Przygarną wolnych strzelców

Idea „coworkingu”, czyli wspólnego pracowania, przybyła do Polski ze Stanów Zjednoczonych. W 2006 dwóch znajomych freelancerów postanowiło skończyć z samotnością, jaka dotyka samodzielnie pracujących „wolnych strzelców”. Wynajęli biuro i zaprosili przyjaciół, by wspólnie pracować.
- Ich spotkania stały się na tyle regularne, że wyrósł z tego ruch o nazwie „Jelly” (ang. kisiel, galaretka). W Polsce podobny ruch przyjął nazwę coworking. Pierwsze biura powstawały w 2009 r. w dużych miastach takich jak Kraków, Warszawa czy Wrocław. Wolni strzelcy i samodzielni przedsiębiorcy chętniej niż przed kilkoma laty wychodzą z domów, by dzielić się doświadczeniem, kreatywnością oraz pomysłami na efektywne funkcjonowanie w tym odrobinę nietypowym systemie pracy – mówi Karolina Rudnicka ze Studia Kreatywnej Współpracy, które w Polsce chce rozwija centra dla freelancerów we franczyzie pod nazwą CoworkingConference Studio.
Dwa otwarte do tej pory biura sieci działają w Krakowie. Coworkerzy zazwyczaj zaczynają tam pracę pomiędzy godziną 9-10, kończą około godziny 17-18. Są tam zatem przez cały czas otwarcia biura. Mają do dyspozycji przestrzeń rzędu kilkudziesięciu metrów kwadratowych, miejsce relaksu, kuchnię i jadalnię, a także salę konferencyjną, z której mogą korzystać wraz ze swymi klientami.
- Coworking jest już dobrze znany na polskim rynku, świadczyć o tym mogą nowo powstające biura oraz portale dla freelancerów, których również przybywa – przekonuje Rudnicka.
Jej firma chce otwierać biura w miastach powyżej 150 tys. mieszkańców. Plany przewidują pozyskanie dwóch partnerów w tym roku i uruchomienie ich placówek na początku przyszłego. Franczyzobiorcy CoworkingConference Studio muszą liczyć się z wydatkiem rzędu 55 tys. zł na przysposobienie lokalu pod działalność. Opłata startowa w sieci sięga 10 tys. zł netto, a miesięczna – 2 tys. zł netto. Dawca licencji szacuje, że zwrot inwestycji powinien nastąpić po 10 miesiącach. Jego przychody oparte będą na trzech filarach: prowadzeniu biura coworkingowego, wynajmie sal szkoleniowo-konferencyjnych oraz świadczeniu usług sekretarskich na zasadach outsourcingu. Jak rozkładają się zarobki na poszczególne źródła?
- Najmniejszy procent przychodów stanowią kwoty uzyskiwane z tytułu świadczenia usług sekretarskich. Proporcji między coworkingiem i salami szkoleniowymi nie można określić bez odwołania do konkretnego punktu. Sale szkoleniowe przynoszą szybszy zarobek, jednak zamówienia mają tu z reguły charakter incydentalny. Coworking cechuje stabilność przychodu – raz pozyskany klient zostaje na dłużej – jednak nie ma tu mowy o „złotych strzałach”, ponieważ każde biuro ma ograniczoną pojemność. Przyglądając się specyfice lokalnego rynku, grupom potencjalnych klientów oraz konkretnemu lokalowi wybieramy najbardziej dochodową kompozycję usług – mówi Rudnicka.
(gum)
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Rafał Jaźwiński od trzech lat prowadzi placówkę franczyzową pod marką Northgate Logistics. Specyfika biznesu pozwala obsługiwać klientów na całym świecie.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Agencja Wirtualna to koncept franczyzowy, który pozwala rozpocząć własną działalność w marketingu internetowym bez doświadczenia i dużych inwestycji.
Franczyzobiorczyni Tax Safe z Krakowa dba o work-life balance, ale klientów cały czas jej przybywa. Jak sobie radzi?
Firma chce zmotywować do współpracy franczyzobiorców i zapewnia, że podzieli się z nimi połową zysku. Na co jeszcze mogą liczyć?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Restauracja Migavka wchodzi we franczyzę. Jaka jest specjalność marki i jej oferta dla licencjobiorców?
– Karawaning jest bardzo drogim sportem. Jest to jedna, mogę powiedzieć, z najdroższych opcji super wakacji – mówi Adam Soczewka, właściciel wypożyczalni CamperyASONE.pl i organizator wypraw kamperowych.
Dowiedz się, jak otworzyć sklep pod marką Żabka. Bezpłatny webinar dla cudzoziemców.
Early Stage rozwija ogólnopolską sieć szkół języka angielskiego w modelu franczyzowym. Własny biznes edukacyjny można tu rozpocząć już od 8 tys. zł – bez opłaty licencyjnej i bez konieczności posiadania lokalu.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
POPULARNE NA FORUM
Nowa agencja marketingowa we franczyzie
Z jakością i skutecznością bardzo słabo. Ktoś czuwa nad kompetencjami ?
Gadżety reklamowe - co zamówić?
TINI GADGETS to miejsce, gdzie technologia łączy się z pomysłowością, tworząc szeroki asortyment produktów, które ułatwią Wasze życie codzienne i sprawią, że...
Rośnie franczyza spedycyjna
Mój znajomy starał się o franczyzę spedycyjna i po rozmowie mogę powiedzieć że odradzam się pchać w ten biznes 1 weksel na dość sporą kasę mimo że firma nic ci...
Copywriting sprzedażowy
A jak zamierzasz weryfikować wzrost sprzedaży dzięki Twoim tekstom?!
Copywriting sprzedażowy
Co sądzicie o tym, by jako copywriter sprzedażowy zastosować model zysku polegający na pobieraniu np. 10-15% zysku klienta w zamian za spełnienie danych warunków np....
Agencja reklamowa przyjdzie do klienta
Jestem franczyzobiorcą, który w sieci Xeromatic pracuje i zarabia. Polecam ten system innym osobom, które chcą otworzyć własny biznes. Zapraszam do bezpośredniego...
Jak pozycjonować stronę internetową?
Pozycjonowanie bardzo wpływa na wyszukiwania w Google. No i faktycznie należy je zlecić agencji e-commerce.
Agencja marketingowa - czy warto?
Oczywiście, że warto, jeśli ktoś ma opcję skorzystania z pomocy agencji mieszczącej się w stolicy, to serdecznie polecam firmę z którą współpracuje - Agencję 4...