Jeśli po wyborach wprowadzony zostanie dodatkowy podatek od obrotu dla sklepów o wielkości przekraczającej 250 metrów kwadratowych, to zapłaci go co czwarty franczyzobiorca Delikatesów Centrum.
Środa
21.10.2015
Sieć Delikatesy Centrum ma nową szefową. I potencjalny problem do rozwiązania.
 

Spółka Eurocash Franczyza, które kieruje rozwojem franczyzowej sieci Delikatesy Centrum, ma nowego dyrektora generalnego. A właściwie panią dyrektor, bo wspomniane stanowisko objęła Ewa Borowska, dotychczas zarządzająca hurtową częścią Eurocashu – Cash&Carry. Carlos Saraiva, który do tej pory kierował Delikatesami, został oddelegowany do pełnienia innych obowiązków w ramach grupy.

Ewa Borowska obejmuje jedną z największych na polskim rynku sieci delikatesowych. Ponad 1 tys. sklepów należy do najliczniejszych w branży, a dla Eurocashu jest swoistym oczkiem w głowie. Stanowi bowiem jedną z najbardziej dopracowanych franczyz grupy, która szczyci się bogatym programem szkoleń dla franczyzobiorców i ich pracowników. Oprócz Delikatesów Centrum grupa Eurocash ma w swoim portfolio takie marki, jak Groszek, Lewiatan, Eurosklep i abc – najliczniejszy koncept handlowy na rynku.

Niewykluczone, że po wyborach zarządzana przez Luisa Amarala grupa będzie musiała zmierzyć się z problemem natury systemowej. Wśród obietnic wyborczych prowadzącego w wyborach PiS znalazł się punkt dotyczący podatku od obrotów dla marketów. Według zapowiedzi miałby on wynosić 2 proc. i objąć sklepy powyżej 250 m2. Jak wylicza Parkiet, opłata dotknęłaby co czwarty sklep spod znaku Delikatesów Centrum. Problem w tym, że delikatesy są zarządzane i należą do samodzielnych franczyzobiorców. Koszty nowych rozwiązań podatkowych ponieśliby zatem mali przedsiębiorcy, a nie grupy kapitałowe, w które miała być wymierzona danina. Najbardziej prawdopodobną reakcją franczyzobiorców, jeśli oczywiście zmiany weszłyby w życie, będzie podniesienie cen detalicznych. W ten sposób franczyzobiorcy przerzuciliby ciężar podatku na konsumentów, którzy ostatecznie zapłaciliby cenę podatkowych roszad.

Z drugiej jednak strony większość małych sklepów spożywczych (a te w coraz większej liczbie prowadzone są przez biorców licencji) operuje na powierzchni mniejszej niż wspomniane 250 m2. Ich właściciele na podatku dla „dużych” mogliby skorzystać. Biorąc pod uwagę, że przerzucenie podatku przez dyskonty i supermarkety na konsumentów jest niemal pewne, to dystans cenowy między koszykiem zakupów w małych spożywczych i sklepach wielkopowierzchniowych prawdopodobnie by się skurczył. A i tak w ostatnich latach dyskonty stają się coraz mniej konkurencyjne pod względem cenowym, co potwierdzają monitoringi cenowe prowadzone na rynku spożywczym.

W przypadku sieci Delikatesów Centrum, gdzie pojawiają się istotne różnice w wielkości sklepów, mogłoby jednak dojść do napiętnowania niektórych franczyzobiorców, którzy znaleźli by się w gorszej sytuacji, niż ich koledzy. Rynek już zareagował. Wkrótce po podaniu do publicznej wiadomości planów dotyczących zmian podatkowych, akcje Eurocashu traciły blisko 10 proc.


Grzegorz Morawski
dziennikarz

POPULARNE NA FORUM

Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator

Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...

2 wypowiedzi
ostatnia 30.07.2024
Carrefour Express - supermarket na licencji

Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...

20 wypowiedzi
ostatnia 22.07.2024
sklepy spożywcze

Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...

7 wypowiedzi
ostatnia 25.03.2024
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami

Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna

1 wypowiedzi
ostatnia 24.03.2024
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator

Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...

2 wypowiedzi
ostatnia 30.09.2023
Nagrodzeni franczyzobiorcy

Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....

1 wypowiedzi
ostatnia 03.02.2023
sklepy spożywcze

Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.

7 wypowiedzi
ostatnia 29.03.2022
Jubileuszowy sklep

Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów

1 wypowiedzi
ostatnia 09.03.2022