Puby z Irlandii, koncept z Ameryki
Choć restauracje Bennigan's serwują przede wszystkim dania kuchni irlandzkiej, to matecznikiem sieci są Stany Zjednoczone, a jej rozwojem kieruje spółka Bennigan's Franchising Company z siedzibą w Teksasie. Poza USA jej punkty można spotkać w Ameryce Południowej, Korei, na Cyprze i w Grecji, a także w Indiach i niektórych krajach Bliskiego Wschodu. Dziś amerykański koncept chce otworzyć sobie wrota do Europy. Wehikułem rozwoju sieci od początku jej istnienia była franczyza i to również ona ma pomóc marce w zaistnieniu na Starym Kontynencie.
- Franczyzodawca Bennigan's jest właścicielem jedynie dwóch restauracji w Stanach Zjednoczonych. Wszystkie pozostałe należą do biorców licencji – mówi Christopher Chrysanthou z cypryjskiej Bennigan’s Europe Franchising Company, będącej masterfranczyzobiorcą marki na Europę.
Właściciel brandu Bennigan's określa swoją sieć jako rodzinne restauracje z segmentu casual dining (czyli popularnych lokali oferujących dania w przystępnych cenach oraz obsługę kelnerską). Franczyzobiorcy zachowują jednak sporą dozę swobody w zakresie kształtowania szczegółów profilu swoich placówek tak, by jak najlepiej pasowały do rynkowego zapotrzebowania.
Polska jest jednym z pierwszych Europy kontynentalnej, do której cypryjski masterfranczyzobiorca chce wprowadzić amerykańską sieć. Jak podkreśla Chrysanthou, mocnym atutem naszej gospodarki jest jej stabilność.
- Polska to atrakcyjne miejsce do robienia interesów przez zagranicznych inwestorów. Jednym z powodów jest jej centralne położenie w Europie, ale przede wszystkim chodzi o dobrze wykwalifikowaną siłę roboczą i niskie koszty wejścia na rynek – mówi menedżer. - Warszawa sama w sobie jest prężnie rozwijającym się ośrodkiem, spragnionym amerykańskich brandów.
Cypryjski pełnomocnik marki nie składa deklaracji dotyczących liczby planowanych otwarć. Jak podkreśla Chrysanthou, ta kwestia zależy przede wszystkim od zainteresowania franczyzobiorców. - Z każdym partnerem chcemy opracować plan rozwoju, który będzie odpowiadał jego możliwościom inwestycyjnym – zaznacza.
Poza Polską, europejskimi priorytetami Bennigan's są Austria, Niemcy i Czechy. Franczyza Bennigan's dostępna jest w trzech modelach. Partnerzy mogą otworzyć pojedynczy lokal, kupić wyłączność na dane miasto lub na cały kraj. Koszty inwestycji różnią się w zależności od wybranej opcji.
- W przypadku zakupu licencji na cały kraj, przedsiębiorca zobowiązuje się do otwarcia pięciu jednostek w ciągu 10 lat. Opłata franczyzowa wynosi 4 proc. od obrotu notowanego w każdej restauracji, a marketingowa – 0,5 proc. W tym modelu franczyzodawca pokrywa koszty szkolenia jedynie w pierwszej placówce – wyjaśnia Chrysanthou.
Wysokość opłaty marketingowej jest identyczna w przypadku pozostałych dwóch modeli współpracy. W ramach licencji na jedno miasto franczyzobiorca zobligowany jest do uruchomienia dwóch placówek, a opłata miesięczna sięga 2 proc. W przypadku zakupu franczyzy na jeden lokal opłata wynosi 7,5 proc.
Bennigan's liczy, że start na polskim rynku ułatwi mu obecność na Targach Franczyza 2012.
- W czasie targów chcielibyśmy oczywiście zawrzeć kontakty z potencjalnymi inwestorami. Zdajemy sobie jednak sprawę również z tego, że obecność na takiej imprezie zwiększy świadomość naszej marki wśród gości targów i pozwoli im lepiej zrozumieć istotę naszego konceptu - dodaje Christopher Chrysanthou.
(gum)
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
– Przy rzemieślniczej produkcji nie da się konkurować cenowo z lodami przemysłowymi. Jednak jakość przyciąga, nawet jeśli cena jest wyższa – mówi Dariusz Stykowski, współwłaściciel Autorskich Lodów Piccolo.
New York Pizza Department uruchomił w tym roku już 18 lokali, a do majówki ma w planie jeszcze pięć. I myśli o zagranicy.
Tommy Żelazny, franczyzobiorca Stopiątki pokazuje, że czasem aby odnaleźć swoje miejsce, trzeba wrócić do korzeni.
Felix Chicken nastawia się na mocną ekspansję. Franczyzobiorcom proponuje kilka formatów lokali.
Paweł Kamiński był pierwszym franczyzobiorcą Cofix. Dziś prowadzi już trzy kawiarnie marki i zdobył tytuł TOP Franczyzobiorcy na zeszłorocznych Targach Franczyza.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
McDonald’s w Polsce to 550 restauracji, które w ponad 90 proc. są prowadzone przez lokalnych przedsiębiorców.
Z wykształcenia nawigator statku, z zawodu pilot samolotu. Konrad Hanc godzi pracę na etacie z prowadzeniem własnego biznesu. Od roku jest franczyzobiorcą sieci Fresh Bike.
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie!
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Planujesz zostać franczyzodawcą i chcesz rozwinąć sieć, ale nie wiesz jak? Eksperci od franczyzy podpowiedzą, jak to zrobić.
POPULARNE NA FORUM
Dolci Sapori - Mniami
Jestem również osobą poszkodowaną przez tą firmę 574 720 428
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali