Chcę zostać dawcą
Gdy brytyjski Levi Strauss chciał podnieść pozycję marki w jednym z segmentów rynku odzieży, postawił na wzmocnienie sprzedaży poprzez rozwój sieci franczyzowej. Czy to oznacza, że rozwój firmy poprzez sieć franczyzową to strzał w dziesiątkę? Są przedsiębiorcy, którzy jak ognia unikają tej formy rozszerzania swojej działalności. Obawiają się utraty kontroli nad firmą, nie wierzą, że ktoś potrafi dbać o wizerunek marki tak samo dobrze jak oni. Ale z drugiej strony, coraz więcej polskich firm chętniej otwiera punkty franczyzowe niż własne oddziały - nawet wtedy, gdy przez lata bazowały na tych ostatnich. Przedsiębiorstwo LOT Catering, które od dziewięciu lat rozwija sieć lokali gastronomicznych Podniebny Barek i otworzyło do tej pory jedenaście własnych punktów, stawia na dalszy rozwój firmy właśnie poprzez franchising.
Andrzej Krawczyk, dyrektor działu franchisingu firmy konsultingowej PROFIT system, zajmującej się m.in. doradztwem we franchisingu, twierdzi, że zewnętrzne finansowanie jest jedną z największych zalet rozwoju firmy poprzez sieć franczyzową.
- Otwierając własne oddziały, należy inwestować własne, zwykle niemałe pieniądze - wyjaśnia Andrzej Krawczyk. Tymczasem ten sam efekt można osiągnąć mniejszym nakładem środków. Na szukanie biorców i ich weryfikację wydaje się bowiem znacznie mniej niż na własne nowe lokale. Ekspert z PROFIT system podkreśla jednak, że przedsiębiorstwa nie powinny traktować franchisingu wyłącznie jako źródło pozyskania obcego kapitału.
Uruchomienie punktu kasowego w Polskiej Agencji Finansowej, w którym można opłacić domowe rachunki z prowizją niższą niż na poczcie czy w oddziale banku, kosztuje ok. 7 tys. złotych. Niewiele - teoretycznie PAF mogłaby bez problemu otwierać własne punkty. Ale szefowie firmy chcą stworzyć sieć ogólnopolską. Tylko w 2005 r. planują jej rozbudowę z ponad 200 do 450 oddziałów. Przy takim przedsięwzięciu uruchamianie wyłącznie własnych punktów byłoby niemożliwe.
- Nie bylibyśmy w stanie zrobić tego w krótkim czasie - tłumaczy Grzegorz Ignatowicz, członek zarządu Polskiej Sieci Opłat, właściciela marki PAF. - A przecież czas jest kluczem do sukcesu. Im krótszy, tym mniejsze szanse, że ubiegnie nas konkurencja i sprzątnie nam sprzed nosa co lepsze lokalizacje - dodaje.
Ekspert PROFIT sytem zwraca też uwagę na inną dużą zaletę franczyzy - efektywność. Jego zdaniem, franczyzobiorcy w 99 przypadkach na 100 są bardziej skuteczni niż kierownicy własnych punktów zatrudnionych na etacie. Wytłumaczenie jest proste. Franczyzobiorcy bardziej zależy, bo zainwestował we franchising własne pieniądze.
Specjaliści z PROFIT system przestrzegają, by decyzja o rozwoju firmy poprzez franczyzę nie była pochopna.
- Za tworzenie sieci nie powinni zabierać się przedsiębiorcy, którzy prowadzą swoje firmy zbyt krótko, np. kilka miesięcy - mówi Andrzej Krawczyk. - Nawet jeśli odnoszą sukces. Najpierw należy przez dłuższy czas prowadzić kilka własnych punktów w różnych lokalizacjach. W ten sposób możliwe jest poznanie lokalnych uwarunkowań oraz testowanie nowych rozwiązań marketingowych lub produktów i usług.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Ile lat musi rosnąć choinka, żeby nadawała się do sprzedaży? I czy na plantacji choinek praca jest tylko w grudniu?
Z Atelier Herosima franczyzobiorcy mogą otworzyć lokale w kilku różnych formatach. A jakie wsparcie otrzymają od franczyzodawcy?
Kiedy krajowy rynek robi się za mały, franczyza może być kluczem do międzynarodowego sukcesu. Dowiedz się, jak rozwinąć biznes poza granicami Polski.
Fabryka Pizzy zamieniła się we włoską restaurację, która serwuje różnorodne dania. Czy ten ruch się opłacał?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Dwa gabinety pod szyldem Yasumi to za mało dla Aleksandry Michalskiej. Jakie ma plany na rozwój?
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...