Zarządzający PKN (podobnie zresztą jak inni operatorzy stacji paliw) już dawno dostrzegli, że rentowność ich sieci w coraz większej mierze zależy od rozwiniętej oferty FMCG (fast moving consumer goods – produktów szybko zbywalnych).
Piątek
26.01.2018
PKN Orlen rzuci rękawicę sieciom handlowym. Pomoże mu zakaz handlu w niedziele.
 

Państwowy koncern naftowy pochwalił się wynikami finansowymi. W 2017 roku spółce udało się osiągnąć rekordową sprzedaż detaliczną o wartości ponad 2 mld zł. Duża w tym zasługa koniunktury (wzrost gospodarczy przekładający się na wyższe zapotrzebowanie na ropę), ale też regulacji ograniczających szarą strefę. Jednak wśród ostatnich informacji o państwowej spółce najbardziej interesujące wydają się nie te dotyczące jej ubiegłorocznych osiągnięć, ale planów na najbliższe miesiące. Orlen chce bowiem rzucić rękawice sieciom handlowym – i to nie tylko spożywczym.

Już na początku lutego 2018 w spółce odbędzie się walne zgromadzenie akcjonariuszy, podczas którego będą się ważyć losy strategii firmy. Istnieje możliwość, ze Orlen znacznie poszerzy zakres swojej dotychczasowej działalności. Jeśli akcjonariusze się zgodzą, spółka zajmie się sprzedażą hurtową w ramach kilkunastu grup produktowych. Chodzi nie tylko o artykuły spożywcze, ale również o sprzęt AGD, perfumy, kosmetyki, a nawet wyroby farmaceutyczne, odzież i obuwie. To de facto oznaczałoby, że Orlen stanie w szranki z wiodącymi sieciami handlowymi na polskim rynku.

Zarządzający PKN (podobnie zresztą jak inni operatorzy stacji paliw) już dawno dostrzegli, że rentowność ich sieci w coraz większej mierze zależy od rozwiniętej oferty FMCG (fast moving consumer goods – produktów szybko zbywalnych). W obliczu tego trendu wielu operatorów nawiązało współpracę z dużymi dystrybutorami i franczyzodawcą, tworząc na swoich stacjach strefy shop-in-shop. Tak było w przypadku BP i Lukoila (współpraca z Carrefourem), a także z samym Orlenem, który testował wspólny koncept z należącą do Eurocashu marką Delikatesy Centrum. Mariaże ten nie wyszedł jednak poza obszar testów.

Teraz Orlen sam chce się zająć działalnością hurtową. Bez wątpienia skalę już ma – blisko 1,8 tys. stacji to baza, na której można budować siłę zakupową. Koncernowi nie brak też doświadczenia w zakresie konceptów handlowych dedykowanych stacjom, by wspomnieć choćby markę kawiarni Stop Cafe czy sieć sklepów O! Shop. Ale to, co najbardziej może pomóc Orlenowi w rywalizacji z sieciami handlowymi, to nadchodzący wielkimi krokami zakaz handlu w niedzielę. Zakaz, z którego wyłączone będą m.in. piekarnie, cukiernie, kwiaciarnie, kioski, ale też właśnie stacje paliw. Moment, w którym Orlen szykuje się do poszerzenia zakresu działalności, nie wydaje się więc przypadkowy. Zaangażowanie koncernu w działalaność handlową oznacza również zmiany dla przedsiębiorców prowadzących stacje na licencji franczyzowej tej marki. Jeśli Orlen wejdzie w buty hurtownika produktów ze wspomnianych, nowych dla siebie grup asortymentowych, to jego partnerzy będą mogli poszerzyć swoją ofertę handlową i zyskać dostęp do przystępnych warunków cenowych, jakie umożliwi siła nabywcza całej sieci. To dla nich z pewnością dobra wiadomość.


Grzegorz Morawski
dziennikarz

POPULARNE NA FORUM

Ankieta dla posiadaczy stacji franczyzowej PKN Orlen SA

Dzień dobry, uprzejmie proszę o pomoc i wypełnienie ankiety dotyczącej opłacalności franczyzy stacji paliw PKN Orlen SA. Z góry dziękuję za poświęcony czas...

1 wypowiedzi
ostatnia 04.12.2021
Opłacalność franczyzy PKN Orlen

Czy jest ktoś właścicielem franczyzy Orlenu i byłby w stanie mniej więcej podać jakich zysków można się spodziewać? Albo może ktoś posiada takie informacje?

1 wypowiedzi
ostatnia 28.10.2021
Pieniądze z moto-sklepu

Rzeczywiście jest to forma biznesu która może zaciekawić wiele osób, a szczególnie warto połączyć ją np. jak ktoś ma z warsztatem samochodowym gdzie klienci na pewno...

8 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2019
Pieniądze z moto-sklepu

Zgadzam się, że dobrze działający biznes w branży motoryzacyjnej to LucArt który moim zdaniem jest świetną alternatywą dla osób które się tym interesują. Dają...

8 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2019
Pieniądze z moto-sklepu

Warto pójść w stronę franczyzy. W branży motoryzacyjnej najkorzystniejsza jest franczyza z Lucart Automotive. Wiem z doświadczenia :)

8 wypowiedzi
ostatnia 13.03.2019
Pieniądze z moto-sklepu

To prawda wygląda bardzo obiecująco też sobie sprawdzę jak ta sieć się rozwija i jak klienci też są zadowoleni to będę miał trudne przemyślenia czy nie pójść...

8 wypowiedzi
ostatnia 01.03.2019
Pieniądze z moto-sklepu

Chyba będę musiał sam się co do nich przekonać i sprawdzić jak to dokładnie wszystko działa i co najważniejsze czy ceny są rzeczywiście tak konkurencyjne względem...

8 wypowiedzi
ostatnia 28.02.2019
Pieniądze z moto-sklepu

Rzeczywiście na sklepie motoryzacyjnym da się zarobić jednak warto mieć na początku wsparcie z góry aby wszystko działało od początki tak jak należy i abyśmy nie...

8 wypowiedzi
ostatnia 28.02.2019