Małpka na kozetce

W szczytowym momencie, w 2015 roku, pod szyldem Małpka Express działało 350 sklepów, dziś ich liczba sięga zaledwie 130. Stworzona w 2012 roku przez Mariusza Świtalskiego (twórcę m.in. Biedronki i Żabki) sieć zapłaciła cenę za szybki rozwój. Dziś brak płynności i sięgające 80 mln zł długi mogą sprawić, że operator sieci convenience może podzielić los Almy i Marcpolu, które zniknęły z rynku. Pod koniec października zarząd należącej do funduszu PineBridge spółki złożył do sądu wniosek o otwarcie postępowania układowego. To oznacza, że operator sieci chce dogadać się z wierzycielami i przywrócić spółkę na właściwe tory.
Według szefa Małpki, Marcusa Prestona, biznes powinien wyjść na plus w czerwcu przyszłego roku. Chodzi oczywiście o zysk operacyjny, bo w tak krótkim czasie trudno oczekiwać oddłużenia spółki. W wywiadzie dla "Pulsu Biznesu" Preston przyznał też, że firma szuka inwestora, który dosypałby kapitału i oddalił koszmar pustych półek na sklepach. Koszmar, dodajmy, który w niektórych sklepach Małpki w ostatnich miesiącach stawał się jawą.
W kontekście naprawczych zapowiedzi Małpki, kluczowym staje się pytanie, jaki los czeka przedsiębiorców prowadzących sklepy tej marki na zasadzie agencji. Tacy partnerzy prowadzą własną działalność gospodarczą, zarządzając sklepami agencyjnymi, a ich wynagrodzenie zależy od obrotów osiąganych przez placówkę handlową. Nie ponoszą przy tym kosztów zaopatrzenia, bo towar do momentu sprzedaży klientowi pozostaje własnością Małpki. Zapytaliśmy centralę, jakie plany ma w odniesieniu do partnerów agencyjnych w związku z planowaną restrukturyzacją. Czy są planowane zmiany w zasadach współpracy w związku z restrukturyzacją? Czy partnerzy powinni obawiać się o swoją działalność? Z odpowiedzi wynika, że decyzja dotycząca przyszłości tego modelu współpracy jeszcze nie zapadła.
– W związku z tym, że zgłosiliśmy do sądu wniosek o zgodę na otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego i oczekujemy w tej chwili na decyzję, nie jesteśmy w stanie podać bardziej szczegółowych odpowiedzi na pytania. Jesteśmy przekonani, że nasz plan restrukturyzacji pozwoli firmie wrócić na odpowiednie tory. Jednakże, w tej chwili czekamy na decyzję, która będzie warunkowała nasze kolejne kroki biznesowe – poinformowało redakcję Franchising.pl biuro prasowe Małpki.
Brak konkretów w sprawe współpracy partnerskiej nie musi jednak zwiastować złych wieści dla agentów Małpki. Jednym z możliwych scenariuszy jest mocniejsze postawienie na ich obecność w sieci. Takie rozwiązania były stosowane w przeszłości przez firmy stojące na krawędzi upadku. Po franczyzę sięgnęli m.in. zarządzający Almą, licząc, że zaangażowanie samodzielnych przedsiębiorców pozwoli uzyskiwać lepsze wyniki niż te, które przynosiły sklepy zarządzane przez najemnych kierowników. Kłopoty sieci okazały się jednak zbyt głębokie, by dało się ją uratować poprzez współpracę z franczyzobiorcami.
ZOBACZ W KATALOGU




















PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Franczyzobiorca Intermarché może albo uruchomić nowy sklep od podstaw, albo przejąć już funkcjonującą placówkę.
– Duża konkurencja powoduje, że samodzielnym przedsiębiorcom coraz trudniej utrzymać się na rynku, działając w pojedynkę – mówi Wojciech Sypień, dyrektor franczyzy w Carrefour Polska.
Dowiedz się, jak otworzyć sklep pod marką Żabka. Bezpłatny webinar dla cudzoziemców.
Żabka przyspiesza ekspansję i zwiększa liczbę otwarć zaplanowanych na ten rok. Chwali się też wzrostami sprzedaży w pierwszym półroczu 2025.
Sklep sezonowy to propozycja dla zaangażowanych franczyzobiorców Żabki, którzy chcą rozwijać swój biznes latem, w miejscowościach turystycznych.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Centrum Relaksu Odlot otwiera się na franczyzę. Pierwszych pięciu partnerów może liczyć na atrakcyjną ofertę przystąpienia do sieci.
Zamiast czekać, aż coś się zmieni, wzięła sprawy w swoje ręce. Andżelina Kowalczyk porzuciła etat, zawalczyła o zdrowie, a dziś prowadzi własny salon Body Evolution w Łukowie.
– W ciągu najbliższych lat liczba osób aktywnie korzystających z klubów fitness w Polsce będzie rosła rocznie w tempie dwucyfrowym – mówi Szymon Okrojek z Xtreme Brands.
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
Czy spółki w Delaware pozwalają skutecznie ukryć majątek i tożsamość właściciela?
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów