Duży potencjał małego rynku

Mariusz Krakowski mówi, że wszystko ma swój czas. Własny biznes pod marką Carrefour uruchomił jako czterdziestosiedmiolatek w kwietniu ubiegłego roku. Wcześniej, ponad połowę swojego życia przepracował w jednej firmie. Zdecydował się na życiową zmianę, bo – jak mówi – to okazja znalazła jego.
– W budynku należącym do mojej teściowej zwolnił się duży atrakcyjny lokal, idealny pod duży sklep spożywczo-przemysłowy – wspomina. – Zamiast czekać na kolejnego najemcę, zdecydowałem, że sam spróbuję, zwłaszcza że dostałem od teściowej atrakcyjne warunki najmu. Wiedziałem, że nie chcę robić biznesu pod własną marką, więc nawiązałem kontakt z przedstawicielami kilku sieci. Mój wybór padł na franczyzę Carrefour.
Od decyzji do biznesu
Pierwsze spotkanie z przedstawicielem Carrefour odbyło się w lutym 2018 roku, niedługo potem Mariusz Krakowski poznał dyrektora regionalnego i dyrektora rozwoju. Przed podpisaniem umowy omówiono wszystkie aspekty współpracy – techniczne lokalizacji oraz handlowe. Przygotowano wizualizację wnętrza sklepu, wizualizację zewnętrzną oraz plan ułożenia regałów, a także zaplanowano ułożenie rodzin towarów. Został przygotowany również wspólny biznesplan. Franczyzobiorca wspomina, że po akceptacji lokalu i podpisaniu umowy franczyzowej sprawy nabrały tempa – rozpoczął prace adaptacyjne lokalu zgodnie z wymogami sieci. Remontu wymagało bowiem zarówno wnętrze, jak i elewacja budynku. – Prace murarskie, malarskie, położenie glazury i posadzek, prace elektryczne i hydrauliczne – wiele z tych działań prowadziliśmy jednocześnie, wspólnie z właścicielami lokalu i pod okiem koordynatora sieci Carrefour – mówi przedsiębiorca. W tym czasie ekipa sklepu została oddelegowana na tygodniowe szkolenie do sklepu własnego Carrefour.
Cztery tygodnie przed otwarciem marketu Mariusza Krakowskiego w Tuchowie pojawił się zespół specjalistów Carrefour wraz z zewnętrznymi firmami, które zajęły się wyposażeniem sklepu. Meble i regały dostarczyła centrala sieci, chłodnie i drobny sprzęt, jak np. krajalnice, franczyzobiorca zakupił we własnym zakresie, choć i tu mógł liczyć na kontakty do dostawców Carrefour. Franczyzobiorca wspomina, że największym wyzwaniem było dla niego zatowarowanie nowego sklepu. W tym pomogła ekipa otwarciowa Carrefour.
– Codziennie przyjeżdżało kilka, kilkanaście samochodów. Zawartość kilkuset palet musiała trafić na półki – każdy produkt w konkretne miejsce. Byłem pod ogromnym wrażeniem organizacji tego procesu – wspomina Mariusz Krakowski. Ekipa Carrefour pracowała razem z ekipą franczyzobiorcy. Od wczesnych godzin rannych przygotowywano zamówienia, przyjmowano dostawy i układano towar na półkach.
Ostatnie trzy dni przed otwarciem były wyjątkowe. Prace znacznie przyspieszyły dzięki dodatkowemu wsparciu pracowników sklepów własnych Carrefour z okolicy. Doświadczona ekipa zajęła się oznaczaniem akcji promocyjnych, budowaniem dodatkowych ekspozycji oraz ułożeniem świeżych produktów. Asortyment został także wzbogacony o produkty regionalne okolicznych producentów.
18 kwietnia 2018 roku ruszył należący do Mariusza Krakowskiego supermarket Carrefour, o powierzchni 550 m2. Przedsiębiorca pozytywnie ocenia swój rynkowy debiut i pierwsze kilkanaście miesiący funkcjonowania sklepu. Tuchów liczy sobie blisko 7 tys. mieszkańców, gmina około 20 tys. Mariusz Krakowski wspomina, że zastanawiał się, czy taka liczba mieszkańców wystarczy, by jego sklep utrzymał się na rynku. Dziś już wie, że tak. Dodaje, że choć w Tuchowie były już sieciowe sklepy, w tym dyskonty, brakowało dużego marketu, w którym klienci mogliby znaleźć poszerzoną ofertę produktów. – Zaoferowaliśmy asortyment, po który mieszkańcy Tuchowa i okolic kiedyś musieli jeździć do Tarnowa. Teraz już nie muszą – stwierdza.
Mariusz Krakowski chwali lokalizację swojego sklepu – w centrum miasta, nieopodal rynku, w otoczeniu innych placówek handlowych. – Dysponuję jedną z najlepszych lokalizacji w mieście – mówi. – To małomiasteczkowy dom towarowy, na dole mieści się mój market, na górze biura, gabinet kosmetyczny, sklep odzieżowy i drobne AGD, zaś w pobliżu znajduje się ośrodek zdrowia.
Franczyzobiorca zatrudnia 12 osób. Bardzo chwali sobie kadrę, jak mówi, dobrze wyszkoloną i kompetentną. Dodaje, że zawsze może liczyć na swoich ludzi oraz na wsparcie rodziny. Przedsiębiorca podkreśla, że bez względu na to, jak dobry jest zespół, dla właściciela takiego biznesu zawsze zostaje dużo pracy, głównie administracyjnej. Na jego głowie są również sprawy związane z utrzymaniem budynku, kwestie finansowe, rekrutacja pracowników i liczne spotkania. – Muszę jeszcze podszkolić się w obsłudze kasy, bo to się przydaje, kiedy brakuje kasjerów, a kolejka do kasy rośnie – dodaje.
Franczyzobiorca chwali sobie wsparcie centrali Carrefour. Twierdzi, że z jednej strony bardzo wiele zależy w tym biznesie od niego, a z drugiej ma poczucie, że może liczyć na wsparcie silnego gracza w obszarach, w których sam nie dałby rady (logistyka dostaw, system informatyczny czy rozwiązania mobilne). Mariusz Krakowski dodaje, że bierze udział we wszystkich akcjach marketingowych organizowanych przez Carrefour. W pracy wspiera go regionalny menedżer operacyjny Carrefour. Do jego zadań należy koordynacja procesów logistycznych i handlowych.
Robimy swoje
Zapytany o zakaz handlu w niedziele, Mariusz Krakowski mówi, że kiedy startował jego market, zakaz już obowiązywał, więc nie ma punktu odniesienia. Twierdzi, że w siedmiotysięcznym Tuchowie niedziela nie jest najważniejszym dniem handlowym, więc do zakazu podchodzi z dużym spokojem. Mówi, że na ten moment obserwuje przyrost liczby klientów. – Robimy swoje – dodaje.
Pod szyldem Carrefour działa obecnie ponad 900 sklepów w pięciu formatach: hipermarketów, supermarketów, sklepów osiedlowych i specjalistycznych oraz sklep internetowy. Przedsiębiorcy dysponujący lokalem o wielkości minimum 500 m2 i zainteresowani otwarciem supermarketu franczyzowego z Carrefour mogą wybierać spośród dwóch sprawdzonych konceptów: classic (dzielnice dużych miast, mniejszych miejscowości i terenów wiejskich) oraz urban sprawdzony w lokalizacjach o dużym ruchu.

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

– Mali gracze bez wsparcia znikają z rynku – mówi Wojciech Sypień, dyrektor franczyzy Carrefour Polska.
Franczyzodawcy kilkudziesięciu konceptów czekają na Ciebie! 14 marca do godz. 16:00 na Targach Franczyza na PGE Narodowym dowiesz się, jak otworzyć biznes we franczyzie.
Poznaj kilkadziesiąt sprawdzonych pomysłów na biznes na Targach Franczyza 13-14 marca na PGE Narodowym! Śledź relację na żywo i znajdź inspirację dla siebie!
Zbudowanie biznesu od podstaw to duże wyzwanie, dlatego warto rozważyć sprawdzony model – franczyzę. Już 13-14 marca 2025 na PGE Narodowym w Warszawie odbędą się Targi Franczyza, podczas których poznasz gotowe pomysły na dochodowy biznes.
Marzysz o własnym biznesie, ale obawiasz się ryzyka? Franczyza to sprawdzony sposób na dochodowy interes pod silną marką. Przyjdź 13-14 marca na Targi Franczyza na PGE Narodowym i poznaj najlepsze koncepty franczyzowe!
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów