Poniedziałek
23.01.2023
Wręczenie dyplomów absolwentom studiów Zarządzania Franczyzą, zagraniczne sukcesy, podsumowania i plany franczyzodawców. Przegląd tygodnia 16-22 stycznia.
 

20 stycznia miało miejsce wręczenie dyplomów absolwentom pierwszej edycji studiów Zarządzanie Franczyzą w Szkole Głównej Handlowej. Wśród słuchaczy pierwszej edycji byli m.in. dyrektorzy sieci franczyzowych, menedżerowie, właściciele firm franczyzowych, a także pracownicy firm, które przygotowują się do rozwoju franczyzowego. 

Celem studiów jest przede wszystkim podnoszenie kompetencji biznesowych i strategicznych oraz szerzenie wiedzy wśród osób związanych z franczyzą oraz uświadamianie istoty i znaczenia franczyzy w skalowaniu biznesu. Chodzi o opanowanie wszechstronnych narzędzi niezbędnych liderom franczyzy w budowie i ekspansji rynkowej przedsiębiorstw. Studia oferują dynamiczną formułę i składają się również z części praktycznej w formie warsztatów, a przekazywana wiedza zawiera dane analityczne na bieżąco aktualizowane i informacje o obecnych trendach rynkowych.

Jak zapewnia dr Marta Ziółkowska, pomysłodawczyni i kierownik studiów Zarządzanie Franczyzą w Szkole Głównej Handlowej, studia są też odpowiednim miejscem dla zespołów odpowiedzialnych za rozwój sieci franczyzowej w ramach jednej firmy. Jej zdaniem, takie grupy, po ukończeniu studiów będą działały w oparciu o te same narzędzia i metody, co jest kluczowym elementem w rozwoju i skalowaniu modelu franczyzy i sieci.

Studia umożliwiają zdobycie kompleksowej wiedzy, umiejętności i kompetencji, które pozwalają na skuteczne i efektywne wykorzystanie franczyzy w rozwoju przedsiębiorstwa. Ich celem jest wzmocnienie umiejętności menedżerskich, które przełożą się na efektywny rozwój już istniejących sieci, jednostek franczyzowych i własnej franczyzy.

Wykładowcy na studiach to doświadczeni naukowcy i praktycy biznesu od lat związani z rynkiem franczyzy i rozwojem przedsiębiorstw w oparciu o tę formułę. 

Wiosną ruszą druga edycja studiów podyplomowych a także kurs Franczyza i Biznes. 

Żabka Nano w USA?

Grupa Żabka na zaproszenie firmy Microsoft wzięła udział w konferencji NRF2023 Retail's Big Show w Nowym Jorku – największej na świecie imprezie wystawienniczej dla firm z branży handlu detalicznego. Żabka Nano – koncept sklepu autonomicznego, który od ponad półtora roku rozwijany jest w ramach Żabki Future – został zaprezentowany na stoisku firmy Microsoft. 

Konferencja NRF jest to jedno z najważniejszych wydarzeń dla przedstawicieli świata handlu detalicznego. Sesje z udziałem prelegentów, uzupełnione ofertą wystawienniczą tworzą platformę wymiany informacji i doświadczeń na temat najnowszych trendów wpływających na kierunki rozwoju sektora retail na świecie. W tym roku w ramach wydarzenia odbyło się ponad 175 sesji z udziałem ponad 350 prelegentów, zaprezentowało się także ponad 800 wystawców.

– Udział w tym prestiżowym wydarzeniu, jakim bez wątpienia jest NRF Retail’s Big Show, to dla nas nie tylko szansa na nawiązanie nowych partnerstw, ale także możliwość zaprezentowania Żabki jako jednej z najbardziej innowacyjnych na świecie firm z branży handlowej. Warszawa, za sprawą naszego konceptu, stała się światową stolicą sklepów autonomicznych, dlatego cieszę się, że mamy okazję zaprezentować ten projekt globalnej publiczności. Chcemy pokazać, jak tworzone przez nas we współpracy z partnerami nowoczesne technologie ułatwiają życie i uwalniają czas naszych klientów – powiedział Tomasz Blicharski, wiceprezes zarządu Grupy Żabka, dyrektor zarządzający Żabka Future.

Prezentowany w trakcie NRF autonomiczny sklep Żabka Nano dostępny był dla zarejestrowanych uczestników targów od 15 do 17 stycznia br. Żabka Nano jest unikalnym w skali świata przedsięwzięciem, które jest połączeniem sklepu fizycznego z cyfrowym. Innowacyjny koncept, pozwala na szybkie zakupy bez kasjerów, kolejek i gotówki, jest precyzyjnie dostosowany do charakteru lokalizacji oraz profilu klientów. Sklepy działają w kilku formatach, takich jak: samodzielne kontenerowe automaty sprzedażowe, tradycyjne punkty brick-and-mortar czy store-in-the-store. Każdy z nich wykorzystuje technologię opracowaną w ścisłej współpracy z amerykańską firmą technologiczną AiFi i wykorzystuje platformę Microsoft Azure. Pierwszy sklep Żabka Nano powstał w czerwcu 2021 roku w Poznaniu. Obecnie Grupa Żabka zarządza największą siecią sklepów autonomicznych w Europie, która liczy ponad 50 placówek.

– Cieszymy się, że mogliśmy współpracować z firmą Microsoft i Grupą Żabka na największej imprezie handlowej na świecie. Zważywszy na to, że ostatnio liczba sklepów Żabka Nano, wspieranych rozwiązaniami AiFi, przekroczyła 50, można stwierdzić, że szybko rośnie zapotrzebowanie na autonomiczną realizację transakcji w sklepach spożywczych. Jesteśmy dumni, że udowodniliśmy naszą zdolność do wdrażania sklepów autonomicznych w rekordowym tempie we współpracy z Żabką – powiedział Steve Carlin, CEO AiFi.

Przedstawiciele Grupy Żabka o transformacji cyfrowej, jaka trwa w sieci od 2016 roku, rozmawiali także podczas części merytorycznej wydarzenia. 15 stycznia Tomasz Blicharski opowiadał m.in. o koncepcie Żabka Nano w trakcie sesji BIG Ideas „Resilient retail. Achieve more with Microsoft Cloud for Retail”. Sesję poprowadziła Shelley Bransten, Global Corporate Vice President, Retail & Consumer Goods Industries w Microsoft.

– Technologia cyfrowa, która umożliwia korzystanie z takich doświadczeń jak autonomiczne sklepy, jest tym, co odróżnia dobrze prosperujących sprzedawców detalicznych od tych, którzy zostają w tyle – powiedziała Shelley Bransten, Global Corporate Vice President, Retail & Consumer Goods Industries w Microsoft. – Cieszymy się z tego, że we współpracy z partnerem firmy Microsoft, firmą AiFi,  możemy zaprezentować pozbawione kas rozwiązanie dla sklepów Żabka Nano na targach NRF 2023 i pokazać globalnej branży detalicznej, jakie rozwiązania są dostępne dla autonomicznych sklepów dzięki udanemu wdrożeniu w Żabce.

Funkcjonowanie Żabki Nano jest możliwe dzięki zastosowaniu innowacyjnych technologii, z którymi klient ma kontakt już przy wejściu do sklepu. Wstęp do wnętrza placówki jest możliwy po przyłożeniu karty płatniczej do terminala. Po wykonaniu tej czynności drzwi otwierają się automatycznie. W sklepie klient wybiera interesujące go produkty i… wychodzi. Zamontowany w Żabce Nano system kamer, działający w oparciu o algorytmy i machine learning, identyfikuje zdjęte z półek produkty, nalicza odpowiednią kwotę i automatycznie finalizuje płatność za pomocą wykorzystanej przy wejściu karty płatniczej.

CDRL podsumowuje sprzedaż po IV kwartale 2022 roku

Grupa CDRL, właściciel marki Coccodrillo oraz Buslik, w IV kwartale 2022 roku wygenerowała
78,8 mln zł przychodów w spółce CDRL S.A. Jest to o 11 proc. więcej w analogicznym okresie ubiegłego roku. W całym 2022 roku wpływy ze sprzedaży w spółce CDRL S.A wyniosły
297,4 mln zł, co oznacza 8 proc. wzrost względem roku 2021.

–​ Przychody spółki CDRL S.A., zarówno w IV kwartale jak i całym 2022 roku oceniamy jako satysfakcjonujące, szczególnie w obliczu trudnej sytuacji społeczno-gospodarczej. W każdym z kanałów odnotowaliśmy wzrosty, a szczególnie cieszy nas wysoki, 35 proc. z e-commerce w Polsce. Byliśmy bardzo dobrze przygotowani na najgorętszy okres sprzedażowy, co ma odzwierciedlenie w wynikach – komentuje Tomasz Przybyła, wiceprezes CDRL.

Przychody w spółce CDRL SA ze sprzedaży e-commerce w Polsce wyniosły w IV kwartale 16,3 mln zł względem 12 mln zł rok wcześniej. W całym 2022 roku ten kanał sprzedaży wygenerował 54,1 mln zł co oznacza wzrost o 5 proc. w porównaniu z 2021 rokiem.

Sieć sklepów Buslik, w 2022 roku osiągnęła 122,4 mln zł przychodów – jest o 9,8 proc mniej niż w 2021 roku. W samym IV kwartale białoruska sieć sprzedaży wygenerowała 32,9 mln PLN przychodów.

– Spadek przychodów w spółce Buslik wynikał z nadal trwającego konfliktu zbrojnego na Ukrainie i niepewnych nastojów konsumenckich na Białorusi. Aktualnie nadal prowadzone są prace związane z optymalizacją powierzchni sklepów – wyjaśnia Przybyła.

W IV kwartale Grupa CDRL poszerzyła swoją sieć sklepów stacjonarnych zarówno w Polsce jak i zagranicznych rynkach. Firma otworzyła salon agencyjny w Sierpcu oraz sklep własny w Białymstoku, poszerzyła również dostępność produktów swoich marek w Serbii i Mołdawii.

Grupa podjęła również współpracę z Jurkiem Owsiakiem, który w ramach kampanii pod hasłem „Pomaganie jest dziecinne proste” zaprojektował dla Coccodrillo wyjątkowe nadruki na koszulki. Dochód z ich sprzedaży CDRL przeznaczy na wsparcie WOŚP.

Mex Polska otwiera nowy lokal Chicas & Gorillas w Łodzi

Mex Polska, notowana na GPW spółka holdingowa, zarządzająca siecią punktów gastronomicznych, konsekwentnie realizuje plany rozwoju Grupy Kapitałowej i ogłasza otwarcie nowego lokalu w ramach konceptu Chicas & Gorillas. W nocy z 20 na 21 stycznia br., uruchomiony został drugi punkt tej marki, zlokalizowany przy ul. Piotrkowskiej 85 w Łodzi. Pierwszy został otwarty w lutym ub. roku na Rynku we Wrocławiu. Chicas & Gorillas to shot-bar powstały z myślą o młodych ludziach, zaprojektowany w nowoczesnym stylu Pop-Art. Zarząd Mex Polska liczy na powodzenie nowego lokalu, co przełoży się na ogólne wyniki sprzedażowe Grupy. Obecnie Grupa Kapitałowa Mex Polska prowadzi 44 lokale gastronomiczne w całej Polsce, w ramach pięciu konceptów.

-– Miło mi poinformować, że w nocy z 20 na 21 stycznia, otworzyliśmy drugi lokal w ramach naszego najmłodszego konceptu Chicas & Gorillas. Premierowy punkt powstał we Wrocławiu, tym razem zapraszamy do Łodzi, na słynną ulicę Piotrkowską pod nr 85. Miejsce nie jest przypadkowe, ponieważ zawsze stawiamy na lokalizacje, które są sercem danego miasta, tętniące życiem zarówno w ciągu dnia, jak i w nocy. Chicas & Gorillas to klasyczny shot-bar, który charakteryzuje się atrakcyjnymi cenami i bogatą ofertą kolorowych shotów, drinków i napojów. Ofertę kierujemy więc przede wszystkim do młodych osób, które cenią sobie spędzanie wolnego czasu z przyjaciółmi w niestandardowej stylistyce, przy kolorowych shotach i energetycznej muzyce. Nowy punkt na mapie Łodzi z pewnością się wyrózni i mam nadzieję miło zaskoczy młodych mieszkańców – mówi Paweł Kowalewski, prezes zarządu Mex Polska SA. 

Koncept Chicas & Gorillas został zaprojektowany z myślą o aktywnych osobach, którzy rozumieją i cenią sobie  stylistykę  wywodzącą  się z szeroko rozumianej popkultury. Wystój lokalu został więc zaprojektowany w charakterze Pop-Art, a jego wnętrze jest nasycone kontrastującymi barwami i przyciągającymi wzrok komiksowymi motywami. Brand heroes konceptu jest tytułowa pin-up girl ,,Chica’’ oraz wyluzowany goryl, których wizerunki także z łatwością znajdziemy w lokalach marki.

Pierwszy lokal pod szyldem Chicas & Gorillas został otwarty 5 lutego 2022 roku, na Rynku Starego Miasta we Wrocławiu. – Już w pierwszych dniach od otwarcia spotkaliśmy się z pozytywnym feedbackiem mieszkańców, a wielu z nich powraca do nas co weekend. Liczymy, że Łodzianie i turyści odwiedzający nasze miasto także docenią nasz pomysł, a my tym samym z powodzeniem będziemy mogli dalej rozwijać nasz koncept w kolejnych miastach. – komentuje Paweł Kowalewski. 

Zarząd Mex Polska na bieżąco pozyskuje nowe atrakcyjne lokalizacje spełniające warunki do uruchomienia nowych lokali, których budowa będzie finansowana ze środków własnych, a w przypadku franczyzy ze  środków pochodzących od franczyzobiorców.

– Popyt na usługi gastronomiczne, mimo dużej inflacji, nie maleje. Obserwujemy to także w naszych lokalach. Różnorodność naszych marek powoduje, że w zasadzie każdy dobrze położony lokal jesteśmy w staniem zaadaptować w ramach któregoś z konceptów. Daje nam to impet do poszukiwania kolejnych lokalizacji i zapełniania kolejnych nisz na rynku. Dalej koncentrujemy się na ofercie średnio-taniej, to najbardziej perspektywiczny segment, który przyciąga ogromną rzeszę konsumentów, a nam pozwala skalować biznes. Nie zwalniamy więc tempa, przed nami kolejne inwestycje, o których będziemy informować na bieżąco – dodaje Paweł Kowalewski. 

W 2021 roku liczba lokali gastronomicznych w Polsce wzrosła o 15,1 proc. rdr, do ok. 74,2 tys., wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego. Obecnie Grupa Kapitałowa Mex Polska zarządza 44 lokalami gastronomicznymi, które zlokalizowane są w największych miastach Polski. Wśród nich znajduje się popularne bistro gastronomiczne Pijalnia Wódki i Piwa (działalność własna oraz franczyza), największa sieć restauracji meksykańskich The Mexican, sieć restauracji Pankejk (Gdańsk i Łódź) oraz nowoczesny koncept Prosty Temat (restauracje znajdują się w Warszawie i Sopocie). 

Grupa Muszkieterów urosła o ponad miliard złotych

Grupa Muszkieterów podsumowała wyniki handlowe za 2022 rok. Obrót zrealizowany przez zrzeszone w jej ramach supermarkety Intermarché i Bricomarché wyniósł 9,8 mld zł, co przełożyło się na 11,5 proc. wzrost rok do roku. Tym samym jej marki potwierdziły ambicje dalszego rozwoju i umocniły pozycje wśród kluczowych graczy handlu detalicznego w obszarze FMCG i DIY.

Sieć Intermarché ma za sobą udany rok. Bez udziału sprzedaży paliw zwiększyła obrót o pół miliarda złotych, osiągając wzrost na stałej bazie sklepów (LFL) o blisko 13,50 proc. Wraz ze stacjami paliw, przychody Intermarché urosły o ponad 700 mln zł i przekroczyły próg 6 mld zł obrotu. Sieć kończy rok z liczbą 22 punktów sprzedaży, które przeszły remodeling do konceptu Power. Marka powiększyła także park stacji paliw o kolejnych pięć placówek, wzmacniając tym samym swoją pozycję lidera sektora paliwowego wśród sieci handlowych. Miniony rok upłynął dla Intermarché pod znakiem rozwoju e-commerce. Dzięki temu w co czwartym sklepie sieci można realizować zakupy online w ramach usługi Drive.  

Sieć Bricomarché kontynuowała politykę ekspansji i inwestycje w rozwój konceptów handlowych. Marka urosła o kolejne 300 mln zł i zrealizowała obrót na poziomie 3,6 mld zł, co przełożyło się na 9 proc. wzrost. 2022 rok był intensywny pod względem dalszego rozwoju kanału e-commerce. Obecnie wszystkie sklepy sieci posiadają tę usługę, a Bricomaty, czyli specjalne boksy do odbioru zamówień online, są dostępne dla klientów przy 104 sklepach sieci. Dużym sukcesem było także otwarcie na Śląsku drugiego centrum logistycznego dla sieci Bricomarché. 

W 2022 roku Grupa Muszkieterów zintensyfikowała transformację informatyczną. W efekcie prac, we wszystkich supermarketach Intermarché i Bricomarché, wymienione zostały systemy kasowe. Proces zmian tych systemów rozpoczął się także na stacjach paliw. Z pozytywnym wynikiem zakończyły się testy kas samoobsługowych w obu sieciach. Wraz z rozbudową infrastruktury informatycznej, marki rozwinęły programy w obszarze spersonalizowanego marketingu, który opiera się zarówno na aplikacji mobilnej, jak i karcie fizycznej. Obie marki wdrożyły strategię ograniczania kosztów dystrybucji, która zakłada reinwestycję oszczędności w ceny. Dzięki takiej polityce sieć Bricomarché umocniła pozycję najtańszej sieci na rynku, a Intermarché w znaczącym stopniu poprawiła swój indeks cenowy w relacji do konkurencji.

– 2022 rok, mimo że niełatwy dla branży spożywczej i budowlanej, przyniósł nam bardzo dobre wyniki. Wzrost obrotów o miliard złotych w stosunku do roku poprzedniego pokazuje, że trudności spowodowane wojną i wysoką inflacją nie powstrzymały Grupy przed wzmocnieniem swojej pozycji rynkowej. Był to czas wielu zmian i inwestycji, dzięki którym poprawiliśmy wewnętrzne procesy i udoskonaliliśmy narzędzia do prowadzenia handlu. Dokonaliśmy także znaczących zmian w obszarze naszego modelu franczyzowego. Wdrożona strategia przyłączeń, nowa platforma komunikacji i digitalizacja procesu są tego wyraźnym dowodem – mówi Marc Dherment, dyrektor generalny Grupy Muszkieterów.

W 2030 będzie 300 Fit Cake?

Mimo turbulencji rok 2022 Fit Cake uważa za udany i bardzo rozwojowy dla franczyzy. Bazując na dotychczasowych osiągnięciach, sieć wytycza sobie Wielki Włochaty Cel do 2030 roku, czyli nowy plan 7-letni. Pozwoli on marce na umocnienie pozycji lidera w segmencie specjalistycznych kawiarni i umożliwi ekspansję międzynarodową.

– Myślimy o nim nie tylko w kontekście skalowania biznesu. Naszym zamierzeniem jest osiągnięcie jak największej kompletności – mówi Rafał Kościuk, właściciel franczyzy Fit Cake. – Oczywiście chcemy pomnożyć liczbę lokali, ale też rozwijać i popularyzować bezcukrowe menu, stale edukować konsumentów i siebie, elastycznie dopasowywać nasze struktury do nowych warunków rynkowych, a przede wszystkim nie tracić smaku. Generalnie staramy się być zmianą, którą chcielibyśmy widzieć w świecie.

Wielki, Włochaty Cel choć brzmi niezbyt poważnie jest strategią rozwoju (Big Hairy Audacious Goal), znaną z książki „Scaling Up. Nawyki Rockekellera 2.0”. Przygotowuje się ją na wiele lat, biorąc pod uwagę różne ryzyka i kryzysy, które mogą wywrócić rynek.

Fit Cake opracował taką strategię na lata 2023-2030, dzieląc ten okres na dwa etapy. Pierwszy do roku 2026 ma przynieść sieci 150 nowych lokali. Jeśli to się uda, marka uważa, że do 2030 roku jest w stanie powiększyć liczbę franczyz do 300, z czego 10 proc. to będą punkty zagraniczne.

– W styczniu 2023 startujemy z poziomu niemal 60 kawiarni, dwie działają na Malcie, mamy jednak kilkanaście nowych umów, których realizacje już rozpoczynamy. Spodziewam się, że z końcem roku będziemy blisko 80 – uważa Rafał Kościuk. – Taki intensywny wzrost wymaga zwiększenia wydolności struktury wewnętrznej. Planujemy więc zatrudnienie nowych osób i rozbudowę działu obsługi franczyzobiorców, nie tracąc jednak rodzinnego charakteru naszej firmy. Jeden opiekun będzie się zajmował dwoma, trzema franczyzobiorcami, mając dla nich czas, dobrze znając klimat i specyfikę ich działalności oraz miejsca – dodaje.


POPULARNE NA FORUM

Co sądzicie o Oskrobie?

Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...

8 wypowiedzi
ostatnia 25.06.2024
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...

33 wypowiedzi
ostatnia 08.01.2024
Oszukani przez franczyzodawcę

Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...

48 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?

Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...

40 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?

14 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2023
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché

przeciez to złodzieje

1 wypowiedzi
ostatnia 04.05.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...

14 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2023
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...

211 wypowiedzi
ostatnia 13.03.2023