Cały świat zza biurka
Patryk Jakubowicz od lat związany jest z branżą logistyczną. Zaraz po studiach został zatrudniony w Northgate Logistics i przez trzy lata był etatowym pracownikiem tej firmy na stanowisku specjalisty. W zeszłym roku zdecydował się na otwarcie biura w Oławie jako franczyzobiorca. Postanowił dać sobie szansę i wziął los we własne ręce. Znając firmę od wewnątrz, widział potencjał własnego rozwoju jako przedsiębiorcy.
– Przez trzy lata pracy na etacie w tej branży, sprawdziłem się, zdobyłem doświadczenie i zbudowałem portfolio klientów – mówi Patryk Jakubowicz. – To był znakomity kapitał na początek własnej działalności na licencji franczyzowej. Poza tym zawsze kusiła mnie wizja pracy na swoim. Dziś już to mam i nie zamieniłbym tego ponownie na etat.
Drzwi do własnego biura pod marką Northgate Logistics, Patryk Jakubowicz otworzył w maju 2021 roku. Wspomina, że pierwszy rok był dla niego wyzwaniem i czasem na przestawienie się na biznesowy tryb pracy. Przestał zajmować się wyłącznie organizowaniem transportów na zlecanie klientów, w zamian zaczął budować kapitał ludzki swojego przedsiębiorstwa. Partner w pierwszym roku działalności zatrudnił czterech pracowników, którym sukcesywnie przekazuje swój portfel klientów. Jest on nadal ich opiekunem, ale jego rola polega na rozwoju biznesowych relacji z nimi, by zyski z partnerstwa były coraz większe.
– Pierwszy rok działalności był dla mnie czasem nauki i wyciągania wniosków z popełnionych błędów – mówi franczyzobiorca. – Musiałem nauczyć się budować odpowiednie relacje z pracownikami, już nie jako kolega z pracy, ale lider zespołu, na którym warto polegać. Przepracowałem ten temat z załogą i obrany kurs działania daje bardzo dobre wyniki – dodaje.
Patryk Jakubowicz mówi, że niewiele go zaskoczyło w pracy franczyzobiorcy. Opisując swój dzień pracy, zaznacza, że do jego obowiązków należą teraz: szkolenie młodszych spedytorów, spotkania z klientami, analiza wyników pracy, i co najważniejsze rozwijanie swoich umiejętności przywódczych. Uczy, motywuje, wspiera, ale i rozlicza swój zespół i wspólnie z pracownikami wypracowuje rozwiązania problemów. Twierdzi, że spedycja to biznes o szerokim zakresie usług, wymagający zaangażowania franczyzobiorcy i pracy z zatrudnionym zespołem – zwłaszcza w pierwszym roku działalności.
Franczyzobiorca uważa, że licencja franczyzowa to w zasadzie jedyna możliwość, żeby założyć i z sukcesem prowadzić własną, nowoczesną firmę spedycyjną. Najważniejsze, że ten system partnerstwa eliminuje ryzyko popełniania błędów mogących okazać się zgubne dla inwestycji. Dostęp do zaawansowanych, profesjonalnych narzędzi, wsparcie prawne i księgowe - to elementy, których mała, niezrzeszona w sieci firma musi dochodzić latami. Niesłychanie rzadko też osiąga poziom, na który wchodzi pojedynczy franczyzobiorca z chwilą podpisania umowy. - Nie trzeba kupować floty ciężarówek, żeby mieć własną firmę logistyczną. Zza mojego biurka zlecam transport na cały świat - dodaje Patryk Jakubowicz.
Przedsiębiorca uważa, że rolą każdego nowego franczyzobiorcy jest zbudowanie portfela klientów. To najważniejsze zadanie w pierwszym roku współpracy z Northgate Logistics i pozwala na stabilny dalszy rozwój działalności. Naturalnie pozyskiwanie klientów pozostanie ważnym elementem pracy franczyzobiorcy, bo jak w każdym biznesie, konieczny jest rozwój i generowanie wyższych zysków.
Własne biuro logistyczne
Northgate Logistics to jedyny franczyzodawca w branży spedycyjnej. Obecnie posiada sześć własnych biur i cztery franczyzowe.
Przyszły franczyzobiorca tej firmy powinien posiadać umiejętności sprzedażowe, gdyż jego zadaniem będzie pozyskiwanie klientów i utrzymanie dobrych relacji z nimi poprzez realizację zleceń według standardów i know-how franczyzodawcy. Pożądaną cechą franczyzobiorcy są również umiejętności w zrządzaniu ludźmi. Jednym z pierwszych zadań partnera Northgate Logistics będzie bowiem zbudowanie zespołu i zarządzanie nim.
Northgate Logistics zarabia na marży, czyli różnicy pomiędzy ceną, jaką proponuje klient za przewóz towaru, a tym, co firma oferuje przewoźnikowi za realizację zlecenia. Franczyzodawca dzieli się z franczyzobiorcami marżą w proporcji pół na pół.
Franczyzobiorca nie musi inwestować we flotę samochodów transportowych. Jego rolą jest pośredniczenie w zlecaniu transportu, nie zaś samodzielne organizowanie spedycji. Główną inwestycją nowego franczyzobiorcy będzie natomiast przygotowanie przyszłego miejsca pracy dla niego samego i zespołu, czyli adaptacja i wyposażenie pomieszczeń biura. Najważniejszy element tego wyposażenia stanowi sprzęt komputerowy, dostęp do internetu oraz telefony. Przy wyborze lokalizacji, franczyzobiorca może się kierować dogodnym dojazdem dla siebie i pracowników, gdyż klienci raczej rzadko będą tu zaglądać. Większość kontaktów odbywa się bowiem telefonicznie, online lub w siedzibie klienta.
Opłata wstępna we franczyzie Northgate Logistics to 30 tys. zł, jednak nie musi być ona uregulowana zaraz po podpisaniu umowy. Aby obniżyć próg wejścia w biznes, firma umożliwia spłatę rozłożoną na trzy lata.
Wyposażenie biura to koszt około 15 tys. zł. Łącznie inwestycja franczyzobiorcy powinna nie przekroczyć 45 tys. zł. Miesięczne koszty prowadzenia biura w pierwszym okresie działalności powinny zamknąć się w kwocie 10,5 tys. zł (wynajem biura, wynagrodzenie dwóch pracowników, media etc.). Spodziewane przychody to około 16 tys. zł miesięcznie. Po odjęciu kosztów franczyzobiorcy powinno zostać 5,5 tys. zł dochodu przed opodatkowaniem. Centrala firmy zaznacza, że ta symulacja dotyczy pierwszych miesięcy działalności, w których nowy franczyzobiorca od zera buduje swój portfel klientów.
Według informacji firmy, zwrot z inwestycji jest możliwy już w drugim lub trzecim miesiącu od momentu rozpoczęcia współpracy przy wyborze drugiej, ratalnej opcji uregulowania opłaty wstępnej.
WIZYTÓWKA NORTHAGATE LOGISTICS
Sieć biur spedycyjnych:
- liczba biur własnych: 6
- liczba biur partnerskich: 4
- opłata wstępna: 30 tys. zł
- wyposażenie biura: 15 tys. zł
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Kup nowy numer "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jak zarabiać bez wysiłku. Dowiedz się, w którą franczyzę z branży usługowej najlepiej zainwestować. Krok po kroku otwieramy też firmę zarządzającą najmem nieruchomości, produkującą meble ze stali oraz samoobsługowy magazyn.
Gastronomia, bankowość, usługi? Sprawdzamy, jakie branże i koncepty franczyzowe dobrze radzą sobie na rynku i jaki pomysł na biznes najprawdopodobniej sprawdzi się w 2024 roku.
W który biznes najlepiej zainwestować w 2024 roku, co zrobić, żeby wygrać placówkę partnerską banku, czy bardziej opłaca się otworzyć Subwaya, pączkownię czy sklep z fajerwerkami?
Jaki biznes ma dziś przed sobą najlepsze perspektywy? Zamiast wróżyć z fusów, lepiej sprawdzić, którym konceptom franczyzowym dobrze się wiedzie.
W październikowym numerze miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" prezentujemy topowe franczyzy 2023. Poza tym przedstawiamy pomysły na biznes idealne dla kobiet. Do czasopisma dodajemy też prezent – bilet na Targi Franczyza.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Na rynku usług pralniczych działają międzynarodowe sieci, małe rodzinne pralnie i samoobsługowe. Inwestycja w każdym przypadku zaczyna się od 200 tys. zł.
Marka Wendy’s zamierza otworzyć setki restauracji na nowych europejskich rynkach. Chce też wejść do Polski.
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Rozważasz otwarcie firmy? Najpierw zainwestuj w subskrypcję miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" i sprawdź, jaki biznes się opłaca! Tego nie przeczytasz w internecie!
POPULARNE NA FORUM
Nowa agencja marketingowa we franczyzie
Z jakością i skutecznością bardzo słabo. Ktoś czuwa nad kompetencjami ?
Gadżety reklamowe - co zamówić?
TINI GADGETS to miejsce, gdzie technologia łączy się z pomysłowością, tworząc szeroki asortyment produktów, które ułatwią Wasze życie codzienne i sprawią, że...
Rośnie franczyza spedycyjna
Mój znajomy starał się o franczyzę spedycyjna i po rozmowie mogę powiedzieć że odradzam się pchać w ten biznes 1 weksel na dość sporą kasę mimo że firma nic ci...
Copywriting sprzedażowy
A jak zamierzasz weryfikować wzrost sprzedaży dzięki Twoim tekstom?!
Copywriting sprzedażowy
Co sądzicie o tym, by jako copywriter sprzedażowy zastosować model zysku polegający na pobieraniu np. 10-15% zysku klienta w zamian za spełnienie danych warunków np....
Agencja reklamowa przyjdzie do klienta
Jestem franczyzobiorcą, który w sieci Xeromatic pracuje i zarabia. Polecam ten system innym osobom, które chcą otworzyć własny biznes. Zapraszam do bezpośredniego...
Jak pozycjonować stronę internetową?
Pozycjonowanie bardzo wpływa na wyszukiwania w Google. No i faktycznie należy je zlecić agencji e-commerce.
Agencja marketingowa - czy warto?
Oczywiście, że warto, jeśli ktoś ma opcję skorzystania z pomocy agencji mieszczącej się w stolicy, to serdecznie polecam firmę z którą współpracuje - Agencję 4...