Małpka na kozetce
W szczytowym momencie, w 2015 roku, pod szyldem Małpka Express działało 350 sklepów, dziś ich liczba sięga zaledwie 130. Stworzona w 2012 roku przez Mariusza Świtalskiego (twórcę m.in. Biedronki i Żabki) sieć zapłaciła cenę za szybki rozwój. Dziś brak płynności i sięgające 80 mln zł długi mogą sprawić, że operator sieci convenience może podzielić los Almy i Marcpolu, które zniknęły z rynku. Pod koniec października zarząd należącej do funduszu PineBridge spółki złożył do sądu wniosek o otwarcie postępowania układowego. To oznacza, że operator sieci chce dogadać się z wierzycielami i przywrócić spółkę na właściwe tory.
Według szefa Małpki, Marcusa Prestona, biznes powinien wyjść na plus w czerwcu przyszłego roku. Chodzi oczywiście o zysk operacyjny, bo w tak krótkim czasie trudno oczekiwać oddłużenia spółki. W wywiadzie dla "Pulsu Biznesu" Preston przyznał też, że firma szuka inwestora, który dosypałby kapitału i oddalił koszmar pustych półek na sklepach. Koszmar, dodajmy, który w niektórych sklepach Małpki w ostatnich miesiącach stawał się jawą.
W kontekście naprawczych zapowiedzi Małpki, kluczowym staje się pytanie, jaki los czeka przedsiębiorców prowadzących sklepy tej marki na zasadzie agencji. Tacy partnerzy prowadzą własną działalność gospodarczą, zarządzając sklepami agencyjnymi, a ich wynagrodzenie zależy od obrotów osiąganych przez placówkę handlową. Nie ponoszą przy tym kosztów zaopatrzenia, bo towar do momentu sprzedaży klientowi pozostaje własnością Małpki. Zapytaliśmy centralę, jakie plany ma w odniesieniu do partnerów agencyjnych w związku z planowaną restrukturyzacją. Czy są planowane zmiany w zasadach współpracy w związku z restrukturyzacją? Czy partnerzy powinni obawiać się o swoją działalność? Z odpowiedzi wynika, że decyzja dotycząca przyszłości tego modelu współpracy jeszcze nie zapadła.
– W związku z tym, że zgłosiliśmy do sądu wniosek o zgodę na otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego i oczekujemy w tej chwili na decyzję, nie jesteśmy w stanie podać bardziej szczegółowych odpowiedzi na pytania. Jesteśmy przekonani, że nasz plan restrukturyzacji pozwoli firmie wrócić na odpowiednie tory. Jednakże, w tej chwili czekamy na decyzję, która będzie warunkowała nasze kolejne kroki biznesowe – poinformowało redakcję Franchising.pl biuro prasowe Małpki.
Brak konkretów w sprawe współpracy partnerskiej nie musi jednak zwiastować złych wieści dla agentów Małpki. Jednym z możliwych scenariuszy jest mocniejsze postawienie na ich obecność w sieci. Takie rozwiązania były stosowane w przeszłości przez firmy stojące na krawędzi upadku. Po franczyzę sięgnęli m.in. zarządzający Almą, licząc, że zaangażowanie samodzielnych przedsiębiorców pozwoli uzyskiwać lepsze wyniki niż te, które przynosiły sklepy zarządzane przez najemnych kierowników. Kłopoty sieci okazały się jednak zbyt głębokie, by dało się ją uratować poprzez współpracę z franczyzobiorcami.
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Franczyza sklepów spożywczych
/15.10.2025
W branży spożywczej dominują dziś duże sieci. Najbardziej znane marki znajdziecie na Targach Franczyza.
W strukturach Żabki działa obecnie ok. 1 tys. franczyzobiorców z zagranicy, z czego ponad 90 proc. stanowią obywatele Ukrainy.
Piko24 to w pełni zautomatyzowane sklepy, nie wymagające zatrudniania pracowników. Marka chce rozwijać swoją sieć poprzez franczyzę.
Franczyzobiorca Intermarché może albo uruchomić nowy sklep od podstaw, albo przejąć już funkcjonującą placówkę.
– Duża konkurencja powoduje, że samodzielnym przedsiębiorcom coraz trudniej utrzymać się na rynku, działając w pojedynkę – mówi Wojciech Sypień, dyrektor franczyzy w Carrefour Polska.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Życiowa szansa po utracie pracy
/07.11.2025
– Życiowa szansa ma różne oblicza. Moją była utrata pracy – mówi Magdalena Świątkowska, właścicielka trzech placówek Alior Banku.
Czy klient może odstąpić od umowy i zażądać zwrotu pieniędzy, nawet gdy firma już wykonała usługę? Sprawa rozpatrywana przez Trybunał Sprawiedliwości UE pokazuje, że ochrona konsumenta ma swoje granice.
Paula Zielińska zaczynała od etatu w sieciowej siłowni, prowadziła rodzinny klub fitness, a dziś jest właścicielką trzech klubów Xtreme Fitness Gyms.
Jaki biznes ma szansę powodzenia w obecnych realiach rynkowych? Oto kilka pomysłów ze świata franczyzy.
Chcesz otworzyć własny biznes, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sięgnij po nowy numer magazynu "Własny Biznes FRANCHISING", piszemy o najlepszych franczyzach 2025, nowych trendach i realnych doświadczeniach przedsiębiorców.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów