VAT przed trybunał
Od 2011 roku obowiązuje w gastronomii 5-procentowa stawka podatku VAT. Dotyczy ona dostawy gotowych posiłków i dań. Jednocześnie mamy też jednak stawkę 8-procentową, która – według przepisów – jest właściwa dla usług gastronomicznych. Fast foody – w tym McDonald's korzystały przez lata z pięcioprocentowego VAT-u. Miały w tym zresztą wsparcie nawet ze strony urzędów skarbowych, które wydawały w tej sprawie indywidualne interpretacje, w większości zezwalając na stosowanie obniżonego podatku. W podobnym tonie wypowiadało się także Ministerstwo Finansów. Aż do 2016 roku, kiedy to została wydana ogólna interpretacja, w której ministerstwo stwierdziło, że fast foody nie wydają gotowych posiłków, w związku z czym powinny płacić 8-procentowy VAT. Co więcej, urzędy skarbowe zaczęły domagać się zwrotu różnicy w podatku za poprzednie lata. Co oczywiste, franczyzobiorcy nie godzili się na to, kierując sprawy do sądów. Jak informuje McDonald’s Polska, obecnie toczy się łącznie ok. 300 postępowań związanych z żądaniami zwrotu zaległego VAT-u. Sprawy są na bardzo różnym etapie, część wciąż w izbach skarbowych, część w sądach.
Jedna z nich, dotycząca śląskiego franczyzobiorcy marki, miała się rozstrzygnąć w ubiegłym tygodniu przed Naczelnym Sądem Administracyjnym. Ale wyrok nie zapadł, a sąd postanowił, że zasięgnie opinii Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Dlaczego? Otóż od 2016 roku obowiązuje unijna dyrektywa w sprawie podatku od wartości dodanej, regulująca możliwe wysokości podstawowych, obniżonych i specjalnych stawek VAT-u. W połowie maja Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu, rozpatrując sprawę innego przedsiębiorcy uznał, że właśnie z powodu błędnego wdrożenia tej dyrektywy i niewłaściwej interpretacji przepisów fiskus bezpodstawnie nęka teraz fast foodową gastronomię, bo sprzedaż posiłków na wynos powinna być obciążona 5-proc. VAT-em. Teraz NSA postanowił sprawdzić u źródła, czyli w samej unii, jaka jest ta właściwa interpretacja. W pytaniu do Trybunału Sprawiedliwości sędzia prosi m.in. o ustalenie niezbędnych elementów usługi restauracyjnej, objętej 8-proc. VAT-em (np. odpowiednia infrastruktura, obsługa kelnerska) oraz czym ta usługa różni się od zwykłej sprzedaży żywności, objętej 5-proc. stawką.
Łączna kwota VAT-u, jakiej fiskus domaga się od wszystkich franczyzobiorców McDonald’s, to 130 mln zł. Plus odsetki, naliczane od 2011 roku, więc ostateczna kwota jest o wiele wyższa.
– Jesteśmy zaniepokojeni sytuacją, w której znaleźli się nasi franczyzobiorcy – komentuje Anna Borys-Karwacka, rzecznik prasowy McDonald’s Polska. – Są to mali i średni przedsiębiorcy, którzy działali w dobrej wierze na podstawie indywidualnych interpretacji wydanych przez Ministerstwo Finansów i utrwalonej praktyki rynkowej. Po latach akceptowania tej praktyki wymaga się od nich zapłaty rzekomo niezapłaconych kwot za kilka lat wstecz. Są to często te same kwoty, wraz z odsetkami, które zostały uprzednio zwrócone przez urzędy skarbowe, jako nadpłata podatku VAT. Ta sytuacja zmusiła naszych franczyzobiorców do zaciągnięcia nieplanowanych wcześniej kredytów, ograniczyła ich możliwości rozwoju, a przede wszystkim podważyła ich zaufanie do organów skarbowych.

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Gastronomia to jedna z najliczniej reprezentowanych we franczyzie branż. Dlatego na Targach Franczyza nie może zabraknąć konceptów gastronomicznych.
Świat franczyzy w Polsce już wkrótce znów wstrzyma oddech – zbliżają się Targi Franczyza 2025 – to najważniejsze i najbardziej elitarne wydarzenie tego typu w naszym regionie.
Piotr Pożak, franczyzobiorca McDonald’s Polska, zdobył tytuł Top Franczyzobiorcy w kategorii „najszybszy wzrost w sieci”. Jak udaje mu się zarządzać czterema restauracjami?
Chcesz otworzyć własny biznes, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sięgnij po nowy numer magazynu "Własny Biznes FRANCHISING", piszemy o najlepszych franczyzach 2025, nowych trendach i realnych doświadczeniach przedsiębiorców.
Marzysz o własnym biznesie, ale obawiasz się ryzyka? Franczyza to sprawdzony sposób na dochodowy interes pod silną marką. Przyjdź 23-24 października na Targi Franczyza w Warszawie i poznaj najlepsze koncepty franczyzowe!
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

W branży spożywczej dominują dziś duże sieci. Najbardziej znane marki znajdziecie na Targach Franczyza.
Ewelina Sawicka prowadzi dwie placówki partnerskie VeloBanku. W filmie opowiada, jak wygląda franczyza bankowa od środka i z jakiego wsparcia mogą korzystać partnerzy sieci.
– Nie ma lepszego miejsca na zaprezentowanie swojej oferty franczyzowej niż Targi Franczyza – mówi Tomasz Maj ze Speed Queen.
Jump4U stawia na nowoczesne parki trampolin, które przyciągają dzieci, młodzież i dorosłych. Inwestorów kusi zwrot z inwestycji nawet w 2,5 roku i rosnący popyt na rozrywkę pod dachem.
Zajęcia pozalekcyjne to nie tylko język angielski. Przyjdź na Targi Franczyza i zobacz, jak wiele jest pomysłów na biznes w branży edukacyjnej.
POPULARNE NA FORUM
Biznes, który bije rekordy
Niestety jako osoba która ma bezpośrednie doświadczenie z ta franczyza, nie moge polecic wspolpracy z nimi. Te artykuly maja na celu tylko nabijanie kolejnych klientow.
Biesiadowo
Tak patrzę i biesiadowo pisze że ma 119 lokali. Ale na ich stronie nie ma nawet 50
Kawiarnie Cafe Nescafe
Nie chciałabym tej franczyzy
McDonalds opinie o franczyzie
Ja bym pomyślała o tej franczyzie
Doświadczenia z Bafra Kebab
Witam wszystkich, zastanawiam się nad otwarciem punktu Bafry Kebab. Czytając komentarze w internecie mam mieszane odczucia. Czy ktoś się tym interesował? Otworzył? Jakie...
Własny, mobilny punkt gastronomiczny lody, gofry, granita - sprzedaż
Dzień dobry, Noszę się z zamiarem sprzedaży przyczepy (cesja leasingu) po franczyzie znanej jako Lodolandia. Jeśli jest ktoś zainteresowany to zachęcam do...
Sushi we franczyzie - przegląd sprawdzonych pomysłów na bines
Pytanie do Redakcji: Dlaczego na pasku reklamowym pojawiają się reklamy franczyzodawców którzy działają na granicy prawa, zawierają w umowach klauzule abuzywne, są...
Ile kosztuje McDonald's?
Ciekawe że budujesz restauracje za własne pieniądze ale zostaję własnością centrali