Oko w oko z biznesem
Właściciele salonów optycznych VisionOptyk chcieli podbić kolejne miasta i rozwinąć swój biznes. Szukając nowych możliwości, przychylnie spojrzeli na franczyzę. Doszli do wniosku, że działalność pod znanym szyldem może być kuszącym kąskiem dla wielu początkujących przedsiębiorców. Przygotowali konkretną propozycję i zaczęli promować tę formę współpracy w małych i średnich miastach. – Nie planowaliśmy otworzyć określonej liczby jednostek franczyzowych. Chodziło nam o stworzenie pomysłu dla ludzi, którzy pragną rozpocząć własny biznes – mówi Lidia Żarnowska-Prętka z VisionOptyk.
Własny biznes lepiej smakuje
Dla Jarosława Ząbka franczyza była szansą na założenie swojej firmy we Wschowej, w województwie lubuskim. – Weszliśmy we franczyzę VisionOptyk w listopadzie 2017 roku. Działałem w tej branży już ponad 10 lat i świat optyki był mi bliski – przyznaje licencjobiorca. Kandydat na franczyzobiorcę nie musi mieć doświadczenia w biznesie. Wystarczy zaangażowanie i umiejętności organizacyjne. Tajniki prowadzenia biznesu poznaje podczas dwutygodniowych szkoleń w siedzibie franczyzodawcy. Szkolenia obejmują wiedzę o produktach, technikach sprzedaży i obsłudze klienta. Co więcej, partner dostaje dostęp do rabatów na towar u producentów i stałe wsparcie przy urządzaniu sklepu.
Licencjodawcy stawiają twarde wymogi dotyczące samego lokalu na biznes. Pomieszczenie o wielkości od 50 m2 do 70 m2 musi znaleźć się w centrum małego lub średniego miasta, w miejscu o dużym natężeniu pieszych. Mimo że centra handlowe gwarantują stały ruch klientów, franczyzodawcy VisionOptyk trzymają się od nich z daleka. – Stawiamy na mniejsze miasta, w których nie ma dużych galerii handlowych. Poza tym ceny otwarcia punktu w ogromnej galerii są zaporowe – tłumaczy Lidia Żarnowska-Prętka.
Zarówno za poszukiwanie, jak i aranżację lokalu odpowiada franczyzobiorca. To on najlepiej zna dane miasto i sugeruje właścicielom, gdzie powinien stanąć sklep. W zamian za to franczyzodawcy oceniają miejsce pod kątem rentowności i dostarczają partnerowi projekt wyposażenia wnętrza. Sklep we Wschowej znajduje się przy głównej ulicy handlowej. Do zdobycia większej liczby klientów przyczynił się pobliski klasztor. – Zdecydowaliśmy się na lokal przy ulicy handlowej zamiast na rynku. Naprzeciwko naszego punktu znajduje się klasztor, do którego regularnie przyjeżdżają wycieczki pielgrzymów, zawsze ktoś do nas zajrzy. Poza tym w pobliżu jest dużo innych sklepów i banków – opowiada Jarosław Ząbek.
Początki we mgle
Franczyzobiorca VisionOptyk musi być gotowy do zaangażowania się w prowadzenie sklepu. – Nie zależy nam na partnerach, którzy chcą jedynie zainwestować w firmę. Licencjobiorca powinien poznać biznes od podszewki, przekonać się o technikach sprzedażowych na własnej skórze – mówi Lidia Żarnowska-Prętka. Z tego powodu partnerzy VisionOptyk najczęściej sami stoją za sterami firmy. Przynajmniej na początku. Przeważnie z biegiem czasu zatrudniają w gabinecie optycznym dodatkowego pracownika. Jarosław Ząbek prowadzi biznes wraz z partnerką i, jak sam przyznaje, we dwójkę są samowystarczalni. Największym wyzwaniem dla licencjobiorców ze Wschowej było wystartowanie z własnym biznesem. – Początek prowadzenia firmy to trudny okres. Otworzyliśmy sklep 100 km od domu, codziennie trzeba było do niego dojeżdżać. Nie wiedzieliśmy, czy nam wyjdzie czy nie. Na szczęście biznes się obronił, teraz już tylko doglądamy, czy wszystko funkcjonuje jak należy – mówi Jarosław Ząbek.
Na start franczyzobiorca inwestuje we franczyzę od 80 do 120 tys. zł. Za te pieniądze przeprowadza drobny remont i aranżację lokalu, kupuje meble, potrzebny sprzęt oraz towar. – Dokładna kwota jest uzależniona od wielkości pomieszczenia. Im większy sklep, tym więcej trzeba wydać na wyposażenie i produkty – tłumaczy Lidia Żarnowska-Prętka.
Wstępna opłata franczyzowa w VisionOptyk wynosi 5 tys. zł, bieżąca 1 tys. zł miesięcznie. Zwrot z inwestycji następuje od roku do dwóch lat od założenia firmy.


PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

VisionOptyk otwiera średnio 8-12 placówek rocznie. Wielu franczyzobiorców decyduje się na prowadzenie więcej niż jednego salonu.
Wrześniowy numer magazynu "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży! Sprawdź, o czym w nim przeczytasz.
Otwórz drzwi do własnego biznesu! W sierpniowym numerze "Własny Biznes FRANCHISING" doradzamy, jaką firmę otworzyć przy budżecie 50, 100, 150 i 200 tys. zł. Znajdź pomysł na sukces i zainwestuj z głową!
Vision Optyk chce w tym roku osiągnąć liczbę 100 salonów. Jak daleko ma do celu?
Coraz więcej osób nosi okulary, bo w dobie komputerów i smartfonów wzrok jest nadwyrężony. Dlatego też przybywa salonów optycznych, a skoro popyt nakręca sprzedaż, chętnych do wejścia w ten biznes nie brakuje.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
Na początku czerwca zaczął działać kolejny franczyzowy kantor kryptowalut pod szyldem Quark.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
POPULARNE NA FORUM
Apteka we franczyzie?
Rzeczywiście, jeśli chodzi o franczyzę aptek to teoria na niewiele sie tu przyda. Dlatego też jeśli jesteście nadal zainteresowani tym tematem to zapraszam po kontakt....
Apteka we franczyzie?
Jestem za nawet w małych nadmorskich miejscowościach...
Apteka we franczyzie?
This article you have shared here's incredible. I like and recognize work. The factors you have talked about in this specific article are helpful. I should try to seek after...
Otwarcie sklepu "medycyna chińska"
Jak sądzicie,czy u nas by się przyjął sklep z produktami,suplementami medycyny chińskiej? Mam tu na myśli różne kremy,plastry,banki... Czy nasze społeczeństwo...
Prywatna przychodnia lekarska: Popyt na zdrowie
witam, ostatnio miałam dość poważy wypadek... jadąc na rowerze zderzyłem się z drugim rowerzystą... długo dochodziłem do siebie, w końcu postanowiłem skorzystać z...
Sklep z ziołami
W Greenport mają franczyzę gdzie oferują pełne wsparcie z zakresu prowadzenia sklepu zielarsko-medycznego. Szkolenia wewnętrzne, wsparcie w rozwoju biznesu – wszystkie...
Wyspa handlowa z suplementami diety (G-Supplements)
Popyt na suplementy raczej będzie, bo społeczeństwo jest coraz grubsze no a coraz bardziej liczy się wygląd... jednocześnie trochę zwiększa się świadomość wśród...
Prywatna przychodnia lekarska: Popyt na zdrowie
Teraz korzystam z pakietu w prywatnej przychodni i to jest tak wygodne! Nie wiem, czy kiedykolwiek zdołam się z powrotem przestawić na NFZ, jeśli zrezygnuję z pracy i...