Konkretny plan / W tym roku Intermarché planuje pozyskać co najmniej ośmiu nowych franczyzobiorców.
Czwartek
24.08.2023
Aż 80 proc. sklepów Intermarché to biznes rodzinny. Wiele z nich właśnie wchodzi w fazę sukcesji. Jaki scenariusz wybiorą?
 

Sieć marketów spożywczych Intermarché w pierwszym półroczu tego roku odnotowała sprzedaż wyższą o 16 proc.

– To się udało w trudnym otoczeniu makroekonomicznym – zauważa Bartłomiej Tarłowski, menadżer ds. rozwoju franczyzy i komunikacji korporacyjnej Intermarché i Bricomarché.

Dobry rok

Dobre wyniki to zasługa m.in. sporych zmian w strategii asortymentowej. W ostatnim czasie spółka wprowadziła do oferty parasolową markę własną O la la!. Obroty rosły także dzięki wdrożeniu akcji handlowej „Oszczędzaj cały dzień z Intermarché" oraz uruchomieniu pierwszego programu lojalnościowego pod nazwą „Interkasa".

– Program premiuje zakupy w postaci e-bonów o wartości uzależnionej od łącznej kwoty koszyka. Przełożyło się to na zwiększenie transakcji dokonywanych z wykorzystaniem aplikacji mobilnej – mówi Bartłomiej Tarłowski.

Ponadto połowa przedsiębiorców Intermarché zdecydowała się wprowadzić kasy samoobsługowe. Funkcjonują one już w 24 sklepach. Natomiast trzy kolejne placówki wprowadziły koncept Power, a w dwóch nowych miejscowościach można realizować zakupy online dzięki opcji Drive Intermarché.

Jednak w Intermarché rosną nie tylko obroty. Przybywa też chętnych do otwierania marketów pod szyldem tej marki.  

– Jest to widoczne szczególnie od momentu, w którym uruchomiliśmy kampanię „Odmień swoje życie".  Efektem naszych działań jest kończąca się właśnie sesja szkoleniowa dla przyszłych właścicieli sklepów. Udział bierze w niej dziewięciu przyszłych przedsiębiorców. Wkrótce obejmą swoje punkty sprzedaży – funkcjonujące już albo nowe. Dawno nie mieliśmy tak dużej grupy przechodzącej onboarding – zauważa Bartłomiej Tarłowski.

Dodaje, że proces rekrutacji przeszło w ostatnim czasie trzech kandydatów, którzy szkolenie rozpoczną jesienią.

– Do tego prowadzimy rozmowy z kolejnymi zainteresowanymi – zapewnia Bartłomiej Tarłowski.

W tym roku Intermarché planuje pozyskać co najmniej ośmiu nowych franczyzobiorców. Firma szuka partnerów całym kraju. Ma jednak kilka lokalizacji, w których w krótkim czasie może uruchomić sklepy. Znajdują się one m.in. na terenie województw: lubuskiego, dolnośląskiego i śląskiego.

Trzy scenariusze

Obecnie sieć Intermarché liczy niespełna 200 punków sprzedaży prowadzonych przez 224 przedsiębiorców, z czego 104 to kobiety. W 80 proc. przypadków to biznes rodzinny, prowadzony przez małżeństwa czy też związki partnerskie.

– Ale jesteśmy otwarci na singli oraz kandydatów solo, gdzie jeden z małżonków przystępuje do naszej sieci, a drugi może kontynuować swoją dotychczasową aktywność zawodową – zapewnia Bartłomiej Tarłowski.

Zapewnia, że model biznesowy Intermarché jest wyjątkowo stabilny, ponieważ średni czas obecności partnerów w sieci wynosi aż 17 lat. Z drugiej strony firma weszła w fazę sukcesji.

– Wśród kilkuset franczyzobiorców grupy mamy już osoby, którym kończą się umowy i które myślą o przejściu na emeryturę. W ostatnich miesiącach mieliśmy kilka takich przypadków, ale w kolejnych latach ta tendencja będzie się zwiększać. Jest to naturalny proces wynikający z upływu czasu – zapewnia Bartłomiej Tarłowski.

W takiej sytuacji centrala nie przejmuje sklepów pod zarządzanie własne, tylko dąży do tego, żeby sklep był prowadzony dalej przez nowego franczyzobiorcę.

– Do takiej zmiany przygotowujemy się z odpowiednim wyprzedzeniem. Cały czas monitorujemy statusy umów oraz weryfikujemy plany naszych przedsiębiorców. Odpowiedzi na te dwie kluczowe kwestie pozwalają nam określić koncepcję sukcesji uwzględniającą aspekt ludzki i biznesowy – mówi Bartłomiej Tarłowski.

Są trzy możliwe scenariusze. Najczęściej właściciel przekazuje biznes swoim dzieciom. Zdarza się też, że sklep przejmuje inny franczyzobiorca Grupy Muszkieterów. Wówczas, w drodze transakcji z dotychczasowym właścicielem, kupuje on udziały albo przejmuje zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

– Ostatnia możliwość to przejęcie placówki przez zupełnie nowych franczyzobiorców, których pozyskujemy w drodze procesu rekrutacji. Wówczas taka osoba przejmuje firmę, która ma swoją historię, miejsce na rynku i konkretne wyniki, do których przed zawiązaniem umowy, przekazujemy dostęp – mówi Bartłomiej Tarłowski.

 

WIZYTÓWKA INTERMARCHE

Sieć marketów spożywczych

  • Około 200 sklepów
  • Inwestycja – min. 400 tys. zł wkładu własnego

Bartłomiej Tarłowski, menedżer ds. rozwoju franczyzy i komunikacji korporacyjnej Intermarché i Bricomarché / "Wśród kilkuset franczyzobiorców grupy mamy już osoby, którym kończą się umowy i które myślą o przejściu na emeryturę".
Dominika Pronarska
dziennikarz

POPULARNE NA FORUM

Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator

Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...

2 wypowiedzi
ostatnia 30.07.2024
Carrefour Express - supermarket na licencji

Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...

20 wypowiedzi
ostatnia 22.07.2024
sklepy spożywcze

Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...

7 wypowiedzi
ostatnia 25.03.2024
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami

Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna

1 wypowiedzi
ostatnia 24.03.2024
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator

Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...

2 wypowiedzi
ostatnia 30.09.2023
Nagrodzeni franczyzobiorcy

Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....

1 wypowiedzi
ostatnia 03.02.2023
sklepy spożywcze

Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.

7 wypowiedzi
ostatnia 29.03.2022
Jubileuszowy sklep

Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów

1 wypowiedzi
ostatnia 09.03.2022