły jednak działać z 50 proc. stanem obłożenia. Zamknięte pozostają hotelowe restauracje oraz strefa wellness & spa. Od 15 maja planowane jest uruchomienie gastronomii zewnętrznej, czyli ogródków restauracyjnych. Kina i teatry na świeżym powietrzu mogą działać z 50 proc. limitem obłożenia. Możliwe będą też imprezy okolicznościowe na zewnątrz, a więc m.in. wesela i komunie, z limitem do 25 osób. Od 29 maja gastronomia ma otworzyć się całkowicie – ale będzie mogła zapełnić tylko połowę miejsc w lokalach. Możliwe będą też imprezy okolicznościowe wewnątrz – z limitem do 50 osób. Otwarte zostaną też kina i teatry. Tu również maksymalne obłożenie nie będzie mogło być większe niż 50 proc. Podobnie na krytych obiektach sportowych i basenach.

Z końcem maja uruchomione zostaną siłownie, kluby fitness i solaria. Mają działać w ścisłym reżimie sanitarnym.

Żabka ma zgodę UOKiK

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał zgodę na włączenie spółki Maczfit w strukturę Grupy Żabka. Transakcja jest kolejnym krokiem w realizacji strategii Żabki opartej na rozbudowie ekosystemu modern convenience oraz integracji rozwiązań e-commerce.

Wniosek o zgodę na przeprowadzenie transakcji został złożony w dniu 22 marca 2021 roku. Decyzja o spełnieniu wymogów związanych z prawem antymonopolowym zapadła miesiąc później. Pozwala to Żabce sfinalizować porozumienie o nabyciu 95 proc. udziałów w spółce Maczfit od Macieja Lubiaka, jej założyciela oraz Resource Partners.

Założyciel i mniejszościowy udziałowiec, czyli Maciej Lubiak, pozostanie w Maczfit w roli prezesa. Firma obecnie rozwozi ponad 50 tys. posiłków dziennie, czyli około 10 tys. abonamentów, w ponad 1,5 tys. miejscowości położonych na terenie całej Polski.

Z kolei spółka Żabka Polska jest właścicielem największej w Polsce sieci sklepów typu convenience, liczącej 7 tys. placówek, prowadzonych przez ponad 5,6 tys. franczyzobiorców.

Liroy wchodzi w konopie

Piotr Liroy-Marzec, raper i były poseł, wraz ze wspólnikami stworzył markę LiRoyal, oferującą produkty konopne.

– Od zawsze wspierałem akcje edukacyjne i propagatorskie związane z konopiami. Działam z wieloma organizacjami m.in. na rzecz odbudowy rynku konopnego w Polsce. W Sejmie zajmowałem się legislacją, dzięki czemu udało się wprowadzić pewne zmiany. Teraz przyszedł czas na to, aby pod własną marką dostarczyć na rynek produkty najwyższej jakości. Zależy mi na kontroli każdego etapu procesu i współpracy ze świetnymi fachowcami, bo to daje gwarancję jakości. Dlatego zdecydowałem się działać z GoldGreen, zakładem ekstrakcji, który ma ogromne doświadczenie jako jedna z pierwszych firm w branży konopnej w Polsce. Wiem doskonale, że na razie w obiegu jest wiele produktów o wątpliwej wartości. Nie chcę, żeby ten sektor utknął w martwym punkcie przez słabą kontrolę jakości, dlatego zamierzamy wyznaczać wysokie standardy – mówi Piotr Liroy-Marzec, prezes zarządu, współwłaściciel LiRoyal.

Na ofertę marki LiRoyal składa się 26 produktów. Są to m.in. olejki, susze, suplementy oraz zestawy stworzone z konopi Sativa Cannabis L pochodzącej z certyfikowanych upraw. GoldGreen będzie też odpowiadać za receptury i produkcję kolejnych produktów.

Pierwszym krokiem w rozwoju LiRoyal będzie emisja akcji za pomocą platformy crowdfundingowej. Właściciele spółki chcą w ten sposób pozyskać od inwestorów milion euro. Następnie firma planuje ekspansję na rynki europejskie i światowe, w tym m.in. Niemcy, które są jednym z największych rynków konopnych w Europie. Globalnie, jak wynika z analiz Prohibition Partners, rynek konopi już w 2028 roku osiągnie wartość 300 mld euro. W Polsce w tym samym czasie przekroczy 4,2 mld euro, a w Niemczech 90 mld euro.

Keto dieta od Fit Cake

Największa polska sieć niecukierni Fit Cake wprowadza do systemu franczyzowego nowy format – Keto Cake. To odpowiedź firmy na epidemię otyłości, jaka pojawiła się podczas pandemii koronawirusa. Według badań Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego w 2020 roku przytyło ponad 30 proc. Polaków.

Sieć zdecydowała się na stworzenie nowej marki, ponieważ dąży do oddzielenia KETO od FIT, z którym jest od początku kojarzona. Dieta ketogeniczna ma bowiem wielu zwolenników, ale często spotyka się też z krytyką.

– Marka Fit Cake wychodzi z ofertą do różnorodnego grona odbiorców. Staramy się, aby każdy człowiek na diecie – nie ważne jakiej – znalazł u nas najzdrowszy odpowiednik tego czego szuka. Fit Cake nie ocenia żadnej z diet, Fit Cake szanuje decyzje zakupowe każdego klienta – mówi Rafał Kościuk, współwłaściciel sieci Fit Cake.

Polacy są coraz bardziej świadomymi konsumentami i większą wagę przywiązują do zdrowego odżywiania. Wielu przechodzi na specjalne diety, często kontrowersyjne. Dieta ketogeniczna od dawna była popularna w środowiskach sportowców i osób aktywnych, ponieważ pozwala na przyswojenie z posiłków najwartościowszych dla organizmu składników. Teraz stała się powszechna. Układa się ją tak, by w daniu zwiększyć ilość zdrowych tłuszczy przy równoczesnym ograniczeniu węglowodanów. Zalecana jest także dla diabetyków i osób z insulinoopornością, ponieważ ułatwia kontrolę glikogenu.

– Jej efektem jest szybka redukcja masy ciała, ale też dłuższe uczucie sytości oraz regulacja pracy układu pokarmowego. To dieta dobra dla niecierpliwych – dodaje Ewelina Choińska, autorka „lekkich” receptur w Fit Cake i zawodniczka fitness. – Od dawna wiele naszych ciast jest nie tylko bez cukru, gluten free i wege, ale też keto. Na ostatnie święta Bożego Narodzenia i wielkanocne przygotowaliśmy specjalne keto menu i uświadomiło nam to, jak wielkie jest zainteresowanie tego typu słodyczami. Znikały w oka mgnieniu.

Okazało się, że poza klientami keto ofertą zainteresowani są także franczyzobiorcy Fit Cake i inni przedsiębiorcy działający w branży gastronomicznej. Keto Cake, jako opcja dodatkowa do już funkcjonujących lokali kosztuje 3,5 tys. zł.

Marka Fit Cake mimo niekorzystnej koniunktury w gastronomii dobrze radzi sobie na rynku. W pierwszym kwartale 2021 roku, wywodząca się z Białegostoku sieć podpisała 9 umów franczyzowych na nowe punkty. Do końca roku na polskim rynku ma działać 50 Fit Cake (w styczniu było ich 24). Pojawiły się też pierwsze pytania o franczyzę za granicą.

Biznes w branży ubezpieczeniowej

TUM – Twoje Ubezpieczenia Mobilne na rynku finansowym działa od blisko 10 lat. Właściciel marki twierdzi, że w ostatnim czasie wzrosła świadomość ekonomiczna Polaków, którzy odpowiedzialniej zarządzają swoimi finansami i planują swoją przyszłość. Widząc to, zdecydował się stworzyć model partnerski, który przy niewielkich nakładach finansowych pozwoli rozpocząć działalność w branży ubezpieczeniowej. Szacowana kwota potrzebna na start to 2 tys. zł. Pieniądze będą przeznaczone głównie na kupno materiałów reklamowych: ulotek, wizytówek, teczek, długopisów. Partner marki musi mieć wykształcenie co najmniej średnie oraz być nie karanym. 

Lotos z zyskiem

Grupa LOTOS ogłosiła wyniki finansowe za I kwartał 2021 r. Zysk operacyjny koncernu wyniósł w tym okresie 664,3 mln zł. Złożył się na to zysk operacyjny segmentu produkcji i handlu: 554,8 mln zł, zysk operacyjny segmentu wydobywczego: 107,1 mln zł oraz korekty konsolidacyjne w wysokości +2,4 mln zł. Spółka wypracowała 5,9 mld zł przychodów ze sprzedaży. Oczyszczony skonsolidowany wynik EBITDA LIFO wyniósł 615 mln zł. W pierwszych trzech miesiącach tego roku koncern wypracował skonsolidowany zysk netto na poziomie 353,3 mln zł.

Na koniec I kw. 2021 r. pod marką LOTOS funkcjonowało 514 stacji paliw, tj. o jeden obiekt więcej niż na koniec 2020 roku.

Redan lubi Top Secret

Redan opublikował sprawozdanie finansowe za 2020 rok. W tym okresie spółka poniosła jednostkową stratę netto w wysokości 3,8 mln zł – co mimo wszystko oznacza poprawę względem poprzedniego roku.

– W 2020 roku osiągnęliśmy znacznie lepsze wyniki finansowe niż w poprzednim roku, choć nadal ponieśliśmy stratę. Olbrzymia poprawa nastąpiła, pomimo że był to bardzo trudny i specyficzny okres. Z jednej strony działalność całej gospodarki, a w szczególności branży odzieżowej została mocno ograniczona z powodu pandemii koronawirusa. Przełożyło się to na znaczne zmniejszenie obrotów. Duże zmiany wystąpiły także w strukturze Grupy Redan w związku ze sprzedażą udziałów w spółce Top Secret. W efekcie w sierpniu ubiegłego roku zakończona została konsolidacja wyników tej firmy i od tego czasu sprawozdawczość finansowa opiera się na raportach jednostkowych – mówi Bogusz Kruszyński, prezes zarządu Redan.

Redan w minionym 2020 roku poniósł jednostkową stratę netto w wysokości 3,8 mln zł, przy obrotach na poziomie 84,5 mln zł (w związku z otwarciem postępowania restrukturyzacyjnego Top Secret, zgodnie z MSSF15, dokonano odpisu na nieopłaconą sprzedaż do tej spółki w wysokości 7,7 mln zł, przez co obroty wykazane w sprawozdaniu wyniosły 76,7 mln zł). Wynik netto był jednak aż o blisko 109 mln zł lepszy niż w 2019 roku (wówczas dokonanych zostało szereg odpisów związanych ze spółką Top Secret oraz należności od kontrahentów działających na rynku ukraińskim i rosyjskim). Z kolei obroty w ujęciu r./r. zmniejszyły się o 46 proc. (51 proc. po uwzględnieniu odpisu).

W minionym roku trzeba było dofinansować działalność operacyjną marki Top Secret. Jednym z powodów było pogorszenie sytuacji finansowej związane ze skutkami niezrealizowanych planów sprzedażowych kolekcji jesień-zima 2018. Na potrzebę dokapitalizowania wpłynęła także pandemia koronawirusa. Jedynym możliwym źródłem pozyskania nowego finansowania niezbędnego dla zapewnienia płynności dostaw nowych towarów oraz perspektywy odzyskania rentowności, okazało się wsparcie finansowe ze strony Radosława Wiśniewskiego (założyciela marki i wiodącego akcjonariusza Redan). Wypracowane zostało wówczas rozwiązanie polegające na zainwestowaniu nowych środków w finansowanie zakupu nowych kolekcji. Zabezpieczeniem było natomiast przejęcie przez Radosława Wiśniewskiego pełnej kontroli nad spółką Top Secret. Redan zgodnie z umową ma jednak prawo do odkupienia udziałów Top Secret w okresie 5 lat.


POPULARNE NA FORUM

Co sądzicie o Oskrobie?

Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...

8 wypowiedzi
ostatnia 25.06.2024
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...

33 wypowiedzi
ostatnia 08.01.2024
Oszukani przez franczyzodawcę

Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...

48 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?

Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...

40 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?

14 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2023
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché

przeciez to złodzieje

1 wypowiedzi
ostatnia 04.05.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...

14 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2023
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...

211 wypowiedzi
ostatnia 13.03.2023