Stokrotka przejmuje, abc idzie na rekord

Dzieję się na rynku handlowym. UOKiK zgodził się na przejęcie konceptu Frac przez Stokrotkę, dzięki czemu należąca do Emperii sieć 260 supermarketów powiększy się o 19 sklepów. W ostatnich miesiącach Stokrotka rosła tylko dzięki otwarciom własnych sklepów. Ma ofertę franczyzową, ale, jak przyznał ostatnio zarząd, poszukiwanie biorców licencji idzie wolniej, niż zakładano.
Tymczasem Grupa Eurocash świętuje. Należąca do niej marka abc liczy już 7 tys. sklepów. Tym samym umocniła się na pozycji najliczniejszego spośród tego typu konceptów. Drugie na liście pozostaje Odido, którego franczyzodawcą jest konkurencyjne Makro i ma ponad 2 tys. punktów.
Siedmiotysięczny sklep abc został uroczyście otwarty dziś w Gdańsku przy ul. Wilhelma Stryjewskiego. Jak wynika z Raportu o franczyzie w Polsce PROFIT system, w 2014 r. do sieci franczyzowych przystąpiło ok. 1,8 tys. sklepów spożywczych. 860 z nich, czyli blisko połowa, wybrała koncept abc.
– Konkurencja w handlu z roku na rok zaostrza się. Mimo to segment małych i średnich sklepów, o powierzchni między 40 a 300 m2, odnotowuje wzrost sprzedaży. Konsumenci potwierdzają, że chcą robić zakupy blisko domu, wymagając jednocześnie wysokiego poziomu obsługi, odpowiedniego zaopatrzenia i przystępnych cen – mówi Luis Amaral, prezes Grupy Eurocash.
Małe „spożywczaki” w ostatnich latach coraz chętniej sięgają po franczyzę. Upatrują w niej szansy na zwiększenie swojej konkurencyjności wobec rosnącej siły dyskontów. Obawy są uzasadnione, bo według GFK Polonia w ubiegłym roku zniknęło z rynku 3 tys. małoformatowych sklepów spożywczych. Ich liczba sięga 77,5 tys., z czego 32 tys. działają we franczyzie.
Franczyzobiorcy na rynku handlowym zyskują dostęp do sprawnego łańcucha dostaw, a przez to również do szerokiego wachlarza produktów po konkurencyjnych cenach. Do tego dochodzi wsparcie marketingowe i organizacyjne.
– Dla przykładu, to jedyna szansa dla lokalnego sklepu, aby był reklamowany w ogólnopolskiej telewizji czy radio, a także miał dostęp do najlepszych szkoleń z zakresu obsługi klienta czy prowadzenia sklepu – mówi Marcin Witczak, menedżer marki abc. – Naszym celem jest dostarczanie właścicielom sklepów takich rozwiązań, które pomogą przyciągnąć klientów, zwiększyć obroty i umożliwić osiąganie odpowiedniej marży. To właśnie dlatego rozwijamy nowe koncepty handlowe. Przykładem mogą być rozwiązania z zakresu convenience, czyli abc Mini Bistro – kącik gastronomiczny z kawą, hot-dogami, czy zupą.
Małe formaty wciąż w modzie
Z opublikowanego niedawno raportu firmy doradczej KPMG wyłania się obraz rynku handlowego, na którym detaliści są w odwrocie. Autorzy zwracają uwagę, że spadająca liczba niezależnych sklepów nie oznacza końca małych formatów handlowych. Wręcz przeciwnie.
– Miejsce niezależnych detalistów zajmują franczyzowe sieci sklepów spożywczych, convenience oraz małe supermarkety, których liczba od 2005 roku wzrosła trzykrotnie – czytamy w publikacji.
Największym zwycięzcą ostatnich lat na rynku handlowym są dyskonty. Ich udział w branży sięga już 28 proc., a swoją pozycję budują głównie w oparciu o strategię niskich cen. Supermarkety natomiast starają się wykorzystać miksturę cenowej przystępności z rozbudowaną ofertą produktów świeżych (np. rozbiór mięsa na miejscu w przypadku Intermarche). Do defensywy zepchnięte zostały hipermarkety, których rynkowe udziały spadają, w miarę jak klienci odchodzą w stronę mniejszych formatów. Niezależnie od segmentu, badani przez KPMG niemal jednym głosem deklarują, że ich priorytetem w następnych dwóch latach będzie rozwój sieci. Zarówno organiczny – poprzez otwarcia własnych sklepów, jak i taki z wykorzystaniem franczyzy oraz przejęć. Tych ostatnich obserwujemy w tej dekadzie zresztą co niemiara – od wielkiej fuzji Eurocashu z dystrybucyjną części Emperii w 2011 roku, po ostatnie przejęcie sieci Frac przez Stokrotkę.
– Za kilka lat nie będzie miejsca na rynku dla wszystkich obecnych graczy, więc absolutnym priorytetem jest obecnie osiągnięcie efektu skali dzięki ekspansji sieci detalicznej. Z drugiej strony, ambitne plany, które sieci realizowały w ostatnich latach, teraz zderzyły się z rzeczywistością. Start nowych sklepów jest trudniejszy – coraz większym wyzwaniem jest znalezienie atrakcyjnej lokalizacji, która jednocześnie pasuje do formatu sieci, i przekonanie konsumenta do kolejnego marketu, który przybył w okolicy – twierdzi Daniel Prałat, dyrektor generalny Intermarche.
ZOBACZ W KATALOGU




















PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Rosnąca konkurencja ze strony dyskontów i innych sieciowych formatów sprzyja grupie Chorten, ponieważ detaliści szukają przez to silnego partnera do współpracy.
W tym roku do sieci Beza Krówka dołączyło kilkanaście nowych punktów franczyzowych. W sumie jest ich już ponad setka.
Sieć oferuje już cztery modele współpracy. Najnowszy z nich stawia na mniejsze lokale, niższe koszty inwestycji oraz minimalistyczny wystrój.
– Franczyza to coś więcej niż dostęp do produktów i technologii. To gotowy system, który naprawdę wspiera, a przy okazji pozwala realizować się razem, jako rodzina – mówią Barbara i Mikołaj Pawłowscy, właściciele czterech sklepów Stokrotka w województwie lubelskim.
Żabka nie zwalnia i już ma 10 tys. franczyzobiorców. Okrągłą liczbę zamyka franczyzobiorczyni z Gliwic.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Do znalezienia biznesu, w który chciałoby się zainwestować, trzeba się dobrze przygotować. Choć wybór branży i konkretnego systemu franczyzowego jest subiektywny, to ocena części elementów umowy franczyzy podlega obiektywnym kryteriom.
Australijska sieć F45 rozwija franczyzę w Polsce. Oferuje gotowy model treningów grupowych, pełne wsparcie operacyjne i inwestycję od 300 tys. zł. Pierwsze siłownie ruszają w największych miastach.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów