Biznes lubi zmiany

Mało, ale zawsze / Grupa CDRL, właściciel marki Coccodrillo w I kwartale 2021 roku odnotowała zysk z działalności operacyjnej na poziomie 0,84 mln zł.
Sobota
05.06.2021
Biedronka i Netto wprowadzają format sklepów 3.0, a w Intermarche nadchodzą zmiany na szczycie. Przegląd tygodnia 28 maja- 4 czerwca.
 

Po dwóch i pół roku rozwijania sklepów w koncepcie Biedronka 2.0, sieć dyskontów stworzyła kolejny format placówki handlowej – Biedronka 3.0. Od początku 2021 r. najnowszy koncept wdrożono w ponad 100 nowych lub zmodernizowanych sklepach Biedronki. Co się zmieniło? M.in. ustawienie półek czy poszczególnych kategorii produktowych. Niemal całkowicie zrezygnowano z ekspozycji towarów na paletach. Poszerzone zostały alejki. Wyodrębniono strefy non-food, promocyjnych artykułów spożywczych oraz stałego asortymentu. Zaprojektowano na nowo dział z alkoholami. Jest on oddzielony od reszty sklepu, poszerzono jego ofertę, a zarazem zapewniono klientom dodatkową przestrzeń zakupową. Wyróżniony – meblami i kolorem oświetlenia – został dział z kosmetykami. Zmianie uległa także strefa kas.

Jak informuje portal Wiadomości Handlowe, na koniec roku w nowym formacie ma działać ponad 400 sklepów.

Także Netto ma swój format 3.0. W tym modelu otwiera sklepy w lokalizacjach po sieci Tesco. Ostatnie takie otwarcia miały miejsce m.in. w Krakowie, Szczecinie i Warszawie. Model 3.0 przewiduje wybór ponad 150 gatunków świeżych owoców i warzyw w ofercie stałej, produkty bezglutenowe, bezlaktozowe, bezcukrowe, a także produkty z certyfikatem BIO. Sklep zadbał także o osoby wybierające wygodne i szybkie rozwiązania – z myślą o nich powstała strefa TO GO, w której klienci znajdą szeroką gamę gotowych dań. Placówki nawiązują swoim stylem do popularnego stylu skandynawskiego, charakteryzują się szerokimi alejkami i wyjątkowym neutralnym oświetleniem, które pomagają budować przyjazną atmosferę zakupów.

Coccodrillo powoli w górę

Grupa CDRL, właściciel marki Coccodrillo oraz Buslik, w I kwartale 2021 roku odnotowała zysk z działalności operacyjnej na poziomie 0,84 mln zł względem straty 5,4 mln zł rok wcześniej. Środki z przepływów pieniężnych netto z działalności operacyjnej wyniosły 7,9 mln zł, co oznacza wzrost w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku, kiedy to spółka odnotowała stratę na poziomie 12,6 mln zł.

W I kwartale 2021 roku przychody ze sprzedaży Grupy CDRL wyniosły 90,6 mln zł, czyli o 1,1 proc. mniej niż rok wcześniej. Spółka ograniczyła stratę netto, która wyniosła 3,5 mln zł, a w analogicznym okresie ubiegłego roku strata wynosiła 22,6 mln zł.

– Mimo ograniczeń w handlu spowodowanych pandemią, a także niepewnych nastrojów społecznych w I kwartale, wynik jak na realia, w których przyszło nam prowadzić biznes oceniamy pozytywnie. Sytuacja społeczno-gospodarcza się stabilizuje, więc z optymizmem patrzymy w przyszłość. Obecnie skupiamy się na optymalizacji sieci sprzedaży stacjonarnej, równolegle umacniamy sprzedaż za pośrednictwem kanałów e-commerce – komentuje Marek Dworczak, prezes CDRL.

W I kwartale kluczowym kanałem sprzedaży był internet. Umacnianie internetowej sieci sprzedaży to jeden z priorytetowych kierunków rozwoju Grupy CDRL. W ostatnim czasie został uruchomiony nowy sklep internetowy dla marki Broel. Od niedawna ubrania Coccodrillo są dostępne również za pośrednictwem platformy Allegro, uruchomiona została też rumuńska i ukraińska wersja sklepu internetowego.

Sfinks w pandemii

Przychody ze sprzedaży gastronomicznej restauracji sieci Sfinks Polska, w tym Sphinx i Chłopskie Jadło, z wyłączeniem sprzedaży zrealizowanej przez sieć Piwiarni Warki, wyniosły w 2020 r. 103,03 mln zł, tj. mniej o 49 proc. w porównaniu z 2019 r. Przychody jednostkowe spółki, czyli głównie z restauracji własnych i opłat franczyzowych, osiągnęły w minionym roku wartość 71,27 mln zł wobec 159,43 mln zł rok wcześniej. Jednostkowy wynik netto Sfinksa w roku pandemii uplasował się na poziomie -63,20 mln zł (-54,86 po oczyszczeniu z wpływu MSSF16), podczas gdy na koniec 2019 wynosił -16,69 mln zł (13,75 bez wpływu MSSF16). Na roczne wyniki gastronomicznego operatora w największym stopniu wpłynął 4,5-miesięczny zakaz obsługi gości w lokalach, wyłączenie z sieci restauracji Fabryka Pizzy, a także odpisy księgowe będące również pokłosiem pandemii.

– W 2020 r. mieliśmy tylko dwa miesiące normalnej działalności - styczeń i luty. W tym czasie nasze wyniki sprzedaży były wyższe średnio o ponad 18 proc. r/r i zgłosiło się do nas ok. 900 kandydatów na franczyzobiorców. W pozostałych miesiącach działalność Sfinksa zdominowała pandemia, w tym dwa okresy lockdownu dla gastronomii. Zmiany w otoczeniu spółki miały wpływ na liczebność, strukturę sieci i portfolio marek. Nie wszystkie jednak restauracje, które przestały być zaliczane do naszej sieci, zostały zamknięte. To dotyczyło m.in. Fabryki Pizzy, której lokale zostały wyłączone z grupy w związku z nową umową inwestycyjną, ale co do których nadal mamy opcję zakupu. W sieci Piwiarnia Warki 18 umów terminowych, zawartych według standardów obowiązujących przed przejęciem przez nas sieci, wygasło, natomiast w sieci Sphinx zrezygnowaliśmy z 20 restauracji, gdzie to my wypowiedzieliśmy umowy, gdy nie było możliwości dostosowania czynszów do pandemicznych realiów. W 2020 r. kluczowe było wsparcie sieci franczyzowej i to się udało. Co więcej, jesteśmy przekonani, że w przyszłości będziemy mogli wrócić do części lokalizacji, z których wyszliśmy, tym razem na nowych warunkach – mówi Sylwester Cacek, prezes Sfinks Polska.

Kryzys pandemiczny i jego różnorodne konsekwencje w dużym stopniu odbiły się na przychodach i wynikach Sfinksa. Na wynik netto – obok załamania sprzedaży - istotnie przełożyły się też czynniki księgowe, takie jak odpisy wynikające z ostrożnego podejścia do oceny przyszłości w związku z ciągle trudną do przewidzenia sytuacją epidemiczną i jej wpływem na wielkość sprzedaży w najbliższych dwóch latach. Mowa o odpisie na potencjalną utratę wartości księgowej znaku Chłopskie Jadło (ponad 10 mln zł) czy na utratę wartości środków trwałych związaną z zamknięciami lokali (ponad 12 mln zł).

W 2020 r. spółka podjęła szereg inicjatyw, by obronić spółkę i sieć przed destrukcyjnym wpływem pandemii. Wprowadziła nowe marki wirtualne dostępne w ramach oferty delivery poprzez własny portal Sfinksa - smacznieiszybko.pl - Yolo Chicken, Och! Pita czy Z Byka. Przed drugim lockdown, otworzyła m.in. nowe restauracje Sphinx w Kielcach, Ostrołęce i Starogardzie Gdańskim, zaś w listopadzie rozpoczęła, kluczowe dla stabilizacji spółki, uproszczone postępowanie restrukturyzacyjne. Już w 2021 r. Sfinks otrzymał zgodę wierzycieli na zaproponowany układ, który oczekuje na uprawomocnienie się decyzji sądu. Równolegle w 2020 r. spółka wystąpiła do Agencji Rozwoju Przemysłu o wsparcie dla przedsiębiorstw w restrukturyzacji w ramach programu Polityka Nowej Szansy.

– Dopiero w maju 2021 r. otrzymaliśmy pozytywną decyzję ARP dotyczącą udzielenia naszej spółce dofinansowania w wysokości 14 mln zł na pokrycie luki płynnościowej, i obecnie czekamy na wypłatę środków. De facto od jesieni nie otrzymaliśmy więc żadnego wsparcia finansowego, mimo że ubiegły rok niewątpliwie mocno doświadczył naszą spółkę. Najważniejsze dla nas było jednak to, aby przetrwali nasi restauratorzy, więc wspieraliśmy ich najmocniej, jak mogliśmy w tej trudnej sytuacji i z wzajemnością, za co bardzo im dziękuję. Obecnie cieszymy się, że mimo bardzo trudnej sytuacji spółka i sieć mogą wznowić stacjonarną działalność oraz że wchodzimy w okres odmrożenia gastronomii z nowymi planami i zapałem osób, które chcą je realizować i wraz z nami widzą potencjał rozwoju naszych sieci. Otworzyliśmy już wraz z naszym partnerem franczyzowym pierwszą po odmrożeniu restaurację, a kolejne są w przygotowaniu do otwarcia jeszcze latem, wszystkie franczyzowe – zapowiada prezes.

Nowy na czele

Do Grupy Muszkieterów i sieci Intermarché dołączy Tomasz Waligórski, menadżer z ponad 20-letnim doświadczeniem w branży retail. Zdobywał doświadczenie zajmując różne stanowiska w Jeronimo Martins w Polsce i Portugalii, później pracował jako CEO w PoloMarket, a następnie jako General Director Retail w Eurocash i jako Chief Commercial Officer w spółce SPAR wPoznaniu.

– Po okresie restrukturyzacji oraz ustabilizowania biznesu, Intermarché wchodzi w trzeci etap planu transformacji. Przede wszystkim sieć wraca na ścieżkę rozwoju, czyli intensywnego poszukiwania nowych lokalizacji i dołączania do Grupy przyszłych właścicieli sklepów Intermarché. Po drugie kontynuujemy digitalizację sieci i rozwijamy ofertę e-commerce poprzez usługę Intermarché Drive. Ponadto dążymy do organicznego wzrostu obrotów like-for-like, m.in. poprzez rozszerzanie oferty produktów świeżych, rozwój marek własnych, repozycjonowanie cenowe, ambitny plan remodelingu sklepów w ramach konceptu Intermarché Power, a także dalsze wzmacnianie platformy marki – mówi Marc Dherment, dyrektor generalny Grupy Muszkieterów w Polsce. – Cieszymy się, że dołącza do nas Tomasz Waligórski, którego doświadczenie zawodowe w pełni odpowiada na nasze ambicje i wyzwania.

Tomasz Waligórski będzie ściśle współpracował z zarządem przy tworzeniu długoterminowej strategii handlowej i rozwoju Intermarché. Stanie na czele sieci Intermarché w Polsce od 1 lipca.


W lepszej odsłonie / Biedronka stworzyła nowocześniejszy format sklepów - Biedronka 3.0

POPULARNE NA FORUM

Co sądzicie o Oskrobie?

Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...

8 wypowiedzi
ostatnia 25.06.2024
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...

33 wypowiedzi
ostatnia 08.01.2024
Oszukani przez franczyzodawcę

Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...

48 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?

Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...

40 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?

14 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2023
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché

przeciez to złodzieje

1 wypowiedzi
ostatnia 04.05.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...

14 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2023
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...

211 wypowiedzi
ostatnia 13.03.2023