Zmiana warty w Eurocashu
Spółka Eurocash Franczyza, które kieruje rozwojem franczyzowej sieci Delikatesy Centrum, ma nowego dyrektora generalnego. A właściwie panią dyrektor, bo wspomniane stanowisko objęła Ewa Borowska, dotychczas zarządzająca hurtową częścią Eurocashu – Cash&Carry. Carlos Saraiva, który do tej pory kierował Delikatesami, został oddelegowany do pełnienia innych obowiązków w ramach grupy.
Ewa Borowska obejmuje jedną z największych na polskim rynku sieci delikatesowych. Ponad 1 tys. sklepów należy do najliczniejszych w branży, a dla Eurocashu jest swoistym oczkiem w głowie. Stanowi bowiem jedną z najbardziej dopracowanych franczyz grupy, która szczyci się bogatym programem szkoleń dla franczyzobiorców i ich pracowników. Oprócz Delikatesów Centrum grupa Eurocash ma w swoim portfolio takie marki, jak Groszek, Lewiatan, Eurosklep i abc – najliczniejszy koncept handlowy na rynku.
Niewykluczone, że po wyborach zarządzana przez Luisa Amarala grupa będzie musiała zmierzyć się z problemem natury systemowej. Wśród obietnic wyborczych prowadzącego w wyborach PiS znalazł się punkt dotyczący podatku od obrotów dla marketów. Według zapowiedzi miałby on wynosić 2 proc. i objąć sklepy powyżej 250 m2. Jak wylicza Parkiet, opłata dotknęłaby co czwarty sklep spod znaku Delikatesów Centrum. Problem w tym, że delikatesy są zarządzane i należą do samodzielnych franczyzobiorców. Koszty nowych rozwiązań podatkowych ponieśliby zatem mali przedsiębiorcy, a nie grupy kapitałowe, w które miała być wymierzona danina. Najbardziej prawdopodobną reakcją franczyzobiorców, jeśli oczywiście zmiany weszłyby w życie, będzie podniesienie cen detalicznych. W ten sposób franczyzobiorcy przerzuciliby ciężar podatku na konsumentów, którzy ostatecznie zapłaciliby cenę podatkowych roszad.
Z drugiej jednak strony większość małych sklepów spożywczych (a te w coraz większej liczbie prowadzone są przez biorców licencji) operuje na powierzchni mniejszej niż wspomniane 250 m2. Ich właściciele na podatku dla „dużych” mogliby skorzystać. Biorąc pod uwagę, że przerzucenie podatku przez dyskonty i supermarkety na konsumentów jest niemal pewne, to dystans cenowy między koszykiem zakupów w małych spożywczych i sklepach wielkopowierzchniowych prawdopodobnie by się skurczył. A i tak w ostatnich latach dyskonty stają się coraz mniej konkurencyjne pod względem cenowym, co potwierdzają monitoringi cenowe prowadzone na rynku spożywczym.
W przypadku sieci Delikatesów Centrum, gdzie pojawiają się istotne różnice w wielkości sklepów, mogłoby jednak dojść do napiętnowania niektórych franczyzobiorców, którzy znaleźli by się w gorszej sytuacji, niż ich koledzy. Rynek już zareagował. Wkrótce po podaniu do publicznej wiadomości planów dotyczących zmian podatkowych, akcje Eurocashu traciły blisko 10 proc.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Marka chce się stać dla lokalnych sklepów platformą technologiczną, która usprawnia ich funkcjonowanie.
– Duży potencjał rozwoju widzimy z franczyzobiorcami, którzy zarządzają 5-10 sklepami. Ale już jeden lokal może generować dobre wyniki – mówi Marek Lipka, dyrektor generalny Eurocash Franczyza.
Produkty spożywcze sprzedają się bez względu na sytuację gospodarczą. Jak otworzyć i prowadzić sklep, który je oferuje?
Nowy numer miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży! Sprawdź, jakie pomysły na biznes przeanalizowaliśmy w marcowym wydaniu magazynu.
Widmo powstania ustawy regulującej franczyzę, uruchomienie studiów Zarządzanie Franczyzą, powiększenie grona sygnatariuszy Kodeksu Dobrych Praktyk to zaledwie kilka z ważnych wydarzeń dla rynku franczyzy w Polsce w 2022 r.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Gastronomia, bankowość, usługi? Sprawdzamy, jakie branże i koncepty franczyzowe dobrze radzą sobie na rynku i jaki pomysł na biznes najprawdopodobniej sprawdzi się w 2024 roku.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów