Czwartek
23.02.2006
Sieciowe kawiarnie podbijają Polskę. Lokują się w śródmieściach dużych miast. Bez nich nie obejdzie się już żadne nowe centrum handlowe.
 

W Polsce jest ponad 100 kawiarni sieciowych - wynika z opracowania Agencji Dziennikarskiej Raport. Obok tradycyjnych sieci jak Coffeeheaven, Pożegnanie z Afryką, Daily Cafe, Mercer's Gourment Coffee, Coffee Time - powstają też kawiarnie promujące marki największych producentów kawy, jak Tchibo, Nescafe czy Segafredo. Wielu spodziewa się rychłego wejścia do Polski dużych zagranicznych sieci, jak amerykański Starbucks (prawie 11 tysięcy kawiarni na świecie) czy brytyjskiej Cafe Nero.
- Z czasem na rynku pozostanie kilka dużych sieci, działających głównie w centrach handlowych - powiedział "Rzeczpospolitej" Wojciech Kamiński z Tchibo. Według niego roczne obroty rynku kawiarni sieciowych w Polsce szacowane są na 500 - 700 mln złotych.

Starbucks w Polsce

Konkurenci największej z kawowych sieci Coffeeheaven uważają, że firma ta rozwijana jest w Polsce pod przejęcie przez Starbucks. Amerykański gigant ogłosił, że zamierza w tym roku otworzyć na świecie 1800 nowych kawiarni.

- Coffeeheaven nigdy nie była rozwijana pod przejęcie przez kogokolwiek - zaprzecza Richard Worthington, prezes Coffeeheaven Internatinal. - Jesteśmy niezależną spółka publiczną i taką chcemy pozostać. W Wielkiej Brytanii jest kilka dużych sieci barów kawowych i nie widzę powodu, dlaczego nie miałoby być tak również w Europie Środkowej.

Jego zdaniem jest mało prawdopodobne, by jakiś właściciel barów kawowych był zainteresowany przejęciem Coffeeheaven. Podkreśla, że jeżeli duża sieć miałaby kupować Coffeeheaven, to pierwsza rzecz, jaką zrobiliby jej właściciele, to zmiana nazwy na własną.
- Wartość rynkowa naszej firmy to prawie 21 mln funtów i w dużej mierze wynika ona z wartości marki. Dlaczego inna sieć miałaby płacić taki ogromny bonus? To byłoby nierentowne - argumentuje Worthington.

Jakie plany ma Starbucks?
- Nadal jesteśmy na etapie badania rynku. Nie mamy planów wejścia do Polski w najbliższym czasie - powiedział "Rzeczpospolitej" T. May Kulthol, rzecznik Starbucks. Wyjaśnia, że faza badania rynku może trwać długo. Firma ze Seattle najpierw starannie szuka właściwego lokalnego partnera, który pomoże jej rozwinąć jej markę.

Będziemy gonili Zachód

Do niedawna największym konkurentem Coffeeheaven w Polsce była sieć Tchibo, z 18 kawiarniami. W ubiegłym roku Tchibo rozpoczęło nowy rodzaj działalności. W części kawiarni, na razie trzech, niemiecki koncern nie tylko oferuje swoją kawę, ale sprzedaje własne tematyczne kolekcje, np. ubrania i sprzęt do sportów zimowych, artykuły do dekoracji wnętrz, akcesoria kuchenne. Jeżeli nowa koncepcja sieci Tchibo spodoba się Polakom, firma zapowiada otwieranie kolejnych takich punktów.

Więcej: Aleksandra Biały, Rzeczpospolita, 23 lutego 2006 r.


Rzeczpospolita

POPULARNE NA FORUM

McDonalds opinie o franczyzie

Nowa lokalizacja w Jarosławiu na Podkarpaciu podbija wszelkie standardy. czas oczekiwania na realizację zamówienia przekracza pół godziny jedno zamówienie składa 3a...

2 wypowiedzi
ostatnia 04.06.2022
MEET & Fit slow Food

No właśnie poprzednie posty o Meet and Fit było wiele komentarzy jakimś cudem wszystko zniknęło natomiast komentarze o Boby Burger są do dzisiaj jak powinno być na...

6 wypowiedzi
ostatnia 02.04.2022
MEET & Fit slow Food

Łucja116 znana z poprzednich postów o MEET & FIT to osoba z kręgu franczyzodawcy

6 wypowiedzi
ostatnia 01.04.2022
MEET & Fit slow Food

Faktycznie nie ma co ukrywać, że w tej franczyzie Franczyzobiorca jest tylko i wyłącznie dawcą kapitału i nowym adresem na stronie www. Biznes kończy sie z długiem,...

6 wypowiedzi
ostatnia 01.04.2022
MEET & Fit slow Food

Jestem zainteresowana dodatkowymi informacjami od osoby o nicku "franczyzobiorca". prosba o kontakt ze mna na lucja.elk@gmail.com Mysle ze mozemy sie wymienic ciekawymi...

6 wypowiedzi
ostatnia 28.03.2022
Bobby Burger

Zabiorę głos bo mam tą nieprzyjemność znać ich pseudo Biznes Managera od otwarć M. Reczyńskiego... to oszust, który wcześniej pracował w firmie Żabka i stąd...

16 wypowiedzi
ostatnia 21.03.2022
MEET & Fit slow Food

Tak prawda że tyle lokali się pozamykalo a stawiam że wręcz więcej ponieważ w Poznaniu były dwa lokale i też zniknęły ale to już ostatniego roku

6 wypowiedzi
ostatnia 18.03.2022
MEET & Fit slow Food

Jeżeli będziecie próbowali otworzyć lokal sieci Meet & Fit Slow Food to bardzo mocno się zastanówcie jeszcze około dwa lata przed pandemią zamknęło się aż 15 lokali...

6 wypowiedzi
ostatnia 11.03.2022