Zarządzający PKN (podobnie zresztą jak inni operatorzy stacji paliw) już dawno dostrzegli, że rentowność ich sieci w coraz większej mierze zależy od rozwiniętej oferty FMCG (fast moving consumer goods – produktów szybko zbywalnych).
Piątek
26.01.2018
PKN Orlen rzuci rękawicę sieciom handlowym. Pomoże mu zakaz handlu w niedziele.
 

Państwowy koncern naftowy pochwalił się wynikami finansowymi. W 2017 roku spółce udało się osiągnąć rekordową sprzedaż detaliczną o wartości ponad 2 mld zł. Duża w tym zasługa koniunktury (wzrost gospodarczy przekładający się na wyższe zapotrzebowanie na ropę), ale też regulacji ograniczających szarą strefę. Jednak wśród ostatnich informacji o państwowej spółce najbardziej interesujące wydają się nie te dotyczące jej ubiegłorocznych osiągnięć, ale planów na najbliższe miesiące. Orlen chce bowiem rzucić rękawice sieciom handlowym – i to nie tylko spożywczym.

Już na początku lutego 2018 w spółce odbędzie się walne zgromadzenie akcjonariuszy, podczas którego będą się ważyć losy strategii firmy. Istnieje możliwość, ze Orlen znacznie poszerzy zakres swojej dotychczasowej działalności. Jeśli akcjonariusze się zgodzą, spółka zajmie się sprzedażą hurtową w ramach kilkunastu grup produktowych. Chodzi nie tylko o artykuły spożywcze, ale również o sprzęt AGD, perfumy, kosmetyki, a nawet wyroby farmaceutyczne, odzież i obuwie. To de facto oznaczałoby, że Orlen stanie w szranki z wiodącymi sieciami handlowymi na polskim rynku.

Zarządzający PKN (podobnie zresztą jak inni operatorzy stacji paliw) już dawno dostrzegli, że rentowność ich sieci w coraz większej mierze zależy od rozwiniętej oferty FMCG (fast moving consumer goods – produktów szybko zbywalnych). W obliczu tego trendu wielu operatorów nawiązało współpracę z dużymi dystrybutorami i franczyzodawcą, tworząc na swoich stacjach strefy shop-in-shop. Tak było w przypadku BP i Lukoila (współpraca z Carrefourem), a także z samym Orlenem, który testował wspólny koncept z należącą do Eurocashu marką Delikatesy Centrum. Mariaże ten nie wyszedł jednak poza obszar testów.

Teraz Orlen sam chce się zająć działalnością hurtową. Bez wątpienia skalę już ma – blisko 1,8 tys. stacji to baza, na której można budować siłę zakupową. Koncernowi nie brak też doświadczenia w zakresie konceptów handlowych dedykowanych stacjom, by wspomnieć choćby markę kawiarni Stop Cafe czy sieć sklepów O! Shop. Ale to, co najbardziej może pomóc Orlenowi w rywalizacji z sieciami handlowymi, to nadchodzący wielkimi krokami zakaz handlu w niedzielę. Zakaz, z którego wyłączone będą m.in. piekarnie, cukiernie, kwiaciarnie, kioski, ale też właśnie stacje paliw. Moment, w którym Orlen szykuje się do poszerzenia zakresu działalności, nie wydaje się więc przypadkowy. Zaangażowanie koncernu w działalaność handlową oznacza również zmiany dla przedsiębiorców prowadzących stacje na licencji franczyzowej tej marki. Jeśli Orlen wejdzie w buty hurtownika produktów ze wspomnianych, nowych dla siebie grup asortymentowych, to jego partnerzy będą mogli poszerzyć swoją ofertę handlową i zyskać dostęp do przystępnych warunków cenowych, jakie umożliwi siła nabywcza całej sieci. To dla nich z pewnością dobra wiadomość.


POPULARNE NA FORUM

Gdzie ta myjnia wymarzona w snach?

Może warto pomyśleć o mobilnej myjni parowej a nie stacjonarnej. więcej możliwości rozwoju biznesu. Greensteam daje pełne wsparcie, pomaga uzyskać dofinansowanie. Warto...

17 wypowiedzi
ostatnia 30.12.2018
Warsztat samochodowy: Pieniądze na warsztacie

Ja korzystam od lat - od kiedy tylko zakupiłam swój pierwszy samochód - z jednego warsztatu. Naprawy są solidne a przy tym nie rujnują portfela, więc wizyta u mechanika...

12 wypowiedzi
ostatnia 19.12.2018
Sklep motoryzacyjny

Dodam jeszcze ze mam wlasny lokal i wsp.ze wszystkimi mozliwymi dostawcami i od roku ledwo co zarabiam na koszta.

6 wypowiedzi
ostatnia 13.12.2018
Sklep motoryzacyjny

Moze napisze na wlasnej osobie prowadze sklep w warszawie od roku nie mam franczyzy i mam sklep dobrze zaopatrzony i z wlasnego doswiadczenia odradzam ten biznes wielkie...

6 wypowiedzi
ostatnia 13.12.2018
Spedycja/Transport/Logistyka

No tak wybór większy ale trzeba uważać i być ostrożnym żeby trafić na dobrą firmę. My sporo się naszukaliśmy żeby znaleźć Ol-car z którym aktualnie...

9 wypowiedzi
ostatnia 12.12.2018
Chcę założyć stację paliw

Jeżeli chcecie założyć stację paliw to przygotujcie się na naprawde duże wydatki, dodatkowo działając bez wsparcia dużego koncernu paliwowego będzie trudno...

16 wypowiedzi
ostatnia 09.10.2018
Sklep motoryzacyjny

Pomysł jest dobry, kwestia jak go zrealizujesz, nawet prowadząc sprzedaż wysyłkową można dobrze wyjść na tym. 20 tyś mieszkańców jest wystarczające aby coś...

6 wypowiedzi
ostatnia 13.09.2018
Sklep motoryzacyjny

Lucart ma ponoć najtańsze ceny w polsce i dają wsparcie marketingowe. Więc to przemawia za francyzą z tą firmą właśnie. Czekam na więcej opinii.

6 wypowiedzi
ostatnia 13.09.2018