Franczyzodawcy powinno zależeć, aby powierzchnia w sklepach franczyzobiorców była optymalnie wykorzystana, towar rotował szybko, a właściciel nie zamrażał kapitału w magazynie, bo to zagraża płynności jego biznesu.
Marek Lipka, dyrektor ds. franczyzy i sklepów convenience Carrefour
Poniedziałek
27.03.2017
Przekazujemy franczyzobiorcy wiedzę, która bezpośrednio przekłada się na rentowność jego biznesu – mówi Marek Lipka, dyrektor ds. franczyzy i sklepów convenience w Carrefour Polska.
 

Carrefour Polska przedstawił podsumowanie za ubiegły rok. Jak w tym zestawieniu wygląda sieć franczyzowa?
Franczyza była i jest istotnym elementem biznesu Carrefour w Polsce. W 2016 roku uruchomiliśmy 120 sklepów we wszystkich oferowanych formatach franczyzowych. Obecnie łączna liczba punktów franczyzowych pod markami należącymi do naszej firmy sięga 650, co daje nam miejsce w czołówce franczyzodawców w tej branży. Z naszego punktu widzenia ważne jest jednak, aby każdy otwarty sklep był rentowny, a dla franczyzobiorcy był źródłem zysku i satysfakcji.

Tego chce każdy franczyzodawca. Nie każdemu jednak wychodzi. Jak Carrefour pomaga swoim franczyzobiorcom w osiągnięciu i podnoszeniu rentowności?
Całą swoją wiedzę, jaką posiadamy o rynku, produktach czy zachowaniach zakupowych klientów, wykorzystujemy na rzecz sklepów zrzeszonych w naszej sieci. Regularnie analizujemy dane sprzedażowe we wszystkich naszych formatach. Czerpiemy również z doświadczeń sieci na rynkach w innych krajach.

Po co franczyzobiorcy takie dane?
Same cyfry do niczego mu nie posłużą, ale to kapitał, który my przetwarzamy na szereg narzędzi, które udostępniamy franczyzobiorcom. Dla przykładu, jesteśmy w stanie powiedzieć, ile centymetrów kwadratowych na półce potrzeba na daną kategorię produktów w każdym z formatów, które oferujemy. Potrafimy to zrobić z każdym produktem, dla każdego formatu w każdej lokalizacji. Dzięki takim rozwiązaniom sklep jest optymalnie zatowarowany, a franczyzobiorca nie zamraża pieniędzy w stany magazynowe oraz ma lepszą rotację w sklepie. Krótko mówiąc otrzymuje wiedzę, która bezpośrednio przekłada się na rentowność jego biznesu. Podobne rozwiązania stosowane są w zakresie wyposażenia sklepu, ułożenia towaru w poszczególnych strefach i określonych miejscach na półkach oraz zaopatrzenia.

Nie każdy franczyzodawca tak robi?
Zacznijmy od tego, że na rynku fmcg są gracze, którzy nie mają systemów franczyzowych, choć twierdzą, że mają, oferując sklepom głównie dostawy towaru oraz prawo do używania logotypu. Nawet jeśli dany podmiot zainwestował w wyposażenie sklepu swoich odbiorców czy nawet system informatyczny, to do franczyzy jeszcze daleko. Profesjonalnemu franczyzodawcy powinno zależeć, aby powierzchnia w sklepach franczyzobiorców była optymalnie wykorzystana, towar rotował możliwie szybko, a właściciel nie zamrażał kapitału w magazynie, bo to zagraża płynności jego biznesu.

Jak zatem uniknąć pseudofranczyzy?
Kandydatom zainteresowanym przystapieniem do systemu spożywczego zalecam dociekliwość. Trzeba pytać organizatorów systemów o działania wspierające działalność handlową, o narzędzia, dzięki którym właściciel sklepu ma bieżącą kontrolę na biznesem. Dobry i profesjonalnie przygotowany franczyzodawca dostarcza taką wiedzę swoim franczyzobiorcom w sposób ciągły. Na pewno warto więc pytać franczyzodawców, jakie wsparcie gwarantują już po uruchomieniu sklepu. Informacja o tym, jak wiele otrzymujemy przed otwarciem punktu franczyzowego to za mało. Przecież biznes zaczyna się po otwarciu i wówczas najbardziej potrzebna jest pomoc franczyzodawcy.

Rozmawiał Łukasz Michalak


POPULARNE NA FORUM

Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator

Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...

2 wypowiedzi
ostatnia 30.07.2024
Carrefour Express - supermarket na licencji

Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...

20 wypowiedzi
ostatnia 22.07.2024
sklepy spożywcze

Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...

7 wypowiedzi
ostatnia 25.03.2024
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami

Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna

1 wypowiedzi
ostatnia 24.03.2024
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator

Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...

2 wypowiedzi
ostatnia 30.09.2023
Nagrodzeni franczyzobiorcy

Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....

1 wypowiedzi
ostatnia 03.02.2023
sklepy spożywcze

Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.

7 wypowiedzi
ostatnia 29.03.2022
Jubileuszowy sklep

Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów

1 wypowiedzi
ostatnia 09.03.2022