Delikatesy Centrum pod rękę z Orlenem

Na rynku spożywczym nastał czas mariaży paliwowo–sklepowych. Zaczęło się od Carrefoura, który najpierw otwierał swoje placówki na stacjach BP, a po fiasku projektu zacieśnił partnerstwo z Lukoilem i dziś ma na jego stacjach 25 punktów. Teraz inicjatywa wyszła ze strony PKN Orlen, który niedawno zaprosił na swoje stacje Tesco, a jednocześnie zapowiedział, że należących do niego lokalizacjach będą powstawać też sklepy Delikatesy Centrum. Pierwsze owoce tej współpracy widać na stacji PKN w Płocku, gdzie działa już pierwszy punkt wchodzący w skład Grupy Eurocash. To sklep pilotażowy, a partnerzy dają sobie rok na jego testowanie.
- Pilotaż pokaże nam, jak sprawdzają się w praktyce wspólnie wypracowane formaty – mówi Marek Balawejder, dyrektor wykonawczy ds. sprzedaży detalicznej PKN Orlen.
– Przez najbliższy rok będziemy dążyć do dopracowania konceptu oraz znalezienia modelu, który – mamy nadzieję – będzie mógł być z powodzeniem wdrażany na kolejnych wybranych stacjach Orlen – dodaje Pedro Martinho, członek Zarządu Eurocash.
Polski Koncern Naftowy poprzez kooperację z gigantami FMCG (dóbr szybko zbywalnych) podąża ścieżką młodego rynkowego trendu. Dla Eurocashu otwarcia na stacjach to sposób na podkręcenie wyników w trudnym dla rynku handlowego okresie. Dystrybutor wprawdzie systematycznie powiększa swoje sieci franczyzowe: w trzecim kwartale przybyło 160 sklepów abc i 20 pod szyldem Delikatesy Centrum. Jednak sprzedaż hurtowa do tej drugiej sieci w ujęciu porównywalnym była o 4 proc. niższa niż przed rokiem, a zysk całej grupy, mimo niewielkiego wzrostu obrotów, okazał się gorszy o ponad 20 proc. Zarząd Eurocashu tłumaczy, że wyniki obciążają koszty sprzedaży związane m.in. z akcjami promocyjnymi wspierającymi sprzedaż.
– Sytuacja na rynku dystrybucji żywności pozostaje dość trudna, jednak jesteśmy dobrze przygotowani by sprostać wymaganiom naszych klientów – komentuje Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Eurocash. – Dynamika wzrostu sprzedaży wciąż nie jest jednak wystarczająco duża, abyśmy mogli osiągać poprawę na każdym poziomie wyników. W nadchodzących kwartałach nie spodziewamy się istotnej poprawy na rynku, choć jesteśmy przekonani, że nasi klienci – małe i średnie sklepy – będą dalej relatywnie silni, porównując z całym rynkiem i innymi formatami handlu.
Jacek Owczarek, dyrektor finansowy Eurocash, twierdzi, że Delikatesy Centrum i inne sieci należące do grupy wiedzą, jak poradzić sobie z gorszą koniunkturą w handlu.
Rynek w zwolnionym tempie
Trudności dotykają nie tylko franczyzodawców współpracujących z małymi sklepami spożywczymi. Gorsze wyniki notuje ostatnio również grupa Jeronimo Martins, która w Polsce zarządza dyskontami Biedronka. Rynkowi gracze walczą o klientów coraz agresywniejszymi promocjami i obniżkami cen, a mimo to w ostatnich dwóch miesiącach sprzedaż detaliczna rosła zaledwie w tempie nieprzekraczającym 2 proc. w skali roku. Jak wynika z badania agencji Nielsen dla Makro Cash & Carry, zarówno właściciele małych sklepów we franczyzie, jak i niezależni przedsiębiorcy przyznają, że w porównaniu z 2013 rokiem koniunktura w handlu nieznacznie się pogorszyła.
- Rynek franczyzowy w naszym kraju nadal się kształtuje, o czym świadczą chociażby pojawiające się co roku nowe sieci. Konkurencja jest duża, co zmusza franczyzodawców do podejmowania dodatkowych działań, inwestycji w kampanie rekrutacyjne oraz dostosowania oferty do indywidualnych potrzeb potencjalnych partnerów. Mimo to rozwój sieci franczyzowych pozostaje jednym z bardziej widocznych trendów na polskim rynku – mówi Roman Krucki, kierownik ds. marketingu franczyzy w Makro.
Z badania Makro wynika, że zdecydowana większość (83 proc.) właścicieli sklepów należących do sieci jest zadowolona z dotychczasowej współpracy i nie rozważa przejścia do konkurencji. Co trzeci niezależny przedsiębiorca rozważa zmianę własnego szyldu na rozpoznawalną markę.
(gum)
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Marka chce się stać dla lokalnych sklepów platformą technologiczną, która usprawnia ich funkcjonowanie.
– Duży potencjał rozwoju widzimy z franczyzobiorcami, którzy zarządzają 5-10 sklepami. Ale już jeden lokal może generować dobre wyniki – mówi Marek Lipka, dyrektor generalny Eurocash Franczyza.
Produkty spożywcze sprzedają się bez względu na sytuację gospodarczą. Jak otworzyć i prowadzić sklep, który je oferuje?
Nowy numer miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży! Sprawdź, jakie pomysły na biznes przeanalizowaliśmy w marcowym wydaniu magazynu.
Widmo powstania ustawy regulującej franczyzę, uruchomienie studiów Zarządzanie Franczyzą, powiększenie grona sygnatariuszy Kodeksu Dobrych Praktyk to zaledwie kilka z ważnych wydarzeń dla rynku franczyzy w Polsce w 2022 r.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
Solarium nie tylko dla opalenizny – coraz więcej klientów szuka w nim poprawy nastroju i zastrzyku witaminy D. Paradaise Studio Solarium rusza z franczyzą.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów