Andrzej Maruszczyk, franczyzobiorca sieci Al. Capone / "Wybrałem branżę alkoholową, żeby połączyć przyjemne z pożytecznym. Jestem pasjonatem dobrego alkoholu i chciałem na tej pasji zarabiać".
Czwartek
26.01.2023
Czasy, gdy Polacy pili głównie wódkę już za nami, dzisiaj kupujemy coraz więcej alkoholi z wyższej półki. Dlatego franczyzobiorcy Al.Capone optymistycznie patrzą w przyszłość.
 

Andrzej Maruszczyk, franczyzobiorca sieci Al. Capone swój pierwszy sklep otworzył w 2018 roku. Do biznesu trafił prosto z uczelni. Wcześniej pracował jako doktorant na Politechnice Częstochowskiej.
– Wybrałem branżę alkoholową, żeby połączyć przyjemne z pożytecznym. Jestem pasjonatem dobrego alkoholu i chciałem na tej pasji zarabiać. Wiedziałem też, że branża alkoholowa uchodzi w naszym kraju za bardzo stabilną – wspomina Andrzej Maruszczyk.

W grupie raźniej

Szukał konceptu, który miałby odpowiedni know-how w zakresie alkoholi premium. Al.Capone spełniał ten warunek. – Firma była całkowitym przeciwieństwem brzydkich, ciemnych, słabo zatowarowanych stereotypowych sklepów monopolowych – mówi Andrzej Maruszczyk.

Zależało mu także na odpowiednich warunkach współpracy.

– W Al. Capone są one proste i przejrzyste, a co najważniejsze skrupulatnie przestrzegane przez licencjodawcę – mówi Andrzej Maruszczyk. Docenia też wsparcie franczyzodawcy, bez którego trudno byłoby mu odnieść sukces. Dzisiaj, w dobie kryzysu start w pojedynkę jest jeszcze trudniejszy.

– W coraz cięższych ekonomicznie czasach wchodzenie w branżę alkoholową samodzielnie pod swoim brandem to poniekąd biznesowe samobójstwo. Jako pojedynczy gracz nie byłbym w stanie uzyskać nawet w części takich warunków zakupowych jakimi dysponuje sieć, co za tym idzie moja oferta handlowa nie byłaby korzystna dla klientów – uważa Andrzej Maruszczyk.

Podkreśla jednak, że choć w ramach licencji franczyzobiorcy otrzymują rozpoznawalny brand, sprawdzone know-how, dobre warunki handlowe, terminy płatności, akcje promocyjne i marketingowe, to nikt za nich nie wykona codziennej pracy niezależnego przedsiębiorcy. – W tej branży bez pełnego zaangażowania oraz nastawienia na zdobywanie wiedzy oraz naukę nie da się odnieść sukcesu – twierdzi Andrzej Maruszczyk.

Problematyczne koszty

W 2021 roku Andrzej Maruszczyk otworzył drugi sklep. Rozwojowi jego biznesu sprzyja rosnące zainteresowanie klientów alkoholami premium.

– Kiedyś królowała u nas zwykła wódka, dzisiaj Polacy piją coraz lepszy alkohol. Chętnie kupują whisky, rum, gin czy tequillę. Coraz częściej sięgają także po wysokogatunkowe wina, co jest związane z trwającą od kilku lat tendencją wzrostu kultury picia tego trunku w naszym kraju – mówi Andrzej Maruszczyk.

W jego biznesie miniony rok można zaliczyć do udanych.

– Pomimo słabych warunków gospodarczych uzyskaliśmy zadowalający wynik finansowy, jednocześnie notując znaczący wzrost sprzedaży w stosunku do 2021 roku. Niemniej jednak, aby ciągle iść do przodu i wychodzić na swoje w czasach kryzysu, konieczna jest ciągła optymalizacja kosztów operacyjnych oraz stałe podejmowanie działań wpływających na wzrost sprzedaży – mówi Andrzej Maruszczyk.

Podkreśla, że podobnie jak wszyscy pracodawcy mierzy się ze stale rosnącymi kosztami zatrudnienia. Spodziewa się, że w tym roku koszty produktów także mocno pójdą do góry.

– Towary z hurtu i od producentów trafiają do nas średnio o 15-20 proc. droższe niż w roku ubiegłym – mówi Andrzej Maruszczyk. Dodaje, że ostatni wzrost cen gazu dla przedsiębiorców sprawił, że całkowicie odciął się od tego nośnika energii, pozostając przy ogrzewaniu elektrycznym. W najbliższym czasie planuje wymianę witryn chłodniczych w pierwszym salonie na tzw. monolodówki oraz starego systemu klimatyzacyjnego na nowy, energooszczędny. To pozwoli zmniejszyć zużycie energii elektrycznej o dwie trzecie, ale jednocześnie wiąże się z inwestycją rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych. W drugim salonie ma już energooszczędny system chłodzenia oraz klimatyzacji. Jednak, żeby jeszcze bardziej zoptymalizować zużycie coraz droższej energii elektrycznej planuje budowę instalacji fotowoltaicznej.

Obecnie Andrzej Maruszczyk prowadzi dwa salony w Częstochowie pod szyldem Al.Capone. Ciągle poszukuje dogodnych lokali pod kolejne inwestycje. Bierze pod uwagę także ościenne miasta. – Uważam, że tylko zrównoważony rozwój prowadzi do sukcesu i absolutnie nie można spocząć na laurach – podsumowuje Andrzej Maruszczyk.


WIZYTÓWKA SIECI AL.CAPONE

Sieć sklepów z alkoholami.

• liczba placówek – 100
• kwota inwestycji – 350 tys. zł
• opłaty – 1 proc. netto od sprzedaży


Różne trunki / Polacy chętnie kupują whisky, rum, gin czy tequillę. Coraz częściej sięgają także po wysokogatunkowe wina.
Dominika Pronarska
dziennikarz

POPULARNE NA FORUM

Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator

Witam. ja w tym roku podpisałem umowę na 5 punktów 2 mam już zrealizowane niestety pozostałe trzy jeszcze nie, niewiem kiedy to nastapi bo pojawia się coraz więcej...

2 wypowiedzi
ostatnia 30.07.2024
Carrefour Express - supermarket na licencji

Dzień dobry. Szukam chętnych prowadzących sklepy Carrefour do podjęcia współpracy w zakresie umieszczenia na terenie sklepu małego automatu paczkowego. Może być w...

20 wypowiedzi
ostatnia 22.07.2024
sklepy spożywcze

Pozycjonowanie lokalne to kluczowa strategia dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność wśród lokalnej społeczności. Proces ten skupia się na optymalizacji...

7 wypowiedzi
ostatnia 25.03.2024
Franczyzodawca otwarty na osoby z niepełnosprawnościami

Jestem osobą niepełnosprawną ostatnio umiarkowanym czy jest szansa żebym mogła wejść we franczyznę i jako osoba niepełnosprawna

1 wypowiedzi
ostatnia 24.03.2024
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator

Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...

2 wypowiedzi
ostatnia 30.09.2023
Nagrodzeni franczyzobiorcy

Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....

1 wypowiedzi
ostatnia 03.02.2023
sklepy spożywcze

Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.

7 wypowiedzi
ostatnia 29.03.2022
Jubileuszowy sklep

Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów

1 wypowiedzi
ostatnia 09.03.2022