Po pożyczkę do funduszu
Pożyczki z lokalnych i regionalnych funduszy pożyczkowych to alternatywne finansowanie działalności gospodarczej w stosunku do ofert bankowych. Małe firmy i mikroprzedsiębiorstwa właśnie od tych instytucji powinny rozpocząć swoją drogę w poszukiwaniu wsparcia finansowego.
Fundusze udzielają pożyczek na działalność gospodarczą w przypadkach, gdy bank odmówi kredytu. Kosztem są odsetki wynoszące od 4,86 proc. do 9 proc. w skali roku oraz jednorazowe prowizje. Te ostatnie wynoszą najczęściej 2 proc. Przeciętna wartość pożyczek udzielonych przez fundusze wynosi około 20 tys. zł.
- Pożyczki z funduszy są przeznaczone głównie dla przedsiębiorstw, które nie mogą otrzymać kredytu w bankach ze względu na brak wystarczającego zabezpieczenia albo ze względu na brak historii kredytowej – twierdzi Katarzyna Sabarańska, wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Funduszy Pożyczkowych.
Preferowane innowacyjne przedsięwzięcia
Stowarzyszenie (www.psfp.org.pl) zrzesza 70 regionalnych i lokalnych funduszy pożyczkowych, niektóre z nich preferują finansowanie inwestycji nowoczesnych. Małgorzata Musik, z-ca dyrektora Działu Pożyczek z funduszu pożyczkowego Lubelskiej Fundacji Rozwoju informuje, że fundusze preferują z zasady finansowanie przedsięwzięć proinnowacyjnych. Wkład własny w takiej sytuacji jest niekiedy obniżony z 20 do 10 proc. kosztów planowanej inwestycji.
Takie instytucje finansowe oferują pożyczki głównie mikro i małym firmom oraz osobom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. Niewielkim firmom banki nadal, mimo różnych reklam, niechętnie udzielają kredytów, szczególnie inwestycyjnych.
Badają finanse firmy
Fundusze, podobnie jak inne instytucje finansowe, analizują tzw. wiarygodność kredytową, sytuację finansową i rentowność działalności gospodarczej oraz ryzyko udzielania wsparcia. Fundusze pożyczkowe muszą być pewne, że pożyczony kapitał wraz z odsetkami będzie zwrócony w ustalonym w umowie terminie.
Firmy przeżywające kłopoty finansowe i nieuiszczające m.in. opłat na rzecz ZUS, urzędu skarbowego, zwlekające z wypłatami wynagrodzeń, nie otrzymają pożyczki. Fundusze sprawdzają, czy wnioskodawca nie jest zarejestrowany na czarnej liście dłużników biur informacji gospodarczej lub czy nie figuruje także, jako nierzetelny dłużnik w Biurze Informacji Kredytowej.
Prostsze procedury
W wielu przypadkach okres oczekiwania na wsparcie wynosi tylko kilka dni. Monika Konczak-Wójcik dyrektora ds. sprzedaży w Inicjatywa Mikro (fundusz z Krakowa) informuje, że cały proces od chwili złożenia wniosku trwa nie dłużej niż trzy dni. Wyjątkiem są przypadki, gdy trzeba uzupełnić dane we wniosku.
Fundusze stosują prostsze procedury. Przy pożyczkach inwestycyjnych najczęściej niewymagany jest biznes-plan, wystarczy precyzyjny opis przedsięwzięcia. Wniosek pożyczkowy wypełniany jest wspólnie z pracownikiem funduszu pożyczkowego. W zasadzie tego typu pożyczkodawca nie wymaga biznesplanu przedsięwzięcia w przypadku wniosku o pożyczkę inwestycyjną. Bardzo często się zdarza, że przedstawiciele funduszu lokalnego lub oddziały funduszu regionalnego znają działalność gospodarczą przedsiębiorcy jeszcze z okresu przed złożeniem wniosku o wsparcie. Z tego powodu znajomość działania firmy sprzyja szybkiemu podjęciu decyzji o przyznaniu pożyczki.
Andrzej Okrasiński,
portal Skarbiec.Biz
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Marketing konkurencyjny, ale zyskowny
/11.07.2025
Franczyzobiorczyni Agencji Wirtualnej z Gdańska w ciągu trzech lat zbudowała silną markę i zdobyła rzeszę lojalnych klientów. Jak tego dokonała?
Rafał Jaźwiński od trzech lat prowadzi placówkę franczyzową pod marką Northgate Logistics. Specyfika biznesu pozwala obsługiwać klientów na całym świecie.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Agencja Wirtualna to koncept franczyzowy, który pozwala rozpocząć własną działalność w marketingu internetowym bez doświadczenia i dużych inwestycji.
Biura księgowe Tax Safe korzystają z rozwiązań sztucznej inteligencji. Czy to się podoba klientom?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Ekotrend zmienia rynek napojów
/01.12.2025
Rosnące zainteresowanie produktami w szklanych butelkach staje się jednym z kluczowych zjawisk kształtujących rynek napojów. W tych warunkach rozwija się również Unikat, który buduje franczyzę opartą na lokalnych dostawach.
Agnieszka Miąsek postanowiła poszerzyć ofertę swojego salonu kosmetycznego. Zdecydowała się na franczyzę Depilacja.pl. Dlaczego?
Parki rozrywki #KochamSkakać właśnie zaczynają rozwój poprzez franczyzę. Ile trzeba zainwestować w taki biznes?
W Polsce żyje około 14 milionów psów i kotów, a tylko połowa z nich jest karmiona gotową karmą. To tworzy duży, wciąż nienasycony rynek, z którego korzystają m.in. franczyzobiorcy Husse, rozwijający sprzedaż premium z dostawą do domu.
Wśród polskich inwestorów coraz wyraźniej rośnie zainteresowanie tzw. biznesami pasywnymi – modelami, które działają bez konieczności dużego zaangażowania właściciela.
POPULARNE NA FORUM
Nowa agencja marketingowa we franczyzie
Z jakością i skutecznością bardzo słabo. Ktoś czuwa nad kompetencjami ?
Gadżety reklamowe - co zamówić?
TINI GADGETS to miejsce, gdzie technologia łączy się z pomysłowością, tworząc szeroki asortyment produktów, które ułatwią Wasze życie codzienne i sprawią, że...
Rośnie franczyza spedycyjna
Mój znajomy starał się o franczyzę spedycyjna i po rozmowie mogę powiedzieć że odradzam się pchać w ten biznes 1 weksel na dość sporą kasę mimo że firma nic ci...
Copywriting sprzedażowy
A jak zamierzasz weryfikować wzrost sprzedaży dzięki Twoim tekstom?!
Copywriting sprzedażowy
Co sądzicie o tym, by jako copywriter sprzedażowy zastosować model zysku polegający na pobieraniu np. 10-15% zysku klienta w zamian za spełnienie danych warunków np....
Agencja reklamowa przyjdzie do klienta
Jestem franczyzobiorcą, który w sieci Xeromatic pracuje i zarabia. Polecam ten system innym osobom, które chcą otworzyć własny biznes. Zapraszam do bezpośredniego...
Jak pozycjonować stronę internetową?
Pozycjonowanie bardzo wpływa na wyszukiwania w Google. No i faktycznie należy je zlecić agencji e-commerce.
Agencja marketingowa - czy warto?
Oczywiście, że warto, jeśli ktoś ma opcję skorzystania z pomocy agencji mieszczącej się w stolicy, to serdecznie polecam firmę z którą współpracuje - Agencję 4...