Franczyzobiorcy Emperii zadrżeli
Perspektywa przejęcia, do jakiego miałoby dojść na szczycie tabeli głównych graczy rynku handlu dobrami szybko zbywalnymi zelektryzowała przedstawicieli branży, analityków i franczyzobiorców sieci kontrolowanych Eurocash i Emperii. Czy przejęcie to rzeczywisty plan czy tylko czarny PR Eurocashu wobec konkurenta, który miałby utrwalić obraz Emperii jako firmy mniejszej, do kupienia - zastanawiają się fachowcy.
Zamieszanie wybuchło po doniesieniach dziennika Parkiet, według którego Eurocash złożył do Komisji Nadzoru Finansowego prospekt emisyjny. Na jego podstawie którego miałoby dojść do dużej emisji akcji spółki. Ponieważ Eurocash i bez oferty publicznej dysponuje wystarczającym kapitałem na dalszy rozwój, zrodziły się spekulacje, że kwota pozyskana z giełdy mogłaby posłużyć przejęciu numeru trzy w branży, holdingu Emperia.
Emperia, której prezesem jest Artur Kawa, może w tym roku uzyskać 6 mld zł przychodów ze sprzedaży. Wśród gigantów FMCG (Fast Moving Consumer Goods – dobra szybko zbywalne) wyprzedza ją Makro i grupa Eurocash, która rok temu sprzedała towary warte 6,7 mld zł. Powstały w wyniku fuzji organizm kontrolowałby 18 proc. rynku, a to już poważna przewaga nad drugim Makro, posiadającym 6 proc. udziałów. Rynek hurtowy jest jednak bardzo rozdrobniony, można więc zastanawiać się, czy na transakcję zezwoliłby Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta.
Jeśli jednak UOKiK nie dostrzegłby przeszkód dla fuzji, trudny orzech do zgryzienia mieliby franczyzobiorcy sieci kontrolowanych przez obie grupy, a zwłaszcza Emperii. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że potencjalny kandydat do przejęcia nie planuje zmian warunków współpracy z franczyzobiorcami 4,1 tys. supermarketów spod znaku Milei, Groszka i Euro Sklepu. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę, że do Eurocashu należą konkurencyjne wobec nich Delikatesy Centrum oraz abc, to można snuć przypuszczenia, że w przypadku połączenia los partnerów Emperii może okazać się niepewny. W grę wchodzi bowiem cały wachlarz zabiegów, jakie wobec nich przeprowadzić może Eurocash. W najlepszym wypadku sieci pozostaną nietknięte, ale równie prawdopodobny wydaje się (dotyczący choćby części sieci) rebranding, a w najgorszym dla franczyzobiorców wypadku zmiany warunków umów franczyzowych.
- Zarząd Emperia Holding SA nie prowadzi obecnie żadnych rozmów z Eurocash, które mogłyby skutkować połączeniem obu podmiotów. Oceniając sytuację rynkową uważamy, że taka transakcja nie jest realna, a informacje na jej temat traktujemy wyłącznie jako spekulacje – tak brzmiała treść oświadczenia wydanego przez zarząd Emperii w odpowiedzi na mediowe doniesienia o planach przejęcia.
Transakcyjny hit może więc pozostawać w sferze planów tylko jednej z zainteresowanych stron. Fakt, że spółki są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych pozwala Eurocashowi na szukanie szansy przejęcia w drodze wezwania do sprzedaży akcji. Kontrolowany przez Luisa Amarala gigant będzie może mieć w tym przypadku ułatwione zadanie, bo struktura udziałów Emperia Holding jest rozdrobniona. Niecałe 14 proc. udziałów należy do założycieli firmy - Artura Kawy i Jarosława Wawerskiego, kolejne 15 proc. jest w rękach funduszy inwestycyjnych, a ponad 71 proc. krąży między anonimowymi inwestorami.
W dniu ogłoszenia sensacyjnej informacji kurs Emperii poszybował w górę o 5,15 proc., a papiery Eurocashu podrożały o 1,12 proc.
(gum)
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Marka chce się stać dla lokalnych sklepów platformą technologiczną, która usprawnia ich funkcjonowanie.
– Duży potencjał rozwoju widzimy z franczyzobiorcami, którzy zarządzają 5-10 sklepami. Ale już jeden lokal może generować dobre wyniki – mówi Marek Lipka, dyrektor generalny Eurocash Franczyza.
Produkty spożywcze sprzedają się bez względu na sytuację gospodarczą. Jak otworzyć i prowadzić sklep, który je oferuje?
Nowy numer miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży! Sprawdź, jakie pomysły na biznes przeanalizowaliśmy w marcowym wydaniu magazynu.
Widmo powstania ustawy regulującej franczyzę, uruchomienie studiów Zarządzanie Franczyzą, powiększenie grona sygnatariuszy Kodeksu Dobrych Praktyk to zaledwie kilka z ważnych wydarzeń dla rynku franczyzy w Polsce w 2022 r.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Jeśli marzysz o własnym biznesie, szukasz inspiracji lub chcesz dowiedzieć się więcej o franczyzie – teraz jest idealny moment, by działać!
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów