Wzrost przychodów / W ubiegłym roku przychody całej sieci PSB wzrosły o 7,5 proc. (rok do roku).
Wtorek
18.02.2025
Rozwijająca sieć marketów Mrówka Grupa PSB rośnie szybciej niż cały rynek. Na jakich zasadach można do niej dołączyć?
 

Boom w budowlance minął. W IV kwartale 2024 roku PKB Polski wzrosło o 3,2 proc., a tzw. produkcja sprzedana budownictwa spadła o 1,63 proc. 

– Jak widać dynamika w branży budowlanej nie jest zgodna z trendem PKB – zauważa Wojciech Słowański, dyrektor ds. rozwoju Grupy PSB Handel S.A. – Jednak segment DIY obejmuje szerszy zakres rynku. Spadek sprzedaży asortymentu typowo budowlanego nadrabiamy w takich kategoriach jak farby czy ogrodnictwo. To właśnie dzięki wysokim udziałom w segmentach rynku związanych z asortymentem dla domu i ogrodu zachowujemy tak wysoką dynamikę sprzedaży.

A Grupa PSB ma dobry czas. W ubiegłym roku przychody całej sieci wzrosły o 7,5 proc. (rok do roku) co przełożyło się na 17 proc. udziału w rynku detalicznym. Warto dodać, że to o dużo więcej niż wzrost całego rynku DIY, który wyniósł 1,9 proc.

Inwestycja w Mrówkę

PSB to największa w Polsce grupa sprzedażowo-zakupowa w obszarze dystrybucji materiałów budowlanych. Spółka działa w modelu zbliżonym do franczyzy, jednak opartym na umowach o współpracy partnerskiej. Sieć sprzedaży liczy 379 placówek, można je znaleźć w 325 powiatach całej Polski. Właśnie miasta powiatowe i gminne są najatrakcyjniejszymi dla sieci rynkami, ale większe też wchodzą w grę. Grupa PSB rozwija kilka formatów. Oprócz marketów Mrówka to także składy budowane PSB i składy PROFI. Dla mniejszych miejscowości i podmiejskich lokalizacji przy dużych aglomeracjach przeznaczony jest natomiast format Mrówka Express – także z asortymentem z zakresu budowy, remontu oraz ogólnie ofertą dom i ogród, tyle że na mniejszej powierzchni.

Jeśli chodzi o inwestycję, na jaką musi być gotowy partner, to największym kosztem jest pozyskanie odpowiedniej nieruchomości. Nakłady z tym związane są uzależnione od charakteru i wielkości gruntu czy budynku. 

– W najlepszej sytuacji są tu partnerzy posiadający już własny budynek. W takim wypadku nakłady ograniczają się jedynie do kosztu adaptacji. Niebagatelne są również nakłady na wyposażenie. Tu najczęściej partnerzy posiłkują się kredytem lub leasingiem – dodaje Wojciech Słowański.

Grupa PSB nie pobiera opłaty wstępnej za przystąpienie do sieci. 

– Opłata licencyjna za korzystanie ze znaku towarowego jest znikoma w stosunku do zwykłych kosztów prowadzenia działalności handlowej i jest zależna od rodzaju i wielkości punktu handlowego – zapewnia Wojciech Słowański. – Do czasu otwarcia nowej placówki partner nie ponosi kosztów uczestnictwa w naszej sieci.

Wsparcie od centrali

Partnerzy, prowadzący placówki pod markami PSB Mrówka, PSB Profi oraz PSB Składy Budowlane, działają na własny rachunek, dokonując zakupów poprzez centralę Grupy PSB. To centrala negocjuje warunki handlowe z licznymi dostawcami, gwarantuje płatności oraz zapewnia wsparcie w obszarze marketingu, rozwiązań IT i innych kluczowych usług. 

– Jednocześnie podstawowy model biznesowy opiera się na samodzielnej działalności każdego sklepu, połączonej z kompleksowym wsparciem centrali. Dzięki temu partnerzy zachowują niezależność w zarządzaniu swoim przedsiębiorstwem, korzystając z efektu skali i doświadczenia Grupy PSB w obszarze zakupów, logistyki oraz szeroko rozumianego wsparcia operacyjnego – podkreśla Wojciech Słowański. – Dajemy naszym partnerom gotowy, sprawdzony i działający model biznesowy, bardzo atrakcyjną ofertę handlowa, profity wynikające ze skali, analitykę i optymalizację biznesu, dostęp do nowoczesnej technologii i narzędzi IT, prawo do korzystania z aktywności Grupy PSB w zakresie marketingu, promocji czy badań rynku.

Gotowi na sezon

Branża DIY odznacza się bardzo dużą sezonowością. Trzeba o tym pamiętać, przygotowując ofertę sklepów. 

– Żyjemy rytmem pór roku. Chętnie korzystamy z analogii do ekosystemu lasu. Tak jak zmienia się las w kolejnych porach roku – tak markety Mrówki zmieniają się w cyklu powtarzalnym w kolejnych latach – porównuje Wojciech Słowański. – Już wiosną zamawiamy asortyment na zimę, zaś jesienią kontraktujemy produkty na lato kolejnego roku. Według tego rytmu żyją nasi partnerzy i dostawcy. Ten cykl powtarza się rok za rokiem, a planowanie asortymentu odbywa się z wielomiesięcznym wyprzedzeniem.

 

WIZYTÓWKA PSB MRÓWKA

Markety z branży dom i ogród. Marka należy do Grupy PSB, rozwijającej też sieci składów budowlanych PSB i PSB Profi.

  • 379 placówek w 325 powiatach
  • wzrost przychodów rok do roku – 7,5 proc.

Sezonowe aktualizacje / Asortyment w sklepach Mrówka musi być dostosowany do sezonu.