Wegańskie burgery / Krowarzywa otworzyła kolejny lokal, tym razem w Szczecinie.
Sobota
12.06.2021
Na wakacje rząd bardziej luzuje obostrzenia, Muszkieterowie robią podwójne otwarcie, a Żabka uruchamia sklepy sezonowe. Przegląd tygodnia 5-11 czerwca.
 

Rząd po raz kolejny luzuje obostrzenia pandemiczne. Część zmian wejdzie w życie już od niedzieli, pozostałe od 26 czerwca. Poprawi się gastronomii – restauracje mogą mieć 75 proc. obłożenia. Podobnie w kinach i teatrach będzie mogło być zajętych 75 proc. miejsc, a już od 13 czerwca ruszają strefy gastronomiczne w kinach. Do tego samego poziomu zwiększono limit zajętych pokojów w hotelach. Od 26 czerwca mogą otworzyć się dyskoteki, ale wpuszczą maksymalnie 150 osób. Siłownie, kluby fitness, kasyna, obiekty handlowe, placówki pocztowe, biblioteki, targi, konferencje, wystawy i sale zabaw będą działać z nowym limitem - 1 osoba na 10 m2. Do wszystkich limitów nie wliczają się osoby w pełni zaszczepione przeciwko COVID-19.

Jak to jest z galeriami?

Polska Rada Centrów Handlowych podaje, że wzrasta odwiedzalność galerii. Według jej danych w ostatni dzień maja i w pierwszy czerwca poprzedzających święto Bożego Ciała przekroczyła ona wyniki z analogicznego okresu sprzed pandemii (2019 rok). Z kolei na podstawie średniej liczbaywizyt w dni handlowe w tygodniu od 31 maja do 6 czerwca obliczono, że footfall był jedynie o 9 proc. niższy od rezultatów z 2019 roku i przewyższał wyniki odwiedzalności z 2020 roku aż o 25 proc.

Wyniki odwiedzalności prezentowane przez PRCH pochodzą z obiektów handlowych, których łączna powierzchnia stanowi prawie 33 proc. rynku centrów handlowych w Polsce. Klienci odwiedzający centra handlowe są zliczani za pomocą kamer 3D zlokalizowanych przy każdym wejściu do obiektu oraz w dodatkowych wybranych miejscach.

Tymczasem według informacji od Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług w maju w centrach handlowych zakupy zrobiło o 50 proc. klientów mniej niż przed pandemią. Z kolei liczba wizyt w stosunku do maja 2019 wyniosła minus 42 proc. W warszawskich Złotych Tarasach ten spadek wyniósł rekordowe 82 proc. Podając te dane, ZPPHiU powołał się na raport Proxy.Cloud.

– Monitorujemy centra, w których działalność prowadzą nasi członkowie i widzimy, że owszem klienci wracają na zakupy, jednakże ruch jest daleki od poziomów, do jakich przywykliśmy przed pandemią. Dane liczbowe można podsumować jednym zdaniem: odwiedzalność spadła w sposób istotny dla prowadzących działalność handlową na terenie galerii – komentuje Zofia Morbiato, Dyrektor Generalna ZPPHiU. – Tymczasem nasi członkowie zderzają się z bezwzględnym egzekwowaniem zapłaty pełnego czynszu. Przeczy to obowiązującym przepisom prawnym i po raz kolejny pokazuje jak ogromna nierównowaga stron panuje pomiędzy silnymi centrami handlowymi i słabszymi firmami korzystającymi z powierzchni handlowych.”

Wegańska sieć rośnie

Po niedawnym otwarciu nowego lokalu w Gdańsku, Krowarzywa otworzyła kolejny, tym razem w Szczecinie przy ul. Jasnej. To druga restauracja marki w tym mieście i dziewiętnasta w sieci. Właścicielką jest Ewa Balcerzak, do której należy również pierwszy lokal w Szczecinie.

W ofercie Krowarzywa można znaleźć flagowe wegańskie burgery, wrapy, zdrowe sałatki czy Vegan Kebab. W warunkach pandemii powstało już sześć lokali Krowarzywa w całej Polsce, a trzy następne są w trakcie przygotowania. Marka poszukuje kolejnych franczyzobiorców i multi-franczyzobiorców w Warszawie, Katowicach, Lublinie, Poznaniu, Wrocławiu, Częstochowie i Zakopanem.

Kurczak w nowym miejscu

Także Chilli Mili otworzyło swój kolejny lokal, w Lubaniu. Sieć specjalizuje się w serwowaniu kurczaka w panierce. Średnia wysokość inwestycji to ok. 180 tys. zł.

– Każdą kolejną inwestycję traktujemy kompleksowo, od wytyczenia funkcjonalnego układu kuchni, zapleczy i sali konsumpcyjnej, po wybór koloru ścian i obrazów je zdobiących. Franczyzobiorca może w pełni korzystać z naszych gotowych rozwiązań, nie ma tu miejsca na przypadek czy improwizację – zapewnia franczyzodawca.

Marka chce się rozwijać w miastach liczących już od 10 tys. zł.

Podwójne uderzenie

Grupa Muszkieterów uruchomiła w Miliczu jednocześnie dwa sklepu - jeden sieci Intermarché, drugi Bricomarché. Działają w tej samej lokalizacji. Ich łączna powierzchnia handlowa to blisko 4 tys. m2. Do dyspozycji klientów jest parking na 140 miejsc.

Obydwa sklepy są prowadzone przez franczyzobiorców.

– Moi rodzice prowadzą sklep Intermarché we Francji od 1976 roku, a ja przez siedem lat kierowałem supermarketem zlokalizowanym w Rawiczu. Obecnie od 10 lat prowadzę także sklep w Trzebnicy. Cieszę się, że w Grupie Muszkieterów mam możliwość rozwoju oraz otworzenia kolejnej placówki i poszerzania mojej działalności biznesowej. Oznacza to także, że jest zapotrzebowanie na produkty i usługi, jakie oferujemy. Nasz model biznesowy osiąga satysfakcjonujące wyniki, a dzięki dogłębnej znajomości rynku możemy dostarczać klientom odpowiednią ofertę – mówi Benjamin Ferte, właściciel sklepu Intermarché w Miliczu i Trzebnicy oraz prezes zarządu SCA Petrole Polska (spółki odpowiadającej za zaopatrzenie w paliwo przysklepowych stacji paliw Intermarché w Polsce).

Sezon na Żabki

Żabka znów otworzyła sklepy sezonowe. W tym roku jest ich 80 i są to zarówno placówki stacjonarne, jak i te zlokalizowane w specjalnie stawianych w sezonie turystycznym pawilonach. Większość działa w miejscowościach letniskowych nad Bałtykiem. Sezonowe Żabki znaleźć można także nad jeziorami: Białym w Okunince (woj. lubelskie) oraz Charzykowskim w Charzykowie (woj. pomorskie). Żabka zapewnia prowadzącym sklepy sezonowe franczyzobiorcom pawilon wraz z całym wyposażeniem i umożliwia prowadzenie takiego punktu zgodnie ze standardami sieci. Franczyzobiorcy, jako niezależni przedsiębiorcy, samodzielnie podejmują decyzje dotyczące zatrudnienia pracowników, w tym rekrutacji oraz ewentualnych benefitów.

– Sklepy sezonowe prowadzę od pięciu lat. Ruch jest w nich duży i utrzymuje się przez cały dzień. Placówka sezonowa wymaga więc codziennych dostaw, znacznie większej liczby osób na zmianie oraz sprawnej obsługi klienta. Odpowiednie dobranie załogi to jedno z ważniejszych zadań – mówi Klaudia Chojna, franczyzobiorczyni Żabki, która prowadzi też placówki sezonowe w Stegnie i Jantarze.

W tym roku Żabka uruchomiła 22 modułowe sklepy sezonowe oraz 58 stacjonarnych.


Na sezon / Żabka znów otworzyła sklepy sezonowe. W tym roku jest ich 80.