PKN Orlen przejmuje Lotos

Decyzja zapadła – PKN Orlen przejmie kontrolę kapitałową nad Grupą Lotos. We wtorek 27 lutego list intencyjny w tej sprawie podpisali Minister Energii Krzysztof Tchórzewski oraz Orlenu, Daniel Obajtek. Kierowana przez niego spółka kupi co najmniej 53 proc. udziału w kapitale zakładowym Lotosu.
– Koncepcja połączenia PKN ORLEN i Grupy LOTOS jest obecna w sferze gospodarczej od kilkunastu lat, zabrakło jednak determinacji, aby ten proces zrealizować. Może dlatego, że tak ważna decyzja biznesowa rozpatrywana była głównie w kategorii emocji, a nie twardych faktów i liczb – mówi Daniel Obajtek. – Procesy konsolidacyjne na tym rynku trwają od wielu lat i żeby być konkurencyjnym musimy nadrobić zaległości i być gotowym na nowe stojące przed branżą wyzwania. Skonsolidowany koncern może lepiej konkurować na otwartym rynku europejskim.
Transakcja ma pozwolić na stworzenie silnego, zintegrowanego koncernu zdolnego do lepszego konkurowania w wymiarze międzynarodowym, odpornego na wahania rynkowe, m. in. poprzez wykorzystanie synergii operacyjnych i kosztowych pomiędzy PKN Orlen i Grupą Lotos.
– Budowa silnego, zintegrowanego koncernu paliwowo-petrochemicznego to decyzja biznesowa niezbędna z kilku perspektyw: przyszłości biznesowej obu firm, budowania wartości firmy dla akcjonariuszy, bezpieczeństwa energetycznego Polski, ale również interesu klientów indywidualnych – dodaje prezes Orlenu.
Połączenie spółek (o ile zgodę na nią wyda urząd antymonopolowy – UOKiK) odczuje nie tylko branża paliwowa, ale też m.in. rynek franczyzy. Obie firmy są bowiem również franczyzodawcami – udzielają licencji na prowadzenie stacji paliw pod swoimi szyldami prywatnym przedsiębiorcom. Pod tymi szyldami działa łącznie ponad 2,1 tys. placówek, z których znaczna część należy do franczyzobiorców właśnie. Informacja o fuzji rodzi więc w naturalny sposób pytanie – co czeka biorców licencji, w szczególności tych, którzy postawili na żółte barwy Lotosu?
Wiele zależy od tego, czy przejęcie kapitałowe będzie oznaczać również integrację obu marek. W takim wypadku franczyzobiorcy Lotosu najpewniej byliby zmuszeni do zmiany szyldu na logo z orłem. Niewykluczone, że musieliby ponieść koszty takiej operacji. Koszty rebrandingu i remodellingu w sieciach franczyzowych najczęściej leżą po stronie franczyzobiorców (przynajmniej w zakresie montażu elementów wizualizacji – tak było np. w przypadku McDonald’s czy DaGrasso, które w ostatnich latach prowadziły tego typu działania).
Rzecz w tym, że nie wiadomo, czy w ogóle do takiego połączenia dojdzie. O los franczyzobiorców Lotosu w kontekście ewentualnej fuzji zapytaliśmy głównego rozgrywającego, czyli PKN Orlen. Odpowiedź nie wykraczała jednak poza to, co można przeczytać w oficjalnym komunikacie.
– Model przygotowywanej transakcji, harmonogram oraz szczegółowe zasady jej realizacji wymagają przeprowadzenia szczegółowych analiz i będą obecnie wypracowywane. Zgodnie z założeniami stron listu intencyjnego, celem transakcji jest stworzenie silnego, zintegrowanego koncernu zdolnego do lepszego konkurowania w wymiarze międzynarodowym, odpornego na wahania rynkowe, m. in. poprzez wykorzystanie synergii operacyjnych i kosztowych pomiędzy PKN Orlen i Grupą Lotos – poinformowało biuro prasowe Orlenu.
Służby prasowe Orlenu natomiast poinformowały redakcję Franchising.pl, iż sprawy nie komentują. Nieoficjalnie jednak udało nam się dowiedzieć, że spekulacje dotyczą połączenia obu brandów są prawdopodobnie zbyt daleko posunięte. Niewykluczone, że na rynku pozostaną obie marki, a skutki połączenia dostrzegalne będą na zupełnie innych poziomach organizacyjnych. Być może więcej informacji na ten temat uzyskamy w przyszłym tygodniu, kiedy to planowana jest konferencja prasowa poświęcona fuzji.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Elomoto.eco buduje sieć stacji ładowania pojazdów elektrycznych. To dobry pomysł dla tych, którzy szukają pasywnego dochodu.
– Na handlu używanymi samochodami nadal można zarobić – przekonuje Dawid Błachucki, franczyzodawca marki Handlarzyki.pl.
Zanim Michał Peksa został franczyzobiorcą LucArt, sam robił w sklepach tej sieci zakupy. Jak ocenia markę patrząc na nią z drugiej strony lady?
Franczyzodawca Handlarzyki.pl zapewnia, że minimalna marża na sprzedaży używanego auta to 2-3 tys. zł, a czasem nawet dwa razy więcej.
Franczyzodawca Blinkee.city zapewnia, że inwestycja w jego biznes zwraca się przeważnie w jeden sezon.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Przejście z pracy na etacie do prowadzenia własnej działalności to decyzja wymagająca odwagi. Kasper Serafiński, właściciel sklepu Powered by Kramp, długo zastanawiał się, czy jest gotowy.
Podkuwacz to obecnie poszukiwany fachowiec, na rynku nie ma ich wielu. Tymczasem odpowiednie podkowy są dla konia tym, czym buty dla człowieka, dlatego m.in. właściciele stajni czy ośrodków jeździeckich poszukują specjalistów w tej branży.
POPULARNE NA FORUM
Opłacalność franczyzy PKN Orlen
jeśli myślisz o wejściu w biznes z franczyzą Orlenu, to pewnie warto zacząć od jakiegoś researchu. Spróbuj skontaktować się bezpośrednio z przedstawicielami Orlenu,...
Ankieta dla posiadaczy stacji franczyzowej PKN Orlen SA
Dzień dobry, uprzejmie proszę o pomoc i wypełnienie ankiety dotyczącej opłacalności franczyzy stacji paliw PKN Orlen SA. Z góry dziękuję za poświęcony czas...
Opłacalność franczyzy PKN Orlen
Czy jest ktoś właścicielem franczyzy Orlenu i byłby w stanie mniej więcej podać jakich zysków można się spodziewać? Albo może ktoś posiada takie informacje?
Pieniądze z moto-sklepu
Rzeczywiście jest to forma biznesu która może zaciekawić wiele osób, a szczególnie warto połączyć ją np. jak ktoś ma z warsztatem samochodowym gdzie klienci na pewno...
Pieniądze z moto-sklepu
Zgadzam się, że dobrze działający biznes w branży motoryzacyjnej to LucArt który moim zdaniem jest świetną alternatywą dla osób które się tym interesują. Dają...
Pieniądze z moto-sklepu
Warto pójść w stronę franczyzy. W branży motoryzacyjnej najkorzystniejsza jest franczyza z Lucart Automotive. Wiem z doświadczenia :)
Pieniądze z moto-sklepu
To prawda wygląda bardzo obiecująco też sobie sprawdzę jak ta sieć się rozwija i jak klienci też są zadowoleni to będę miał trudne przemyślenia czy nie pójść...
Pieniądze z moto-sklepu
Chyba będę musiał sam się co do nich przekonać i sprawdzić jak to dokładnie wszystko działa i co najważniejsze czy ceny są rzeczywiście tak konkurencyjne względem...