Czerwona Torebka pakuje się na giełdę

Czerwona Torebka zarządza ogólnopolską siecią pasaży handlowych skupiających punkty usługowe i handlowe. Pod jej szyldem działają 24 obiekty, kolejnych 11 uzyskało pozwolenie na użytkowanie, a 45 jest na różnym etapie zaawansowania prac. Jak jednak twierdzi zarząd sieci, jest ona dopiero na wczesnym etapie rozwoju.
- Wierzymy w duży potencjał tego konceptu – w skali całego rynku oceniamy go na 4500 obiektów. Zgodnie z naszą strategią już od 2015 r. planujemy otwierać ponad 200 pasaży rocznie, dzięki czemu w 2021 r. działać ma blisko 1,9 tys. Czerwonych Torebek – mówi Ireneusz Kazimierczyk, prezes Czerwonej Torebki.
Do realizacji planów potrzebny jest jednak kapitał. I to niemały – według szacunków zarządu potrzeba blisko 4,5 mld zł. Jednym ze sposobów pozyskiwania pieniędzy na inwestycje ma być publiczna emisja akcji. Dzięki wejściu na giełdę Czerwona Torebka chce zarobić 281 mln zł.
- To ambitny plan. Pamiętajmy jednak, że Czerwona Torebka to deweloper, który oferuje usługi wynajmu powierzchni dla firm z sektora handlowego. Jest więc wyeksponowany na problemy małych i średnich przedsiębiorstw z tego rynku, który znajduje się obecnie pod presją – przyznaje Tomasz Sokołowski, analityk Domu Maklerskiego BZ WBK. - Z drugiej strony ich kłopoty nie muszą przełożyć się na przyszłą kondycję Czerwonej Torebki. Spółka bardzo starannie selekcjonuje podmioty, z którymi współpracuje i wybiera tylko pewnych partnerów.
Zdaniem eksperta, ewentualną przeszkodą w powodzeniu emisji może być okres, w którym spółka zamierza ją przeprowadzić.
- Na giełdzie wciąż brakuje entuzjazmu sprzyjającego pierwotnym ofertom publicznym. Poza tym w tym samym czasie mamy do czynienia ze swoistą kontrofertą ze strony Alior Banku. Ona może odwrócić uwagę inwestorów od Czerwonej Torebki, ale równie dobrze spowodować zainteresowanie giełdą w ogóle, a przez to nakręcić popyt również i na jej akcje – przewiduje analityk.
Na koniec 2011 roku spółka zanotowała zysk netto w wysokości 55,4 mln zł przy przychodach ze sprzedaży na poziomie 94,1 mln zł. Wyniki z poprzednich lat pochodzą jednak przede wszystkim z pośrednictwa na rynku nieruchomości oraz działalności deweloperskiej, które dziś przestają być najważniejszym biznesem Czerwonej Torebki. Obecnie strategicznym kierunkiem rozwoju Spółki jest budowa i wynajem pasaży Czerwona Torebka i docelowo to ten segment będzie głównym źródłem przychodów. Według prognoz spółki na koniec 2012 r. przychody z wynajmu pasaży Czerwona Torebka będą stanowiły 5 proc. przychodów ogółem. W roku 2013 udział ten wzrośnie już do 40 proc.
- Jest to ryzyko, które zostało szczegółowo opisane w prospekcie emisyjnym i inwestorzy są go świadomi. To, czym Czerwona Torebka zachęca inwestorów, jest pewną wizją, a nie biznesem z „masą krytyczną” – przyznaje Sokołowski.
Mimo wszystko jednak jest biznesem, który szybko rośnie i ma duże szanse powodzenia. Zwłaszcza, jeśli przypomnieć, że większościowym akcjonariuszem spółki jest jej założyciel Mariusz Świtalski – przedsiębiorca, który na handlu i franczyzie zna się jak mało kto w tym kraju. To w końcu on stworzył m.in. takie marki, jak Żabka czy Biedronka. Obecnie posiada blisko 3/4 udziałów w Czerwonej Torebce.
Inwestorzy detaliczni mogą zapisywać się na akcje Czerwonej Torebki po cenie maksymalnej, wynoszącej 17,20 zł. Zapisy potrwają od 3 do 6 grudnia.
(gum)
ZOBACZ W KATALOGU




















PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też ponad 1,1 tys. sklepów.
Bezpieczna i rentowna współpraca - franczyza z Carrefour
Bricomarché i Intermarché to znane na międzynarodowych rynkach szyldy, należące do grupy Muszkieterów. O warunkach wejścia w ten biznes będzie można porozmawiać 13 i 14 marca na Targach Franczyza.
Żabka zakończyła 2024 rok otwarciem 11000. sklepu. W tym roku sieć zamierza uruchomić kolejnych tysiąc placówek.
Candy Pop, sklepy ze słodyczami z różnych zakątków świata, ruszają na podbój polskiego rynku.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Zabezpieczenie antykorozyjne pojazdów to praca, przy której trzeba się napocić, ale nagrodą są wysokie marże. Jak wejść w ten biznes?
O wygodę i dyskrecję najłatwiej na własnym podwórku. Dlatego Laser On The Way szybko zyskuje zwolenników. Na czym polega ten koncept?
O tym, dlaczego Xtreme Fitness Gyms stawia na wolnostojące kluby, opowiada Filip Puchalski, Commercial Director marki.
Homla chce powiększyć swoją sieć. Szuka franczyzobiorców zainteresowanych otwarciem sklepu marki w miastach powyżej 30 tys. mieszkańców.
Przejście z pracy na etacie do prowadzenia własnej działalności to decyzja wymagająca odwagi. Kasper Serafiński, właściciel sklepu Powered by Kramp, długo zastanawiał się, czy jest gotowy.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów