Zarabiać jak Mrówka
Boom w budowlance minął. W IV kwartale 2024 roku PKB Polski wzrosło o 3,2 proc., a tzw. produkcja sprzedana budownictwa spadła o 1,63 proc.
– Jak widać dynamika w branży budowlanej nie jest zgodna z trendem PKB – zauważa Wojciech Słowański, dyrektor ds. rozwoju Grupy PSB Handel S.A. – Jednak segment DIY obejmuje szerszy zakres rynku. Spadek sprzedaży asortymentu typowo budowlanego nadrabiamy w takich kategoriach jak farby czy ogrodnictwo. To właśnie dzięki wysokim udziałom w segmentach rynku związanych z asortymentem dla domu i ogrodu zachowujemy tak wysoką dynamikę sprzedaży.
A Grupa PSB ma dobry czas. W ubiegłym roku przychody całej sieci wzrosły o 7,5 proc. (rok do roku) co przełożyło się na 17 proc. udziału w rynku detalicznym. Warto dodać, że to o dużo więcej niż wzrost całego rynku DIY, który wyniósł 1,9 proc.
Inwestycja w Mrówkę
PSB to największa w Polsce grupa sprzedażowo-zakupowa w obszarze dystrybucji materiałów budowlanych. Spółka działa w modelu zbliżonym do franczyzy, jednak opartym na umowach o współpracy partnerskiej. Sieć sprzedaży liczy 379 placówek, można je znaleźć w 325 powiatach całej Polski. Właśnie miasta powiatowe i gminne są najatrakcyjniejszymi dla sieci rynkami, ale większe też wchodzą w grę. Grupa PSB rozwija kilka formatów. Oprócz marketów Mrówka to także składy budowane PSB i składy PROFI. Dla mniejszych miejscowości i podmiejskich lokalizacji przy dużych aglomeracjach przeznaczony jest natomiast format Mrówka Express – także z asortymentem z zakresu budowy, remontu oraz ogólnie ofertą dom i ogród, tyle że na mniejszej powierzchni.
Jeśli chodzi o inwestycję, na jaką musi być gotowy partner, to największym kosztem jest pozyskanie odpowiedniej nieruchomości. Nakłady z tym związane są uzależnione od charakteru i wielkości gruntu czy budynku.
– W najlepszej sytuacji są tu partnerzy posiadający już własny budynek. W takim wypadku nakłady ograniczają się jedynie do kosztu adaptacji. Niebagatelne są również nakłady na wyposażenie. Tu najczęściej partnerzy posiłkują się kredytem lub leasingiem – dodaje Wojciech Słowański.
Grupa PSB nie pobiera opłaty wstępnej za przystąpienie do sieci.
– Opłata licencyjna za korzystanie ze znaku towarowego jest znikoma w stosunku do zwykłych kosztów prowadzenia działalności handlowej i jest zależna od rodzaju i wielkości punktu handlowego – zapewnia Wojciech Słowański. – Do czasu otwarcia nowej placówki partner nie ponosi kosztów uczestnictwa w naszej sieci.
Wsparcie od centrali
Partnerzy, prowadzący placówki pod markami PSB Mrówka, PSB Profi oraz PSB Składy Budowlane, działają na własny rachunek, dokonując zakupów poprzez centralę Grupy PSB. To centrala negocjuje warunki handlowe z licznymi dostawcami, gwarantuje płatności oraz zapewnia wsparcie w obszarze marketingu, rozwiązań IT i innych kluczowych usług.
– Jednocześnie podstawowy model biznesowy opiera się na samodzielnej działalności każdego sklepu, połączonej z kompleksowym wsparciem centrali. Dzięki temu partnerzy zachowują niezależność w zarządzaniu swoim przedsiębiorstwem, korzystając z efektu skali i doświadczenia Grupy PSB w obszarze zakupów, logistyki oraz szeroko rozumianego wsparcia operacyjnego – podkreśla Wojciech Słowański. – Dajemy naszym partnerom gotowy, sprawdzony i działający model biznesowy, bardzo atrakcyjną ofertę handlowa, profity wynikające ze skali, analitykę i optymalizację biznesu, dostęp do nowoczesnej technologii i narzędzi IT, prawo do korzystania z aktywności Grupy PSB w zakresie marketingu, promocji czy badań rynku.
Gotowi na sezon
Branża DIY odznacza się bardzo dużą sezonowością. Trzeba o tym pamiętać, przygotowując ofertę sklepów.
– Żyjemy rytmem pór roku. Chętnie korzystamy z analogii do ekosystemu lasu. Tak jak zmienia się las w kolejnych porach roku – tak markety Mrówki zmieniają się w cyklu powtarzalnym w kolejnych latach – porównuje Wojciech Słowański. – Już wiosną zamawiamy asortyment na zimę, zaś jesienią kontraktujemy produkty na lato kolejnego roku. Według tego rytmu żyją nasi partnerzy i dostawcy. Ten cykl powtarza się rok za rokiem, a planowanie asortymentu odbywa się z wielomiesięcznym wyprzedzeniem.
WIZYTÓWKA PSB MRÓWKA
Markety z branży dom i ogród. Marka należy do Grupy PSB, rozwijającej też sieci składów budowlanych PSB i PSB Profi.
- 379 placówek w 325 powiatach
- wzrost przychodów rok do roku – 7,5 proc.

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Bricomarché otwiera kolejny sklep, Eurocash ujawnia strategię, a PSB podlicza przychody. Przegląd tygodnia 3-7 lutego.
To już ostatnia okazja w tym roku, aby spotkać się z setką franczyzodawców pod jednym dachem! Przyjdź jeszcze dziś na Targi Franczyza do Pałacu Kultury i Nauki!
24-26 października w Pałacu Kultury i Nauki możesz poznać 100 sprawdzonych pomysłów na biznes we franczyzie. Przeczytaj relację z targów i przyjdź wybrać franczyzę dla siebie!
Od 24 do 26 października w Pałacu Kultury i Nauki można poznać 100 najciekawszych franczyz w Polsce. Przyjdź i wybierz biznes dla siebie. Śledź relację z targów na żywo.
Już w czwartek zaczynają się jesienne Targi Franczyza! Przyjdź i wybierz biznes dla siebie! Franczyzodawcy czekają od 24 do 26 października w Pałacu Kultury i Nauki.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Prezentujemy 15 pomysłów na biznes dla osób, które mają na inwestycję od 5 do 100 tys. zł. Podpowiadamy, jak zarabiać na prowadzeniu bloga. Tłumaczymy, jak otworzyć i z sukcesem prowadzić kawiarnię, wypożyczalnię aut, firmę sprzątającą, salon jubilerski oraz pole golfowe. Radzimy, co zrobić, żeby zostać franczyzodawcą.
Na koniunkturze w branży budowlanej korzystają nie tylko deweloperzy, lecz także inne biznesy: architekci wnętrz, ekipy remontowe, agenci nieruchomości.
Sahar Kebab chce rozwinąć sieć swoich przyczep gastronomicznych w całej Polsce. Czym się wyróżnia na tle konkurencji?
Aby zarobić, trzeba sprzedać rzecz należącą do klienta, którą czasowo przechowujemy, bo nie jest naszą własnością. Lombardy świetnie prosperują, a pożyczki pod zastaw są wysoko oprocentowane.
POPULARNE NA FORUM
Ubrania robocze
Zazwyczaj za odzież roboczą odpowiada firma, która zatrudnia pracowników. Pracodawca może jednak poprosić osobę zatrudnioną o pokrycie kosztów zakupu odzieży lub...
Ubrania robocze
Na jakich stanowiskach wymagane jest kupienie pracownikowi odziezy roboczej? Czy jest to obowiązek pracodawcy ?
Gdzie najlepiej kupić mieszkanie pod wynajem?
Trudno powiedzieć, która opcja będzie najlepsza. Teraz wiele opcji, a deweloperzy są najbardziej ukierunkowane na nabywców.
Ekologiczne zyski
Potwierdzam, fotowoltaika to przyszłość, sam z niej korzystam i już po paru miesiącach widzę oszczędności energetyczne.
Biznes na wsi
Agroturystyka to świetny pomysł, ale trzeba mieć warunki.
Ogród
Skąd kupowaliście artykuły do ogrodu? Widziałam, że na Dajar.pl jest interesujący wybór
Skład opałowo-węglowy
Jeżeli chodzi o węgiel najlepiej wybrać sprawdzony skład węgla w którym można kupić węgiel najwyższej jakości a nie węgiel z którym są problemy i my również je...
Jaki sklep meblowy?
Jak chcesz mieć meble na lata, to nie kupuj w Jysk czy innych marketach. Wybieraj tylko sprawdzone marki.