W nagranych w latach 70. filmach Barei symbolem miasta stały się wszechobecne neony. Po ponad 20 latach większość z nich zniknęła z miejskiego krajobrazu. Nie odeszły jednak całkowicie do lamusa, wprost przeciwnie, przeżywają drugą młodość.
Poniedziałek
01.08.2016
Zewnętrzne oznakowanie firmy to jedna z tańszych form reklamy, w którą powinien zainwestować każdy przedsiębiorca.
 

To, czy dana ulica uchodzi za handlową, czy nie, widać po liczbie szyldów, kasetonów i neonów. Nietrudno jest wyróżnić swój sklep na osiedlu, gdzie nie działa zbyt dużo punktów handlowych i usługowych. Inaczej jest w miejscach, gdzie każdy kolejny lokal to nasza konkurencja. Trzeba zatem wykazać się kreatywnością i dobrym gustem, bo szyld to wizytówka naszej firmy.

- Rodzaj oznakowania placówki zależy od czynników branżowych, specyfiki działalności oraz od warunków środowiskowych. Dobre rozpoznanie i pogodzenie ze sobą tych trzech uwarunkowań zaowocuje oznakowaniem dobranym „na miarę”. Przed doborem reklamy musimy zwrócić uwagę na miejsce, target i cel oznakowania. W tym celu zadajmy sobie kilka pytań - podpowiada Marek Truszkowski, właściciel NeoBrand, firmy specjalizującej się w wykonywaniu m.in. kasetonów reklamowych i podświetlanych liter.

Czy miejsce, w którym ma powstać oznakowanie, jest poddane silnej presji innych nośników reklamowych? Przy małym zagęszczeniu możemy pozwolić sobie na wykonanie subtelnej reklamy. Przy dużym natłoku reklam w okolicy warunkiem koniecznym jest uzyskanie kontrastu i przyćmienie otaczających nośników poprzez nietuzinkową formę, kolor czy rozmiar oznakowania.

Czy branża wymaga krzykliwej reklamy, czy raczej stonowanej i dyskretnej? Inaczej oznakujemy sklep z artykułami adresowanymi do rozkrzyczanych nastolatków, a inaczej salon sprzedaży drogich, markowych dóbr luksusowych. W tym przypadku duże znaczenie mają materiały użyte do produkcji oznakowania.

Czy zadaniem naszego oznakowania jest wywołanie impulsu zakupowego, czy utrwalenie w świadomości klientów naszej marki jako godnej zaufania, prestiżowej lub zaawansowanej technicznie? Niektóre dobra nabywa się rzadziej (zakup samochodu, laptopa), inne częściej (zakupy spożywcze). Musimy zadbać o to, żeby zaistnieć w świadomości klienta.

Szyld „daje po oczach”

Coraz większa liczba punktów handlowych i usługowych działa w ramach sieci, co przekłada się na mniejszą kreatywność ich właścicieli w zakresie oznakowania lokalu. - W przypadku branży spożywczej oznakowanie sklepów sieciowych zostało zunifikowane. Właściciele niezrzeszonych punktów upodobali sobie natomiast raczej krzykliwe, bardzo jasne oraz kontrastowe kolorystycznie kasetony i podświetlane logotypy. Takie oznakowanie ma wywołać u klienta impuls zakupowy i skojarzenie typu: „właśnie w tym miejscu zrobisz swoje zakupy tanio i szybko” - wyjaśnia Marek Truszkowski.

Inaczej jest w branży gastronomicznej. Jeżeli pod pojęciem „restauracja” rozumiemy wykwintne miejsce, gdzie możemy zjeść wystawną kolację, to oznakowanie takiego miejsca powinno być czytelne, ale zarazem subtelne i wysmakowane. Wygląd zewnętrzny jest w rozumieniu klientów zapowiedzią tego, co znajdą w środku, jak zostaną obsłużeni i czym poczęstowani.

- W przypadku restauracji jak najbardziej poprawne jest użycie do produkcji oznakowania materiałów ekskluzywnych, takich jak stal nierdzewna, mosiądz, materiały metalowe szczotkowane, polerowane bądź kute. Niektóre restauracje pragnąc podkreślić swoją długoletnią tradycję, stosują neony szklane, które mimo że technologicznie trącą myszką, mają swój urok i czar - dodaje właściciel NeoBrand.

Restauracje lifestylowe, adresowane do osób młodych, podążających za modą mają wolną rękę w kwestii oznakowania. Każdy chwyt jest dozwolony, jeżeli wyróżni pozytywnie lokal w natłoku innych restauracji. Właściwy dobór szyldu nie zawsze wymaga specjalistycznej porady. - Różnice między stylistyką oznakowania salonu pogrzebowego i solarium same się nasuwają - podaje przykład Truszkowski.

Neon jak winyle

W nagranych w latach 70. filmach Barei symbolem miasta stały się wszechobecne neony. Po ponad 20 latach większość z nich zniknęła z miejskiego krajobrazu. Nie odeszły jednak całkowicie do lamusa, wprost przeciwnie, przeżywają drugą młodość. - Tak samo jak miłośnicy płyt winylowych uznają ich wyższość nad cyfrowym zapisem muzyki, tak samo spora grupa naszych klientów uważa neony za formę przestarzałego technologicznie oznakowania, ale za to z duszą. Neony tradycyjne jednoznacznie kojarzą się z minioną epoką. Z neonami Społem lub barów mlecznych, ale w niektórych przypadkach powiązanie marki z minionym czasem jest ze wszech miar pozytywne i poszukiwane - komentuje marek Truszkowski.

Cena oznakowania zależy od wielu czynników: od wielkości, poziomu skomplikowania znaku, technologii i materiału użytego do produkcji oraz od terminu realizacji. Koszt jednej tzw. litery blokowej wynosi 200-600 zł, przy czym 200 zł to cena litery o wysokości 30 cm, zaś 600 zł – 1 metra. Przy instalacji oznakowania należy również liczyć się z późniejszymi opłatami za energię. Coraz więcej zwolenników zyskują diody neonowe, które ciągną o 30-60 proc. mniej prądów niż tradycyjne neony, w zależności od kolory i rodzaju diody.


Daniel Wilk
dziennikarz

POPULARNE NA FORUM

Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Z mojego doświadczenia wynika, że najważniejszy jest program do pełnej księgowości to zdecydowanie był świetny zakup.

31 wypowiedzi
ostatnia 20.05.2020
Prośba o pomoc w wypełnianiu ankiety do pracy licencjackiej

Szanowni Państwo, prowadzę badania wśród franczyzobiorców do pracy licencjackiej. Jeśli ktoś z Państwa zechciałby wypełnić moją krótką ankietę byłabym bardzo...

1 wypowiedzi
ostatnia 01.04.2020
Własny biznes z małym kapitałem

Szanowni Państwo, prowadzę badania wśród franczyzobiorców do pracy licencjackiej. Jeśli ktoś z Państwa zechciałby wypełnić moją krótką ankietę byłabym bardzo...

126 wypowiedzi
ostatnia 01.04.2020
Własny biznes z małym kapitałem

Drodzy, wielka prośba do osób, które prowadzą swoją działalność. Możecie wypełnić poniższą ankietę? Zajmie Wam to maks 1 min. Przygotowuje narzędzie, które ma...

126 wypowiedzi
ostatnia 23.03.2020
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Witam, jestem studentką III roku finansów menedżerskich Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach i prowadzę badania do pracy licencjackiej na temat źródła finansowania...

208 wypowiedzi
ostatnia 18.02.2020
Franczyza

Jakie sieci handlowe nie blokują decyzji podejmowanych przez partnera? Chciałbym wejść na rynek, bo mam już pewne doświadczenie, ale właśnie boję się mocnego...

1 wypowiedzi
ostatnia 10.02.2020
Społeczność Franchising.pl

Strata 37000 PLN. Jestem na drodze sądowej z firmą blinkee.city / Blinkee. W lutym 2019 podpisana i wysłana umowa. Pieniądze wysłane. Do dnia 13.12.2019 brak skuterów,...

1 wypowiedzi
ostatnia 13.12.2019
Biznes na dodatek

Z tymi kwotami 6.000~12.000pln to raczej byłbym bardzo ostrożny ;-) Ale faktycznie taka opcja jest ciekawa, główne problemy InPostu to niestety... Technika! Terminale do...

2 wypowiedzi
ostatnia 29.11.2019