Żabka w Decathlonie, Netto w Tesco

Sklep w sklepie / W sklepie Decathlon w Piasecznie została otwarta pierwsza bezobsługowa Żabka Nano.
Piątek
31.12.2021
Franczyzodawcy podsumowują miniony rok i snują plany na przyszłość. Przegląd tygodnia 25-31 grudnia.
 

200 nowo otwartych sklepów, w tym 188 powstałych w procesie konwersji Tesco, dwa nowe centra dystrybucji, blisko 40 placówek z kasami samoobsługowymi, prawie 600 sklepów funkcjonujących na koniec roku – tak można podsumować ostatni rok działalności sieci Netto w Polsce. 30 grudnia został otwarty ostatni w 2021 roku sklep pod tym szyldem.

– Rok 2021 zamykamy z dużą satysfakcją jeśli chodzi o rozwój naszej sieci. 200 sklepów w 12 miesięcy to średnio 16-17 otwarć miesięcznie. To olbrzymie przedsięwzięcie, które wymagało wkładu i zaangażowania we wszystkich obszarach naszego biznesu. Ale udało się, a dzięki temu Netto urosło z niespełna 400 do blisko 600 sklepów w ciągu jednego roku – mówi Jerzy Tymofiejew, Chief Investment Officer Netto Polska. – Motorem napędowym rozwoju sieci była bez wątpienia integracja Tesco i Netto. Aż 188 sklepów jest efektem trwającego procesu konwersji. Przejęcie polskiej części biznesu Tesco pozwoliło nam zdecydowanie przyspieszyć wzrost naszej sieci w Polsce. Szczególnie cieszy nas rozwój w regionach, w których do tej pory sieć Netto właściwie nie istniała, m.in. na wschodzie kraju. Weszliśmy także do kilku dużych miast, otwierając w nich nasze pierwsze sklepy. Tak było np. z Krakowem, z którego wywodziło się Tesco. Dziś funkcjonują tam już cztery sklepy naszej sieci, cieszące się dużą popularnością wśród mieszkańców miasta.

Przejęcie polskiej części biznesu Tesco pozwoliło Netto na pozyskanie także dwóch centrów dystrybucji – w Gliwicach i w Teresinie, które od listopada zaopatrują wyłącznie sklepy Netto.

Obok 188 skonwertowanych placówek, 12 powstało w ramach rozwoju organicznego. Nowe sklepy otwarto głównie jako obiekty wolnostojące. Niektóre, jak np. sklep w Oświęcimiu przy ul. Legionów, w Rogoźnie przy ul. Fabrycznej czy w Ostrowie Wielkopolskim przy ul. Kaliskiej, działają w obrębie parków lub galerii handlowych.

– Jednym z ciekawszych projektów w tym roku było otwarcie pierwszego sklepu Netto w formacie convenience. Na 380 m2 powierzchni oferujemy najpopularniejsze, najchętniej kupowane produkty spożywcze. To nasza odpowiedź na zapotrzebowanie klientów, zwłaszcza w dużych miastach, na sklepy obecne po sąsiedzku, które umożliwiają szybkie zakupy – komentuje Jerzy Tymofiejew. – Dziś, po kilku miesiącach działania sklepu, możemy powiedzieć, że to w naszej ocenie interesujący kierunek rozwoju.

Łącznie Netto kończy rok 2021 z prawie 600 sklepami zlokalizowanymi w całym kraju. Proces konwersji będzie kontynuowany także w przyszłym roku. Pierwsze sklepy Netto 3.0 po transformacji Tesco w 2022 roku zostaną otwarte w drugiej połowie stycznia. W całym przyszłym roku Netto planuje otworzyć ok. 70 sklepów.

W 2021 roku sieć zainwestowała również w dalsze unowocześnianie swoich placówek, wyposażając pierwsze sklepy w wygodne kasy samoobsługowe. Obecnie udogodnienie to dostępne jest już w blisko 40 sklepach Netto, a plany sieci na 2022 rok pozwolą na zaoferowanie tego rozwiązanie kolejnym klientom.

Muszkieterowie otwarci na franczyzobiorców

Wykonane na zlecenie Grupy Muszkieterów badanie „Przedsiębiorczość po polsku. Jak zmienia się nasze podejście do pracy na własny rachunek?” pokazuje, że ponad połowa badanych Polaków w grupie wiekowej 25-50 lat mogłaby prowadzić własną działalność gospodarczą, a co piąty z nich chciałby działać na zasadach franczyzy. Na te wyniki odpowiada Grupa Muszkieterów, prezentując statystyki popularności oferowanych modeli współpracy oraz zachęcając do dołączenia do grona Muszkieterów w 2022 roku.

Badanie pokazało, że do franczyzy najbardziej przekonują Polaków objętych badaniem kolejno: potencjalne zyski z inwestycji (39,5 proc.), atrakcyjna oferta finansowa ze strony franczyzodawcy (36,7 proc.) oraz zapewniana przez franczyzodawcę pomoc (33,9 proc.). Wszystkie te elementy można znaleźć w ofercie Grupy Muszkieterów.

– Wieloletnia obecność na polskim rynku pozwoliła nam na wypracowanie konkretnych zasad i wytycznych skutecznego prowadzenia działalności, którymi dzielimy się z przedsiębiorcami zrzeszonymi w naszej organizacji. Przeprowadzone badanie potwierdziło nasze obserwacje i zmysł przedsiębiorczości Polaków, którzy są chętni podejmować współpracę franczyzową i korzystać z gotowych wzorów na sukces – mówi Bartłomiej Tarłowski, kierownik ds. rekrutacji i szkoleń franczyzobiorców w Grupie Muszkieterów. – Zapraszamy do kontaktu wszystkich tych, którzy chcieliby w 2022 roku zmienić coś w swoim życiu, rozpocząć pracę na własny rachunek i poznać dopasowaną do nich ofertę. Już teraz możemy zapewnić ich o wsparciu, które otrzymają od nas na każdym etapie działalności.

W 2021 roku do grona przedsiębiorców zrzeszonych w Grupie dołączyło 16 osób, które z wynikiem pozytywnym zakończyły proces rekrutacji. Czterech z nich to przyszli właściciele sklepów Intermarché, a 12 to przyszli właściciele sklepów Bricomarché. 25 proc. osób wśród grupy przystępujących stanowią pary, małżeństwa lub związki partnerskie, a 75 proc. to z kolei single. Najwięcej kandydatów, bo ponad 30 proc., pochodzi z województwa wielkopolskiego. Drugie z kolei jest województwo warmińsko-mazurskie, z którego wywodzi się niespełna 19 proc. zrekrutowanych do Grupy Muszkieterów. W pięciu przedsiębiorstwach kierowanie sklepem przeszło z rodzica na jego potomka, co potwierdza rodzinny charakter działalności Muszkieterów. Najkrótszy proces rekrutacyjny zajął zaledwie dwa miesiące, a kandydaci chętni na podjęcie współpracy pochodzili w 50 proc. z wewnątrz struktur Grupy, a w 50 proc. z zewnątrz.

– W minionym roku wprowadziliśmy wiele zmian w procesie rekrutacji franczyzobiorców. Jego przebieg został skrócony, a zasady dostosowane w taki sposób, aby poprawić doświadczenie kandydatów. Od 2021 roku zainteresowani naszymi systemami nie muszą udawać się do Francji na ostateczne zatwierdzenie swojej kandydatury. Cały cykl realizowany jest w Polsce w modelu hybrydowym – dodaje Bartłomiej Tarłowski.

W zależności od potrzeb przedsiębiorcy, Grupa Muszkieterów ma w swojej ofercie różnorodne i elastyczne formy współpracy, które zapewniają właścicielom sklepów zachowanie niezależności biznesowej oraz dostosowany indywidualnie pakiet wsparcia. Aby dołączyć do Grupy nie trzeba posiadać wcześniejszego doświadczenia handlowego, ponieważ organizacja stawia w pierwszej kolejności na kompetencje ogólnobiznesowe, a dopiero później na umiejętności, które można nabyć w trakcie szkolenia. Grupa Muszkieterów zrzesza obecnie 480 niezależnych polskich przedsiębiorców, zarządzających supermarketami spożywczymi Intermarché oraz supermarketami typu „dom i ogród” Bricomarché.

Żabka Nano w Decathlonie

W sklepie Decathlon w Piasecznie została otwarta pierwsza bezobsługowa Żabka Nano, w której klienci będą mogli zrobić szybkie zakupy bez kolejek. Testowany koncept różni się od dotychczas otwieranych placówek autonomicznych Żabki innowacyjną metodą autoryzacji i płatności za zakupy, dokonywanej dzięki karcie płatniczej.

– Od czerwca br. otworzyliśmy już kilkanaście bezobsługowych placówek Żabka Nano w bardzo różnych lokalizacjach m.in. na dworcu, metrze, w centrach miast czy Międzynarodowych Targach Poznańskich. Obecnie debiutujemy z nową wersją Żabki Nano w modelu store-in-the-store. Dzięki specjalnej konstrukcji modułowej placówkę możemy uruchomić w bardzo krótkim czasie, w Piasecznie trwało to ok. doby. Pilotaż zaplanowany jest w sieci Decathlon, cieszymy się, że wspólnie możemy budować nową wartość dla klientów – mówi Tomasz Blicharski, wiceprezes zarządu, dyrektor zarządzający Żabka Future.

Żabka Nano wykorzystuje innowacyjną metodę autoryzacji i płatności za zakupy, wdrożoną we współpracy z Adyen. Wstęp do placówki możliwy jest przy wykorzystaniu karty płatniczej – klient przed wejściem do Żabki Nano przykłada ją do terminala. Przy pierwszej wizycie podaje numer telefonu, na który otrzyma SMS z potwierdzenia zakupów. Po wykonaniu tej czynności, drzwi otworzą się automatycznie. Gdy klient będzie już w środku, zakupy zajmą mu tylko chwilę – wystarczy, że weźmie z półki wybrane produkty i wyjdzie. Zamontowany w Żabce Nano system kamer, wykorzystujący algorytmy m.in. machine learning, rozpozna zdjęte z półek produkty, naliczy odpowiednią kwotę, po czym automatycznie sfinalizuje płatność za pomocą wykorzystanej przy wejściu do Żabki Nano karty płatniczej. System nie identyfikuje klientów, nie zapamiętuje również obrazu, co gwarantuje pełne zachowanie prywatności i bezpieczeństwo.

– Decathlon od lat stawia na innowacje i dostosowuje się do coraz bardziej scyfryzowanego świata wdrażając nowe rozwiązania – mówi Paweł Krawczyk, lider ekspansji i rozwoju w Decathlon Polska. – Pandemia i konieczność zakupów online znacząco zmieniły wymagania konsumentów, którzy bardziej niż kiedykolwiek, za pomocą różnych urządzeń, są połączeni ze światem online, a ich oczekiwania wobec wygody zakupów rosną. Innowacje są w DNA naszej firmy, dlatego tym bardziej cieszy nas udział w tym projekcie.

Asortyment w Żabce Nano w Decathlonie jest dostosowany do specyfiki lokalizacji i profilu klienta. Znajdzie się w nim w sumie około 450 produktów odpowiadających na potrzeby osób, które preferują zdrowy i aktywny tryb życia. W czasie ograniczeń pandemicznych w Żabce Nano będzie mogła przebywać jedna osoba.

Rok z sushi

Sieć restauracji franczyzowych Sushi Kushi w 2021 roku podpisała 11 umów na nowe restauracje. Sprzedaż w roku obecnym wzrosła o 100 procent w porównaniu do poprzedniego okresu. A sushi masterzy marki zrobili 1,5-miliona rolek.

– Tworzenie własnych susharni w oparciu o bezpieczne podstawy, jakie oferuje franczyza Sushi Kushi to zapewnienie intratnego biznesu nawet w obliczu potencjalnych lockdownów. Ponad 80 procent naszych klientów zamawia jedzenie w systemie delivery lub z opcją odbioru własnego. Każdy dostawca średnio pokonuje 100 km dziennie. Licząc wszystkich kierowców w sieci rocznie w Sushi Kushi przejechaliśmy ponad 2 mln km – czyli dolecieliśmy prawie 3 razy na księżyc i z powrotem – mówi Radosław Szwugier, szef rozwoju franczyzy Sushi Kushi.

Dziś Sushi Kushi ma ponad 30 punktów franczyzowych, w 10 polskich miastach.


Zacna grupa / Według badania Grupy Muszkieterów ponad połowa ankietowanych Polaków w grupie wiekowej 25-50 lat mogłaby prowadzić własną działalność gospodarczą.

POPULARNE NA FORUM

Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Początki prowadzenia własnej działalności gospodarczej choć są bardzo ekscytujące to jednak czasem bywają trudne. Rewelacyjnym sposobem na stawianie pierwszych kroków...

32 wypowiedzi
ostatnia 11.04.2022
Nowe sądy tylko dla franczyzy?

No no, swoją drogą ciekawe, że POF nie jest zainteresowane symetrią spraw sądowych i swego rodzaju rewizją rynku, czego ulubione USA już dawno dokonało. Wielki wstyd...

1 wypowiedzi
ostatnia 30.03.2022
Społeczność Franchising.pl

MEET AND FIT franczyza jeśli ktoś chce zacząć współprace z tą firmą to niech mocno się zastanowić ponieważ jeszcze dobry rok przed pandemią zamknęli się aż 15...

2 wypowiedzi
ostatnia 09.03.2022
Polska Organizacja Franczyzodawców w obronie zasad

a POF ma jakieś zasady?

1 wypowiedzi
ostatnia 04.03.2022
Punkt sprzedaży nawozów i środkow ochrony roślin

Witam.Posiadam kawałek placu i myślałem nad otwarciem punktu sprzedaży nawozów.Czy może by ktoś ma jakieś namiary na firmy które by chciały pomóc,pozdrawiam ...

6 wypowiedzi
ostatnia 09.08.2021
Mini piekarnia Fornetti

A co sie stalo s Fornetti w Polsce? Jak oni wszyscy znikli?

2 wypowiedzi
ostatnia 08.08.2021
Środki na działalność gospodarczą

Cześć Jestem świeżakiem na rynku wkrótce otworze swoją pierwszą działalność. Niestety nie posiadam środków na szybkie uruchomienie sklepu i cały czas poszukuje...

1 wypowiedzi
ostatnia 25.06.2021
Zakładamy własną firmę - procedury krok po kroku

Bardzo pomocny artykol

31 wypowiedzi
ostatnia 15.06.2021