Jak wygrać z dyskontem?

Krzysztof Waligórski, pełnomocnik zarządu Grupy Muszkieterów
Jakie są perspektywy rozwoju branży spożywczej w tym roku?
Główną determinantą rozwoju branży spożywczej w Polsce jest stale rosnący udział sieci dyskontowych. Ich dynamiczny rozwój oraz pozycjonowanie w stronę wyższej jakości trwale zmienia zachowania i schematy zakupowe polskich konsumentów. Coraz powszechniejszym staje się model "smart shoppera" - klienta świadomego, który "sprytnie" korzysta z oferty detalistów. Smart shopper nie tylko dzieli swoje zakupy pomiędzy sieci dyskontowe oraz super- i hipermarkety, w zależności od kupowanych kategorii produktowych, ale również coraz częściej korzysta z promocji i programów lojalnościowych, dążąc do optymalizacji domowego budżetu. Myślę, że rok 2013 będzie sprzyjał pogłębieniu zjawiska dzielenia swoich zakupów pomiędzy sieci dyskontowe i pozostałe, a granica pomiędzy dyskontem a supermarketem dalej będzie się zacierać, na skutek "jakościowego nastawienia" tych pierwszych. Z punktu widzenia obrotów należy się spodziewać stabilizacji i utrzymania obrotów na poziomie średnich wyników uzyskanych w 2012 roku. Dochodzimy do dna spowolnienia i bardziej znaczących wzrostów należy spodziewać się na przełomie 2013 i 2014 roku.
Jak wygląda podział sił na rynku sklepów spożywczych?
Aktualnie liderem rynku jest Biedronka, która wiedzie prym zarówno pod względem liczby sklepów, jak i tempa rozwoju. Kolejne miejsca zajmują Tesco, Carrefour, Lidl, Auchan łącznie z Realem, Intermarché, Kaufland, Polomarket i E.Leclerc. W minionym roku sieć Intermarché zrealizowała kilka programów marketingowych, w tym kampanię promującą świeże pieczywo. Poszerzyliśmy nasz asortyment m.in. o francuską bagietkę, przygotowywaną według unikatowej receptury znanej jedynie nad Sekwaną. Jest to wyjątkowy produkt dostępny w Polsce jedynie w naszej sieci sklepów. Chciałbym również zaznaczyć, że wszystkie nasze wypieki, m.in. croissanty czy słone oraz słodkie francuskie przekąski są wyrabiane i pieczone na terenie sklepu, dzięki czemu możemy zagwarantować klientowi świeże produkty po przystępnej cenie. W ubiegłym roku wprowadziliśmy również na rynek marki Top Budget, dające konsumentom możliwość zakupu produktów dobrej jakości po najniższej na rynku cenie. W naszej ofercie znajduje się również duży wybór win, m.in. Expert Club, których uznana międzynarodowa jakość promowana jest od 2012 r. przez enologa Christophe’a Forgerit. W minionym roku, po raz kolejny zrealizowaliśmy skierowaną do rodzin z dziećmi akcję lojalnościową „Zostań Zigoodkrywcą”. Istotą akcji jest promocja wysokiej jakości, ale jednocześnie tanich produktów marek własnych, której twarzą są „Zigosy”. Warto podkreślić, że 170 produktów marek własnych Intermarché zostało docenionych i odznaczonych godłem „Doceń Polskie”, co potwierdza wysoką jakość oferowanych przez nas wyrobów.
Jak w tej sytuacji radzą sobie sieci franczyzowe, takie jak Grupa Muszkieterów?
Członkowie Grupy Muszkieterów – właściciele supermarketów Intermarché i Bricomarché - realizują koncepcję „przyjaznego sklepu” będącego blisko lokalnych społeczności i oferującego klientom wysokiej jakości produkty po niskich cenach. Udało nam się odnieść sukces dzięki odpowiednio dobranym lokalizacjom sklepów, a także optymalnemu dobraniu asortymentu oraz skutecznym promocjom. Sieć sklepów Intermarché wyróżnia niska cena dostępnego asortymentu, zawsze świeże produkty i stałe odpowiadanie na potrzeby klientów. W przypadku Bricomarché kierujemy się z kolei zasadą oferowania i dostarczania konsumentom tanich produktów i rozwiązań, w sposób jak najbardziej fachowy i wygodny dla klienta. Stale uzupełniamy nasz asortyment produktów, odpowiadając w ten sposób na zmieniające się tendencje na rynku i potrzeby konsumentów.
Jak rozwój dyskontów wpłynie na rynek spożywczych sieci franczyzowych?
Egzystując na rynku z dynamicznie rozwijającymi się dyskontami, gdzie centralizacja decyzji i ich przełożenie na placówki handlowe jest praktycznie natychmiastowe, sieci franczyzowe muszą zmierzać w stronę pełnej standaryzacji placówek handlowych. Proces decyzyjny przebiega w nich dłużej, a rozwój spowolniony jest przez konieczność pozyskania nowych franczyzobiorców. Jeśli chodzi o Grupę Muszkieterów w kolejnych latach planujemy umacniać naszą pozycję w zachodniej i południowej Polsce oraz zwiększać naszą obecność w województwach Polski wschodniej i centralnej. Supermarkety będziemy otwierać przede wszystkim w małych i średniej wielkości miejscowościach, z uwagi na spore nasycenie rynku marketów w dużych miastach. W ten sposób chcemy odpowiadać na potrzeby klientów, tj. aby sklepy znajdowały się jak najbliżej domu. W poprzednim roku otworzyliśmy 22 supermarkety spożywcze oraz typu „dom i ogród”. W obecnym planujemy podwoić liczbę otwarć sklepów.
Jak w takim razie można odpowiedzieć na dominację dyskontów?
O silnej pozycji Grupy Muszkieterów na rynku decyduje rodzaj prowadzonej przez nas działalności. Każdy z właścicieli sklepów Intermarché i Bricomarché samodzielnie zarządza swoim przedsiębiorstwem. Może kierować jednym lub kilkoma punktami sprzedaży. Jednocześnie, jako członek Grupy Muszkieterów, poświęca dwa dni w tygodniu na rzecz struktury centralnej. Tym samym ma wpływ na kształtowanie polityki całej Grupy. Jest to pierwszy i do tej pory jedyny tego typu model franczyzowy funkcjonujący w Polsce.
Zarządzanie placówką na poziomie lokalnym przez właściciela sklepu pozwala na szybką reakcję oraz dopasowanie asortymentu i cen do lokalnych warunków i potrzeb. Jednocześnie każdy franczyzobiorca ma zagwarantowaną pomoc merytoryczną Centrali Grupy w kwestiach handlowo-marketingowych. Dzięki idei uczestnictwa właścicieli sklepów w pracach Centrali możliwa jest również szybka wymiana informacji i doświadczenia. Jest to jedna z kluczowych zasad działania naszych sieci sklepów i jednocześnie jeden z czynników naszego sukcesu.
Rozmawiała (mak)
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Zostaw etat, postaw na siebie! Nowy numer „Własny Biznes FRANCHISING” to konkretne pomysły na biznes, sprawdzone modele franczyzowe i inspirujące historie przedsiębiorców.
Franczyzodawcy kilkudziesięciu konceptów czekają na Ciebie! 14 marca do godz. 16:00 na Targach Franczyza na PGE Narodowym dowiesz się, jak otworzyć biznes we franczyzie.
Poznaj kilkadziesiąt sprawdzonych pomysłów na biznes na Targach Franczyza 13-14 marca na PGE Narodowym! Śledź relację na żywo i znajdź inspirację dla siebie!
Zbudowanie biznesu od podstaw to duże wyzwanie, dlatego warto rozważyć sprawdzony model – franczyzę. Już 13-14 marca 2025 na PGE Narodowym w Warszawie odbędą się Targi Franczyza, podczas których poznasz gotowe pomysły na dochodowy biznes.
Marzysz o własnym biznesie, ale obawiasz się ryzyka? Franczyza to sprawdzony sposób na dochodowy interes pod silną marką. Przyjdź 13-14 marca na Targi Franczyza na PGE Narodowym i poznaj najlepsze koncepty franczyzowe!
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
Solarium nie tylko dla opalenizny – coraz więcej klientów szuka w nim poprawy nastroju i zastrzyku witaminy D. Paradaise Studio Solarium rusza z franczyzą.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów