Zmiana pokoleniowa
Sieć marketów spożywczych Intermarché w pierwszym półroczu tego roku odnotowała sprzedaż wyższą o 16 proc.
– To się udało w trudnym otoczeniu makroekonomicznym – zauważa Bartłomiej Tarłowski, menadżer ds. rozwoju franczyzy i komunikacji korporacyjnej Intermarché i Bricomarché.
Dobry rok
Dobre wyniki to zasługa m.in. sporych zmian w strategii asortymentowej. W ostatnim czasie spółka wprowadziła do oferty parasolową markę własną O la la!. Obroty rosły także dzięki wdrożeniu akcji handlowej „Oszczędzaj cały dzień z Intermarché" oraz uruchomieniu pierwszego programu lojalnościowego pod nazwą „Interkasa".
– Program premiuje zakupy w postaci e-bonów o wartości uzależnionej od łącznej kwoty koszyka. Przełożyło się to na zwiększenie transakcji dokonywanych z wykorzystaniem aplikacji mobilnej – mówi Bartłomiej Tarłowski.
Ponadto połowa przedsiębiorców Intermarché zdecydowała się wprowadzić kasy samoobsługowe. Funkcjonują one już w 24 sklepach. Natomiast trzy kolejne placówki wprowadziły koncept Power, a w dwóch nowych miejscowościach można realizować zakupy online dzięki opcji Drive Intermarché.
Jednak w Intermarché rosną nie tylko obroty. Przybywa też chętnych do otwierania marketów pod szyldem tej marki.
– Jest to widoczne szczególnie od momentu, w którym uruchomiliśmy kampanię „Odmień swoje życie". Efektem naszych działań jest kończąca się właśnie sesja szkoleniowa dla przyszłych właścicieli sklepów. Udział bierze w niej dziewięciu przyszłych przedsiębiorców. Wkrótce obejmą swoje punkty sprzedaży – funkcjonujące już albo nowe. Dawno nie mieliśmy tak dużej grupy przechodzącej onboarding – zauważa Bartłomiej Tarłowski.
Dodaje, że proces rekrutacji przeszło w ostatnim czasie trzech kandydatów, którzy szkolenie rozpoczną jesienią.
– Do tego prowadzimy rozmowy z kolejnymi zainteresowanymi – zapewnia Bartłomiej Tarłowski.
W tym roku Intermarché planuje pozyskać co najmniej ośmiu nowych franczyzobiorców. Firma szuka partnerów całym kraju. Ma jednak kilka lokalizacji, w których w krótkim czasie może uruchomić sklepy. Znajdują się one m.in. na terenie województw: lubuskiego, dolnośląskiego i śląskiego.
Trzy scenariusze
Obecnie sieć Intermarché liczy niespełna 200 punków sprzedaży prowadzonych przez 224 przedsiębiorców, z czego 104 to kobiety. W 80 proc. przypadków to biznes rodzinny, prowadzony przez małżeństwa czy też związki partnerskie.
– Ale jesteśmy otwarci na singli oraz kandydatów solo, gdzie jeden z małżonków przystępuje do naszej sieci, a drugi może kontynuować swoją dotychczasową aktywność zawodową – zapewnia Bartłomiej Tarłowski.
Zapewnia, że model biznesowy Intermarché jest wyjątkowo stabilny, ponieważ średni czas obecności partnerów w sieci wynosi aż 17 lat. Z drugiej strony firma weszła w fazę sukcesji.
– Wśród kilkuset franczyzobiorców grupy mamy już osoby, którym kończą się umowy i które myślą o przejściu na emeryturę. W ostatnich miesiącach mieliśmy kilka takich przypadków, ale w kolejnych latach ta tendencja będzie się zwiększać. Jest to naturalny proces wynikający z upływu czasu – zapewnia Bartłomiej Tarłowski.
W takiej sytuacji centrala nie przejmuje sklepów pod zarządzanie własne, tylko dąży do tego, żeby sklep był prowadzony dalej przez nowego franczyzobiorcę.
– Do takiej zmiany przygotowujemy się z odpowiednim wyprzedzeniem. Cały czas monitorujemy statusy umów oraz weryfikujemy plany naszych przedsiębiorców. Odpowiedzi na te dwie kluczowe kwestie pozwalają nam określić koncepcję sukcesji uwzględniającą aspekt ludzki i biznesowy – mówi Bartłomiej Tarłowski.
Są trzy możliwe scenariusze. Najczęściej właściciel przekazuje biznes swoim dzieciom. Zdarza się też, że sklep przejmuje inny franczyzobiorca Grupy Muszkieterów. Wówczas, w drodze transakcji z dotychczasowym właścicielem, kupuje on udziały albo przejmuje zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
– Ostatnia możliwość to przejęcie placówki przez zupełnie nowych franczyzobiorców, których pozyskujemy w drodze procesu rekrutacji. Wówczas taka osoba przejmuje firmę, która ma swoją historię, miejsce na rynku i konkretne wyniki, do których przed zawiązaniem umowy, przekazujemy dostęp – mówi Bartłomiej Tarłowski.
WIZYTÓWKA INTERMARCHE
Sieć marketów spożywczych
- Około 200 sklepów
- Inwestycja – min. 400 tys. zł wkładu własnego


PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Największe marki rynku spożywczego pojawią się w Pałacu Kultury i Nauki 19-21 października, na tegorocznych Targach Franczyza.
W październikowym numerze miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" prezentujemy topowe franczyzy 2023. Poza tym przedstawiamy pomysły na biznes idealne dla kobiet. Do czasopisma dodajemy też prezent – bilet na Targi Franczyza.
Jaki biznes ma dziś przed sobą najlepsze perspektywy? Zamiast wróżyć z fusów, lepiej sprawdzić, którym konceptom franczyzowym dobrze się wiedzie. Kto może otworzyć restaurację McDonald's? Sprawdź w miesięczniku "Własny Biznes FRANCHISING".
– Średni czas obecności w naszej sieci wynosi aż 17 lat – mówi Bartłomiej Tarłowski, menedżer ds. rozwoju franczyzy i komunikacji korporacyjnej Intermarché i Bricomarché.
Lipcowy "Własny Biznes FRANCHISING" już dostępny. A w nim m.in.: Pectus = zarabiać wespół w zespół, Start-up: jak stworzyć powtarzalny i łatwo skalowalny biznes? Pomysły na firmę: własne wydawnictwo książkowe, sklep pod szyldem Giant.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Niesłychanie rzadko można wygrać w konkursie sfinansowanie otwarcia partnerskiej placówki bankowej. Teraz można – ruszył konkurs Banku Millennium.
Franczyzobiorcy Banku Pekao SA mają różne możliwości rozwijania swojej działalności. Jak otworzyć własną placówkę bankową?
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Polskie społeczeństwo się starzeje. Rodziny często nie mają czasu ani możliwości zająć się bliskimi w podeszłym wieku. Z pomocą przychodzą im przedsiębiorcy – właściciele prywatnych domów seniora.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów
Nowe warunki współpracy dla franczyzobiorców
Widzę ,że przestępczość zorganizowana od nowego roku w natarciu na Franchising.pl:)
Franczyza, która daje niezależność
No no i tutaj polecę jutrzejszy program Anity Gargas. Redakcjo opamiętajcie się i przestańcie promować reklama i tekstami natywnymi przestępczość zorganizowana....
Poznaj franczyzę Intermarché
Wow Szanowna Redakcja zdaję się kontynuować wspieranie przestępczości zorganizowanej. Polecam jutrzejszy program Anity Gargas. Jakie będzie stanowisko POF? Mydlenie oczu...
Empik - jakieś doświadczenia?
Czy ktoś ma aktualną wiedzę w temacie prowadzenia salonu partnerskiego Empiku ?