Siedem kroków do porażki

Dobór partnera biznesowego pod kątem potencjalnych korzyści jest kluczowym elementem sukcesu. Dużym błędem jest opieranie całej współpracy na wzajemnym zaufaniu, a także przejęcie zbyt dużej liczby obowiązków lub podejmowanie zbyt wysokiego ryzyka.
Wtorek
08.12.2015
Pomyłki w prowadzeniu biznesu nie muszą być powodem do wstydu, pod warunkiem, że wyciągnie się z nich wnioski.
 

– Pomyłki stanowią nieodłączną część prowadzenia biznesu. Możemy podzielić je na te, które realnie zagrażają istnieniu przedsiębiorstwa oraz mniej groźne, których popełnienie pozwala przedsiębiorcy na wyciągnięcie przydatnej nauki, która w efekcie może wzmocnić firmę – uważa Alain Kaj, dyrektor generalny Inventage Polska, francuskiej firmy zajmującej się optymalizacją podatków. – Warto podkreślić, że potknięcia nie dotyczą tylko początkujących firm. Błędy popełniają zarówno firmy świetnie prosperujące jak i te, które chylą się ku upadkowi.

Alain Kaj wymienia siedem podstawowych błędów, najczęściej popełnianych przez przedsiębiorców.

1. Naiwność, brak doświadczenia oraz dramat genialnego pomysłu

To klasyczne błędy, popełniane przez początkujących przedsiębiorców, którzy nie mają jeszcze doświadczenia w kierowaniu organizacją. – Błąd genialnego pomysłu wynika z naiwności oraz braku samokrytyki. Faktem jest, iż nierzadko dobry biznes rodzi się z pomysłu, jednak to nie on decyduje o pozytywnej informacji zwrotnej z rynku – mówi Alain Kaj. Mówiąc w skrócie – to co nam wydaje się genialne, wcale nie musi przyjąć się na rynku. Błędem nowicjusza jest również bezgraniczne zaufanie wobec innych oraz nawiązywanie relacji z nieuczciwymi ludźmi, podkradającymi dobre pomysły.

2. Niewłaściwe działania przygotowawcze

Błąd ten występuje często w duecie z „błędem genialnego pomysłu”. Przed wprowadzeniem produktu bądź usługi na rynek, należy szczegółowo zbadać potrzeby oraz oczekiwania potencjalnych klientów. Założenie że „każdy produkt można jakoś sprzedać”, jest nierealne. Powszechnym błędem jest również tworzenie dóbr i usług „dla wszystkich”, bez skonkretyzowanego targetu.

3. Niewłaściwe osoby na niewłaściwych stanowiskach

Bywa, że pracodawcy zatrudniają pracowników, których tak naprawdę nie potrzebują lub osoby, które nie mają odpowiednich kompetencji do zajmowanego stanowiska. Skala problemu rośnie proporcjonalnie do pozycji danej osoby w firmie – wszak kompetencje zatrudnianych menedżerów są kluczowe dla właściwego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Źle zarządzane zespoły nie wykorzystują swoich możliwości, a to prowadzi do obniżenia potencjalnych zysków finansowych firmy oraz w ekstremalnych przypadkach – do kryzysów wizerunkowych i złej opinii na rynku.

4. Wybór i współpraca z nietrafionym partnerem

Partnerstwo biznesowe jest niezbędne, gdy w grę wchodzi duże przedsięwzięcie wymagające znacznych nakładów finansowych lub specjalistycznej wiedzy merytorycznej. Istnieją różne formy współpracy: networkingowe, handlowe, w zakresie produkcji. Dobór partnera biznesowego pod kątem potencjalnych korzyści jest kluczowym elementem sukcesu. Dużym błędem jest opieranie całej współpracy na wzajemnym zaufaniu, a także przejęcie zbyt dużej liczby obowiązków lub podejmowanie zbyt wysokiego ryzyka. Niezależnie od tego, czy naszym partnerem jest osoba poznana na spotkaniu branżowym czy wieloletni znajomy, każdy szczegół inwestycji powinien zostać opisany w umowie, która będzie zabezpieczać wspólne interesy.

5. Źle ukierunkowane działania marketingowe i handlowe

Błędem jest zbytnie skupienie się na produkcie lub usłudze, bez podejmowania próby obejrzenia ich przez pryzmat otoczenia i klientów. Zdarza się przecież, iż pomimo tego, że obiektywnie rzecz biorąc produkt jest pozbawiony wad, nie cieszy się zainteresowaniem. Dlatego należy zainteresować klienta nie tylko samą możliwością nabycia produktu czy skorzystania z usługi, ale również szerszymi korzyściami, jakie ze sobą niosą. Często zapomina się też o dokonaniu pomiaru skuteczności akcji handlowych i marketingowych.

6. Brak przygotowania do negocjacji

Negocjacje biznesowe stanowią nieodłączną część życia przedsiębiorstwa. Występują w różnych formach: mogą dotyczyć zarówno rozwiązywania konfliktu, jak i spraw finansowych, a ich sukces polega na osiągnięciu porozumienia, które prowadzi do maksymalizacji zysku. Częsty błąd popełniany podczas negocjacji to brak odpowiedniego przygotowania do każdego z etapów rozmów. Niewłaściwe jest również przyjęcie założenia, iż wygrana następuje zawsze kosztem drugiej strony oraz poleganie tylko na łatwo dostępnych informacjach, bez próby analizy całości problemu.

7. Brak kontroli nad kosztami stałymi

Częstym błędem w kwestiach finansowych jest brak kontroli kosztów stałych i brak prób ich optymalizacji. Niektóre koszty stałe powinny być traktowane w sposób ruchomy, np. pensja pracowników powinna opierać się na godnej podstawie i być uzupełniana o ambitny system premiowania. Warto również szukać oszczędności w obszarach związanych z dostawcami (np. energii elektrycznej).

Statystyki pokazują, że 80 proc. nowo powstałych firm upada w pierwszych dwóch latach działalności. W samym 2014 roku upadło pięć na 100 już funkcjonujących na polskim rynku firm.
– Często dzieje się tak, że przedsiębiorcy planując swoje działania biorą pod uwagę tylko optymistyczną wersję wydarzeń – wyjaśnia Alain Kaj. – Na sytuację rynkową warto jednak spojrzeć bardziej obiektywnie. Dlatego planując strategię należy zaangażować ekspertów, którzy mają doświadczenie w przewidywaniu zmian rynkowych i tworzeniu wariantów biznesowych dostosowanych do różnych sytuacji. Przy ich pomocy będziemy w stanie szerzej spojrzeć na swój biznes, zidentyfikować szanse i zagrożenia i zawczasu wdrożyć działania, które pomogą w kontrolowanym rozwoju firmy.


POPULARNE NA FORUM

Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Z mojego doświadczenia wynika, że najważniejszy jest program do pełnej księgowości to zdecydowanie był świetny zakup.

31 wypowiedzi
ostatnia 20.05.2020
Prośba o pomoc w wypełnianiu ankiety do pracy licencjackiej

Szanowni Państwo, prowadzę badania wśród franczyzobiorców do pracy licencjackiej. Jeśli ktoś z Państwa zechciałby wypełnić moją krótką ankietę byłabym bardzo...

1 wypowiedzi
ostatnia 01.04.2020
Własny biznes z małym kapitałem

Szanowni Państwo, prowadzę badania wśród franczyzobiorców do pracy licencjackiej. Jeśli ktoś z Państwa zechciałby wypełnić moją krótką ankietę byłabym bardzo...

126 wypowiedzi
ostatnia 01.04.2020
Własny biznes z małym kapitałem

Drodzy, wielka prośba do osób, które prowadzą swoją działalność. Możecie wypełnić poniższą ankietę? Zajmie Wam to maks 1 min. Przygotowuje narzędzie, które ma...

126 wypowiedzi
ostatnia 23.03.2020
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Witam, jestem studentką III roku finansów menedżerskich Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach i prowadzę badania do pracy licencjackiej na temat źródła finansowania...

208 wypowiedzi
ostatnia 18.02.2020
Franczyza

Jakie sieci handlowe nie blokują decyzji podejmowanych przez partnera? Chciałbym wejść na rynek, bo mam już pewne doświadczenie, ale właśnie boję się mocnego...

1 wypowiedzi
ostatnia 10.02.2020
Społeczność Franchising.pl

Strata 37000 PLN. Jestem na drodze sądowej z firmą blinkee.city / Blinkee. W lutym 2019 podpisana i wysłana umowa. Pieniądze wysłane. Do dnia 13.12.2019 brak skuterów,...

1 wypowiedzi
ostatnia 13.12.2019
Biznes na dodatek

Z tymi kwotami 6.000~12.000pln to raczej byłbym bardzo ostrożny ;-) Ale faktycznie taka opcja jest ciekawa, główne problemy InPostu to niestety... Technika! Terminale do...

2 wypowiedzi
ostatnia 29.11.2019