Franczyza i sklepy muzyczne? Razem nie grają

Rozwijany przez spółkę Centrala Handlu Przemysłu Muzycznego koncept salonów muzycznych Riff i należący do sopockiego przedsiębiorcy Adama Adamowicza Rock’n’roll to jedyne marki sieciowe na polskim rynku sklepów z instrumentami muzycznymi. Pierwsza z nich chwali się, że przez jej punkty „przechodzi” połowa sprzedaży instrumentów w Polsce. Ma ich 17, głównie w większych miastach. Rock’n’rolli jest mniej, bo 7. Działają w Warszawie, Krakowie, Gdańsku, Poznaniu, Częstochowie i Łodzi. Żadna z marek nie jest jednak dostępna na licencji franczyzowej – wszystkie istniejące sklepy należą do zarządzających nimi spółek. Dlaczego?
W powszechnym „obiegu” próżno szukać danych dotyczących tego, ile wart jest rynek instrumentów w Polsce i ile muzycy nad Wisłą wydają na swoje hobby. Zdaniem Pawła Zmarlaka, dyrektora ds. zakupów w Riffie, jednym z powodów, dla których jego sieć nie zdecydowała się na stworzenie programu rozwoju we franczyzie, jest skromny rozmiar tego rynku.
- To dość niszowa branża. W Polsce jest ok. 250 sklepów z instrumentami. W Niemczech – 2,5 tys. To pokazuje różnicę – tłumaczy menedżer. – Kilka razy pojawiał się u nas pomysł rozpoczęcia rozwoju przez franczyzę, ale nigdy nie został wdrożony. Ale gdyby ktoś przyszedł do nas z propozycją współpracy, to z pewnością usiedlibyśmy do rozmów.
Nie bez znaczenia są też ceny dobrych instrumentów. PKB na głowę w Niemczech jest dwa razy wyższy niż w Polsce, ale ceny sprzętu muzycznego w obu krajach są bardzo zbliżone. Na przykład legendarna gitara elektryczna Fender Stratocaster w wersji American Special w sklepie justmusic.de kosztuje niecały 1 tys. euro. W polskich sklepach można kupić ją za niecałe 4 tys. zł. To również dlatego muzyczne hobby dla wielu pozostaje poza zasięgiem finansowym. Owszem, od niedawna gitary i inne instrumenty zaczęły pojawiać się nawet w supermarketach, w cenach rzędu kilkuset złotych. Jakość tych instrumentów nie umywa się jednak do profesjonalnego sprzętu. A żaden szanujący się muzyk nie zagra na „zabawce” wrzuconej do koszyka wraz z papierem toaletowym i podwawelską.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

– Zaczynaliśmy od kilku małych sklepów w okolicach Tarnogrodu – mówią Jan i Patryk Łebko, ojciec i syn, którzy wspólnie prowadzą rodzinny biznes w modelu Powered by Kramp.
– Mali gracze bez wsparcia znikają z rynku – mówi Wojciech Sypień, dyrektor franczyzy Carrefour Polska.
Powołano nową Radę Franczyzobiorców Żabki na kolejną kadencję. Rada wyłaniana jest co dwa lata i pełni kluczową rolę we współpracy przedsiębiorców z centralą.
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło swój sklep. W tym roku liczba jego uczestników będzie jeszcze większa.
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też ponad 1,1 tys. sklepów.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Solarium nie tylko dla opalenizny – coraz więcej klientów szuka w nim poprawy nastroju i zastrzyku witaminy D. Paradaise Studio Solarium rusza z franczyzą.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów