Ekspansja sklepów dyskontowych w Polsce
Pod koniec lat 90. eksperci przewidywali, że wkrótce handel detaliczny, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach, opanują dyskonty - samoobsługowe sklepy o średniej powierzchni, sprzedające na zasadach półhurtowni, najczęściej wprost z kartonów. Do rewolucji jeszcze nie doszło, ale dyskonty coraz szybciej powiększają udział w rynku.
2 tys. Biedronek
Na rozbudowę sieci sklepów Biedronka postawił portugalski koncern Jeronimo Martins. Jeszcze do niedawna miał w Polsce hipermarkety Jumbo i hurtownie Euro Cash, ale pozbył się ich. - Firma postanowiła skupić się na tej dziedzinie, która ma największe perspektywy rozwoju, a przyszłość należy do dyskontów – powiedziała Gazecie Wyborczej Małgorzata Spychała, rzecznik Jeronimo Martins Dystrybucja.
Biedronka to już 675 sklepów, w których pracuje ok. 10 tys. osób. W ubiegłym roku przychód Biedronki wyniósł 4,2 mld zł (25 proc. obrotów całej grupy JM) i wzrósł o 14 proc. w stosunku do 2002 r. - W 2010 r. zamierzamy mieć 2 tys. sklepów – powiedziała Gazecie Wyborczej Małgorzata Spychała. Biedronka nie jest właścicielem obiektów ze sklepami - jedynie je dzierżawi.
Nie mówią, budują
Francuska grupa Casino, właściciel sieci hipermarketów Geant swoją sieć dyskontów rozwija od czterech lat. Dziś ma już 139 sklepów tego typu, a do końca tego roku ma mieć 170 placówek. Renata Gejło z działu public relations Geant Polska zapewnia Gazetę Wyborczą, że dyskonty nie odbierają klientów hipermarketom Geant.
- Sklepy Leader Price powstają przede wszystkim w mniejszych miejscowościach, oferują mniejszy wybór towarów, ale za to tańszych. Sprzedają produkty wyłącznie pod marką własną – powiedziała Gazecie Wyborczej Renata Gejło.
Prawdziwym dyskontowym gigantem jest niemiecka sieć Lidl - niezwykle powściągliwa w udzielaniu informacji. W Europie Lidl ma już 4,5 tys. sklepów. W Polsce - na razie 78, ale specjaliści od handlu detalicznego uważają Lidl za "czarnego konia" na naszym rynku. - Lidl jest bardzo dobrym przykładem ekspansji dyskontów. Wchodzi także do dużych miast budując sklepy w najbliższym sąsiedztwie osiedli mieszkaniowych – powiedziała Gazecie Wyborczej Anna Bartoszewicz-Wnuk z firmy Jones Lang LaSalle.
Szybką ekspansję planuje też sieć Plus Discount należącą do międzynarodowego koncernu Tangelmann (ma także znane w Polsce markety budowlano-przemysłowe Obi). Na razie dyskontów Plus jest w Polsce 150.
Tanio, bo tanio
Skąd bierze się popularność dyskontów? - Od kilku lat mamy mniejszy wzrost gospodarczy, a wraz z nim dynamiczny rozwój sieci sklepów dyskontowych. Mają ograniczony wybór towarów, za to o 20-30 proc. tańszych niż przeciętna w danej kategorii – powiedziała Gazecie Wyborczej dr Urszula Kłosiewicz-Górecka, zastępca dyrektora Instytutu Rynku Wewnętrznego i Konsumpcji.
I to właśnie przywiązanie Polaków do cen stanowi jej zdaniem o sukcesie dyskontów. - Badania wykazały, że klientami Leader Price są mniej zamożne osoby – zapewnia Gazetę Wyborczą Renata Gejło z Geant Polska.
Niskie ceny w sklepach dyskontowych to efekt minimalizacji kosztów działalności, m.in. poprzez ograniczenie ekspozycji i wyboru towarów oraz niskie koszty obsługi klientów. Małgorzata Spychała z Biedronki dodaje, że większa sieć może negocjować lepsze ceny u producentów i dystrybutorów.
Mariusz Brożyna uważa, że dyskonty zdominują handel zwłaszcza poza dużymi miastami. Są zagrożeniem zwłaszcza dla małych sklepów osiedlowych i lokalnych bazarów. Te mogą jednak bronić się jakością obsługi i asortymentem.
Wraz z rozwojem gospodarki i wzrostem siły nabywczej społeczeństwa zmiany czekają też i sklepy dyskontowe. Kiedy cena przestanie być najważniejszym czynnikiem wyboru, dyskonty będą musiały zacząć inaczej walczyć o klienta i poprawić standard, zwłaszcza produktów sprzedawanych pod markami własnymi.
Polski handel rozdrobiony
Według opublikowanego na początku marca raportu GfK Polonia o polskim handlu detalicznym, liczba małych i średnich sklepów spożywczych w ostatnich latach wzrosła. W Polsce działa 186 zagranicznych i 16 polskich hipermarketów, a w ciągu ostatniego roku przybyło ich 19 proc. O 10 proc. wzrosła liczba dyskontów - jest ich teraz blisko 1,3 tys. Nadal dominują jednak niewielkie sklepy spożywcze: najmniejszych jest 62 tys., a dużych i średnich o połowę mniej (łącznie jest ich o 1 proc. więcej w porównaniu z rokiem poprzednim). Ubywa za to specjalistycznych sklepów, np. z warzywami, rybami, mięsem (jest ich teraz 23 tys.) oraz sprzedających artykuły chemiczne i kosmetyki. Przybywa aptek (jest ich ponad 9 tys.) i eleganckich perfumerii (blisko tysiąc).
W porównaniu z sąsiednimi krajami handel w Polsce jest jednak ciągle rozdrobniony. Dziesięciu największych detalistów ma tylko 22 proc. rynku; w Czechach, na Węgrzech i Słowacji jest to 53-60 proc.
Więcej: Marcin Musiał, Gazeta Wyborcza, 13 kwietnia 2004PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Kiedy krajowy rynek robi się za mały, franczyza może być kluczem do międzynarodowego sukcesu. Dowiedz się, jak rozwinąć biznes poza granicami Polski.
Fabryka Pizzy zamieniła się we włoską restaurację, która serwuje różnorodne dania. Czy ten ruch się opłacał?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Franczyzodawca Cukrem i Solą oraz Cafe Słodziak poszerza ofertę w lokalach m. in. o croissanty z dubajską czekoladą. Ma też propozycję dla franczyzobiorców, którzy chcieliby zaoszczędzić na inwestycji.
Jak zwolnić pracownika? Albo jak powiedzieć załodze, że pensje w tym miesiącu mocno się spóźnią? Życie szefa nie zawsze jest usłane różami.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
Warsztaty kulinarne dla dzieci, które łączą zabawę z nauką zdrowych nawyków żywieniowych, to dobry pomysł na biznes, zwłaszcza w czasach, gdy coraz więcej osób zwraca uwagę na zdrowy styl życia.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...