Kwiaty dla klienta
– Kiedy przychodzę do którejś ze swoich kwiaciarni, zaraz staję za ladą i obsługuję klientów. Lubię kontakt z ludźmi. Nawet przed chwilą pani, której realizowałam zamówienie, spytała, czy już zostanę w kwiaciarni. Myślała, że jestem nową sprzedawczynią – mówi Beata Drachal, szefowa Kwiatoteki.
W tym interesie podejście do klienta jest niezwykle ważne. Uprzejmość, cierpliwość, wyczucie oczekiwań zamawiającego to cechy szczególnie pożądane u sprzedawców florystów, którzy, prócz pachnącego asortymentu, są wizytówką kwiaciarni. To właśnie dzięki wysokiej jakości obsługi w świadomości stołecznych klientów zaistniała nazwa firmy i pozwoliła jej właścicielce rozszerzyć sieć placówek własnych, a następnie zainteresować się franczyzą. Drachal zaczynała skromnie, pracując w kwiaciarniach jako sprzedawczyni. I chociaż lubiła to zajęcie, po paru latach stania za kontuarem zaświtała jej myśl: A może by tak spróbować na własny rachunek? Nie chciała jednak powielać znanego z ulic wzorca: małej, nieatrakcyjnej budki z przeciętną ofertą. Postanowiła znaleźć dobrą, zapewniającą klientów lokalizację. Najlepszym miejscem wydawało się centrum handlowe, ale nie było ono tanie. – Postawiliśmy z mężem wszystko na jedną kartę. Zastawiliśmy mieszkanie, wzięliśmy kredyt. To było nasze być albo nie być – wyznaje. W 2003 roku w Centrum Handlowym M1 uruchomili swoją pierwszą kwiaciarnię. W asortymencie sklepu znalazły się kwiaty cięte, doniczkowe, bukiety, wiązanki, wieńce, artykuły dekoracyjne i upominki. – Gdy pierwszego dnia przez pierwsze trzy godziny nie wszedł do nas żaden klient, byłam zdruzgotana – mówi. – Ale na biznes potrzeba czasu – dodaje. Powoli budowali swoją markę.
Domoteka i franczyza
Dwa lata później w Parku Handlowym Targówek powstawało ekskluzywne centrum wyposażenia wnętrz Domoteka. Do zagospodarowania przeznaczono 200 m2 na kwiaciarnię. – Była to szansa, którą żal było przeoczyć – mówi Beata Drachal. Nie było łatwo urządzić takiej przestrzeni. Musieli zaprojektować wnętrze tak, aby było przestronne i przytulne jednocześnie, znaleźć rośliny doniczkowe o różnych gabarytach, zamówić u dostawców wiele nowych gatunków kwiatów, wazonów, elementów ozdobnych, upominków. Po dwóch latach prowadzenia Kwiatoteki, bo taką nazwę ostatecznie dostał lokal, przyszedł czas na zmiany.
– Napędza nas chęć rozwoju, ciągłego doskonalenia się. Nie lubimy stagnacji. W biznesie stagnacja to cofanie się – mówi mąż właścicielki Kwiatoteki. – Teraz widzimy przyszłość we franczyzie – dodaje. Wprawdzie w poprzednim roku odnotowali tendencję spadkową, o 5-7 proc., jednak już w obecnym roku obserwują zatrzymanie spadków. Poza tym nie wszystkie ich placówki dotknęła dekoniunktura, gdyż kwiaciarnie o ustabilizowanej pozycji zachowały wyrównany poziom przychodów. To skłoniło ich do działania. Kiedy zrezygnowali z prowadzenia sklepu w Domotece, wrócili do swoich małych kwiaciarni i ochrzcili je wypróbowaną wcześniej nazwą. Od tej pory wszystkie ich punkty nazywają się Kwiatoteka. Aktualnie są w trakcie podpisywania pierwszych umów z franczyzobiorcami. Efekty tych negocjacji, według zapewnień właścicieli Kwiatoteki, będą widoczne w drugiej połowie przyszłego roku. Ze względu na fakt, że ich lokale uruchamiane są w nowo powstających galeriach handlowych, muszą czekać na ich otwarcia. W styczniu i kwietniu ruszą dwie kolejne – oprócz sześciu już istniejących – własne kwiaciarnie Kwiatoteki, w Warszawie i okolicy. Właściciele cały czas prowadzą negocjacje z właścicielami centrów handlowych, a jest ich około 30. – Wiele lat temu mieliśmy propozycję zostania masterbiorcą francuskiej sieci Le Jardin des Fleurs, ale oprócz oznaczeń wizerunkowych i know-how nie oferowano nam zbyt wiele. Teraz mamy okazję stanąć z drugiej strony i zaproponować ludziom naprawdę przemyślany koncept franczyzowy – mówi Drachal.
Kwiaciarnie w sieci
Do swoich franczyzowych punktów Drachal chce wprowadzić specjalnie napisany dla Kwiatoteki program informatyczny „BA Kwiaciarnia” – system zamawiania i kontroli. Będzie on integrował wszystkie kwiaciarnie, informował o datach zakupu kwiatów i innych towarów oraz przypominał o terminach żywotności kwiatów. Za jego pośrednictwem można będzie zamawiać kwiaty wprost z Holandii i na bieżąco korygować zlecenia. W ten sposób Drachal planuje zminimalizować straty i zwiększyć zyski. – To zupełna nowość, ale sądzimy, że się sprawdzi. Jeśli tak się stanie, zamierzamy wprowadzić nasz program na rynek – zapowiada.
W przeciwieństwie do zachodnioeuropejskich trendów krajowy rynek kwiaciarski jest bardzo rozdrobniony i brakuje mu mocnych marek. Powoli ewoluuje z uliczno-bazarowego w eleganckie sieci sklepów w dobrych lokalizacjach. Kwiatoteka wytycza nowy kierunek w branży – kwiaciarnie franczyzowe. Przyszłość tego sektora, mimo kryzysu, nie wydaje się być zagrożona. – Dopóki ludzie będą się radować, kochać czy przepraszać, to ta branża będzie trwać i się rozwijać – stwierdza Beata Drachal.
opracowała Miłosława Pejda-Rabij
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Adopt Parfums, francuska marka perfum i kosmetyków do pielęgnacji ciała i twarzy z ponad 30-letnią tradycją, rozpoczyna rozwój swoich sklepów w Polsce. Obecna w 80 krajach na całym świecie marka co dwie sekundy sprzedaje flakon perfum o pojemności 30 ml.
Hiszpański marka Aromas Artesanales chce zbudować w Polsce sieć sprzedaży. Proponuje zarobek na rozlewanych perfumach.
– Działamy od 30 lat, jesteśmy w 48 krajach i co dwie sekundy sprzedajemy dwa flakony perfum o pojemności 30 ml – mówi Nicolas Pellegrini, dyrektor ds. rozwoju franczyzy Adopt Parfums.
Adopt Parfums, francuska marka perfum i kosmetyków do pielęgnacji ciała i twarzy z ponad 30-letnią tradycją, rozpoczyna rozwój swoich sklepów w Polsce.
– Wielu klientów musi ograniczać wydatki i rezygnować z drogich, oryginalnych perfum. Dzięki temu zyskują marki takie, jak nasza – mówi Anna Doliwa-Wiśniewska, franchise manager Sorvella.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Fabryka Pizzy zamieniła się we włoską restaurację, która serwuje różnorodne dania. Czy ten ruch się opłacał?
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
POPULARNE NA FORUM
Sposoby na zwiększenie sprzedaży?
Nawet jeśli nie prowadzisz sprzedaży w internecie, to właśnie tam zaczyna się wiele kwestii. Jak choćby świadomość istnienia marki, więc jeśli chcesz rozkręcić...
Sposoby na zwiększenie sprzedaży?
Wybierz grupe docelową dla kogo to ma być dokładnie, następnie wejdz w jego buty i pomyśl jak by to miało wyglądać zebyś się tym zainteresował, a jak masz sklep w...
FM Group - czy to ma waszym zdaniem sens?
W tym to już nie da sie zadnych pieniedzy zrobić, ludzie do tej marki stracili zaufanie.
Perfumy na mililitry
Witam, widzę, że już dobre kilkanaście lat ciągnie się ta dyskujsja i firma Refan jest ciągle obecna. Zastawiam się nad otwarciem stoiska. Czy jest tu może ktoś kto...
Polacy lubią prezenty
Każdy lubi prezenty ;)
Paznokcie w natarciu
jeśli kosmetyki to tylko naturalne, ja miałem problem z suchą skórą, dużo jeżdżę na rowerze i miałem wiecznie suchą skórę na twarzy i dłoniach. Dzięki kosmetykom...
Inwestycja w srebro - czy warto?
Zgadzam się z poprzednimi wypowiedziami, inwestycja w srebro jest mało opłacalna. Jeśli już naprawdę chcesz inwestować w jakiś kruszec, to zdecydowanie złoto....
Inwestycja w srebro - czy warto?
Chyba najlepiej inwestować w nieruchomości... Inwestycji głównie czynię pod okiem doświadczonych ludzi (więcej tu), z którymi współpracuję, jednak chciałabym w...