Elastyczny biznes
Czy wprowadzenie niehandlowych niedziel znacznie odbiło się na wynikach sprzedaży w waszych sklepach?
Większość branży odczuła wpływ niehandlowych niedziel na wyniki osiąganych przychodów. Nie jesteśmy tutaj z pewnością wyjątkiem. Widoczne było to zwłaszcza w roku ubiegłym, kiedy uciekło nam 23 niedziele. Optymizmem napawają natomiast wyniki pierwszego półrocza 2019 roku. Mimo że w samym styczniu i lutym przepadły aż po trzy niedziele, to wyniki są zdecydowanie lepsze niż te w roku 2018 oraz zauważalnie wyższe od rekordowego roku 2017. Biorąc pod uwagę, że aktualnie każdego miesiąca będzie już „tylko” o jedną niedzielę mniej w handlu, można powoli z coraz większym spokojem spoglądać w przyszłość.
Klienci przyzwyczaili się do zmian?
Tak. Wydaje się, że zmieniły się ich przyzwyczajenia. W roku ubiegłym po wprowadzeniu ustawy panował pewien chaos u konsumentów. Ludzie nie wiedzieli kiedy jest niedziela handlowa, a kiedy nie. Wielu się nad tym nie zastanawiała dopóki „nie pocałowała klamki” podjeżdżając na parking marketu. Obecnie mam wrażenie, że klienci są już tego bardziej świadomi. Planują i układają sobie kolejne dni uwzględniając w swoich grafikach, że w daną niedzielę zakupów się nie zrobi, także albo się zorganizuję w inny dzień albo zostanę z niczym.
Czy franczyzobiorca Gatty musi sprzedawać w swoim sklepie?
Jesteśmy pod tym względem elastyczni. Franczyzobiorca sam powinien określić swoją rolę. Zdarza się, że partner sam wchodzi w rolę sprzedawcy na pełen etat. Taki model bardzo dobrze funkcjonuje, bo bezpośrednie zaangażowanie właściciela w życie salonu udziela się pracownikom i motywuje ich do pracy. Stała obecność partnera w salonie nie jest jednak wymagana.
Jakie są koszty inwestycji?
Koszty inwestycji w sklep pod szyldem Gatta zależą od wielu czynników (a w szczególności od stanu lokalu), ale generalnie wydatki powinny zamknąć się w granicach 70-80 tys. zł. Mogą jednak znacznie wzrosnąć, jeśli franczyzobiorca zdecyduje się na otwarcie sklepu w nowym centrum handlowym, a wybrany przez niego lokal będzie w stanie surowym. Wówczas koszt inwestycji dla franczyzobiorcy może przekroczyć nawet 150 tys. zł. Salony Gatta mogą zarabiać na pokrycie bieżących kosztów już w pierwszym miesiącu po otwarciu. Wówczas istnieje duża szansa, że już po dwóch latach inwestycja się zwróci. Zdarza się jednak często, że rentowność salon osiąga po kilku pierwszych miesiącach, a inwestycja zwraca się po trzecim roku. W tym zakresie wiele zależy od pracowników i od ich umiejętności obsługi klienta. Franczyzobiorca powinien zadbać, aby w jego salonie rotacja pracowników była jak najmniejsza.
Rozmawiała Maryla Pałasz
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Jaki biznes ma dziś przed sobą najlepsze perspektywy? Zamiast wróżyć z fusów, lepiej sprawdzić, którym konceptom franczyzowym dobrze się wiedzie. Kto może otworzyć restaurację McDonald's? Sprawdź w miesięczniku "Własny Biznes FRANCHISING".
– Postępowanie restrukturyzacyjne zmierza ku końcowi. Układ z wierzycielami spółki został podpisany – mówi Adam Miłosiński, menedżer ds. rozwoju sieci franczyzowej Gatta.
Widmo powstania ustawy regulującej franczyzę, uruchomienie studiów Zarządzanie Franczyzą, powiększenie grona sygnatariuszy Kodeksu Dobrych Praktyk to zaledwie kilka z ważnych wydarzeń dla rynku franczyzy w Polsce w 2022 r.
Jak dobrze wystartować z biznesem, aby firma żyła długo i szczęśliwie? Jakich błędów unikać? I czy wszystko da się zaplanować? Sprawdź we wrześniowym numerze miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING".
Planujesz otworzyć własną firmę ale nie masz pomysłu na biznes? Kup lutowy numer "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, w który biznes najbardziej opłaca się zainwestować.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Balijski masaż, ręcznie robiona biżuteria, a może decluttering – Polacy nie oszczędzają na wygodzie. Na jakich produktach i usługach premium można dzisiaj zarobić?
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie! Cena rocznej subskrybcji to 59 zł – oszczędzasz czas i 61 zł. Nowe wydanie wyślemy co miesiąc pocztą na wskazany adres, a przesyłka nic Cię nie będzie kosztować.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
– Przy rzemieślniczej produkcji nie da się konkurować cenowo z lodami przemysłowymi. Jednak jakość przyciąga, nawet jeśli cena jest wyższa – mówi Dariusz Stykowski, współwłaściciel Autorskich Lodów Piccolo.
Planujesz zostać franczyzodawcą i chcesz rozwinąć sieć, ale nie wiesz jak? Eksperci od franczyzy podpowiedzą, jak to zrobić.
POPULARNE NA FORUM
Klienci patrzą na metkę
dzieki za info za ostrzeżenie. Teraz zwróce uwagę na typa na przyszłośc by sie nie dać nabrać. Fajnie ze ostrzegasz ludzi. Na pewno pomożesz wielu ludziom. Szacunek
Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??
ja bym obstawiał dla niemowlaków to zawsze schodi a młode mamusie mają swira na punkcie wyglądu dziecka
Jak założyć stronę Online z luksusową odzieżą?
Sama strona z takimi rzeczami, to koszt od3 do 10 tys, ale drugie to koszt pozycjonowania i reklamy to juz worek bez dna
Kto prowadził / prowadzi salon Esotiq
Chciałabym się dowiedzieć coś więcej na temat współpracy z frmą Esotiq, Bardzo proszę o kontakt osób które prowadziły , bądź prowadzą franczyzę...
Klienci patrzą na metkę
Ten człowiek to zwykły oszust. Prowadząc firmę wyłudził duże środki od wielu osób. Przegrał sprawy Sądowe, komornik siedzi mu na głowie od wielu lat. Na hipotece...
Sklep Z odzieżą używaną
Dzień dobry. Chodzi mi po głowie otwarcie sklepu z odzieżą używaną o powierzchni około 500 metrów kwadratowych. Czynsz wydaje się niewygórowany, około 13 tys zł...
Greenpoint we franczyzie- jak to działa naprawdę?
Czy masz sklep na warunkach Greenpoint? Jak wygląda współpraca? Podobno ta marka się dobrze rozwija. Może znacie więcej szczegółów współpracy poza tymi ogólnymi,...
Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??
Myślę, że jest to dobry pomysł na biznes, ale trzeba się czymś wyróżnić. Nie ma sensu sprzedawać ciuchów takich, jakie są w każdym innym sklepie.