Biznes, biznes, pokaż rogi

Jest taka scena w komedii „Pieniądze to nie wszystko”, w której grana przez Stanisławę Celińską pani Ala odmawia propozycji pracy przy „obłupywaniu krewetek” mówiąc, że do robali nie pójdzie, bo ma swoją godność. Ten kadr nie tylko nieźle oddaje ducha czasu (potransformacyjny krajobraz gospodarczy lat 90.), ale też przypomina, jaką drogę przebyliśmy jako konsumenci w ostatnich kilku dekadach. Potrawy, które kiedyś stanowiły zupełną egzotykę, ba, nawet czasem budziły obrzydzenie, dziś święcą triumfy i uchodzą za szczyt gastronomicznej mody.
Obok wspomnianych owoców morza do takich potraw zaliczyć można z pewnością ślimaki. Fakt, prawdopodobnie na polskich stołach nigdy nie będą one gościć tak często, jak np. śledzie, ale już teraz pojawiają się nie tylko na półkach supermarketowych i w hodowlach polskich przedsiębiorców. A stamtąd jadą w świat. Francuzi, koneserzy gatunku, zorientowali się niedawno, że 90 proc. ślimaków na ich rynku pochodzi z Polski. Powoli, powoli zrobił się z tego prężny biznes. I wygląda na to, że urośnie jeszcze bardziej, bo jeden z największych branżowych graczy postanowił podzielić się swoim przepisem na sukces z franczyzobiorcami.
Ślimakowy koncern
Polish Snail Holding to grupa, która w swojej strukturze ma niemal cały przekrój produktów I usług związany z hodowlą i sprzedażą ślimaków. W jej skład wchodzi dział produkcyjny, w którym przetwarza się skupowane ślimaki na luksusowe dania, laboratorium badania jakości mięsa, własna hodowla, a także jednostka odpowiedzialna za szkolenia hodowców. Ta ostatnia ma coraz więcej pracy, bo pod szyldem Polish Snail Holding od niedawna rozwija się sieć franczyzowa, do której należą partnerskie hodowle. Współpracują one z PSH na zasadzie umów kontraktacyjnych na skup wyhodowanego tuczu ślimaka.
– Franczyzobiorcy nie muszą posiadać regularnych gospodarstw rolnych. Trzeba natomiast dysponować pomieszczeniem wielkości co najmniej 15 m2, które należy przygotować według określonych wytycznych, zapewnić odpowiednie nawodnienie, energię elektryczną i stworzyć właściwy mikroklimat – tłumaczy Paweł Piskorski, współwłaściciel Polish Snail Holding.
Ze względu na specyfikę pomieszczenia hodowlanego punkty współpracujące z PSH powstają głównie w lokalizacjach wiejskich i podmiejskich. Stworzenie hodowli nie wymaga zdobycia specjalnych pozwoleń, wystarczy zgłosić działalność do Powiatowego Inspektoratu Weterynarii. Franczyzodawcy szacują, że na start trzeba wydać min. 6 tys. zł. Zazwyczaj partnerzy decydują się na nieco większą inwestycję. Wykładając ok. 20 tys. zł można kupić materiał genetyczny (czyli ślimaki do rozrodu) ważący 10 ton.
– Partnerzy kupują ślimaki do rozrodu z naszego banku materiału genetycznego. Franczyzobiorcy muszą zadbać o jak najlepsze warunki w swojej hodowli, o czym mówimy podczas szkoleń – zarówno teoretycznych, jak i praktycznych – tłumaczy Piwowarski. – Sezon trwa od marca do września. Później hodowcy przywożą ślimaki do naszej centrali. Co ważne, skupujemy od nich po z góry ustalonej cenie.
Hodowla zgodna z zaleceniami
Istota współpracy polega na tym, że hodowca co roku kontraktuje określoną ilość ślimaków, którą zobowiązuje się dostarczyć franczyzodawcy po określonej cenie. Sięga ona od 11 do nawet 18 tys. zł za tonę. Biorąc po uwagę dolny limit, przy 10 tonach przychód może wynieść 110 tys. zł. Warto jednak pamiętać, że to utarg nie jednego miesiąca, a całego sezonu. Poza tym oprócz wstępnej inwestycji hodowca ponosi też koszty utrzymania hodowli.
– Łącznie mogą one sięgnąć ok. 60 tys. zł – mówi Paweł Piwowarski.
Prosty biznes? I tak, i nie. Zdaniem franczyzodawców wszystko zależy od tego, na ile hodowcy przestrzegają zaleceń, które są im przedstawiane podczas szkoleń.
– Zdarza się, że ktoś coś wyczyta w internecie albo usłyszy od kolegi i próbuje zmieniać nasze standardy. To często kończy się tak, że nie realizuje dostawy w zadeklarowanej wielkości – mówi Piwowarski.
O ile w pierwszym roku taka pomyłka nie ma poważnych konsekwencji, to już w kolejnych latach może wiązać się z koniecznością zapłaty kar umownych. Niektórzy hodowcy deklarują nawet, że po sezonie wrócą do centrali ze ślimakami ważącymi dwukrotność początkowego stanu. Sam początkowy materiał genetyczny trzeba uzupełniać co cztery lata.
Franczyzodawca twierdzi, że polski rynek ma jeszcze znaczny potencjał do zagospodarowania. Ślimaki zakupione od polskich hodowców mają różne przeznaczenie – nie tylko spożywcze, ale też i farmakologiczne. Zapotrzebowanie na surowiec rośnie, więc o ślimaczeniu się nie ma mowy.
– Obecnie współpracujemy z około 100 hodowcami we franczyzie. W 2016 roku chcielibyśmy powiększyć tę liczbę o kolejne 50 – zapowiada Piwowarski.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

– Zaczynaliśmy od kilku małych sklepów w okolicach Tarnogrodu – mówią Jan i Patryk Łebko, ojciec i syn, którzy wspólnie prowadzą rodzinny biznes w modelu Powered by Kramp.
– Mali gracze bez wsparcia znikają z rynku – mówi Wojciech Sypień, dyrektor franczyzy Carrefour Polska.
Powołano nową Radę Franczyzobiorców Żabki na kolejną kadencję. Rada wyłaniana jest co dwa lata i pełni kluczową rolę we współpracy przedsiębiorców z centralą.
Żabka kontynuuje program dla początkujących przedsiębiorców „Bezpieczny start”. Dzięki inicjatywie sieci, ponad 50 osób otworzyło swój sklep. W tym roku liczba jego uczestników będzie jeszcze większa.
Grupa Żabka chwali się wynikami za 2024 rok. Zysk netto wzrósł o 66 proc., a sprzedaż do klienta końcowego o blisko 20 proc. Przybyło też ponad 1,1 tys. sklepów.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów