Czy warto zatrudnić specjalistę od marketingu?
Rzeczpospolita zajęła się problemami z zatrudnieniem w firmie specjalisty od marketingu. Rady adresowane są do małych i średnich przedsiębiorców.
W wielkich korporacjach budżety przeznaczone na marketing sięgają ogromnych sum. Nie dziwi więc, że nad efektywnym ich podziałem pracują sztaby specjalistów. Właściciele mniejszych firm, dysponujący nieporównanie skromniejszymi zasobami, zanim zatrudnią fachowca od marketingu, muszą się najpierw poważnie zastanowić, czy im się to opłaca.
- Nie ma sensu tworzenie takiego stanowiska pracy zanim firma nie dorobi się co najmniej kilku przedstawicieli handlowych, czyli osób bezpośrednio odpowiedzialnych za sprzedaż. Dopiero wtedy znajdzie się wystarczająco dużo pracy dla specjalisty od marketingu. Do jego zadań należeć będzie przede wszystkim analiza sytuacji rynkowej, obserwacja, co robi konkurencja, działania związane z reklamą i promocją, a także nawiązywanie nowych i podtrzymywanie starych kontaktów z klientami. Do zakresu jego obowiązków nie musi natomiast wchodzić zawieranie transakcji handlowych – doradzała w Rzeczpospolitej Anna Łukasiewicz z Ośrodka Doskonalenia Umiejętności Menedżerskich z Poznania, ale zaraz dodała. - Nie ma jednak powodu, by sztucznie rozgraniczać te obowiązki. Gdy nadarza się okazja sprzedaży, to oczywiście nie warto z niej rezygnować.
Gdy działalność firmy rośnie, jej właściciele przekonują się, że bez fachowego wsparcia mogą nie poradzić sobie z natłokiem obowiązków. Decydują się wtedy na zatrudnienie nowych pracowników. - Polscy przedsiębiorcy, którzy decydują się na zatrudnienie nowej kadry, najczęściej poszukują dwóch grup pracowników. Pierwszą stanowią osoby, które mogą przejąć obowiązki dyrektora generalnego i są w stanie samodzielnie poprowadzić firmę, drugą grupą są specjaliści od sprzedaży i marketingu – powiedział Rzeczpospolitej Francois Nail, szef firmy doradztwa personalnego Najinternational w Warszawie.
- Nowo zatrudniana osoba, która otrzymuje tytuł szefa sprzedaży, marketingu, promocji, reklamy (bywa, że wszystkie te nazwy pojawiają się jednocześnie na jej wizytówce), to zazwyczaj ktoś pewny siebie, nastawiony na kreację, przekonany o słuszności swych koncepcji, mający mnóstwo pomysłów. Jeżeli takich cech nie posiada, nie warto jej zatrudniać - radziła w gazecie Anna Łukasiewicz. Z drugiej strony, szef musi uważać, by "marketingowiec" nie zdominował swą osobowością pracy całej firmy.
Czasami - jak powiedziała Rzeczpospolitej Anna Łukasiewicz - przedsiębiorcy są zawiedzeni, że na kursach szkoleniowych nie podaje się gotowych przepisów na marketingowy sukces ich firm. Nie zdają sobie sprawy, że najważniejszym zadaniem marketingu w mniejszej firmie jest doprowadzenie do nawiązania bliskich, bezpośrednich kontaktów z jej klientami. Dlatego podstawowym celem specjalisty ds. marketingu powinno być doprowadzenie do sytuacji, by firma stała się rozpoznawalna, a jej produkty i usługi jak najlepiej kojarzone. - Nie chodzi o to, by osoba odpowiedzialna za marketing przygotowywała ogłoszenia do prasy, projektowała plakaty czy zamawiała firmowe gadżety. To wszystko można zlecić pobliskiej agencji reklamowej albo wysłać na specjalistyczny kurs kogoś z dotychczasowych pracowników - mówi Łukasiewicz.
Coraz ważniejszym narzędziem marketingowym staje się strona w Internecie – podaje dziennik. - To dziś tak niezbędny element marketingu jak wizytówka czy folder. Gdy chcę zasięgnąć informacji o jakiejś firmie, najpierw sprawdzam, czy ma ona swoją stronę w sieci i czego mogę się z niej dowiedzieć - powiedział Rzeczpospolitej Roman Wendt z firmy Dokumenta SA, która dając zatrudnienie prawie stu osobom, zajmuje się profesjonalnym niszczeniem dokumentów. W warszawskim oddziale firmy sześciu pracowników na stałe zajmuje się projektami marketingowymi - poszukuje nowych klientów, dba o już pozyskanych, przeprowadza prezentacje. - Strona w Internecie wspomaga te działania, zwłaszcza w zakresie edukacyjnym. Wszyscy, którzy ją odwiedzają, dowiadują się np. o wymogach prawnych związanych z przechowywaniem i niszczeniem dokumentów - dodaje Roman Wendt.
Więcej: Grażyna Raszkowska, Rzeczpospolita, 19 lutego 2001
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Kiedy krajowy rynek robi się za mały, franczyza może być kluczem do międzynarodowego sukcesu. Dowiedz się, jak rozwinąć biznes poza granicami Polski.
Fabryka Pizzy zamieniła się we włoską restaurację, która serwuje różnorodne dania. Czy ten ruch się opłacał?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Franczyzodawca Cukrem i Solą oraz Cafe Słodziak poszerza ofertę w lokalach m. in. o croissanty z dubajską czekoladą. Ma też propozycję dla franczyzobiorców, którzy chcieliby zaoszczędzić na inwestycji.
Jak zwolnić pracownika? Albo jak powiedzieć załodze, że pensje w tym miesiącu mocno się spóźnią? Życie szefa nie zawsze jest usłane różami.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Jeśli marzysz o własnym biznesie, szukasz inspiracji lub chcesz dowiedzieć się więcej o franczyzie – teraz jest idealny moment, by działać!
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...