Avansować w megaskali
Firma Avans, dotychczas najmocniejsza na prowincji rezygnuje ze strategii powiatowej. Z 2 mld zł przychodów i ponad 10 mln zł zysku w 2003 r. Poczuła się na tyle silna, że rzuciła wyzwanie największym aglomeracjom. Otwiera duże, liczące po 4 tys. mkw. salony Mega Avans na terenie, gdzie dotychczas niepodzielnie królował Media Markt z niemieckiej grupy Metro AG. Na razie Mega Avans istnieje w Warszawie i Poznaniu. Wkrótce ich liczba powiększy się o kolejne 16.
Idą jak burza, a mówią, że się rozkręcają
Właściciele Avansu: Witold Jurczyk, Zbigniew Dominik, Zbigniew Witkowski i Roman Zbudzki liczą, że za cztery lata udział ich firmy w wartym około 16 mld zł rocznie rynku sprzętu RTV AGD wzrośnie z 20 do 30 procent. W tyle zostanie więc konkurencja: operujący wyłącznie na prowincji Mars oraz RTV Euro AGD – pionier polskiego rynku. Zaniepokojony poczynaniami Avansu jest nawet agresywny Media Markt. Świadczy o tym reakcja niemieckiej firmy na otwarcie w marcu salonu Mega Avans Blue CIty w Warszawie. Już po godzinie od otwarcia sklepu w centrum handlowym podjechały taksówki oklejone reklamami Media Markt. Niemiecki konkurent oferował te same produkty pod hasłem „U nas jeszcze taniej”.
Grupa zakupowa Avans założyło w 1998 roku pięciu największych hurtowników RTV AGD w Polsce (z Warszawy, Wrocławia, Konina, Olsztyna i Gorzowa). Dziś zostało czterech. Z partnerem wrocławskim rozstali się, ponieważ pod bokiem wspólników zaczął budować własną sieć.
Przez pierwsze lata działalności Avans szedł jak burza. Strategia powiatowa, która pozwoliła firmie wyrosnąć na potentata, w końcu jednak straciła na atrakcyjności. Właściciele postanowili stawić czoła firmom zagranicznym i zacząć otwierać sklepy w większych miastach. Członkostwo w międzynarodowej organizacji Euronics, zrzeszającej 26 podobnych do Avansu grup zakupowych z różnych krajów Europy ułatwiło polskiej firmie opracować i skoordynować strategię rozwoju w dużych aglomeracjach miejskich. Czterech hurtowników dostało tam wiedzę, bez której nie powstałaby koncepcja salonów Mega Avans. Z takim zapleczem mogli z zamkniętymi oczami włączyć się do walki o duże miasta. W momencie otwierania pierwszego salonu, grupa Avans miała już więc taki know – how jak Media Markt, ze którym stoi wieloletnie doświadczenie niemieckiej grupy Metro AG.
Sklepy Mega Avans nie są nastawione na masową sprzedaż produktów RTV AGD, w odróżnieniu od innych sklepów istniejących na rynku polskim. Sprzedawcy zatrudnieni w sklepach Avans mają za zadanie dokładne udzielanie klientom rad przy wyborze i zakupie sprzętu
Sprzedawcy Avansu zawsze pod ręką
Sieć 16 salonów Mega Avans w odróżnieniu od mniejszych sklepów tej firmy nie będzie działać w systemi efranczyzowym. Przede wszystkim dlatego, że uruchomienie i zatowarowanie jednego sklepu kosztuje aż 10 mln złotych. Hurtownicy spodziewają się jednak, ze za cztery lata obroty Mega Avans przekroczą miliard.
Avans nie poradzi sobie też bez zatsrzyku z zewnątrz. Dlatego już teraz szuka inwestora finansowego. Na zrealizowanie strategii potrzebuje ok. 100 – 120 mln złotych.
Więcej: Karolina Sobczak, Profit, wrzesień 2004PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Ile lat musi rosnąć choinka, żeby nadawała się do sprzedaży? I czy na plantacji choinek praca jest tylko w grudniu?
Z Atelier Herosima franczyzobiorcy mogą otworzyć lokale w kilku różnych formatach. A jakie wsparcie otrzymają od franczyzodawcy?
Kiedy krajowy rynek robi się za mały, franczyza może być kluczem do międzynarodowego sukcesu. Dowiedz się, jak rozwinąć biznes poza granicami Polski.
Fabryka Pizzy zamieniła się we włoską restaurację, która serwuje różnorodne dania. Czy ten ruch się opłacał?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Dwa gabinety pod szyldem Yasumi to za mało dla Aleksandry Michalskiej. Jakie ma plany na rozwój?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Planujesz zostać franczyzodawcą i chcesz rozwinąć sieć lub poprawić jej funkcjonowanie, ale nie wiesz jak? Eksperci od franczyzy podpowiedzą, jak to zrobić.
– Usługi równoległe to nasz wyróżnik. Dzięki temu zarabiamy więcej i oszczędzamy czas klientów – tłumaczy Maryia Terekhova, współzałożycielka salonów urody Fast Line Studio.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...