Konkretne zamierzenia / Auchan ma w Polsce ponad 100 sklepów stacjonarnych. Do 2025 roku chce mieć 300 sklepów franczyzowych.
Poniedziałek
13.12.2021
Hipermarket, supermarket czy sklep osiedlowy? Ostatnio najszybciej rozwija się ten ostatni format. Ile trzeba zainwestować w taki sklep?
 

Miniony rok był trudny dla wielu firm. To dlatego że przedsiębiorcy wstrzymywali się z podejmowaniem ważnych, długofalowych decyzji. Natomiast sieci handlowe koncentrowały się w tym czasie na wspieraniu partnerów, z którymi już współpracują.

– Pomimo tego nasza firma w trakcie trwania pandemii uruchomiła kilka sklepów franczyzowych. Trudności związane z koronawirusem nie przeszkodziły nam więc w nawiązaniu nowych współpracy z franczyzobiorcami – mówi David Lovera, dyrektor franczyzy w Auchan Retail Polska.

Nowy model na próbę

Auchan rozwija swój system franczyzowy w Polsce od 2019 roku. Pierwszą placówką był sklep Moje Auchan przy alei Wilanowskiej w Warszawie. Obecnie we franczyzie funkcjonują dwa hipermarkety, osiem supermarketów i jeden sklep osiedlowy Moje Auchan. W minionym roku otworzyło się sześć sklepów franczyzowych. – W tym roku przewidujemy otwarcie dwóch sklepów franczyzowych i potencjalnie dwóch sklepów Moje Auchan – mówi David Lovera.

Auchan oferuje cztery modele współpracy. Pod logo marki można otworzyć hipermarket (powierzchnia powyżej 2,5 tys. m2), supermarket (od 500 do 2,5 tys. m2) albo sklep osiedlowy (od 200 do 500 m2). Jest też przygotowywana umowa na tzw. zatowarowanie bez logo Auchan. Oznacza to, że franczyzobiorcy będą mogli skorzystać z potencjału zakupowego Auchan.Firma jest otwarta na każdą lokalizację.

Od listopada 2020 roku Auchan otwiera także sklepy we współpracy z siecią BP. – W ramach partnerstwa z BP, na jej stacjach otwierane są sklepy typu convenience naszej nowej marki Easy Auchan. Trzy pilotażowe sklepy powstały na stacjach BP w Warszawie w grudniu 2020 roku. Kolejnych sześć sklepów pod szyldem Easy Auchan planujemy otworzyć na stacjach benzynowych BP w Warszawie i Krakowie jeszcze w tym roku – mówi David Lovera. Dodaje, że współpraca z BP dopiero się zaczęła. Auchan bada na razie, jak ten model handlowy funkcjonuje i czy sprawdza się po obu stronach. – Projekt wprowadzamy w formie pilotażowej właśnie po to, aby uzyskać odpowiedzi na wiele ważnych pytań, a te z kolei pozwolą nam na podjęcie decyzji odnośnie dalszych sklepów – mówi David Lovera.

Obecnie w sumie Auchan ma w Polsce ponad 100 sklepów stacjonarnych. Do 2025 roku chce mieć 300 sklepów franczyzowych. – Priorytetem jest dla nas jednak jakość, a nie ilość – mówi David Lovera.

Tanie zaopatrzenie

Potencjalny franczyzobiorca Auchan powinien mieć doświadczenie w handlu i odpowiednie zaplecze finansowe. Franczyzodawca pomoże w doposażeniu sklepu i jego wizualizacji. Podzieli się też know-how i doradzi w zakresie oferty produktowej.

– Otwarcie sklepu w formacie hiper- lub supermarketu to duże wyzwanie – zarówno od strony kosztowej, jak i organizacyjno-logistycznej. Dlatego korzystając z naszych doświadczeń i wewnętrznych zasobów firmy, staramy się wspierać w takich działaniach naszych partnerów franczyzowych – mówi David Lovera.

Umowę franczyzową z Auchan podpisuje się na 10 lat z możliwością jej przedłużenia. Po rozmowie z franczyzobiorcą jest tworzony biznesplan, w którym wyszczególnione zostają m.in.: potencjalny obrót, wynik netto sklepu czy opłaty franczyzowe. Co istotne, franczyzobiorcy mają możliwość zakupu produktów w korzystnych cenach, wynegocjowanych już przez sieć. Są one nawet niższe niż rynkowe. Franczyzobiorca może zamawiać nawet do 20 proc. dostaw spoza oferty Auchan.

– Jest to i dużo, i mało, to zależy od formatu. Są supermarkety, które będą zamawiać 99 proc. towaru z Auchan, bo nie potrzebują czegoś innego, a niektórzy partnerzy z regionów o innej specyfice będą zamawiać tylko 80 proc., bo będą potrzebować więcej lokalnych produktów.
Średnio nasi franczyzobiorcy zamawiają 90-95 proc. swoich dostaw u nas – mówi David Lovera.

Auchan szuka partnerów w całym kraju. – Umawiamy się na spotkanie i na miejscu określamy potencjał istniejącego już sklepu lub sklepu, który dopiero ma powstać. Następnie tworzymy tzw. biznesplan i podejmujemy decyzję, czy nawiązujemy współpracę – mówi David Lovera.

Dodaje, że firma przygląda się każdej lokalizacji i nie zamyka się na określone rejony. Ponadto, nowy sklep Auchan nie może znajdować się obok już istniejącego, każdy franczyzobiorca ma zagwarantowaną strefę wyłączności – w zależności od lokalizacji sklepu może ona wynosić od 1 km aż po całe miasteczko.

Sklepy blisko klienta

Auchan widzi spory potencjał rozwoju we wszystkich proponowanych przez siebie formatach. Bardzo dynamicznie rozwija się jednak w szczególności segment convenience. – Pandemia dodatkowo wzmocniła ten trend, ponieważ klienci chętniej robią zakupy blisko domu – mówi David Lovera.

Jego zdaniem, jest jeszcze także dużo miejsca na ekspansję supermarketów. W ich przypadku też dużą rolę odgrywa lokalizacja jak najbliżej miejsca zamieszkania klientów. Z kolei hipermarkety to już zupełnie inna i bardziej różnorodna forma. Auchan ma hipermarkety własne o powierzchni nawet 10 tys. m2 i więcej. – Tak duże placówki oznaczają potężne inwestycje, dlatego w przypadku franczyzy hipermarketów dostrzegamy potencjał w bardziej kompaktowych konceptach. Interesują nas placówki o powierzchni 2,5-3 tys. metrów – zarówno już istniejące sklepy, jak i mniejsze obiekty, nadające się do rozbudowy – mówi David Lovera.

Dodaje on, że ogromny potencjał tkwi także w segmencie e-commerce. – Ruszyliśmy z mocnym rozwojem sprzedaży internetowej na polskim rynku i mamy w tym zakresie bardzo ambitne plany – mówi David Lovera.

W Auchan sprzedaż internetowa działa już od 10 lat. Firma inwestuje w ten obszar i rozszerza usługi, łącząc ścieżki fizyczne z rezerwacjami online czy e-commerce z dostawą do domu.

Pandemia nie pozostała bez wpływu na Auchan. Firma już na jej początku powołała sztab kryzysowy. Wszystkie podjęte przez niego decyzje związane z zapewnieniem bezpieczeństwa zarówno pracownikom, jak i klientom były przekazywane do sklepów franczyzowych. Franczyzobiorcy otrzymali środki ochrony: rękawiczki, płyny czy maseczki.

W tym czasie rozwój sieci franczyzowej nieco spowolnił. – Obecnie wiemy już, że musimy się przyzwyczaić do pandemii, nauczyć się z nią żyć. Zaczynamy poszukiwać nowych partnerów – podobnie robią inne sieci, mające do zaoferowania koncept franczyzowy – mówi David Lovera.

Od grudnia minionego roku Auchan obserwuje ponowne zwiększenie zainteresowania ze strony potencjalnych franczyzobiorców. Rynek zaczyna powoli odżywać.

 – Przyglądamy się sieciom regionalnym, które starają się powrócić do ekspansji lub rozważają współpracę z dużymi graczami. Powraca przysłowiowy ruch w interesie – mówi David Lovera.
Spowolnienie w czasie pandemii było spowodowane tym, że wielu potencjalnych partnerów obawiało się bezpośrednich kontaktów. Ponadto, spora część przedsiębiorców po prostu odkładała sprawy związane z inwestycjami na później, bo musieli zmagać się z gwałtownymi i nieprzewidywalnymi zdarzeniami – zrywane z dnia na dzień łańcuchy dostaw, nagłe skoki popytu, restrykcje sanitarne, problemy kadrowe, kwarantanna pracowników i tak dalej. Obecnie wszystko wraca do normy. 

 

WIZYTÓWKA AUCHAN

  • Liczba sklepów w Polsce: ponad 100
  • Wymagania od potencjalnych franczyzobiorców: doświadczenie w handlu
  • Umowa franczyzowa: podpisywana na 10 lat z możliwością przedłużenia

 

Artykuł pochodzi z archiwalnego numeru miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING".


David Lovera, dyrektor franczyzy w Auchan Retail Polska / "Interesują nas placówki o powierzchni 2,5-3 tys. metrów – zarówno już istniejące sklepy, jak i mniejsze obiekty, nadające się do rozbudowy".
Dominika Pronarska
dziennikarz