Czy Carrefour zniknie z Polski?
Grupa Carrefour prowadzi działalność w ponad 30 krajach, na czterech kontynentach. W Polsce pojawiła się w 1997 roku. Obecnie ma u nas prawie 1 tys. sklepów własnych i franczyzowych. Niedawno francuski serwis challenges.fr. podał, że Carrefour chce sprzedać swoje oddziały w Polsce i na Tajwanie. Według dziennikarzy, audyt w sprawie sprzedaży ma przeprowadzać firma KPMG.
Na tle konkurencji
Na koniec pierwszego kwartału tego roku polski oddział Carrefour zarządzał siecią 90 hipermarketów, 150 supermarketów, 697 sklepów convenience i 10 dyskontów Supeco. Sprzedaż Carrefoura w ciągu trzech pierwszych miesięcy br. na polskim rynku wyniosła 494 mln euro. Cała Grupa Carrefour w pierwszym kwartale wygenerowała wzrost sprzedaży (like-for-like) o 4,2 proc. Carrefour proponuje kilka formatów sklepów: convenience, minimarkety, supermarkety oraz koncept przeznaczony do mniejszych miejscowości, sklepów wiejskich czy stacji paliw. Dla mniejszych miejscowości przewidziana jest marka Globi. Z kolei Carrefour Express convenience to sklepy z założenia znajdujące się blisko klienta, osiedlowe oraz przeznaczone dla centrów dużych i średnich miast z bogatą ofertą spożywczą, dużym asortymentem dań gotowych, kącikiem gastronomicznym i jedzeniem na wynos. Nietrudno zauważyć, że w podobnym modelu funkcjonuje sieć Żabka, która w ostatnim czasie rozwija się bardzo ekspansywnie (obecnie ma ponad 7 tys. placówek). Rynkowi eksperci właśnie m.in. w ekspansji konkurencyjnych sieci oraz rosnącej popularności dyskontów upatrują powodów, dla których Carrefour mógłby chcieć wycofać się z Polski.
Co z franczyzobiorcami?
Carrefour nie tylko otwiera sklepy własne, ale oferuje współpracę na zasadzie franczyzy albo ajencji. W ramach tego drugiego modelu to Carrefour pozostaje głównym inwestorem, oddając ajentom sklepy w pełni przygotowane do działania. Tutaj próg wejścia to zaledwie kilka tysięcy złotych. Co stanie się z franczyzobiorcami i ajentami, jeśli marka rzeczywiście zechce wyjść z naszego rynku?
Zapytaliśmy biuro prasowe Carrefour Polska, czy prawdą jest, że sieć rozważa sprzedaż polskiego oddziału? Jeśli tak - w jakiej perspektywie miałoby to nastąpić? I co stanie się z franczyzobiorcami, prowadzącymi sklepy pod szyldami Carrefour w Polsce w przypadku sprzedaży sieci? Otrzymaliśmy bardzo lakoniczną odpowiedź.
„W ramach przygotowania kolejnego planu strategicznego, Carrefour rozpoczął analizę swoich spółek pod kątem możliwych ruchów konsolidacji, partnerstwa lub sprzedaży.
Ta strategiczna analiza właśnie się rozpoczęła i wobec tego dementujemy informacje o jakichkolwiek decyzjach sprzedaży aktywów”.
Nie oni pierwsi
Przypomnijmy, że kilka miesięcy temu przejęciem całej Grupy Carrefour zainteresowana była kanadyjska firma Alimentation Couche-Tard, operator stacji paliw Circle K. Nic z tego jednak nie wyszło, bo francuski rząd zapowiedział, że zablokuje ewentualną transakcję, aby utrzymać „bezpieczeństwo żywnościowe kraju” i nie dopuścić do przejęcia przez obcy kapitał największego prywatnego pracodawcy.
Jeśli Carrefour rzeczywiście wycofa się z Polski, to będzie to już drugie w ostatnim czasie wyjście międzynarodowej sieci z naszego rynku. W ubiegłym roku, po ponad dwudziestu latach działalności, Tesco zdecydowało ostatecznie o sprzedaży polskiej części swojego biznesu Sailing Group, właścicielowi sieci Netto.

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Świat franczyzy w Polsce już wkrótce znów wstrzyma oddech – zbliżają się Targi Franczyza 2025 – to najważniejsze i najbardziej elitarne wydarzenie tego typu w naszym regionie.
Chcesz otworzyć własny biznes, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sięgnij po nowy numer magazynu "Własny Biznes FRANCHISING", piszemy o najlepszych franczyzach 2025, nowych trendach i realnych doświadczeniach przedsiębiorców.
– Duża konkurencja powoduje, że samodzielnym przedsiębiorcom coraz trudniej utrzymać się na rynku, działając w pojedynkę – mówi Wojciech Sypień, dyrektor franczyzy w Carrefour Polska.
Marzysz o własnym biznesie, ale obawiasz się ryzyka? Franczyza to sprawdzony sposób na dochodowy interes pod silną marką. Przyjdź 23-24 października na Targi Franczyza w Warszawie i poznaj najlepsze koncepty franczyzowe!
– Mali gracze bez wsparcia znikają z rynku – mówi Wojciech Sypień, dyrektor franczyzy Carrefour Polska.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Gastronomia to jedna z najliczniej reprezentowanych we franczyzie branż. Dlatego na Targach Franczyza nie może zabraknąć konceptów gastronomicznych.
Jump4U stawia na nowoczesne parki trampolin, które przyciągają dzieci, młodzież i dorosłych. Inwestorów kusi zwrot z inwestycji nawet w 2,5 roku i rosnący popyt na rozrywkę pod dachem.
Masz lokal i głowę do biznesu? Drogerie Natura dadzą Ci resztę: silną markę, pełne zatowarowanie i wsparcie, dzięki któremu możesz zarabiać od pierwszego dnia.
Tibesti2Go otwiera pizzerie nawet w kilkutysięcznych miejscowościach. Jak dołączyć do sieci?
Stworzyli glamping, czyli alternatywną formę wypoczynku zapewniającą bliski kontakt z przyrodą. Ilona Wrońska i Leszek Lichota zapewniają, że ich Forrest Glamp to idealne miejsce, aby nabrać dystansu i zapału do pracy.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...
Carrefour Express - supermarket na licencji
Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...
sklepy spożywcze
Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami
Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów