Instrukcja obsługi terminala

Ponieważ coraz popularniejszym sposobem regulowania należności są transakcje bezgotówkowe, coraz więcej przedsiębiorców instaluje w swoich placówkach terminale POS (ang. point of selling). Są to niewielkie urządzenia elektroniczne służące przede wszystkim do akceptowania kart płatniczych, lecz nie tylko. W portfelach polaków znajdują się obecnie łącznie 32 miliony kart debetowych, obciążeniowych, kredytowych oraz coraz popularniejszych kart zbliżeniowych pay-pass.
Prowizja za prąd
Chcąc umożliwić swoim klientom możliwość płacenia kartą przedsiębiorca musi podpisać umowę z acquirerem, czyli agentem rozliczeniowym. Jego rolę może pełnić bank albo instytucja finansowa, która będzie pośredniczyć pomiędzy placówką a emitentem, to jest wydawcą karty. Pośrednik zapewnia autoryzację co oznacza, że przyjmuje na siebie wszelkie obowiązki wynikające z transakcji. Pobiera jednak za to stosowną prowizję zwaną opłatą autoryzacyjną. Jej wysokość ustalana jest indywidualnie i zależy od rodzaju prowadzonej działalności, lokalizacji punktu i wysokości obrotów. Przeważnie waha się w granicach od 1 do 4 proc. wartości transakcji.
Same terminale zazwyczaj są wypożyczane, dlatego co miesiąc trzeba uiszczać dodatkową opłatę za ich dzierżawę. Także ta opłata może być różna w zależności od agenta rozliczeniowego, jak i rodzaju urządzenia. Na rynku dostępnych jest już bardzo wiele modeli zarówno stacjonarnych, jak i bezprzewodowych. Te drugie są droższe, za to wygodniejsze i idealnie sprawdzają się np. w restauracjach.
To nie koniec opłat związanych z korzystaniem z terminala. Sprzedawca płaci również za połączenia autoryzacyjne. Mogą być one realizowane przez stacjonarną linię telefoniczną, komórkę lub internet. W tym wypadku stawka zależy od operatora telekomunikacyjnego, z którego usług korzystamy. Konieczność ponoszenia wszystkich opłat może skutecznie zniechęcić do zainstalowania terminala POS, jednak przedsiębiorca, zanim podejmie decyzję, powinien zastanowić się nad tym, jakich korzyści mu on przysporzy.
Wielofunkcyjna maszynka
Podstawową korzyścią zamontowania terminala jest dostęp większej puli potencjalnych klientów. Karty płatnicze stają się coraz popularniejsze i bardziej dostępne przez co rośnie też liczba osób ceniących sobie wygodę korzystania z nich. Wprowadzenie bezgotówkowej formy rozliczeń oznacz również wygodę dla przedsiębiorcy. Jeśli prowadzi on punkt, gdzie odbywa się duży przepływ pieniędzy to może on m.in. ograniczyć koszty związane z odprowadzaniem utargu i konwojowania gotówki do banku. Z kolei w przypadku mniejszej działalności jak np. sklep zmniejsza się ryzyko przyjęcia fałszywych pieniędzy oraz utraty środków podczas ewentualnego rabunku. Udowodniono również, że w przypadku spontanicznych zakupów posiadacze kart płatniczych wydają więcej.
Dzięki terminalowi płatniczemu można prowadzić także usługę sprzedaży elektronicznych doładowań telefonów komórkowych działających na zasadzie pre-paid. Specjalny kod zamiast na tradycyjnej zdrapce znajduje się na wydruku z terminala. Przedsiębiorca może w ten sposób oferować doładowania do dowolnego operatora na dowolną kwotę bez potrzeby wcześniejszego zakupu produktu.
Największe organizacje płatnicze VISA oraz Mastercard rozwijają również dodatkową usługę cashback. Umożliwia ona wypłacenie gotówki bezpośrednio w placówce, pod warunkiem dokonania uprzednio zakupu i zapłaty za niego kartą płatniczą. Jest to kolejny sposób, w jaki przedsiębiorca dzięki terminalowi może pozyskiwać nowych klientów. W tym wypadku zwłaszcza z rejonów, gdzie nie ma zbyt wielu bankomatów.
Cierpliwość popłaca
Instalując terminal płatniczy trzeba pamiętać, że transakcje przez niego wykonanie nie wpłyną natychmiast na nasze konto. Zazwyczaj trwa to kilka dni.
Przedsiębiorca przed podpisaniem umowy z agentem rozliczeniowym powinien poznać ofertę konkurencji i spróbować wynegocjować dla siebie jak najkorzystniejsze warunki. Najważniejsze punkty w takiej umowie to wysokość prowizji i miesięcznych opłat za dzierżawę urządzeń oraz czas, po którym pieniądze z transakcji wpłyną na nasze konto.
(boa)

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Agencja Wirtualna to koncept franczyzowy, który pozwala rozpocząć własną działalność w marketingu internetowym bez doświadczenia i dużych inwestycji.
Sieć Northgate Logistics omijają problemy branży transportowej, dzięki specyficznemu modelowi działania.
Miesięczne zarobki partnerów sieci MBE sięgają średnio od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Kto może dołączyć?
Franczyzobiorczyni Tax Safe z Krakowa dba o work-life balance, ale klientów cały czas jej przybywa. Jak sobie radzi?
Firma chce zmotywować do współpracy franczyzobiorców i zapewnia, że podzieli się z nimi połową zysku. Na co jeszcze mogą liczyć?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Solarium nie tylko dla opalenizny – coraz więcej klientów szuka w nim poprawy nastroju i zastrzyku witaminy D. Paradaise Studio Solarium rusza z franczyzą.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
POPULARNE NA FORUM
Nowa agencja marketingowa we franczyzie
Z jakością i skutecznością bardzo słabo. Ktoś czuwa nad kompetencjami ?
Gadżety reklamowe - co zamówić?
TINI GADGETS to miejsce, gdzie technologia łączy się z pomysłowością, tworząc szeroki asortyment produktów, które ułatwią Wasze życie codzienne i sprawią, że...
Rośnie franczyza spedycyjna
Mój znajomy starał się o franczyzę spedycyjna i po rozmowie mogę powiedzieć że odradzam się pchać w ten biznes 1 weksel na dość sporą kasę mimo że firma nic ci...
Copywriting sprzedażowy
A jak zamierzasz weryfikować wzrost sprzedaży dzięki Twoim tekstom?!
Copywriting sprzedażowy
Co sądzicie o tym, by jako copywriter sprzedażowy zastosować model zysku polegający na pobieraniu np. 10-15% zysku klienta w zamian za spełnienie danych warunków np....
Agencja reklamowa przyjdzie do klienta
Jestem franczyzobiorcą, który w sieci Xeromatic pracuje i zarabia. Polecam ten system innym osobom, które chcą otworzyć własny biznes. Zapraszam do bezpośredniego...
Jak pozycjonować stronę internetową?
Pozycjonowanie bardzo wpływa na wyszukiwania w Google. No i faktycznie należy je zlecić agencji e-commerce.
Agencja marketingowa - czy warto?
Oczywiście, że warto, jeśli ktoś ma opcję skorzystania z pomocy agencji mieszczącej się w stolicy, to serdecznie polecam firmę z którą współpracuje - Agencję 4...